Svar: Surfing i Marokko



Hvordan er det å surfe?
Å surfe er noe av det mest fascinerede jeg har vært med på. Det.Er.Så.Gøy! Den følelsen du får når du finner en fin bølge, padler og treffer perfekt. Åh, det er fantastisk. Man vil aldri at timene i sjøen skal ta slutt. Jeg tenkte virkelig ikke på noe annet enn surfingen da jeg lå der ute og ventet på neste bølge. Det er noe helt spesielt med det. Kanskje det bare er Marokko.. Ikke vet jeg! <3 Det er ihvertfall veldig moro.

Hva var det beste med hele Marokko turen?
Surfingen! Beach resortet som vi oppholdt oss på på dagtid var også helt fantastisk, og det samme var de små utfluktene jeg hadde både med Lapoint og surfer Tarik. Jeg følte jeg fikk smake på litt av alt den ene uken jeg var der. Litt av luksuslivet som turist i Marokko, og litt av livet som surfer i en ekte marokkansk fiskelandsby. Jeg er veldig glad for at jeg fikk sett såpass mye på så kort tid.

Hvor mye koster denne reisen?
Min reise var sponset av Lapoint, men jeg vet selvfølgelig den nøyaktige prisen på reisen min. En uke med surfekurs, opphold, 7 overnattinger, 7 frokoster, 5 middager, utstyr og instruksjon, 2 yogapass og daglig transport frem og tilbake til surfespotsene koster 4190 kroner. Da har du absolutt alt inkludert bortsett fra fly. Fly må du altså bestille utenom, og det selger Norwegian fra 1551 kroner. De har direkteflyvninger fra Oslo til Agadir til denne prisen hver lørdag. En surfeuke i Marokko vil altså totalt komme på rundt 5740 kroner.

Har du noen tips til hva man bør/ikke bør gjøre? Eventuelt pakke? 
Ikke drikk te fra souken. Jeg tror nemlig ikke alle er like nøye på å koke opp vannet ordentlig før de trekker teen. Ikke kos ihjel løshundene/kattene selv om de er aldri så søte. Vask hendene ofte og godt. Ikke drikk vann fra springen. Pakk med både varme og lette klær, og nyt ethvert minutt av surfingen! Du vil angre på at du sto over den ene timen med surfekurs når du kommer hjem..

Kan man dra til andre land på surfecamp med lapoint også?
Ja det kan man. I utlandet har Lapoint surfecamper både i Marokko, Portugal, Sri Lanka, Bali og Costa Rica. I Norge har de surfecamper i Stavanger og på Stad. Klikk på de ulike navnene for å komme til de enkelte stedene, se bilder og lese mer.



Hvordan er shoppingen i Agadir?
Jeg var så opptatt av andre ting at jeg aldri fikk dratt inn til Agadir for verken shopping eller middag. Det eneste jeg fikk testet ut i Agadir var utelivet! -Men to av de andre jentene på campen fortalte meg at de hadde funnet både Mango og Zara så jeg vil tro at shoppingen ikke er så verst! Får jeg muligheten til å besøke Marokko igjen så skal jeg definitivt ta meg en liten shoppingrunde i Agadir.

Hvordan kommer man seg inn til sentrum?
Du kan be de ansatte på campen bestille taxi for deg. Kjøreturen tar ca en halvtime. Hvor mye den koster er jeg ikke sikker på, men jeg vil tippe rundt 100 – 150 kroner?

Ridde du på kameler, kan du fortelle om det? Var det isåfall noe som Lapoint satt opp?
Nei det gjorde jeg ikke, men det var flere andre som gjorde det. Det står både hester og kameler langs stranden som nivå 1 surfer på dagen lang så har man lyst til å ri så kan man altså det. -Men dette er ikke noe Lapoint arrangerer.

Hvordan var prisene i Agadir? Tenker mest på klær, sko, og tilbehør.
Går du på de store kjedebutikkene som Zara og Mango så er nok prisene veldig like hjemme, men man kan også dra på i både innendørs og utendørs markeder hvor alt er hundre ganger billigere. -Men man må ikke glemme å prute i Marokko! Er du god på å prute så kan du virkelig gjøre noen gode kupp både på sko, klær, vesker og tilbehør. Selv var jeg både på et fem etasjers innemarked og en gigantisk utendørs souk hvor de solgte alt mellom himmel og jord. Her kjøpte jeg meg blant annet litt billig krydder. En av utfluktene Lapoint arrangerer er nettopp et besøk på disse to markedene. Det vil jeg absolutt anbefale dere fremtidige reisende å bli med på!







Hvordan var de lokale der nede?
Å, kjempehyggelige! Jeg pratet med mange av de lokale da jeg gikk små morgen og ettermiddagsturer for meg selv og alle jeg pratet med var så gode, høflige og hjelpsomme. Gatene ved Lapoint campen i Thagazout er stort sett fylte med muslimske både unge og eldre menn så går du veldig lettkledd, kan du fort få noen blikk eller kommentarer. Jeg gikk i shorts langs veien til stranden en morgen og jeg tror ikke det var en bil som kjørte forbi uten å tute. Det kan være litt ubehagelig, så kle deg litt tildekket når du er utenfor campens dører.

Så du noen gatebarn i løpet av tiden?
Nei det gjorde jeg ikke.

Ettersom det er et land hvor man egentlig må dekke til skuldre og knær, hvordan gikk du kledd om du skulle til sentrum?
Du havner ikke i fengsel om du velger å gå for miniskjørt på shopping i Agadir, men det handler vel mer om å ha respekt for deres kultur. De muslimske damene der nede dekker seg til fra topp til tå. Jeg ville bare føle meg dum om jeg gikk i minishortsen min ved siden av. Dekk ihvertfall til bryst, unngå singlet med tidenes kløft og kle deg ikke opp i den minste shortsen du eier. -Så går det så fint! 



Ville du gjort det igjen om du fikk mulighet?
Lett!

Hvis du kunne bestemme igjen hvor lenge vil du vært der?
Hmm, to uker ville vært akkurat passe for min del. Da ville jeg også ha rukket å se mer av selve Agadir samtidig som jeg ville ha lært å beherske surfingen enda litt bedre!

Synes du du fikk god styr på brettet eller trenger man lenger tid for å bli “god”?
Du trenger nok mer enn en uke for å bli “god”, men man lærer utrolig fort! Det var enklere enn hva jeg hadde forestilt meg, og det var en hyggelig overraskelse! Du får grei styr på brettet bare på en uke, men noe proff blir du ikke på så kort tid.





Er det noen aldersgrense for å melde seg på surfekursene?
Ja, det er egentlig 18 års grense for å delta på surfekursene i Marokko, Sri Lanka, Costa Rica, og Bali, men er dere en hel venninngjeng hvor noen er 17 og andre 18 så kan dere alltids sende Lapoint en mail og høre om det er i orden. De pleier å være greie på den fronten! Ellers tilbyr også Lapoint surfecamper for 13-17 åringer både i Portugal og på Stad. HER finner dere campen i Portugal, og HER finner dere campen på Stad.

Var det enkelt å bli kjent med de andre på campen?
Ja det var ikke noe problem. Jeg har aldri vært den som prater mest og høyest, men når vi er førti reisende i aldersgruppen 18-50 år så skulle det være merkelig om jeg ikke kunne finne noen interessante og hyggelige mennesker å prate med. Jeg følte faktisk at jeg fikk pratet litt med alle og enhver. Ihvertfall nesten! Jeg prøvde å hilse på noen nye personer for hver dag og satte meg gjene med noen helt ukjente når de ulike måltidene skulle inntas. Det er sånn jeg liker det! Hilse og småprate litt på alle og enhver.

Hvordan var utelivet i agadir, hvilken klubb var dere på?
Å hjelp, det var bra! Veldig bra. Herlighet, jeg koser meg stort sett alltid på byen, men det var ekstra moro å endelig få festet litt i utlandet igjen! Nytt sted, nye lokaler, ny musikk og nye mennesker. Det er alltid gøy. De ansatte på Lapoint og beach resortet tok oss med til en veldig populær engelsk nattklubb i Agadir. Her må dere bare se å komme dere om dere drar til Marokko. Vi var der på en fredagskveld og stemningen var super! Lokalet var digert, dansegulvet var digert, sitteplassene var mange og drinkene var gode. -Og dyre! Husker jeg riktig så kostet en drink 200 dirham. Det er rundt 150 norske kroner. Man kan helt sikkert finne rimeligere klubber å feste på, men det var denne store og fine engelske nattklubben de fleste turistene festet på.

Er marokanske gutter kjekke?
Hehe, jeg fikk faktisk en rekke kommentarer før reisen min, fra lesere som hadde vært på surfecamp i Marokko tidligere og som syntes at surfelærerne var veldig kjekke. Marokkanske gutter er akkurat som norske gutter. Noen er heldige, andre er mindre heldige! -Men joda det finnes mange pene marokkanere, og surfelærerne er slett ikke dumme!



Kunne man drikke alkohol der? På restaurantene? Evt kjøpe og drikke på campen?
Marokko er et muslimsk land. Det er ikke lov til å selge alkohol i gatene. Alkohol får du kun kjøpt i taxfreen på flyplassen, på hoteller, eller på nattklubbene i Agadir. Du finner ingen vinmonopol i Thagazouts gater, men du kan kjøpe både øl og vin på campen til Lapoint.

Dere dro fra campen på morgenen og kom tilbake i 16-17.00 tiden? Ble det mye Africa-time?
Hvis du har lyst til å bytte ut en dag med surfing mot en heldagsutflukt så får du en hel dag med Marokko-time i Paradise Valley. Ellers kan man også delta på en halvdags utflukt i souken i Agadir. Da får man også en veldig god smakebit på den Marokkanske kulturen. Ellers kan du alltids hoppe over middagen på campen og bruke fritimene fra 14.00 – 00.00 til hva du måtte ønske.



Hvordan så en typisk dag ut der borte? Hva gjorde dere fra morgen til kveld?
Jeg har skrevet et “Time for time” innlegg HER. Dette må dere også gjerne lese!

Hva bør man ta med seg? Medisiner, var det kaldt trenger man jakke eller bukse?
Det eneste jeg skulle ønske jeg hadde tatt med mer av, var varme klær. Jeg hadde bare med meg en ordentlig god jakke og den bodde jeg i hver kveld. Det blir nemlig riktig så kjølig om kveldene! På dagtid når solen står på er det superdeilig, men gradene forsvinner med solen. Pakk med litt av alt fra garderoben! Skulle du bli syk mens du er der nede så finner du et apotek like nede i gaten der campen holder til. Man kan spasere ned på et par minutter og de som jobber der forstår og snakker fint engelsk.

Var det norsk sommer-varmt eller varmere?
Tja det var en veldig god norsk sommer i tilfelle! Når solen står på blir det fort godt og varmt! Værmeldingene meldte mellom 17 og 21 grader hver dag hele uken, men når vinden forsvinner så kjennes det mye varmere ut. Temperaturen på dagtid var virkelig perfekt!

Var det kaldt i vannet?
Vann temperaturen lå på 19 grader. Det er ikke varmt om du skal bade bare i bikinien, men vi surfer i gode våtdrakter og da kjenner vi ingenting. Jeg lå i vannet minst to timer hver dag og la aldri merke til om vannet var kaldt eller varmt, og det er vel et tegn på at jeg ihvertfall ikke frøs?

 



Bodde du på rom alene?
Ja det gjorde jeg. Man kan velge selv om man vil bo på dobbeltrom, på firemannsrom, på åttemannsrom, eller i leilighet. Dette velger du når du booker reisen din på lapoint.no Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle bo før jeg kom frem. Da fikk jeg utdelt et dobbeltrom med egen balkong og eget bad. Sistnevnte var jeg svært takknemlig for å ha den natten jeg ble syk! Hehe.

Hvilken aldersgruppe vil du anbefale turen til?
Dønn ærlig.. Hvilken som helst! Vi var over førti mennesker i alle aldre på Lapoint campen den uken jeg var der. Jeg pratet med damer og menn i 40-50 års alderen og jeg pratet med jenter og gutter på min egen alder. Flertallet på campen var mellom 20-25 år, men det var også både yngre og eldre reisende. Lapoint tilbyr noe for alle og enhver. Liker du å surfe så kan du reise til Marokko, bo på Lapoint campen og bare ha ditt livs ferie.

Var antall måltider og kvaliteten på maten god nok?
Ja det synes jeg. Nå er jeg den minst kresne personen på jord, men jeg likte absolutt alt jeg fikk servert både til frokost, lunsj, middag, og dessert. Vi fikk veldig mye forskjellig, og det likte jeg! Litt tradisjonelle retter, litt utradisjonelle, litt kjøtt og litt fisk.. Liker du ikke det som står på menyen så kan du alltids dra ut på egenhånd og spise et hvilket som helst annet sted. Det er tross alt ikke alle som liker fisk..

Var det bedre en forventet? Idylisk?
Reisen kom så raskt på at jeg ikke rakk å danne meg noen spesielle forventninger til verken Marokko eller campen. Forventningene til selve surfingen var derimot skyhøye. Jeg hadde tidligere kun sett surfere på tv og hadde kun dagdrømt om å få prøve det ut selv en gang. Jeg hadde trodd at det skulle være vanskeligere, men det var jo bare en superpositiv overraskelse. Jeg visste at det skulle være moro, men ikke SÅ moro. Ah, nei for en fin uke jeg hadde. <3 Den var rimelig magisk!





Vil du anbelfale Lapoint for en jente på 17 år?
Ja! Du kommer til å stortrives med Lapoint. De ansatte tar så godt vare på alle sammen og sørger alltid for at du har det fint. Jeg følte meg tryggere i Marokko enn jeg gjør i Oslos gater. Jeg traff ikke på et menneske som ville meg noe annet enn godt. <3 Det er spesielt viktig at man føler seg både trygg og tatt vare på når man reiser alene. Det kommer du til å oppleve når du drar med Lapoint, uansett om du velger Marokko, Portugal, Sri Lanka, Bali eller Costa Rica som reisedestinasjon.

Er nivået høyt når det gjelder surfing?
Når du booker reisen din til Marokko så får du to nivåer å velge mellom. Nivå 1 og nivå 2. Nivå 1 hadde desidert flest surfere den uken jeg dro på camp med Lapoint, og 90 % av disse hadde på lik linje som meg, aldri så mye som rørt et surfebrett før. Har du surfet et par ganger tidligere så ville jeg fremdeles ha meldt meg på nivå 1 og brukt de første dagene på å friske opp surfekunnskapene. Nivå to er for deg som har surfet litt tidligere. Dagene for surferne på nivå 2 ser litt annerledes ut enn dagene for oss på nivå 1. Etter frokost drar de nemlig ikke rett til dette fem stjerners beach resortet som vi lå og nøt oss på hver eneste dag. De litt mer erfaring sjekker nemlig ut litt andre surfespots og velger alltid det beste stedet for forholdene den dagen. Etter at det perfekte stedet for dagens leksjon er funnet, er det oppvarming og 2-3 timer med surfing som står på planen. Deretter er det lunsj og fritimer til å gjøre hva man måtte ønske. Noen velger da å fortsette surfingen, mens andre velger å sole seg, dra til beach resortet som nivå 1 oppholder seg på, eller dra inn til Agadir for sightseeing.

Hadde du med deg mye lommepenger?
Jeg hadde med meg en del lommepenger, men jeg vet ikke hvorfor for jeg fikk jo slett ikke brukt dem. Alt var jo inkludert! Nå var jeg så heldig å få utflukter, transport og ja til og med litt alkohol inkludert, men dette koster dere ikke all verdens. Når det er sagt så ville jeg aldri reist på ferie lutfattig. Drar jeg på ferie så vil jeg kose meg og ikke tenke på hvor lite penger jeg skal bruke. Ta meg et par tusen i lommepenger så lever dere kjempefint. Da kan dere kjøpe ekstra middager de dagene middagen ikke er inkludert, bli med på alt av utflukter, og ta en tur og to til Agadir!

Hvordan gjorde du det med valutaen? Fikk dere mulighet til å veksle det dere hadde til overs før dere dro hjem?
Akkurat den biten er jeg litt usikker på. Jeg hadde bare rundt 200 dirham i kontanter samme dag som vi dro hjem så jeg brukte dem bare på noe mat på flyplassen. Jeg tror alle var ganske flinke til å ikke ta ut mer enn nødvendig. Ta heller ut litt av gangen flere ganger.

Da skal alle spørsmål være besvart! Håper dere likte innlegget.
Les alle blogginnleggene mine fra Marokko HER. Sweet dreams!

23 kommentarer
    1. Stadt* 🙂 Stranden på stadt, der de surfer er helt fantastisk! Det er så fantastisk fint i hoddevika 🙂 Du burde så absolutt dratt dit engang Marthe ! 🙂
      Så ut som du hadde en fantastisk tur ! 🙂 Flere fra skolen min her i Ålesund, reiste på lapoint´s surfcap på sri lanka! de og hadde det fantastisk! 🙂 Du er jammen heldig du! jeg tilbringer for øyeblikket dagene mine i praksis på sjukeheim.. Har 7 uker praksis. I morra reiser jeg faktisk på en liten langhelg hjem til Stadt 🙂 skal bli så deilig!! 🙂
      Håper du får en fantastisk helg :))

    2. CAMILLA: Aha! På Lapoint sin nettside så står det “Stad” over alt. Vet du hvorfor det gjør det? <3 Åh, det må være fantastisk på Sri Lanka. Herlighet. Den campen får jeg også prøve å få besøkt ved en senere anledning 😀 Nå blir det muligens først litt surfing i Stad/Stadt! Mihi 😀

      Flink du er som står på med praksis på sykehjem. Det må være både givende og tungt. <3 Du får nyte en velfortjent helg hjemme på Stadt! Jonas og jeg drar på hyttetur 😀

    3. Da jeg var i agadir i år så fant jeg faktisk en butikk som solgte alkohol. Masse lokal viner, øl, cognac og vodka-det var som vinmonopolet bare at de solgte solkrem der og. Dette var i en liten handlegate opp fra stranden. Ved stranden i agadir var det et pittelite supermarket som solgte øl, viner og litt sprit. Såå på noen turissteder for du nok kjøpt alkohol. Bare for å ha det på det rene :):p

    4. Blir helt starstrucked bare du nevner hjemstedet mitt, stadt! Du må bare komme hit og surfe med oss! Det er såååå gøy 😀
      Uansett, helt supert innlegg! Du er så flink å svare på alle spørsmål og gi ut all nyttig informasjon. Og bildene dine er jo nærmest perfekte! Marthe skuffer aldri, forbilde over alle andre <33

    5. Thea helene: Å for en fin tilbakemelding! Tusen takk for gode ord <3 Kanskje kommer jeg på besøk veldig snart! Hvem vet? 😀 Jeg savner surfingen sånn!

    6. Hva het hotellet dere var på i Sharm El Sheikh? og hvilke av de reisene du har vært på anbefaler du mest med tanke på kjærstetur? btw, elsker å lese om feriene dine! <3

    7. Ååh, du må ha hatt det så gøyt og bra der! Har så utrolig lyst til å dra på surfecamp i Marokko/Portugal men det tror jeg ikke at jeg får til i år. 🙁 Satser på det neste år med kjæresten eller ei vennine. 😀

    8. Man må ikke dekke seg til i Agadir sentrum. Der går kvinnene akkurat som norske jenter en typisk lørdag. Mange som dekker seg til også, men enda fler som ikke gjør det. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg