Oppskrift: Sjokoladecookies

Åjada.. Frøkna har bakt igjen. De 12 havreflarnkjeksene jeg lagde i går holdt jo bare i et døgn! Denne oppskriften gav 27 sjokoladecookies som passer perfekt i jula. Kjeksene kan fint fryses, men da må du lage dobbel porsjon, for disse tror jeg heller ikke varer lenge. Jeg må lære mange flere! Herlighet, det er jo meningen av julekaker skal oppbevares i søte julebokser på kjøkkenet. Mine kaker får liksom aldri muligheten når de blir spist opp før jeg får tatt dem fra rista. Hoho! Det er vel i det misnte et godt tegn.

Håper dere liker oppskriften. Nå har Jonas tatt over kokkeleringen på kjøkkenet. Jeg har kjøpt biffstrimler med stekt paprika og løk, røstipoteter og bearnè som vi skal kose oss med til middag. Deretter skal jeg på en etterlengtet jentekveld hos Annika.

Du trenger: 1. 200g romtemperert smør 2. 4 dl havregryn (de små) 3. 4 dl hvetemel 4. 1,5 dl melk 5. 2 egg 6. 2,5 dl sukker 7. 100g mørk eller lys kokesjokolade 8. 1 ts vaniljesukker 9. 1 ts bakepulver


  

Slik gjør du:
1. Start med å røre sukker og smør hvitt. Smøret skal altså ikke smeltes.
2. Tilsett et og et egg før du tilsetter mel, havregryn, bakepulver, vaniljesukker og melk.
3. Hakk opp sjokoladen og rør også inn denne helt til slutt.
4. Dekk et stekebrett med bakepapir og stek ni cookies av gangen, midt i ovnen på 200g.
5. De trenger ca 10 minutter i ovnen. La dem avkjøle litt før du flytter dem over på en rist.



Aller best nystekte med et kaldt glass melk til.. Mm!
Ha en fin kveld så lenge! Vi skrives igjen litt senere.

28 kommentarer

Siste innlegg