Oppskrift: Oreoiskaffe

God mandag! Tenk vi er allerede i uke 2 av 2014! Hvor ble det av uke 1? Jeg satte oppe til langt på natt og tok igjen noe av det kjedelige arbeidet som hører med bloggingen. Av en eller annen grunn så klarer jeg aldri å ta papirarbeid på dagtid. Det er akkurat som rydding. Skal jeg brette klær eller rydde i klesskapet så gjør jeg det stort sett på nattestid. Jeg tror jeg innbiller meg at jeg har viktigere ting å gjøre på dagtid. Høhø! Den sene kvelden førte ihvertfall til at jeg sov alt for lenge. Jonas kom hjem fra nattevakt klokken åtte om morgenen og da ble det ihvertfall umulig å stå opp. Jeg viklet meg inn i bena til Jonas på alle tenkelige måter og sov slik i fire timer til. Deretter sto jeg opp og lagde meg tidenes oreo-iskaffe. He-rre-gud, så godt. 

Som de aller fleste sikkert har fått meg seg så kan jeg ikke fordra kaffe, men iskaffe.. Det kan jeg ha! Så lenge det er en form for sjokolademilkshake med bare en liten skvett kaffe i. Hehe. Jeg har den siste tiden nærmest vært avhengig av Bon Apetits oreoiskaffe, men ettersom jeg i dag fant en halv oreoiskake i fryseboksen tenkte jeg å prøve meg på en egen variant!

Du trenger: 1. 1 dl hel eller lettmelk 2. 1 dl knuste isbiter 3. Litt sjokoladesaus 4. 5-6 ss oreoiskake 5. En halv kopp kaffe

Slik gjør du:
1. Start med å koke en kopp kaffe. Kaffen du tar i bruk må være helt avkjølt.  
2. Mos melk, isbiter, avkjølt kaffe og 5-6 ss oreois i en blender. Skrap først av noe kjeks på toppen av iskaken. 
3. Smak til med sjokoladesaus. Jeg elsker sjokoladesausen så min iskaffe ble mer en oreomilkshake med hint av kaffe!
4. Tilsett en ekstra skvett kaffe om du ønsker den sterkere, eller en skje ekstra is om du ønkser konsistensen tykkere.
5. Hold glasset du skal bruke på skrå og pynt med litt sjokoladesaus. Topp gjerne oreoiskaffen med litt krem!  

Det ble så godt! Herlighet. En kaloribombe til tusen, men jeg tror jeg hadde godt av det i dag. Hehe!



Oppskriften holder bare til et stort glass! Doble den om du vil ha mer. 
Så det like godt ut som det var eller? Ønsker dere alle en god mandag!

46 kommentarer

Siste innlegg