Skaff deg en bloggkarriere

 

I dag har jeg lyst til å komme med noen gode tips til dere nykommere i bloggverdenen! Det er ingen hemmelighet at det er vanskelig å skulle starte en helt ny blogg. Det er verken lett å opprettholde motivasjonen eller å skaffe seg lesere uten å legge ut nakenbilder eller ty til helt dramatiske hendelser. Det hjelper å være pen, og det hjelper å legge ut bilder av alle merkeveskene dine, men i lengden holder ikke det heller. Med all lenkingen og oppmerksomheten fra de ulike nettavisene i Norge så er det faktisk ikke umulig å havne øverst på listen av de mest leste bloggerne. -Men stort sett tar det toppen en uke før bloggeren fordufter.

Det er fordi det er vanskelig å underholde leserne over lengre tid. Jeg har lyst til å fortelle dere hvordan jeg startet min lille bloggkarriere, og hvordan jeg på ærlig vis skaffet meg lesere. Så håper jeg noen av dere blir motivert til å gjøre det samme!

SKAFF DEG EN GOD BLOGG
1. Bloggen din må ha et godt navn. Det skal relatere til deg som blogger og det skal være enkelt å huske for fremtidige lesere.

2. Vær positiv fra den første bloggposten du publiserer. Tenk at du blogger for å spre litt glede i andres hverdag! Hvor vanskelig kan det være? Det er ytterst få som vil lese om den trøtte og kjedelige husvasken din så prøv å finne en måte å snu det om til noe hyggelig på. Er ikke duften av et nyvasket hjem fantastisk? Det er som følelsen man sitter igjen med etter en god treningsøkt! Bare en setning som det kan få 100 unge damer til å få lyst til å sette på favorittsangen og vaske huset! Ville ikke det vært hyggelig?

 

3. Sørg for at alle innlegg du publiserer har en viss kvalitet over seg. Klarer du ikke å publisere mer enn to gode innlegg daglig, så publiserer du bare to! To virkelig inspirerende innlegg med flotte bilder er mye bedre enn fem “i farta” innlegg hvor du kun informerer om at du har dårlig tid og er på vei ut døren. Vi vil ha kvalitetsinnlegg! Gjerne kom med tips til produkter eller matoppskrifter. Skriv litt om ditt drømmeinteriør! Få noen til å ta gode antrekksbilder av deg. Vis favorittene dine fra klesskapet.. Skosamlingen din? Nyeste innkjøp? Skriv om trening! Eller din neste reisedestinasjon? Eller la leserne bli kjent med deg gjennom en spørsmålsrunde.

4. Svar på kommentarene dine. Dette er jo bare gøy! I begynnelsen klarer du til og med å svare på alt. Får du 1-40 kommentarer om dagen så klarer du å svare absolutt alle. Sett av litt god tid til akkurat dette. Du behøver ikke å få et spørsmål for å svare. Det er lov til å bare skrive takk for gode ord og komplimenter også. Slikt vil leserne dine sette stor pris på.

5. Designet. Jeg vet nøyaktig hvordan jeg ønsker å ha designet mitt, men jeg vet ingenting om hvordan jeg setter det opp. Derfor kan jeg ikke komme med en oppskrift på det perfekte bloggdesign her, men jeg vil fortelle dere hvordan et bra bloggdesign for meg ser ut. Det er først og fremst ryddig. Enkelt. Skriften er lett leselig, overskriften stor, kategoriene lett tilgjengelige, en stor og flott header, duse farger. Man vil ikke ha en knallrosa blogg med grønn skrift og figurer hoppende rundt på skjermen. Tenk enkelt, og oversiktelig.

 

6. De aller aller fleste blogglesere foretrekker en blogg med store bilder. Selv har jeg bildene mine i 900 pixler. Bildene er det aller viktigste på en blogg. Det er mange som ikke engang leser teksten, men som kun ser på bildene. Derfor er det viktig med gode bilder. 

7. En oppsiktsvekkende overskrift kan gi deg vanvittig mange ekstra klikk! Viktigst etter bildene er teksten, men for at leseren skal få lyst til å lese så behøver du en fengende overskrift. Dette er noe jeg selv også kan forbedre meg på! Hvem er det som har lyst til å lese en lang tekst under overskriften “En vanlig torsdag”? Tenk avis! De er jo mestre på oppsiktsvekkende overskrifter.

 

SKAFF DEG LESERE
8. Har du laget deg en blogg som har alle kriteriene over så har du laget deg en god blogg. En virkelig god blogg! Da er det på tide å skaffe leserne. Uten lesere får du nada motivasjon. Så fort du har publisert et nytt innlegg på bloggen din, kopierer du lenken til blogginnlegget og limer deg inn som status på facebooken din. Da vil alle vennene dine få vite om at du har skrevet noe nytt, et bilde fra blogginnlegget vil dukke opp og er det et pent eller oppsiktsvekkende bilde så vil mer enn en av vennene dine klikke seg inn for å ta en titt. Etterhvert kan det være lurt å også godkjenne lesere på facebook. Ihvertfall av samme kjønn! Selv har jeg 3492 venner på facebook som alle sammen ser og har muligheten til å klikke seg inn på blogglenkene mine hver dag.

9. Kommenter andres blogger. Her kommer kanskje det aller viktigste punktet for å skaffe seg lesere. Jeg startet opp www.martheborge.blogg.no da jeg gikk på videregående og jeg vet ikke hvor mange skoletimer som gikk til kommentering av blogger. Dette er helt nødvendig hvis du virkelig skal gå inn for å skaffe deg et høyt antall lesere. Klikk deg inn på blogg.no, skroll dere ned til “nyeste innlegg” og les innleggene før dere legger igjen en hyggelig tilbakemelding. Den mindre kjente bloggeren vil da bli kjempeglad for kommentaren, klikke seg inn på lenken til den som har kommentert og vips så har du fått et klikk! Kommenterer du 200 blogger så vil du kanskje få 100-150 nye lesere. Det er mye jobb, men du behøver ikke å skrive en roman. Tre gode ord er alt som trengs.

 

10. Sett deg et mål om å kommentere 50 blogger hver dag. Vær flink til å svare på kommentarene du får igjen, og oppretthold kvalitetsinnleggene så skal du se at de nye leserne klikker seg inn igjen gang på gang. Kanskje til og med flere ganger daglig. Når leserantaller ditt bygger seg opp mot 500 vil kanskje leserne dine tipse vennninner og bekjente om bloggen din. Vips så er antallet doblet. Det tok meg tre måneder å havne på topp 20 med ca 5000 lesere. Nå, to år senere har jeg tre ganger så mange lesere. Jeg sluttet med kommenteringen av andre blogger etter ca tre måneder. Da hadde jeg sørget for å skaffe meg nok faste lesere til at resten kom av seg selv. Jeg klatret på topplisten og fikk bloggnavnet mitt synlig og lett tilgjengelig for alle.

 

Håper dette ga dere nykommere noe motivasjon! Man behøver ikke å være supermodell for å gjøre det bra. Man behøver heller ikke å ha et svindyrt kamerautstyr og et avansert redigeringsprogram. Selv har jeg det billigste speilreflekskamera som eksisterer. Det koster under 3000 kroner og var nytt i 2008? Nikon 50mm 1,4 portrettlinsen min til 3000 kroner er min aller beste venn og den tar så gode bilder at jeg ikke behøver å redigere dem i det hele tatt. Har du ikke råd til å kjøpe begge deler med en gang så ønsk deg noe til jul?

Det var dagens tips! Ønsker dere alle en flott torsdag videre. Jeg skal på jobb!
TUSEN TAKK til alle som allerede har nominert meg i forrige innlegg. HURRA!!

               Alt av kommentarer fra i dag vil bli besvart i morgen tidlig

117 kommentarer
    1. Veldig flotte bloggtips Marthe! 🙂 Jeg har en blogg, med et navn som betyr noe for meg, og som forhåpentligvis er lett å huske. Designet har jeg fått noen til å lage for meg, og også det er jeg veldig fornøyd med. Det eneste som mangler er en header, men bloggen i seg selv er ikke brukbar for øyeblikket. Det finnes ikke et eneste innlegg der, og jeg skal ikke legge skjul på at det er fordi jeg har lav selvtillit. Jeg vil blogge om mote, legge ut antrekksbilder o.l, men jeg har ikke et godt nok selvbilde til å faktisk gjøre det. Lenge leve komplekser!
      Jeg ser veldig opp til deg, og din måte å drive en blogg på. Du gjør en fantastisk jobb! 🙂

    2. Elsker tipsene og det var ting jeg ikke visste fra før av så da ble jeg veldig glad for å lære meg noe nytt. Skal starte bloggen min igjen i 2014 og da skal jeg ha dette i hodet mitt hver dag. Jeg elsker bloggen din Marthe og jeg for mye inspirasjon fra deg, du er en så nydelig og fantastisk jente! ♥

    3. det deiligste med deg vakre Marthe er at du er nydelig inn og utenpå i tillegg at du deler og er takknemlig og du er ydmyk og morsom og innkluderende.
      ha en fantastisk dag!

    4. For ett flott innlegg dette var! Må virkelig si at her kom du ikke bare med mange gode tips, men også noen jeg ikke har tenkt på tidligere. Du er jo virkelig en veldig god blogger. Ikke minst blogger du bra, men du bruker også tiden din på å kommetere og takke. Det sist nevne er noe jeg mangler hos mange blogger, men du bruker virkelig tid på dette. Forsett sånn, elsker bloggen din.

    5. ÅÅ så godt jeg likte dette innlegget! Jeg er selv en som ikke har så mange leser, men hadde du kanskje hatt lyst til å ha en link runde? Ikke at du må, men sånn at kanskje det finnes noen gode blogger der ute som ingen har sett, men som du kan hjelpe med å få lesere? bare en ide, digger bloggen din

    6. Elsket innlegget, det ga meg så mye inspirasjon! Jeg har hatt en laang pause fra blogging men nå får jeg så lyst til å starte igjen! 😀 Tusen takk!

    7. Åh du er så flink og positiv! Du for skuffer aldri, jeg er så glad det finnes en blogger som deg. Elsker det nederste bilde, modell!

    8. Jeg bare kom på noe i farta.. Du skriver jo om kamera, men hva med å lage et innlegg om forskjellige kameratyper. Det er genialt å få tips om det nå før jul, hvis noen ikke vet hva de skal ønske seg enda:) jeg har vært fast leser i to år pga god blogg! Ha en fin dag videre

    9. Hei marthe! Eg har lest bloggen din i fleire år, og det var du som inspirete meg til å starte å blogge. Håper du har en fin dag videre og eg ville bare si at dette innlegget var veldig nyttig for ein amatør blogger som meg!

    10. Du er virkelig fantastisk! Jeg elsker alt med deg, og innlegget var supert. Jeg får masse motivasjon av deg til å starte blogg!😊

    11. Hei!:D aw,du er så utrolig pen! siden du sier du er så lav, så har jeg alltid lurt på hva skostørrelse du bruker? <3

    12. Utrolig bra skrevet! Har aldri hatt planer om å starte en blogg, men fristet nesten litt etter dette innlegget hihi

    13. Så gode tips, Marthe! Dette vil garantert nykommerne ha stor glede av 🙂 Du har forresten en utrolig gyllen og fin brun farge, har du noen tips akkuratt der? Eller hva er du selv for å opprettholde en slik farge? Elsker bloggen din :o)

    14. Synes det passer bra å kommentere på et innlegg som dette da jeg ellers er dårlig til å kommentere. Jeg går enkelte ganger på blogg.no for å se hvilke blogger som er på topp, men det er få blogger jeg har funnet interessante å lese. Nesten ALLE inneholder den typiske rosabloggeren som legger ut masse bilder av merkeklær og sminke. Det er liksom ikke noe særegent med disse bloggene, synes jeg. Men den første gangen jeg klikket meg inn på din blogg, så merket jeg allerede på det første innlegget jeg leste, at det var noe mer ekte på denne bloggen. Du er ikke som alle andre toppbloggere, men fremstår som (og viser at du er) naturlig og ekte – noe jeg liker veldig godt. Det er jo nettopp en slik blogger man vil ha, og lese om 🙂 Jeg har tre faste blogger jeg leser til daglig, og du er en av dem – og jeg må si at du aldri skuffer. Kanskje fordi jeg kjenner meg selv litt igjen i deg, at jeg føler meg lik og tenker likt, selv om vi er så forskjellige!? Stå på og fortsett som du gjør, du er kjempe flink!! <3
      (kommentere er jammen noe jeg burde gjøre oftere, nå føler jeg at jeg har gjort en god gjerning ved å si noe jeg lenge har ønsket å si :p)

    15. Det med kommentar svaring er faktisk veldig viktig. Det er ofte jeg går inn på blogger, kommenterer, ser at folk har stilt spørsmål og at bloggeren ikke har svart på noen. Det at du svarer, sier takk for hyggelige kommentarer får leseren til å føle seg satt pris på. I steden for å skrive i et innlegg “takk for alle fine kommentarer”, føler det blir mer personlig når du svarer i kommentarfeltet. Og det er ofte jeg ikke en gang orker å fortsette å kommentere når jeg ser at bloggeren ikke svarer på kommentarer.
      Men du Marthe er så utrolig flink til dette! Og tror seriøst du er den beste bloggeren jeg vet om, har fulgt bloggen din siden sommeren 2011 og har vært innom nesten hver eneste dag siden det! Mye på grunn av positiviteten din, variasjonen i innleggene dine, outfits og mye på grunn av at du tar så godt vare på leserne dine!!

    16. Utrolig gode tips 🙂
      Du har en utrolig inspirerende blogg Marthe! Er innom her hver dag, for da blir jeg fyllt med mer inspirasjon enn det jeg selv kan komme opp med, hehe 🙂

    17. Sier det igjen, Marthe; du er FANTASTISK!! FOR et flott innlegg!! Du er helt suveren i alt du foretar deg på bloggen. JEG BLIR SÅ GLAD AV Å FØLGE DEG!! 🙂

    18. Supre tips!! Jeg elsker bloggen din og gleder meg til å klikke meg inn å lese innleggene dine hver dag:)

    19. Utrolig mange gode tips, du har en veldig fin blogg. Det eneste jeg lurte på var hvordan du finner ut hvilke “poseringer” du skal gjøre for å vise antrekket fra sin beste side. Jeg har prøvd ulike måter, men det ser bare helt feil ut så det ender med at jeg bare står der rett opp og ned. Har du noen tips? 🙂

    20. Du er bare helt fantastisk! Og veldig pen:) Men jeg lurte på om du hadde noen tips til navn? Vi er to jenter og vi skal blogge om hverdag, mote og ja alt:) Og vi er veldig ivrige til å få starte❤️

    21. Jeg har faktisk fulgt alle tipsene du har skrevet over her i over 4 år. Jeg fikk mange lesere til slutt, men jeg har aldri kommet meg opp på topplisten, noe som har vært drømmen og som jeg tror er drømmen til mange. Jeg jobbet mye med å kommentere andres blogger at jeg ikke fikk tid til å gjøre noe annet og når jeg begynte å jobbe så klarte jeg ikke og orket ikke mere og nå er motivasjonen borte og nå blogger jeg omtrent aldri noe lenger fordi jeg ga opp på en måte. Men gode tips du kommer med over her da og det er et fint innlegg 🙂

    22. Måtte smile litt av denne; “Tenk avis! De er jo mestre på oppsiktsvekkende overskrifter.” Jeg studerer selv journalistikk, og disse titlene blir til mye rart. Hehe! Men det er jo gøy da, og ikke så dumt å tenke i “våre baner” når du blogger 🙂

    23. Kjempegode tips – og du er jo den rette bloggeren til å gi disse tipsene også! Du er en av de få på topplisten som virker jordnær, viser at du virkelig setter pris på leserne dine og oppdaterer ofte 🙂

    24. Du er jo så flink til å blogge! Bildene dine er supre, du er utrolig vakker, du skriver veldig bra og stilen din, Marthe! Den er til å dø for, du har så mye fint, du kler alt. Veldig gode tips, har blogg men bruker den så og si aldri, legger ut noen bilder inni mellom men ikke noe serriøst! <3

    25. Hei Marte! Jeg eeelsker virkelig bloggen din, og dette innlegget passet faktisk perfekt akkurat nå. Jeg og ei i klassen driver nemlig å lager en dokumentarfilm og å prøve å bli toppbloggere på 10 dager. Vi lurte derfor på om vi kan få stille deg et par spørsmål i morgen formiddag? Aller helst på telefon, men skype funker også flott! Hadde vært supert om vi fikk tlf nr ditt så vi kunne ringe deg mens vi er på skolen, gjerne i 10.30 tiden.
      Håper du koser deg på jobb! Ha en fin kveld videre 🙂

    26. Utroligt gode tips! Er ganske ny på blogg.no, men ser att med store fine bilder og en intresang overskrift går leser tallet plutseligt opp:-) Dette inlegget hjalp meg masse!

    27. Kjempe bra innlegg! Jeg synes du fortjener all skryt du får. Bloggen din er av høy kvalitet og du er så inspirerende 😉
      Men jeg bare lurer, siden du sier at det er viktig å svare på alle kommentarene en får, hvorfor unngår du da kommentarer rettet til ditt forhold til din mor? Jeg skjønner jo selvfølgelig at det kanskje ikke er så fristende å skrive om en så personlig ting, men hva med en liten avklaring på det? Eller at du bare skriver at du ikke har lyst til å svare på spørsmål angående dette temaet?
      Men slik jeg skrev, du er en av de beste bloggerne i Norge og fortjener all heder du får 🙂 Klem Martine

    28. Kjempebra innlegg!! Jeg startet en blogg for 2 dager siden og det er moro å se hvordan det utarter seg. Jeg har laget meg en mote gravid blogg og etter klikkene å dømme de første dagene er dette en populær kategori:) ellers vil jeg bare si at du er fantastisk og til stor inspirasjon uansett hva du legger ut:) klem Lene

    29. Fikk skikkelig motivasjon til å blogge mer! Jeg har hatt så dårlig trua for tiden, men ikke nå! I morgen skal jeg kommentere blogger 😀 men jeg har nylig blitt mamma og jeg har hevet ganske mye klær som jeg ikke vil ha mere. Jeg får heller ikke på meg jeansene mine og jeg går bare i joggebukser, så da frister det ikke akkurat med antrekksbilder. Har du noe tips om hva jeg kan blogge om? Jeg har også vært så redd for å blogge for tiden fordi jeg er litt usikker på om jeg skal legge ut bilder av jenta mi osv. Elsker bloggen din og kommer til å være en fast leser så lenge du blogger 😀

    30. Kjempe bra tips! Jeg vurderer å ta et friår etter vgs hvir jeg jobber også drar bort i noen måneder å for eksempel jobber frivillig slik som du gjorde i Afrika med løvene så lurte på om du vet vilke organisasjoner som er seriøse hvor man kan gjøre det, og hvordan du gjorde det da du var i Afrika?:)

    31. Kjempebra innlegg! Får nesten lyst til å lage min egen blogg, hehe 🙂
      Elsker forresten at du svarer på kommentarene du får, du tar virkelig vare på leserne dine 🙂

    32. Jeg synes du er den eneste bloggeren som virkelig har klart deg ordentlig! Du er det beste eksemplet på en blogger som noensinne har vært, og det mener jeg fullt og helt. Jeg tror det er veeeldig mange som er enig med meg her! Du har alltid kvalitet, du virker superhyggelig, jordnær og familiekjær, og du svarer på kommentarer. Du deler livet ditt på en positiv måte og du har en helt fantastisk stil! Jeg unner deg alt godt med denne bloggen, Marthe! Er det en blogg jeg håper på å lese i mange år til, så er det din!

    33. Hei!
      Så utrolig bra innlegg, jeg ble hvertfall skikkelig inspirert! Så inspirert at jeg lagde et innlegg om dette og hvordan jeg føler det med tanke på bloggen min faktisk, hvor jeg brukte noen sitater fra deg. Håper det går bra! Ville bare si i fra om det 🙂

    34. Du er bare helt fantastisk! Og veldig pen:) Men jeg lurte på om du hadde noen tips til navn? Vi er to jenter og vi skal blogge om hverdag, mote og ja alt:) Og vi er veldig ivrige til å få starte❤️

    35. Elsker bloggen din! Leser den hver eneste dag 🙂 Synes du skriver innlegg med utrolig høy kvalitet! Også elsker jeg å lese den når du er på ferie! 🙂 Spesielt når du var på løvesafari, ble litt misunnelig for å si det sånn 🙂

    36. Innleggene dine er alltid så lystige og inspirerende! Du fortjener virkelig plassen på topplisten, din blogg er min favoritt!

    37. Bra innlegg. Men når kommer Nelly koden du har lovet oss? fikk ikke rabatten på kjolen jeg bestilte meg, så sitter å venter i spenning her!!

    38. Martine: Tuusen takk Martine! Så herlig å høre at dere er to som skal starte opp sammen 😀 Det tror jeg dere får til kjempebra. Angående bloggnavn så har jeg egentlig ikke så mange gode tips på lur. Jeg må langt inn i tenkeboksen for å komme på noe virkelig bra, men tenk enkelt så flest mulig kan huske navnet i begynnelsen og kanskje fokuser på motedelen. Nå som dere er to så blir det vanskelig å ha et bloggnavn med begge navnene, men kanskje dere kan finne på noe lurt innenfor mote? 🙂

    39. wææ, elsket dette, nå skal jammen jeg begynne å blogge igjen også!! Min gamle har bare forfalt… Blir nok sittende en måned eller to for å tenke ut bloggnavn da haha

    40. Karoline: Nå ble jeg glad. Tusen takk for det Karoline! Jeg håper jo at jeg fremstiller som hyggelig, jordnær og familiekjær, og ikke det stikk motsatte, så det gleder meg masse å høre! 🙂 Jeg håper du følger meg i mange år fremover for jeg har ingen planer om å gi meg med det første 😀 Hehe!

    41. Signe Bruvold: Så bra! For det har du absolutt. Det trengs bare litt vilje til! Du må synes det er gøy og legge litt ekstra tid i det i begynnelsen så skal du se at du får til bloggingen du også 😀

    42. Du må være den mest proffe bloggeren jeg vet om. Alltid fine bilder, god kvalitet på blogginnleggene, minst to hver dag, inspirerende og varierende! Virker som du virkelig elsker å blogge, så jeg håper du fortsetter sånn som du har gjort i alle disse årene 🙂 Stå på videre!

    43. Kai: Heisann! Så utrolig spennende. Du kommer til å stortrives. Det er en helt utrolig opplevelse. Jeg dro med http://www.goxplore.no/ og var kjempefornøyd med hele oppholdet. Reisen frem og tilbake gikk kjempefint, jeg ble plukket opp på flyplassen, kjørt tilbake til flyplassen.. Vi fikk mat servert på bordet tre ganger om dagen og kunne kjøpe (nesten gratis) mat og drikke ved hotellet hele døgnet. Jeg følte meg også trygg hele tiden og det er jo det aller viktigste når man jobber med løver! Hehe. Hotellet er selvfølgelig ingen luksushotell. Du bor gjerne sammen med en fremmed på bokstavelig talt et rom med et lite bad. Det ser stusselig ut med en gang du kommer, men du vender deg til omgivelsene og det at du bor slik gjør hele opplevelsen enda sterkere og enda bedre. 🙂 Du kan lese masse mer om min reise under kategorien “Zimbabwe” i sidemargen til høyre her på bloggen.

    44. Terese Hagen: Hurra! Det gleder meg å høre at du har fått tilbake litt av motivasjonen. Angående bloggstoff så ville jeg fokusert på tips. Det er noe alle elsker og idèene er utallige. Du kan lage hundrevis av matretter, og bakverk, du kan tipse om interiør, vise deler av huset ditt.. Kanskje har du noen gode produkter som du ønsker å tipse andre om? Enten det måtte være til hår, hud, sminkeprodukter, kremer, eller babyprodukter til andre unge damer som nettopp har blitt mamma? Eller du kan skrive om dine favorittblader/filmer/musikk.. Ingenting av dette behøver bilder av deg, men etter hvert som du føler deg mer komfortabel forann kamera så ville jeg absolutt ha delt litt bilder av deg som bloggeren også. 🙂 Du behøver ikke å ta antrekksbilder, men noen bilder av deg på kjøkkenet, under matlagingen, eller i sofaen klar for familiekveld for eksempel. Det er alltid hyggelig! 🙂 Ønsker deg lykke til på bloggfronten Terese. Jeg har troa 😀

    45. Martha: Hehe, ja da er nok du profesjonell på den biten der! 😀 Jeg synes det er kjempevanskelig å finne slike “wow” overskrifter hele tiden, men jeg ser at noen av de andre toppbloggerne er veldig flinke på det. 🙂

    46. Gode tips!:) Hvor har du kjøpt antrekket du har på deg på det 2. siste bildet?? Med gul/hvit topp og skjørtet. Likte det veldig godt!

    47. Victoria: Det beste tipset jeg kan gi deg er å bevege deg en del under antrekks shooten og se nøye gjennom bildene etterpå. Hva fungerer og hva gjør ikke det? Jeg liker når poseringene ikke ser alt for oppstilte ut, men mer naturlige. Ta gjerne noen bilder mens du går eller bare beveger på deg. Gå et skritt eller to, snu deg sakte rundt, gå litt bort fra kamera så vi får noen fine, naturlige bilder bakfra også.. Prøv deg litt frem. Når du har tatt antrekksbilder hver dag i noen måneder så finner du fort ut hva som blir bra og hva som ikke blir det. Ellers er det lurt å variere lokasjon av og til, og ta noen nærbilder, noen helfigur, noen bare av ansikt og kanskje noen sittebilder? Hvor du på et vis klarer å sitte naturlig enten på en stein, gren, eller rett og slett bare på huk. 🙂 Lykke til!

    48. Love: Ikke sant! Det er kjempeviktig. Jeg har selv hatt lyst til å legge igjen en kommentar eller et spørsmål under noen av innleggene hos andre toppbloggere, men ser jeg at ingen av leserne har fått svar på spørsmålene sine så velger jeg å la være. Når man blir så glad for tilbakemeldinger så må man i hvert fall klare å svare og takke for dem! 🙂 Tusen takk for en kjempefin kommentar! Her var det mange gode ord. Det setter jeg veldig stor pris på. <3

    49. Ane: Du gjorde så absolutt en god gjerning ved å legge igjen denne kommentaren. Hehe! Jeg ble superglad for å lese den. 🙂 Tusen takk for at du valgte å bruke tiden din på å skrive noen gode ord i går Ane. Tilbakemeldinger som denne er bare supermotiverende! Skal lese den en gang til jeg 😀

    50. Karoline: Tusen takk! Så fint at du likte innlegget 🙂 Jeg håper det er til hjelp for noen nykommere der ute. Jeg bruker ingenting for å bli brun akkurat nå på denne tiden av året, men om sommeren så går jeg på betakaroten. Det er kun en type som fungerer og det er tablettene fra http://www.betakaroten.no. Jeg har prøvd alt som kan fås kjøpt i butikk og på apotek, men ingenting fungerer som disse andre. Derfor holder jeg meg til disse. 🙂 Man får den nydeligste gyllenbrune fargen av dem. 🙂

    51. Cecilie U Virik: Så hyggelig å høre Cecilie! Selvfølgelig må man bruke litt tid på kommentarsvaring. Det er en fryd når tilbakemeldingene ser ut som mine! Dere er jo en helt fantastisk gjeng. 🙂

    52. Tusen takk for alle de flotte tilbakemeldingene dere har lagt igjen her. Fy søren så snille dere er! Jeg har nå lest ethvert ord og kan ikke annet enn å være evig takknemlig. <3 Kjempehyggelig å høre at innlegget falt i smak hos dere alle. Jeg håper det var til inspirasjon og kommer til nytte for noen av dere i fremtiden! 🙂 Igjen tusen takk alle sammen!

    53. Kjempe godt innlegg Marthe! Må si jeg fikk motivasjonen opp innenfor blogging nå:-) Helt ærlig synes jeg du er den beste bloggeren og fortjener en høyere plass på blogg.no. Innleggene dine er alltid super bra og ikke minst bildene er utrolig fine. Du skuffer virkelig aldri:-)

    54. Hei hvorfor svarte du ikke på min kommentar? Dett er svakt synes jeg, da innlegget handler om akkurat dette

    55. Marthe <3
      *******************************************
      Martine slutt å furte det er så lite attraktivt og spørsmålet ditt er veldig invaderende.
      Du sier selv at hun ikkje svarer, ta et HINT?

    56. Du ga meg virkelig all motivasjon jeg trengte idag. jeg starter med å kommentere i morgen, og ha bildene mine i 900pixl, og satser på et bra resultat etter noen måneder! tusen takk for hjelpen!

    57. Takk for tipsene, dette var virkelig noe jeg trengte 😀 lagte blogg for 2 dager siden og dette passet perfekt til meg! let´s blogge haha 😀 Elsker bloggen din btw <3

    58. Utrolig bra innlegg, liker at du skriver det slik som det er! 🙂 Men godkjenner du lesere på din private facebook konto? Eller mente du kanskje en FB side som er opprettet til bloggen din?

    59. Jeg elsker å blogge, men det frister ikke når jeg ikke har et så bra kamera. Det jeg skal gjøre nå er å spare opp til det jeg ønsker meg, også skal jeg blogge. Men du jobbet på vero moda mens du blogget, gjorde du ikke? Jeg jobber på butikk, men ikke fulltidsjobb enda.. så tror du jeg hadde klart å blogge å jobbe der? Jobber mye sent.

    60. Jeg sliter litt med bloggmotivasjonen om dagen, og måtte bare klikke meg tilbake hit for å få noen gode tips! Tusen takk, Marthe! Dette var knall å lese igjen 😀 <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg