Det måtte jo skje noe…

Hoho. Da var det vel på tide å fortelle om denne skrekkelige søndagen. Ja, for den har faktisk vært fæl. Jeg hadde akkurat oppdatert dere med noen fine bilder fra den perfekte kvelden jeg hadde i går. Så skulle jeg bare sette meg på gulvet, lage et antrekk, ta det på meg og knipse antrekksbilder av det. Jeg har de to siste dagene klaget på at jeg har hatt litt vondt i nakke og skuldre, men jeg har ikke tenkt noe mer over det. I samme sekund som jeg bøyde knærene og plasserte stumpen på stuegulvet, kjente jeg en ilende smerte fra nakken og ned til midten av skulderbladene. Jeg stivnet fullstendig til og følte ikke jeg burde bevege meg før smerten gikk bort. Uheldigvis for meg så gjorde den aldri det. Jeg har fått kink i nakken en halv million ganger før og det kjennes noenlunde likt bare at smertene er konstante og mye mye kraftigere. Jeg kan verken bevege hode til noen av sidene, fremover eller bakover og nakken kjennes som den ikke hører sammen med resten av kroppen. Akkurat som den er i ferd med å løsne. Forferdelig ekkelt! Jonas har smurt inn både nakke og rygg med varmekrem, jeg har prøvd å ligge på ispose og jeg har tatt flere paracet, men ingenting ser ut til å hjelpe. Jeg er sikker på at dette bare er noe som må gå over av seg selv, men skjer det ikke en drastisk forbedring over natten så ser jeg ikke for meg at det blir noe nyttårsfeiring på meg likevel. Jeg bruker tjue minutter på å få lagt meg ned, og får som sagt ikke rikket hodet av flekken.

Det var visst med god grunn jeg bekymret meg for at noe dumt snart skulle skje rett før nyttårsaften. Jeg hadde fire mareritt i natt, så jeg har sikkert ligget og spent disse musklene gjennom natten. Da jeg sto opp var det nok bare en brå bevegelse som skulle til for at det hele skulle låse seg. Nå må jeg vel bare vente på at ting skal løsne. Kanskje dere har opplevd noe av det samme? Jeg har prøvd å google meg frem til noen tips, men jeg finner ikke stort. Har dere noe så ville jeg blitt evig takknemlig! 

Jeg ante ikke at kink kunne være så hemmende. Og vondt! Heldigvis har Jonas vært til STOR hjelp. Den stakkaren har hjulpet meg med alt i dag. Noen tips har jeg også allerede fått på facebook. Tusen takk skal dere ha! <3 Jeg må nok bare ta tiden til hjelp og vente til ting løsner av seg selv. Håper dere har hatt en litt bedre søndag enn meg! Hehe.

92 kommentarer
    1. På nettet står det: “Hva kan man selv gjøre?
      Hold deg i bevegelse så godt det lar seg gjøre. Prøv å gå på jobben og utfør daglige gjøremål som normalt. Ikke bli sengeliggende!”
      Høres kjent ut. Tenker det er sånn at jo mindre bevegelse du er i, jo stivere blir det. Selv om det sikkert ikke frister så veldig.. Prøv å tøy nakken veldig forsiktig, rull på skuldrene

    2. Uffda, det hørtes ikke noe godt ut. Vet dessverre ikke om så masse som kan hjelpe. Få noen til å massere deg eller noe. Det kan kanskje funke om du klemmer ekstra hardt på de plassene der er vondt, vet ikke..
      God bedring da. Håper du blir bra til nyttårsaften<3

    3. Jeg har hatt det en gang, og jeg er sikker på at det er det vondeste jeg har opplevd. Jeg hadde det i to dager før mamma kom hjem fra reise og stakk én akupunkturnål i nakken min. Og det var borte i samme sekund. Det var helt utrolig! Dra til en akupunktur i morgen, ingen kremer eller smertestillende hjalp

    4. Uff, så kjedelig… Jeg har desverre ingen tips å dele med deg, men ønsker deg good bedring<3 håper du blir frisk til nyttårsaften!

    5. Prøv å holde nakken varm! Prøv peppermynte olje eller noe i den dur. (Sjekk med apoteket i morgen kanskje. Kan være de har noe som hjelper litt). – Hadde noe lignende selv for et halvt år siden hvor jeg gikk en helg eller noe med det. Klarte ikke se til sidene med mindre jeg snudde hele kroppen… Gikk med skjerf hele tiden, og slappet av. Ikke prøv å gjøre noe mer en nødvendig tenker jeg. Håper du blir bra, eller ihvertfall mye, mye bedre til nyttårsaften! God bedring, Marthe!! :-)) <3

    6. Har hatt akkurat det samme! Er utroliiig vondt! Men jeg har prøvd å sitte i forskjellige stillinger også plutselig så går det bort:) Men jeg tror du skal prøve det tipset ovenfor det med akupunktur! GOD BEDRING, Marthe!:)♡

    7. Dette skjedde med meg en gang også, og etter at mamma og noen naboer fikk løftet meg ut av sengen ble det legevakten etterfulgt av sprøyte i baken. Det var en muskel i nakken som var hovnet opp og stivnet, men forsvant etter jeg fikk denne mirakelsprøyten.

    8. Det samme skjedde med broren min for noen uker siden. Han klarte ikke bevege nakken noen veier, og var helt stiv. Han dro til legen og fikk en sprøyte rett i nakken. Det funket med en gang, og dagen etter var det bortimot helt fint. Så jeg ville dratt til legen. Kjipt å ligge inne på nyttårsaften. God bedring ❤️

    9. Høres ut som akkurat det samme som jeg har hatt. Jeg måtte overnatte på sykehuset fordi jeg måtte ha så sterke smertestillende medisiner. Klarte virkelig ikke bevege meg uten å skrike av smerte … Heldigvis våknet jeg opp neste dag og var nesten helt fin 🙂
      Føler virkelig med deg og håper det går fort over!

    10. offda! jeg har aldri hatt sånn ordentlig kink i nakken, men hvis jeg har hatt en vond strekk så har det hjulpet litt å smøre på tigerbalsam! vet ikke om det funker med denne skaden men du kan jo google det for det står mye om det på nettet! God bedring, og håper du blir bedre til nyttår!<3

    11. Lene: Hehe, det høres ut som meg på formiddagen i dag. Jeg skulle prøve å legge meg i sengen litt, men endte opp med å hyle og skrike og verken komme meg opp eller ned. Jeg har ikke prøvd meg på den slags bevegelser igjen. Gikk det over uten at du fikk noe annet enn smertestillende? Tusen takk Lene! <3

    12. Charlotte: Tusen takk! Jeg drar nok til legen i morgen tidlig, håper på mirakelsprøyte og senere vil jeg nok gå til en kiropraktor eller et eller annet som kan få kontroll på musklene mine så jeg slipper dette igjen. Hehe! <3

    13. Fikk det i hofta for litt siden. Tok 1g paracet og 600mg ibux før leggetid. Mye bedre dagen etter. Selv ligger jeg med 39 i feber og synes litt synd på meg selv. Men jeg ER klar til nyttår 😉 God bedring!

    14. I stedet for å gå for noe kaldt prøv varme! En varm dusj løsner knuter og spente ledd? men da mener jeg en skikkelig varm dusj, gjerne med strålen rett på punket det gjør vondt i?

    15. Ikke bruk tid på å gå til legen, bestill deg en akutt time hos kiropraktor i morgen. Sånt går ikke over av seg selv, men kan faktisk bare bli verre ved at man “venter og ser”. Trust me 😉

    16. Åååå nei! Ble lei meg jeg nå:( håper du blir fort bedre for dette fortjener du virkelig ikke Marthe!<3 men hvis vi skal se det positive i det så får du slapper skikkelig av i noen dager da:)

    17. uff…..da eg var gravid med datteren min sku eg ta en fjelltur og fikk plutselig hekseskudd i korsryggen da eg sku bøye meg over en sten -med 5 mndr stor mage.
      Eg krøp hele veien til fjellhytten vår og kunne ikkje snu og gå hjem da det er så bratt og eg kunne ikkje rett meg opp igjen. Så måtte vente i flere dager til ryggen løsnet og eg kunne gå ned igjen.Det var så VONDT
      GOD BEDRING <3<3<3

    18. Mammaen min fikk kink i nakken, og klarte ikke bevege seg på lik linje som du beskriver. Hun dro til kiropraktor og fikk løsnet opp på null komma niks! 🙂 Så anbefaler deg og finne veien dit!
      God bedring, flotte deg 🙂

    19. Stakkars deg!! Høres helt fælt ut. Har dessverre ingen råd å gi deg, men ville gjøre som du sier og gå til legen din i morgen!! HJERTELIG GOD BEDRING!!! Håper virkelig du veldig snart er i form igjen<3!!!

    20. Ta to paracet og en ibux før du legger deg, da slapper musklene mer av, og det kan hjelpe. Hvis det ikke er bedre til i morgen ville jeg ringt legen, for enten å se etter om det er mulig å få noe sterkere smertestillende, eller ringt kiropraktor for å få løsnet det! God bedring 🙂

    21. Hadde det samme for rundt et år siden. Jeg våknet med det og klarte ikke bevege meg fordi det gjorde så vondt. Det tok 3 dager før jeg klarte å bevege hodet, og 3 uker før smertene var helt vekke. Smertene ilte nedover akkurat som du beskriver, og det kjentes nesten ut som at nakken “ristet” samtidig. Har egentlig ingen tips, ingenting virket på meg i det hele tatt…

    22. Jeg fikk dette på lillejulaften, fikk akutt time til kiropraktor. Eneste som hjelper. De har åpent for akutte pasienter i morgen. Ring når de åpner!
      God bedring og godt nytt år!;)

    23. Jeg hadde det i ryggen i høst. Paracet og Ibux hver fjerde time, så går det tilslutt over av seg selv, kan være det er over til tirsdag

    24. Åh! Jeg har hatt det samme flere ganger. Forferdelig! Til meg gikk det over av seg selv, men jeg ville anbefalt å gå til akupunktør. Jeg har slitt mye med smerter i rygg og skuldre, men å få akupunktur hjalp veldig. Mandag er jo ikke helligdag så prøv å ring rundt å si hva det gjelder så er det nok noen som kan åpne opp for at du kan komme rett inn 🙂

    25. Uffda! Dette høres ut som noe jeg hadde for en liten stund siden. Helt grusomt! Jeg klarte ikke komme meg opp fra sengen. Jeg gikk hele dagen med gigantiske skjerf som hindret meg litt i å bevege hodet. Jeg tok smertestillende også ble det bare bedre av seg selv. God bedring!♥

    26. uff! Broren min er fysoterapaut, når jeg hadde knute i ryggen fikk jeg beskjed om å bevege armene opp og ned slik at det mykna opp. bruk også ibux 🙂
      god bedring <3

    27. Usj, så leit! Høres absolutt ikke godt ut.. Ta deg en tur til legen eller kiropraktoren i morgen, de ordner det 🙂 bruk varme og masser nakken, vondt skal vondt fordrive 🙂

    28. Ei venninne av meg har også hatt det samme og måtte gå på paracet og ibux i 3-4 dager og fikk beskjed av lege om å ta det med ro, hun fikk ikke gå på skole eller være med på noen aktiviteter… God bedring håper du blir bra igjen snart! <3
      Leser bloggen din hver dag og er inn å ser etter om nye innlegg 3-5 ganger om dagen <3 digger deg og stilen din! <3

    29. Uff da.. Dette hørtes ikke deilig ut, har aldri hatt det selv så kan dessverre ikke hjelpe deg, men håper du blir frisk til nyttårsaften, klem!! <3

    30. Ville kanskje tatt turen til legen for å være sikker på at det ikke er hjernehinne betennelse. Da får man og veldig stiv nakke og vondt…

    31. En riktig god jul til deg og dine! Jeg håper julekvelden din var fantastisk!
      Jeg ønsker deg et riktig godt nytt år sammen med nære og kjære 🙂
      Jeg håper også du fikk alt du ønsket deg, og dersom du ikke gjorde det kan jeg tipse deg om julegavekonkurransen jeg har på bloggen min nå. Jeg gir bort en eksklusiv julegave til en av leserne mine, den er full av sminke, et par plettfrie klesplagg og accesories 🙂 Vinneren trekkes på selveste nyttårsaften!
      Lykke til! Håper du ender opp som vinneren av gaven<3 GOD JUL OG GODT NYTT ÅR!

    32. Jeg hadde akkurat det samme i fjor! Var helt forferdelig, dro på legevakten og der fikk jeg tilbud om å få en smertestillende sprøyte, men takket nei (sprøyteskrekk, haha)
      Fikk med meg smertestillende hjem og etter en god stund så klarte jeg å slappe av og det ble bra igjen i løpet av morgendagen! Så bare prøv å slapp av i kroppen 🙂 God bedring!

    33. hoff, så forferdelig! kanskje du bør dra en tur til legen og få sjekket det, legen har nok noen tips som kan hjelpe deg eller noe.
      Ønsker deg god bedring, og håper det ordner seg fort 🙂

    34. Det gikk over helt av seg selv ja 🙂 greia med smertestillende er jo selvfølgelig for smerte , men også for at ikke du skal spenne musklene i nakken så mye. Jeg fikk beskjed om prøve å ikke bevege nakken for mye fordi da ville bare musklene spenne seg og smertene ville komme tilbake. Hadde også en “pute” som jeg varmet i mikroen som funket veldig!

    35. Jeg har hatt det samme selv, du må bare slappe av, ta en værm dusj, og prøve å være litt i bevegelse ved nakken.. Det går over etter en dag! Btw jeg elsker bloggen din! 😀

    36. Jeg brukte før å ha sånn at nakken plutselig låste seg, og jeg måtte bare la nakken ligge mot ene skulderen. Ubeskrivelig vondt! Dro til legen og fikk noe som kalles naproxen, dette hjalp VELDIG fort og det løsnet. Etterhvert fikk jeg også fysioterapi. Håper det ordner seg og at du slipper å ligge nyttårsaften på sofaen, god bedring!

    37. Jeg har opplevd akkurat det samme! Man hørte liksom knekket i nakken, kjempeekkelt! Det kalles “hekseskudd”. Jeg dro på legevakten og fikk en kjempesterk muskelavslappende som heter Somadril, vet den er tatt av markedet, men de har sikkert noe tilsvarende. Men det er iallefall bedre å ta ibux /voltaren/voltarol mot muskelsmerter! Ta dobbel dose, og du vil sikkert kjenne noe bedring!

    38. Jeg har nakke/rygg problemer og får sånne smerter ofte. Du burde prøve å ligge på ryggen og på ett hard sted, legg en tykk pute under føttene…eller mellom føttene og leggene hvis du skjønner. Synes det hjelper veldig, til nakken burde du bare prøve å bøye den frem og tilbake. Fysioterapeuten min har fortalt meg at jeg burde bevege nakken sånn hvis jeg får vondt.
      Hvis det blir verre burde du kontakte legen så fort som mulig, skal love deg at du ikke har lyst på de smertene jeg får og har fått.
      God bedring❤️

    39. Kjøp peppermynteolje på apotek/helsekost og smør inn nakken, legg så plastfolie inntil (dette klistrer seg fast og hjelper å holde varmt og for å unngå peppermynte olje i klær) og ha på skjerf/tykk genser for å holde det varmt. Ta noen tabletter og sov! Når jeg gjør dette føler jeg meg mye bedre dagen etter 🙂 God bedring !

    40. Uff det er hørte ikkje godt ut, god bedring!
      Løsne det seg ikke anbefale jeg å gå til legen fortast mulig! Var borti detta tidlegare i år der søskenbarne mitt måtte til legen med en gang å få tabletter! 🙂

    41. Uff det er ikke godt, har hatt det selv og fikk da beskjed av fysioen min å ta ibux som både er smertestillene og hjelper på hevelse/betendelse. og dette hjalp på meg!
      Godt bedring! 🙂

    42. Uff, så fælt:( Tror ikke du må ha ispose på, siden det gjør at det stivner mer. Prøv heller med noe som varmer, som en varmeflaske eller slike risputer du putter i microen. Håper det går fort over:) god bedring!

    43. Hahah åååh.. Jeg skal vel egentlig ikke le, men det får meg til å tenke på den gangen jeg fikk en skikkelig ille kink. Helt grusomt mens det varte selvsagt, men nå i ettertid ler jeg av hele greia, pluss at den ene skulderen min faktisk henger lenger ned enn den andre hvis man ser tydelig etter.. Det ser ut som at du i det minste har hodet rett..? Jeg fikk kink da jeg skulle snu meg i sövne, og våknet av at jeg “kastet hodet av kroppen”, og i den stillingen ble jeg värende i, i tre dager! Det ER jo litt komisk, haha.
      Men jeg tror nok ikke du skal bruke kalde ting.. eller, kulde hjelper jo på hevelse, men varme hjelper for å myke opp muskler. Ser ut som du har fått mange tips her, så jeg sier bare lykke til og GOD BEDRING 😀

    44. Jeg har hatt noe lignende flere ganger, og dro til legen med det til slutt. Hun kunne da tilfeldigvis ett og annet med nåler, så hun satt noe akupunkturlignende i nakken min (fungerer på litt andre måter). Jeg lå i 20 min, og kom tilbake dagen etterpå. Er det beste og mest effektive som har funket på meg, og med en gang jeg kjenner det begynner å komme tilbake vurderer jeg å ringe legen.. Om det er det samme du har som jeg hadde vil jeg anbefale deg å tenke over hvordan du sitter med datamaskin og skriver, for man belaster nakken osv mer enn man tenker over..

    45. Jeg har hatt samme problem i ryggen, og det er noe av det vondeste jeg har opplevd! Hver eneste bevegelse gjorde det verre og jeg klarte ikke gjøre noenting, på et punkt stivnet hele ryggen min og det gjorde så vondt at mamma måtte holde meg mens jeg gråt.. Det eneste som hjalp på meg var varmepute og tiden, desverre. Det hjalp også litt og bevege seg selvom det kan være vondt i begynnelsen, men nå hadde jeg smerter i rygg og ikke nakke/skuldre da, så vet ikke om det hjelper på samme måte. Ønsker deg masse god bedring! 🙂

    46. Kiropraktor er tingen. Det hjalp meg for ett par måneder siden. “Min” kiropraktor satte nåler også. Så jeg anbefaler virkelig at du tar turen til kiropraktor. 🙂 Kanskje har de Klinikk for Alle der du bor også? Det er i hvert fall de jeg bruker her i Tr.heim. 🙂 God bedring. 🙂

    47. Kiropraktor kommer du ikke utenom!! Har selv slitt med nakkeproblemer og kiropraktor løser problemet mye raskere enn å gå og hangle hjemme!

    48. Du har nok fått det jeg hadde, en muskelknute.. ikke ta bare paracet….! Du må ta en paracet og en ibux.. Jeg lover deg..det hjelper.. og ikke hold deg i ro…da stivner du mer…:) Lykke til!

    49. Det har skjedd flere ganger med meg også, våkner helt stiv og klarer ikke bevege nakken, den sitter helt låst. Da er det viktig å varme opp muskelen, for da blir den mye mer tøyelig. Jeg går alltid med en buff eller et stort skjerf, og da løsner det litt opp og blir hvertfall litt bedre, det burde du prøve!
      God bedring <3

    50. Det har skjedd med meg også, og man burde egentlig bare la det gå over av seg selv, for det gjør det. Og hvis det ikke gjør det, så er det noe verre enn det, da må du nok kontakte en lege. Har hatt sånn ett par ganger, og det har gått over uten at jeg har gjort noe i løpet av noen dager. Selv om det er ganske lenge med noen dager, så hold ut 🙂

    51. Husker jeg våknet på sofaen en gang og da hadde nakken låst seg helt. Kom meg ikke opp av sofaen og måtte til slutt ringe kjæresten på jobb for å få hjelp. De neste dagene klarte jeg verken sitte eller legge meg ned selv. Mener det tok meg tre-fire dager og en god dose tålmodighet før det gikk over 🙂

    52. God bedring kjære deg, hørtes ikke godt ut… Håper det går over fort og at du får en super feiring av ett nytt år 🙂 Gleder meg foresten til du får deg insta hehe 😀

    53. Har hatt kink før men da varte det i ti sekunder så gikk det over, så kan dessverre ikke hjelpe deg 🙁 Håper virkelig det blir bedre slik at du får feiret nyåret ! God bedring Marthe 😀

    54. For ALL del, ikke legg is på!! da blir du jo stivere, du må ha varmepute 🙂 Hadde det slik i november, satt med varmepute (med kokende varmt vann) i 4-5 dager.
      Lykke til og god bedring!

    55. Du burde bruke mye varme, som varmepute. Ligg med varmepute ca. 30 minutter også må du få Jonas til og massere det, og det må han gjøre hardt for det skal gjøre vondt for deg, for da vet du at det løsner. Men hjelper om du ligger med varmepute først og lar musklaturen bli varm først, kulde må du absolutt la være og bruke, for det er ikke bra for musklaturen din!! Vet absolutt alt om det der… får det støtt og stadig og dette er hva fysioterapeuten min pleier og gjøre, men husk at det skal gjøre vondt før det blir bedre. Så burde han massere deg med en enkel fuktighetskrem eller olje, det skal som regel gjøre susen!

    56. Skjedd med meg også, det var helt forferdelig! Etter 3-4 dager var det over. Håper det går over med deg også! God bedring 🙂

    57. De gangene jeg har fått kink i nakken, slik at den låste seg så tok jeg på en slags krem/gele som varmer opp muskelen også dagen etterpå dro jeg til kiropraktor og fikk knekt opp. Det er nokså 5 år siden, er enda plaget litt men ikke så voldsomt! Håper du er blitt bedre, god bedring Marthe 🙂 <3

    58. Nå Jar jeg hatt samme problemer som deg bare at jeg har hatt dette i ca 4 år og jeg skal love deg at jeg trodde det var et engangstilfelle. Smertene er enorme, kan ikke bevege seg i det hele tatt bare gå rundt som en raring. Har vært til muskelterapi en gang og da holdt jeg meg fin i nesten 2 mnd. Har lagt på is og det hjelper of lindrer men så fort det blir varmere bak der er smertene like intense. Ikke bruk varme det gjør det bare verre. Har også brukt tigerbalsam, det lindrer men hodet er like ille. Håper selv dette bare det er et par år til så er jeg kvitt det. For å gå slik til jeg er 80 huff tør ikke tenke på det engang. God bedring

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg