Dagens bakverk: Lussekatter

Luciadagen nærmer seg med stormskritt og i år tenkte jeg faktisk å la meg inspirere av den! Jeg har bakt lussekatter for første gang i mitt liv og for et resultat. FY så gode de ble! Ah, nei nå er jeg fornøyd. Lussekattene mine ble kanskje litt i største laget, men det gjør i grunn alt jeg lager. Utseende kan man alltids jobbe med, men smaken kunne da umulig blitt bedre! Jeg er kjempehappy og kan nesten ikke vente med å begynne på neste prosjekt. Pepperkaker, kakemenn, karameller og berlinerkranser skal også bakes i kveld.

Hoho, Borge er i siget! Møtet med regnskapsfører gikk forresten også veldig bra. Geir gav meg 5 av 6 poeng på “flink til å ikke shoppe” skalaen. Det må jeg si meg fornøyd med ettersom jeg har kjøpt litt for mye juleinteriør de siste to ukene. Badinteriør har jeg også handlet.. Huff, får jeg ikke kjøpe klær så kjøper jeg såper, nye håndklær og dufteoljer i stedet. Neida, men vi trengte faktisk badinteriør! Badet vårt er bitt så fint nå at jeg går inn der åtte ganger om dagen bare for å titte, beundre og smile for meg selv. Jeg knipset noen bilder av mine siste innkjøp tidligere i dag så disse skal dere få se litt senere. 

Du trenger: 1. 150 g smør 2. 5 dl melk 3. 50g gjær 4. 150g sukker 5. 1 g safran 6. Ca 13 dl hvetemel 7. 2 ts kardemomme 8. 1 ts salt



Slik gjør du:
1. Start med å smelte 150g smør. Mål opp 5 dl melk og bland melk og smeltet smør sammen. 
2. Smuldre opp gjærpakken i noe av den lukne melk/smørblandingen. Blandingen må bli lunken først.
3. Mål opp alle de tørre ingrediensene. Bland dem godt sammen og tilsett alt av melk, gjær og smørblanding.
4. Rør til du har fått en fast og fin deig. Behøver du mer hvetemel så tar du litt ekstra hvetemel.
5. Sett bollen med deig et lunt sted og la den heve til dobbel størrelse. 
6. Dryss litt hvetemel over kjøkkenbenken og la den ferdighevde deigen falle ut. Elt den godt. 
7. Del den opp i mindre biter og rull en og en deigbit til en fingertykk pølse. Pølsen former du akkurat som du vil. Jeg valgte å lage alle like, men dere kan gjøre akkurat som dere vil. Googler du lussekatter så får du opp en rekke bilder av mange fine varianter. Jeg fikk 18 gigantiske lussekatter, men former du dem litt slankere så vil du nok kunne få opptil 25 av denne oppskriften. 
8. Legg lussekattene på et stekebrett. Pisk et egg og smør lussekattene med dette før du pynter dem med et par rosiner. Dekk stekebrettet med plast og la lussekattene heve i 10-15 minutter til før du steker dem midt i ovnen på 250 grader i 5-8 minutt.

Luciadagen er den 13 desember til dere som lurer.
Nå har dere bare med å bake alle sammen!

49 kommentarer

Siste innlegg