Et helt halvt år

Det er nå to dager siden jeg leste ut “Et helt halvt år”. Skulle jeg har skrevet anmeldelsen like etterpå ville jeg antagelig funnet en måte å true dere til å lese den på. Jeg kan bli rimelig engasjert når jeg leser en bok som virkelig faller i smak. .Jeg skal prøve å holde igjen og skrive en god anmeldelse, men for å være ærlig har jeg bare lyst til å brøle det ut.. LES DEN!!

Will Traynor er en rik, kjekk og velutdannet mann. Han har kanskje ikke den snilleste, men han har draget på damene. Will elsker livet sitt. Han er storfornøyd med jobben sin, han har funnet drømmedama og sammen planlegger de et stort liv med reising og spennende opplevelser. Plutselig en dag tar livet hans en helomvending. Will blir utsatt for en motorsykkel-ulykke og blir lam fra halsen og ned. Han må overvåkes 24 timer i døgnet, og ha hjelp til alt. Hver dag blir man matet med titalls tabletter, og hver dag lever han i frykt for å miste det eneste han har igjen, hjernen. Livskvaliteten synker enormt og hverdagen består plutselig kun av smerter. Han får ikke så mye som rikket en finger og tanken på et liv i rollestol er noe han bare ikke kan akseptere. Will blir deprimert, mister jobb, venner og kjæreste, og ønsker ikke lengre å leve. 

Det er helt til han møter Lou Clark. En sjarmerende ung dame som overtar jobben som assistenten hans. I motsetning til alle de andre, går hun ikke med på å bli overkjørt av Wills sarkastiske, nedlatende kommentarer. Hun svarer igjen og gir mannen noe å tenke på. For hver dag som går, ser Will ut til å få tilbake noe av livsgleden sin. Lou tror hun har klart å finne en måte å gjøre livet hans godt på, men hun vet ingenting om hemmeligheten han skjuler for henne. Den virkelige grunnen til at foreldrene i all hast ansatte henne til tross for manglende medisinsk innsikt. Lou Clark er familiens siste håp om å holde Will i live.

Det var denne boken som opptok hele fritiden min dagen før hele muskulaturen min låste seg. Jeg begynte lesingen på toget fra Stavanger og leste ut boken to dager etterpå. Jeg trodde jeg skulle få ha denne romanen en stund ettersom den er på nesten 500 sider, men så feil kan man ta. Jeg måtte bare droppe alt av gjøremål og lese til historien tok en ende. Det var bare så vanvittig spennende, trist, og romantisk på en gang. Spesielt trist. Jeg har aldri grått så mye over en bok før. Herlighet, jeg måtte virkelig anstrenge meg for å ikke bryte ut i “stygg-hulke-gråt” da jeg satte i sofaen med Jonas ved siden av meg. Nei for en sterk, levende og på mange måter også sann historie. Dette skjer med tusenvis av mennesker verden over! Tenk det er bare èt uheldig øyeblikk som skal til for at du og jeg havner i samme sitasjon. Det er skremmende å tenke på.

Boken får terningskast 6 og vel så det! 

23 kommentarer
    1. Jeg tror jeg skal skynde meg til nærmeste bokhandler og kjøpe den boka, for den høres virkelig spennende ut ! 😀
      Og en bok som jeg virkelig anbefaler deg å lese er The Fault In Our Stras av John Green (norsk tittel: Faen ta skjebnen). Det er egentlig en slags ungdomsbok, men jeg mener den hadde passet til deg. Om du leser den på norsk så er språket mye mer barnsligere, mer tilpasset ungdommen. Men om du leser den på engelsk så er det mer voksnet og språket er så bra! I korte trekk handler boken om kreftsyke Hazel Grace som pleier å gå til denne støttegruppen som moren hennes tvinger henne til. En dag møter hun Augustus som har overvunnet kreften og hun faller helt for han. Men når du har en oksygentank på slep så er det ikke så lett å flørte!
      Boken er så full av selvironi at du ikke kan gjøre annet enn å le. Den forteller en grusom historie om helt uskyldige ungdommer som får kreft på en utrolig underholdende måte. Jeg har aldri ledd så mye av en bok og det er den første boken jeg har grått over. Den anbefales virkelig (helst på original språket engelsk) og forfatteren som har skrevet denne boken er rett og slett genial.

    2. Siden du likte denne, så bør du se filmen The Intouchables! Den har noe samme historie som denne, og er virkelig den beste filmen jeg har sett i år! 🙂

    3. Så flink du er 😀 jeg bruker lang tid på å lese ut en bok 😛 Må bare bli flinkere 😛 hehe

    4. Bøkene du har anbefalt tidligere har falt i smak, så jeg får vel prøve meg på denne også! Godt nyttår!

    5. Dette minner meg utrolig mye om Intouchables (De Urørlige)! En helt fantastisk film.
      Tror nesten jeg må løpe å kjøpe meg denne boken imorgen!

    6. Jeg begynte å lese på denne i går. Rakk ikke å lese så mye, men fy, har aldri lest 200 sider av en bok så fort! Gleder meg til slutten!

    7. Helt enig i det du skriver! 🙂 Fantastisk bok! Leste den på to dager selv, og ble egentlig litt trist når siste siden var lest 🙁
      Dette er en bok som har fått en spesiell plass i hjertet mitt, og som jeg aldri kommer til å glemme 🙂
      ALLE bør virkelig lese den!

    8. OKEI, jeg har lest den ferdig nå og jeg har ikke ord. Verste og beste boken jeg har lest noen gang!! Haha, desverre er hele boka full av snørr og tårer nå, herlighet, som tårene trillet på slutten! Alle bør faktisk virkelig lese den!!

    9. Har også lest denne boka, men kan ikke si jeg er heeelt enig med deg 🙂 Synes boka var bra, men jeg har lest for mange bøker i samme sjanger, og forsto derfor litt for tidlig hvordan hendelsesforløpet i boka ville bli…
      Ellers liker jeg veldig godt bokanbefalingene dine, og tar i bruk mange av dem – med mindre jeg allerede har lest dem 🙂

    10. jeg ville komme med en liten anbefalen av en bok serie. Det er forfatteren Jessica Shirvington som har skrevet bøkene. Første bok i serien heter embrace. Denne serien handler overnaturlig krefter, noe som høres ut som en ungdomsbok, men virker ekstremt realistisk når du leser boken. Det som får boken til å være så god er forholdet mellom Lincoln og Violet som er hovedpersonene. Dette er en bok du må gi en sjanse til å lese. Etter bok nr. 4 er jeg helt i sorg, til bok nr. 5 kommer i mai. Har aldri hylgråt av en bok, men denne kunne jeg ikke holde tårene tilbake for.

    11. Jeg har lest denne, Tror dette er den mest spennendes og triste boka jeg har lest. Og jeg har faktisk aldri grått så mye av ei bok som denne.. Ble utrolig lei meg av å lese slutten, så nesten så jeg kunne ønske jeg ikke begynte. Men ellers er det en fantastisk bok, tok meg ikke mange dager å lese den ut.

    12. Jeg elsket boka.. den er så bra at jeg ville ikke at den skulle ta slutt.. Jeg har aldri grått av en bok før, men…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg