Hjemmelaget eplekake

God kveld kjære, gode lesere! Tusen takk for alle de gode tilbakemeldingene dere la igjen under forrige innlegg. Kjempegøy! Håper dette innlegget faller like godt i smak. Bildene jeg har delt med dere de siste dagene har vært litt gule. Det er rett og slett fordi det blir så vanvittig fort mørkt nå om høsten! Vi er midt i mørketiden og det er alle bloggeres største mareritt. Har man ikke fått unnagjort bildeknipsingen innen klokken 15.00 når sola går ned så har man faktisk et problem. Ihvertfall om man ikke har peiling på hva kamera kan stilles inn på. Det er kanskje på høy tid at jeg lærer meg det.. Uansett! Her kommer enda en oppskrift. Hoho, jeg skal prøve å ikke kvele dere med oppskriftene mine, men i dag har jeg laget meg hjemmelaget eplekake og den ble så sinnsykt god. Ordentlig luftig og så vanvittig smakfull. Server den gjerne lun og med litt vaniljesaus til! Eller vaniljeiskrem.. Mmm!

Du trenger:
1. 3 egg 2. 3 skrelte epler 3. 2,5 dl sukker 4. 2 ts bakepulver 5. 1,5 dl smeltet margarin 6. 1dl melk 7. 3 dl hvetemel 8. Sukker/kanel

 
 

Slik gjør du:
1. Finn frem tre epler, skrell dem og del dem opp i mindre biter. For at eplebitene ikke skal bli brune og stygge innen du tar dem i bruk, legg dem gjerne i en bolle med vann og et par dråper sitronsaft. Dette er ikke nødvendig, men det er et lite fint lite tips!
2. Pisk sukker og egg til en luftig eggedosis før du også pisker inn smeltet margarin og melk.
3. Sikt mel og bakepulver i røren og rør forsiktig det hele klumpefritt.
4. Ha røren i en smurt, gjerne rund form og legg så eplebitene systematisk på toppen. De vil gli ned i kakerøren.
5. Strø med sukker og kanel før du steker kaken midt i ovnen på 200 grader. Kaken bør stå slik i ca 40 minutter.

Nam nam nam! Nå er det snart klart for Asbjørn Brekke show her.

33 kommentarer
    1. Kaken så utrolig god ut! Når en tar bilder inne etter at solen har gått ned blir bildene gule fordi kameraet klarer ikke å finne ut selv hva som er fargen hvit. For å endre på det kan du enten stille inn WB(hvitbalanse), det er flere auto funksjoner men en kan også stille det inn manuelt, men lettest er å velge en av auto funksjonene på kameraet eller så kan en etterrediger og legge på mer blått slik at bilde ser mer normalt ut 🙂 Håper det var til hjelp!

    2. Hei Marthe! 🙂
      En lur ting er kanskje å stille inn hvitbalansen på kameraet ditt, noe du finner under menyen. I og med at du tar bilder inne kan f.eks. flouriserende/glødelampe være den rette innstillingen for deg. Hvitbalansen er ikke vanskeligere enn det! 🙂

    3. Håper du har en fin tirsdagskveld skjønne Marthe! <3
      Forrige innlegg var veldig interresant å lese. Jeg er 100% enig at du er en ren gledesspreder! Det hjelper utrolig mye å lese bloggen din for å beholde et godt humør.. Så mye som du sprer glede og sprudlende energi gjennom bilder og tekst, så kan jeg ikke forestille meg hvor mye glede du sprer til de rundt deg!
      Det virker for meg som om du alltid vil alle det beste og gjøre de tilfreds! Håper du tar godt vare på deg selv og at du får like mye oppmuntring og glede tilbake!!
      Det fortjener du så inderlig <3
      Jeg har snart bursdag og kanskje jeg skal prøve å lage eplekaken? Den ser hvertfall UTROLIG fristende ut 🙂
      Det er en stund siden jeg har kommentert, men jeg har rett og slett ikke hatt så god tid! Men jeg leser bloggen din hver dag uansett - det er et must 😀
      (ps: tror kanskje det er skjedd en feil ang konk. jeg vant, for har ikke kommet noe i posten.. føler meg fæl som har nevnt det før også, men ville bare si det)
      Gode klemmer Emilie T

    4. Den så super digg ut 😀 mmm, vann i munnen 🙂 Tusen takk for oppskrift 🙂 Ha en super kveld <3

    5. *vann i munnen*
      Ååå… det ser såå godt ut!
      Men dessverre har jeg bestemt å bli sunnere… men eple er jo sunt? Hahah, med så mye sukker tror jeg nok ikke det!
      Ha en fin dag<3

    6. Hei Marthe! Digger oppskriftene dine, får vann i munn hver gang! Ville bare si at jeg følger nettop din blogg fordi jeg ikke blir lei! Også synes jeg at du virker så ekte og ærlig, så jeg synes det er rart at noen kan oppfatte deg som “falsk”! Håper du blogger en good stund til, for jeg kommer til å følge deg lenge 🙂 Etter en kjedelig og trist dag på skolen for eksempel, gleder jeg meg faktisk til å stikke innom Marthe-verden en liten stund! God natt 😉

    7. Elise: Hei Elise! Tusen takk for en herlig tilbakemelding 😀 Nå ble jeg glad! Jeg kommer til å blogge i lange stunder fremover så ikke bekymre deg for det. Jeg storkoser meg med bloggigen og så lenge jeg får lese tilbakemeldinger som denne så er motivasjonen på topp! 😀

    8. Hei Marthe 😀
      Jeg ville bare titte innom for å tipse deg om en veldig fin MAT-blogg. Siden du liker å lage mat og sånn, jeg digger denne bloggen og alle oppskriftene jeg har prøvd har jeg fått til helt perfekt! Bloggen heter foodbyvictoria.com! Sjekk den ut 😉
      Jeg følger bloggen din daglig og jeg håper du fortsetter lenge 😀
      Martine

    9. Martine: Hei Martine! Tusen takk for tips. 😀 Det setter jeg stor stor pris på! Jeg lover å fortsette bloggingen i det uendelige. Hehe! I hvert fall nesten <3

    10. Liker veldig godt eplekake uten epler jeg, haha! 🙂
      Men den så veldig god ut.
      Dette har ingenting med innlegget og gjøre, men jeg bare lurer på hvor du har kjøpt det kaffesettet, om det gir mening? Har veldig lyst og ønske meg det til jul.

    11. Hei Marthe! Jeg satt å lette gjennom mat kategorien på bloggen din fordi jeg skulle lage havreflarn nå på morgenen, også så jeg denne eplekake oppskriften og tenkte at jeg skulle gi deg et supertips! Når du skal lage eplekake bør du ta å blande sukker og kanel i en pose, og legge eplebiter oppi den slik at de blir vendt i blandingen før du legger de i kaken. Blir en helt annen saftighet i kaken da 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg