Oppskrift – Serinakaker

Nam, nam, nam, nam, nam! Julekaker i mitt hjerte. <3 Jeg hadde ikke engang hørt om serinakaker før i går jeg! Det var da Cathrine og jeg satte oss ned for å google “småkaker til jul”, dette navnet ble kjent for meg. Kakene så så enkle og gode ut at vi valgte å prøve oss på dem, og det er jeg jammen glad for nå. De var fryktelig gode varme og nystekte, men kanskje enda bedre til morgenen i dag da de hadde fått natten på å kjøle seg ned. Mmm! Nå vet jeg ikke hvordan konsistensen på en perfekt serinakake skal være, men disse ble verken helt myke eller helt sprø. De ble bare.. En veldig god blanding! 

Spesielt med et iskaldt glass melk til. *Vann i munnen*. All denne julebaksten har faktisk fått meg til å tenke litt på treningen. Jeg er stor fan av det å kunne unna seg noe godt selv på en tirsdag eller onsdag, men det går jo faktisk ann å kombinere usunne matvaner med trening! Det har jeg vært alt for dårlig til den siste tiden, og dermed bestemte jeg meg for å starte igjen i dag. NÅ faktisk! Så fort denne deilige oppskriften er delt med dere herlige lesere, hiver Marthe på treningstightsen og går for en lang og god løpetur etterfulgt av litt styrketrening i stågå. Jeg tror spesielt de slappe armene mine skriker etter å få ta litt push ups igjen. Magemusklene forlatet meg en gang i august så nå kan det vel være på tide å finne tilbake til dem igjen? Hoho. 

Du trenger: 1. 1 egg 2. 250g hvetemel 3. 150g romtemperert margarin 4. 100g sukker 5. 2 ts vaniljesukker 6. 2 ts bakepulver




Slik gjør du:
1. Sett ovnen på 200 grader med en gang. Kakedeigen lages på et blunk og da er det greit å få ovnen klar. 
2. Start med å smuldre sammen margarin, mel, bakepulver og vaniljesukker. 
2. Rør sammen et egg og tilsett både dette og sukkeret i margarin/mel blandingen.
3. Ta i bruk hendene. Med kun et egg som “væske” i deigen må man bruke fingre og hender til å kna deigen fast og fin. Man tror gjerne ikke at det vil gå uten litt vann eller melk i begynnelsen, men bruk hendene i to minutter og du vil få en kjempefin deig!
4. Del deigen i to eller fire biter. Rull hver enkelt bit til en lang middels tykk pølse og del pølsen opp i små biter som du ruller til små baller. Sett 16 serinakaker med litt mellomrom fra hverandre på et stekebrett, og trykk dem ned med en gaffel.
5. Pensle hver kake med litt eggehvite og strø gjerne over litt perlesukker på toppen. Stek kakene midt i ovnen i 8-10 minutt. 





Server serinakakene avkjølte med et iskaldt glass melk til! 
Ønsk meg lykke til med treningen.. Det trengs i dag. 

42 kommentarer
    1. Mmm, så godt! Minner meg litt om kakene jeg bakte her om dagen, “sandnøtter”. Veldig gode de også! 🙂 Og ja, jeg kjenner meg såå igjen i det du skriver. Det går jo faktisk an å kombinere usunn mat med trening. Men jeg er veldig sånn som tenekr at skal jeg trene, så må jeg spise sunt. Ellers er treningen unødvendig mener jeg. Men det er jo faktisk feil, det er når man har spist noe usunt at man faktisk burde trene 😀 Så det skal jeg selv bli flinkere på.

    2. Sunnivaelvevold95.blogg.no: Mm! Sandnøtter har jeg smakt noen ganger tidligere og det er jo også kjempedeilig! 🙂 Det er vel egentlig rundt juletider folk tar seg litt treningsfri ettersom det er så mye god julemat rundt ethvert hjørne. -Men det skader ihvertfall ikke å ta en treningsøkt en gang i blant! 🙂 Man får kanskje ikke store resultater, men en gang i blant må vel være bedre enn ingenting? Hehe.

    3. Hei Marthe! Serinakaker er såååå godt, mine favoritt julekaker! Her i huset lager vi de med skåldet mandel oppå (kok mandlene i noen minutter, så får du skallet lett av). Etter at du har trykket serinakakene med gaffel og penslet de med egg, så legger du på en hel skåldet mandel på hver kake, også inn i ovnen 🙂 Mmmm – even better! Klem<3

    4. Åååh jeg ELSKER serinakaker. Jeg og bestemoren min lager det hvert år sammen! Vi pleier og ha hakkete mandler på noen og sånn der strøsukker på noen 🙂 De er gode nystekte, og enda bedre når de er kald og sprø! : )

    5. Nam! Så flink du er til å bake 😀 I dag har jeg prøvd meg på kakemenn etter oppskrift fra deg! Det gikk kjempefint med selve bakinga, så nå står deigen i kjøleskapet og godgjør seg før jeg fortsetter senere 😀

    6. Hvor har du de søte krukkene fra? 🙂 har sett dem flere ganger, men glemmer alltid å spørre. Det er mue finere å ha det i slike enn en vanlig kakeboks 😀

    7. Glad i julekaker jeg og! Mamma har nettopp bakt tre slag som står i bokser i kjelleren, så dit blir det noen daglige turer!
      Jeg syns det er bra at du som blogger spiser søtsaker midt i uka, som ikke er “sunt” godteri, ikke at det er galt å ikke gjøre det, men det er godt å vite at det ikke bare er oss dødelige som “synder”:P

    8. Hvis du liker havreflan så må du teste ut mandelflan. Det er enda bedre.
      200 g mandler uten skallet, 200 g meierismør, 2 dl, sukker, 3/4 dl mel og 1,5 ss fløte( kan også bruke melk ) Bland alt unntatt mandler og kok opp. Ta så i de hakkede skollede mandlene og kok opp igjen. Sett så 1 ts ca på bakepapir med god avstand. 200 grader i 5 – 7 min.
      Kan du forresten lage krumkaker? Trenger en god oppskrift på det.

    9. Du mener vel at magemusklene forlot deg? Hehe. :’)
      Flinka! Jeg har kjempelyst til å begynne å trene ordentlig jeg også men treningssenter er jo så dyrt og her er det jo full vinter med is, slaps og snø så det er jo ikke så lett og jogge ute nå for tiden.

    10. Såå utrolig koselig å lese bloggen din om dagen 🙂 Får såå julestemning! Ble så glad da jeg så du startet tidlig. Alle innleggene du lager er så fine og gjennomført bra! Leser bloggen din hver dag ellers, og ser at du legger mye jobb i den så gleder meg alltid til å titte innom 🙂 Og spesielt nå i julen da du er like jule-jente som meg , hehe 🙂 Synes også at det er helt utrolig hvordan du tar deg tid til å svare leseren dine hver eneste dag! Veldig bra jobba, stå på videre 🙂

    11. Anne: Åå så hyggelig å høre Anne! Det er mitt store mål 😀 Gi alle julestemning! Hehe. Tusen takk for en herlig tilbakemelding. Jeg setter veldig stor pris på slike kommentarer 🙂 Og å svare på dem er minst like hyggelig som å lese. Hehe! GOD JUL. *Krysser fingrene for at du får litt julestemning av mitt nyeste innlegg også*.

    12. Ingelin Rystad: Tusen takk! *Klapper meg selv på skuldra* En løpetur er overstått. Vi får se om det blir noen flere eller om det var første og siste i desember måned. Hehe, nei huff! Nå er det skjerpings 😀

    13. Vi pleier å lage serinakaker med strøsukker på toppet (etter de er penslet med egg) og hakkede mandler. Da blir de ekstra gode!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg