Let’s talk about surfing!

Å gud som jeg savner følelsen av å stå på surfebrettet. Ja.. allerede. Arh, kan jeg ikke bare forville meg på et fly tilbake til Marokko? En uke var ikke nok. Jeg har hatt det så fint, lært så masse, blitt kjent med nye mennesker og fått opplevelser for livet. Jeg hadde forventet meg at surfingen skulle være moro, men kurset overrasket meg likevel veldig. Jeg trodde jeg skulle få mye større problemer med å i det hele tatt komme meg opp på det digre brettet. Det ser jo enormt ut. Det er jo enormt! -Men med flinke instruktører kan man jammen klare alt. Lapoint hadde full camp hele uken med rundt 40 mennesker. Likevel fikk alle og enhver den hjelpen og oppmerksomheten som trengtes. Jeg tror faktisk ikke det var en eneste person som ikke klarte å stå allerede den første dagen. Det er slett ikke dårlig når ingen av oss så mye som hadde rørt et surfebrett før!

Surfeinstruktørene våre var alle sammen lokale og snakket godt forståelig engelsk. Lapoint har også instruktører som snakker norsk/svensk, men disse underviste nivå 2 den uken jeg var i Marokko. Jeg tenkte jeg kunne fortelle dere litt mer om hvordan dagene ser ut om man vil melde seg på nivå 2 under spørrerunden når den blir kjørt i gang! Jeg har en rekke ting som jeg vil tipse om og fortelle dere som skal reise med Lapoint i fremtiden, men jeg har lyst til å ta det i dette kommende svarinnlegget. 

Værforholdene har mye å si for surfingen. Stort sett er man veldig bortskjemt med perfekte surfeforhold, men noen dager vil det alltids være mer vind enn andre. De første fire dagene fikk vi virkelig perfekte forhold. Bølgene var akkurat passe store og det gjorde at vi alle sammen fikk tidenes mestringsfølelse. Alt blir selvfølgelig mye morsommere når man får ting til! De tre siste dagene fikk vi noe mer vind som gjorde strømmen sterkere og bølgene hyppige og kraftige. Vi dro likevel ut for å prøve oss hver eneste dag, og mot slutten av reisen fikk vi jammen kjenne på hvor tung denne sporten kan være. Det er lenge siden jeg har vært så stiv i armer, mage og rygg! Padling tar på, sier jeg bare. Aller siste dag forsvant vinden igjen og de perfekte forholdene var tilbake. Jeg vil tippe at Lapoint sine gjester for den kommende uken vil få noen nydelige dager i bølgene!

Uansett værforhold så gikk det ikke et minutt hvor jeg kjedet meg. Det tror jeg ikke det var noen av oss som gjorde. Hver dag har vært en drøm både i vannet og med soling og latskap på beach resortet, og jeg er så glad for at jeg fikk denne muligheten. Stor takk til Lapoint som tilbyr denne typen reise så rimelig at selv studenter kan få råd til å dra. Over halvparten av de som jeg ble kjent med på Lapoint campen var faktisk BI studenter fra alle mulige linjer. Ellers var 90 % som spådd norske og svenske. Resten danske! Det gikk dermed i norsk hele uken, bortsett fra da jeg pratet med de lokale surfeinstruktørene.

Siste bilde ble tatt siste dag med surfekurs. Jeg hadde akkurat kommet meg etter en natt med oppkast (helt sikkert grunnet Marokko-bakterier), og her sitter jeg og koser med en løshund. I know, i know.. Jeg kan bare ha det så godt når jeg aldri lærer.

Jeg håper dere har likt å lese om surfingen i Marokko!
Kanskje noen til og med har blitt fristet til å reise selv? 

              Min reise er sponset av Lapoint

31 kommentarer
    1. Hei Marthe 🙂 Ser ut som at du har hatt en kjempe flott tur . Husker du var i malaga, og gikk gjennom arkivet ditt å så på turen din dit ! Er det et sted du vill anbefale? Er det noe der som jeg MÅ se oppleve?:) har de kjente varebutikker der? 😀 ha en fin tur hjem videre ! klem fra meg

    2. Marianne Eide: Heisann! Tenkte du å dra på språkkurs eller bare på vanlig ferie til Malaga? For hvis du bare tenkte en ukes ferie til sol og varme så ville jeg heller valgt et annet sted. Shoppingen er helt super, arkitekturen er nydelig og sentrum er magisk, spesielt på kveldstid, men strendene er ikke noe særlig. På alle strendene jeg besøkte var vannet så forurenset fra båtene som kjører rundt at jeg traff på toalettpapir da jeg skulle ut for å ta meg en dukkert. Det er kjedelig! Da ville jeg heller valgt et annet fint sted i Spania hvor de har både shopping OG strandliv! 🙂 Barcelona er jo litt dyrere, men der har du begge deler! Shoppingen blir jo ikke bedre i Barcelona og her er også restaurantutvalg større + pene og rene strender. 🙂

    3. Åh, jeg er reisesyk om dagen! Har sååå lyst til å ut i verden i stedet for å studere:) Gjerne prøve å surfe også, det ser jo så gøy ut!

    4. Jeg har blitt så sykt gira på å dra!! Jeg har tatt et friår nå etter vgs og planen/drømmen har egentlig bare vært å reise rundt i hele verden. Men dessverre så har jeg ikke hatt noen å reise med, og som den pingla jeg er har jeg heller ikke tørt å bevege meg ut i verden helt på egenhånd. Men dette er jo en ypperlig mulighet til å få sett litt av verden på, og oppleve den deilig sufretilværelsen. Og det beste er at man bare kan bestille reise, pakke kofferten og dra, helt på egenhånd! Det er ingen tvil om at jeg kommer til å bestille en reise i nærmeste framtid. Så jeg gleder meg veldig til neste innlegg om tips og opplevelsene dine der borte i Marokko.
      SPØRSMÅL: Hvordan var det for deg å dra dit helt alene? ble man fort kjent med hverandre?
      Hvordan var en typisk dag der borte, hva gjorde dere på fritiden?
      Hvordan var campen du bodde på? Og sov du på dorm eller aleine?
      Hvordan er det for ei litt sjenert jente på 19-20 år å dra dit aleine?
      Som sagt, jeg gleder meg til å lese mer om reisen 😀

    5. Tonje: Å så gøy! 🙂 Det er jo ekstra moro å skrive for dere som setter stor pris på innleggene og som planlegger å dra selv i fremtiden! Da kommer nok neste innlegg godt med for din del. Jeg tenkte å komme med et siste “En dag i Marokko” innlegg, time for time. Så får du litt bedre greie på hvordan dagene ser ut der nede. 🙂 Jeg kopierer også spørsmålene dine og tar vare på dem til svar-innlegget så kan jeg svare på alt sammen i et eget innlegg 😀

    6. Nå ble jeg enda mer fristet til å dra til Marokko for å surfe! Herregud! Dette MÅ opp på min bucket list! Ha en topp ettermiddag

    7. Hei! Jeg skal faktisk til Marokko i vinterferien, så det var spennende å følge med på bloggen din denne uken:D Nå gleder jeg meg masse! Hvor varmt er det egentlig der på disse tider? Er det ikke trist å se løshunder og sånt på gata? :-/

    8. Anne: Heisann! Å du har masse å glede deg til 😀 Jo det er litt trist med løshundene, men folk er heldigvis snille med dem. De bor på gata, men aller fleste både hunder og katter får i det minste mat. Ihvertfall i dette området. Angående temperatur så kommer det litt an på hvor mye vind det er. Tidlig om morgenen og om kvelden når solen har gått ned så er det kaldt. Du må ha med både ytterjakke, gensere og bukser til kveldstid. Det blir kjølig. -Men på dagtid når solen skinner og det ikke blåser kald vind så blir det suuperdeilig. De melder rundt 20 grader hver dag, men det kjennes varmere ut når solen står på. 🙂

    9. Skal du snart dele de spennende nyhetene som du snakket om mens du var i manchester med oss?? Er så nysgjerrig:)

    10. Så fint det har vært å følge med deg på reisen, Marthe!
      Så god du er som er så god med løshundene der nede. Skjønt bilde av deg og vovsen som sier det meste om deg, synes jeg…<3
      Nå må du få deg en god natts søvn i natt!!
      Klem fra Eva 🙂

    11. Tusen takk for svar 🙂 Bestilte tur til Malaga i går pga min far er der nede da. Så reiser dit allerede om 10 dager ! Så er bare en uke for å slappe av. Regner med det ikke blir så mye tid på stranden ettersom at temperaturen ikke er så høy der nede nå ! Men så lenge det er shopping muligheter der og fine spisesteder så er jeg fornøyd 🙂

    12. Hittade precis hit till din blogg, riktigt kul att läsa om din tid på surfcampet! 🙂 Vill du läsa mer om vågsurfing, framförallt i Sverige så kan du kika in på mig blogg!

    13. Hei Marthe 🙂
      Etter alle disse innleggene om surfelivet i Marokko vurderer jeg sterkt å teste ut surfecampen selv – herregud for en opplevelse!
      Jeg lurer bare på en ting. På hjemmesiden(lapoint) står det oppramsa en del ting som er inkludert. Måtte du betale selve flyreisa utenom?
      Takk på forhånd!

    14. Mariann: Hei hei! Så hyggelig å hør at du har funnet innleggene mine interessante og har blitt fristet til å dra selv 😀 For de 4190 kronene så er alt bortsett fra fly inkludert, men Norwegian har direktefly fra gardermoen til Agadir hver lørdag til ca 1500 kroner for begge veier så det er ikke så galt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg