En dag på Vero Moda

God kveld! Herlighet, i dag blir det noen sene blogginnlegg på dere, men det får bare gå! Jeg var så heldig å få tidligvakten på jobb i dag og dro derfor på Vero Moda 08.50 i dag tidlig. Der ble jeg helt til halv fem ettersom jeg i tillegg fikk lyst til å knipse noen bilder til et lite blogginnlegg. Jeg burde vel ha skrevet dette innlegget for lenge siden, men bedre sent enn aldri. Jeg finner veldig ofte spørsmål i kommentarfeltene som er relatert til min andre jobb på Vero Moda. Jeg håper jeg får svart de fleste av spørsmålene deres her!

Hvordan fikk du jobb på Vero Moda?
Jeg var så heldig å få jobben gjennom en venninne. Lillesøsteren til vår gamle sjef på Vero Moda var og er fremdeles en god vennine av meg! Hun hadde sagt ifra om at jeg kanskje kunne ønske meg en ekstra deltidsjobb og det hadde jeg! Så jeg fikk jobben på den enkle måten og behøvde bare å komme på en liten samtale. Jeg hadde min aller første dag på Vero Moda på 20 års dagen min og jeg husker denne dagen så godt! Jeg fikk oreokake av vår nåværende sjef Margrethe, og jeg husker at timene bare fløy forbi. Nå har jeg jobbet der i et år og tre måneder og jeg stortrives fremdeles. For en fantastisk arbeidsplass. Jeg er blitt så glad i den lille ekstrajobben min.

Hvordan ser en arbeidsdag ut? Hvordan er det å jobbe i klesbutikk?
Vero Moda Sørlandssenteret er en ganske stor butikk som får inn nye varer hver eneste dag. Derfor blir arbeidsoppgavene også flere. Det er ingen ansatte som blir plassert til å stå i kassa i fire, fem eller seks timer og det er ingen som bare går og rydder. Det er jeg så glad for! Jeg elsker å variere arbeidsoppgavene slik at jeg ikke kan gå lei av noe som helst. Gjennom en arbeidsdag kan jeg gjerne både pakke opp, alarmere og plassere nye varer, rydde butikken, vaske gulv og speil, hjelpe kunder og ta kasse, kaste søppel, fylle på med varer fra lageret, tørke støv osv osv.. Det aller viktigste er å hjelpe kunder, men arbeidsdagene på Vero Moda er varierte.

Hva liker du best med jobben din?
De ansatte selvfølgelig! Jeg jobber sammen med verdens beste gjeng. Jeg gidder aldri å på forhånd sjekke hvem jeg skal jobbe sammen med for det har overhode ingenting å si. Uansett hvem jeg skal være sammen med så vet jeg at jeg har en hyggelig arbeidsdag i vente. Et arbeidsmiljø som det vi har er sjeldent! Jeg har ihvertfall aldri opplevd lignende i noen av mine tidligere jobber. Ellers synes jeg det er veldig moro å lage butikkvegger. Tømme en vegg for varer og lage en helt ny en med nye farger og mønster. Jeg er ikke blitt noen mester på dette området enda, men timene bare flyr av gårde når jeg leker meg frem med merchandising.

Hva liker du minst med jobben?
Det er litt flaut å si det, men jeg grøsser hver gang en kunde kjøper en diger vinterjakke i gave og ber meg pakke den inn. Vi har nemlig ingen gaveesker som er store nok og da må jeg frem med teip og papir. Jeg får presentasjonsangst da vet dere! Det blir virkelig aldri pent. Jeg prøver å få noen av de andre ansatte til å ta over for meg i disse situasjonene, men det er liksom ingen som lar seg lure.

Hvordan er du på jobb? Hvilken type arbeider er du?
Jeg liker som nevnt å variere mellom arbeidsoppgavene. Pakker jeg opp varer så jobber jeg effektivt, men veldig rotete. Jeg er av den typen som drar av plastikken så fort jeg kan og lager et fjell med søppel på gulvet slik at ingen kommer seg frem i nærområdet. Jeg går heller ikke to ganger med søpla. Rreffer dere på meg under søppeltømmingen så får dere øye på en handlevogn fullpresset av 30 moste pappesker og gjerne fem stappfulle søppelsekker av plast. Det er et fascinerende syn. Jeg får plass uansett hvor mange esker det er snakk om. Ellers er jeg ironisk nok en ryddoman. De to siste timene før stenging vil jeg helst ikke gjøre noe annet enn å hjelpe kunder og rydde. Brette fine buksekanter og sørge for at alle 1090 hengere har nøyaktig samme avstand mellom hverandre. Når dette er gjort kan jeg gå hjem med ro i sjela. Da vet jeg at den som åpner butikken dagen etterpå vil bli møtt med et hyggelig syn.

Har du noen tips til hvordan man kan få seg jobb i klesbutikk? 
Det er ikke lett å få skaffet seg jobb i klesbutikk i dag. Det er fryktelig mange som har lyst på jobb og litt for få steder som trenger hjelp, men jeg kan likevel komme med noen tips! Først og fremst ta på deg noe som skiller seg litt ut den dagen du går inn for å levere cven din. Tar jeg imot en cv på Vero Moda så legger jeg gjerne en liten kommentar på den til sjefen. En liten kommentar som”SØØØT!” eller “Veldig stilig kledd!” kan komme godt med når sjefen skal plukke cver fra den tykke bunken av søknader. Det beste er å komme inn i butikken, spørre etter butikksjefen, håndhilse på henne og deretter gi bort papirene. Det gir et ekstra godt inntrykk. Er ikke butikksjefen tilstede den dagen du kommer inn for å søke, spør de ansatte når hun vil være der neste gang og fortell dem at du da heller kommer inn igjen. Da kan du også fortelle butikksjefen at du har vært innom en gang tidligere, men at du helst ville hilse på henne selv. Det gir selvsagt et veldig godt inntrykk! Gjør dere dette, skriver en god cv og ser smashing ut så er det ikke stort mer for dere å finne på. Da er det kun opp til butikksjefen og vurdere om hun trenger folk eller ikke.

Dere søte lesere som har kommet innom meg på Vero Moda og tatt bilder sammen med meg, kunne dere ha sendt meg disse på [email protected]? Det ville jeg vært evig takknemlig for! Har dere bilde eller bilder fra andre steder dere har kommet bort og hilst på meg så må dere veldig gjerne sende meg disse også. Jeg tenkte nemlig å samle alle bildene og lage et søtt lite innlegg av det!

18 kommentarer
    1. Så utrolig godt svart! Jeg skal faktisk søke på klesbutikk jobb i januar og det du skrev om å få seg jobb i klesbutikk er akkurat sånn jeg har tenkt til å søke! Det viktigste er å gi godt førsteinntrykk 🙂

    2. Katrine: Så bra du likte innlegget og at du har planer om å søke selv i januar. Gjør du det så får du i hvert fall en god sjanse! Behøver butikken hjelp da så skal du ikke se bortifra at de velger akkurat deg 🙂

    3. Så mye fint dere har inne, og for en fin og ryddig butikk! Hadde det ikke vært for at jeg bor så langt unna skulle jeg jammen tatt en tur innom! Har selv jobbet i klesbutikk i nesten to år tidligere og kjenner meg igjen i så mye av det du skriver om din arbeidsdag! Flink er du, stå på! 🙂

    4. Utrolig fine svar! Høres ut som en fin arbeidsplass og et fint arbeidsmiljø! 🙂
      Jeg var så heldig å få jobb på Vero Moda selv nå som vi har utplassering to skoletimer i uken. Skal jobbe der frem til vinterferien, og det er utrolig gøy! 🙂 Gøy å jobbe med noe du er interessert i, hehe 🙂
      Ha en super kveld videre!

    5. Sofie: Å for noen heldiggriser som har fått låne deg helt til vinterferien. Vi elsker å få litt ekstra hjelp fra skoleelever. Hoho, vi hadde ei nå for ikke så veldig lenge siden og jeg ble helt fascinert over hvor flink hun var. Stå på og kos deg på Vero Moda Sofie 😀

    6. Så bra at du har en jobb du trives i. Jeg jobber også i klesbutikk, og har gjort det i maaange år 😛 Nå jobber jeg i en Zizzi-butikk. Jeg elsker også å lage vegger, som du også sier at du gjør. Eksponeringen av varene har alt å si. Man kan ha akkurat de samme varene i to forskjellige butikker, men den ene kan selge bedre nettopp p.g.a. eksponeringen.

    7. Var innom en Vero Moda butikk i dag, for første gang på kjempelenge. Har liksom fått det for meg at klærne der ikke er noe særlig, men må virkelig si jeg ble overrasket! Så mye fint 🙂

    8. Still opp i butikken med CV og stikk deg litt ut. Vi får inn fjaksti CVer på VITA og de kan jo ikkje ligge i evighet og når veldig mange ser helt like ut så er det lett å bli glemt i mengden. Kom gjerne innim når daglig leder eller teamleder er på vakt og forhåpentligvis få til en samtale så de husker deg :).
      Flott innlegg 🙂
      Lin;)

    9. Still opp i butikken med CV og stikk deg litt ut. Vi får inn fjaksti CVer på VITA og de kan jo ikkje ligge i evighet og når veldig mange ser helt like ut så er det lett å bli glemt i mengden. Kom gjerne innim når daglig leder eller teamleder er på vakt og forhåpentligvis få til en samtale så de husker deg :).
      Flott innlegg 🙂
      Lin;)

    10. Husker så godt første gang jeg traff deg på vero Moss, var litt flaut å spørre om bilde, samtidig som jeg gjerne ville ha det, men så ble jo bildet helt mørkt pga feil innstillinger, så måtte jo komme tilbake, enda flauere:p
      Vet ikke om du husker?:)

    11. SÅ nyttig innlegg! Har akkurat søkt jobb på Vero Moda selv! Leverte søknad og CV til en medarbeider der, men har enda ikke fått noe svar! De trengte hjelp, ettersom det var flere som hadde sluttet! Burde jeg kanskje gått opp å snakket med sjefen? Medarbeideren sa de hadde hadde hatt flere dårlige erfaringer med 16 åringer i jobb, så er litt redd at dette ødelegger for meg! Tips til hva jeg kan gjøre med dette? Litt lang melding, men på forhånd takk 🙂

    12. Sedine: Hmm. Nei, jeg tror bare jeg ville ventet på svar 🙂 Du kan heller forklare at du ikke er som de 16 åringene Vero Moda har jobbet med tidligere, hvis du blir oppringt! 🙂 Mer kan du ikke gjøre akkurat nå. 🙂 Men du må ha lykke til! 😀 *Fingers crossed*

    13. Hehe, morsomt å lese! Jeg jobber også i Vero Moda, og kjenner meg veldig godt igjen. Er helt enig i at å pakke inn vinterjakker er det verste, hehe. Du er skjønn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg