Mitt lille kveldsammenbrudd

Åh, endelig fikk jeg oppdatert dere igjen! Denne kvelden har vært.. Mye på en gang! Jeg har skjønt at utslettet mitt er et nytt utbrudd av Perioral dermatitt. En hudsykdom som jeg har hatt noen mindre hyggelige opplevelser med tidligere. Det begynner vel å nærme seg et år siden forrige utbrudd og godt er det. Dere andre som er plaget av dette vet alt om hvor forferdelig det er. Ikke bare fordi det gjør fryktelig vondt, men også fordi det er ubehagelig og flaut! Man får jo bare lyst til å stenge seg inne på rommet til det går over. Det går jo ikke ann når man er butikkdame i tillegg til blogger. Smilet skal klistres på tre ganger daglig bare for bloggen det! Neida, stort sett er det 100 % ekte. Bare ikke i dag.

Så fort Jonas hadde knipset disse bildene, løp jeg inn på badet, fjernet sminka så godt jeg kunne uten å rive av huden, og gråt. Tårene bare rant og rant. Stakkars Jonas skjønte ingenting. Selv ikke han kunne se hvor vondt jeg hadde bak bloggsmilet. Han måtte bare legge fra seg hele maten for å løpe og hente en kald klut til meg. Den kalde kluten ville jeg ikke ha byttet mot noe som helst. Jeg er nå på dag 3 uten behandling og det føles som uke 7. Jeg rekker ikke å dra til legen før til mandag så det er bare å holde ut.

 

Hva skulle jeg vel gjort uten disse to i kveld? Hehe, jeg bare elsker dette bildet. <3 I morgen er en ny, bedre dag! Da er jeg tilbake med det EKTE bloggsmilet. Hvis noen i Kristiansand har et ekstra brett Tetracyclin Acro antibiotikatabletter som ville jeg vært evig takknemlig!  

79 kommentarer
    1. Marthe, det er ikke noe som heter at du ikke har tid til legen før på mandag. Har du så vondt som du sier, så prioriterer du legen eller rett og slett slutter å klage! Dette er absolutt ikke ment som en slem kommemtar til deg, sier bare det jeg skulle ønske noen sa til meg da jeg hadde vondt og ikke dro til legen. Så i morgen, da vet du hva du skal gjøre!
      God bedring!

    2. Uff da, Marthe 🙁 Får håpe det går over snart, men så må du vite at smilet er like vakkert i dag som alle andre dager<3 God bedring, og god helg!!

    3. Linn: Legen holder ikke åpent i helgen og legevakt har vel ingen tid til å sitte på? Sist jeg var der satte jeg i ventestuen i fire timer med et oppsvulmet øye. Hehe, det går dessverre ikke. <3 Men tusen takk!

    4. Vet du hva Marthe, om jeg sender det i posten imorgen kommer det vel mest sannsynlig ikke frem før på mandag eller tirsdag uansett? Men om du vil kan jeg sende et brett ned til deg om du vil?
      Og forresten, du er alltid fin uansett utslett eller ikke! Husker før du ble kjent så leste du bloggen min og kommenterte alltid så fine kommentarer, du må være noe av det søteste menneske jeg har vært borti uten å kjenne, så du fortjener ikke å føle deg sånn!
      STOR klem<3

    5. Camilla Ackermann: Åh, du er vel snill! Herlighet, tusen takk for at du faktisk tilbyr deg å sende meg tablettene. De kommer nok ikke frem før på mandag eller tirsdag så du behøver ikke å gjøre det, men det var veldig snilt av deg! <3 Det er ikke rart jeg har lagt igjen fine kommentarer hos deg. Hehe!

    6. Har dere adoptert Bella? Trodde hun var naboen i det gamle huset deres sin hund, så trodde ikke hun ble å se på bloggen etter dere flyttet!:-) Nydelig er dere ihvertfall!

    7. Jeg har ikke samme hudlidelse som deg, men jeg sliter med kviser som ofte får det til å føles ut som jeg har hodepine, når det egentlig er de som presser og gjør meg uvel. Jeg har også mye rødhet, og det som hjelper meg er en avkjøelende gele som heter “Baba de Caracol Active Gel”. Den er ganske dyr, men den er drøy i bruk, og den kjøler ned. Kanskje dette kan være noe for deg? 🙂
      God bedring! Føler virkelig med deg. Hudlidelser i seg selv er noe herk..

    8. Maria: Nei, vi har henne bare på lån i et år. 🙂 Bestevenninnen min studerer i utlandet så vi har fått låne hunden hennes i mellomtiden. <3 Tusen takk!

    9. Du kan jo selvfølgelig låne av meg nå i helgen, siden det er umulig å få tak i hos lege. Jeg har flere brett, så det går så fint! 🙂

    10. Julianne: Det er utrolig hva hudproblemer gjør med en bare på noen dager! Huff, jeg unner ingen dette her. Tusen takk for tips! Jeg har allerede fått flere tips til kremer som kan fås kjøpt på Apotek så det er det første jeg skal gjøre i morgen tidlig. Fås denne Baba De Caracol kremen også kjøpt på apotek? 🙂 Tusen takk Julianne!

    11. du får bruke helgen til gode, og slappe av.. 🙂
      selv en blogger kan ha en hjemmehelg med tv kos og matlaging.. beste er nok for huden å få hvile, uten sminke osv. også får du ta deg en tur til legen på mandag, og få henta antibiotika krem.. jeg har ikke denne type utslett, men har en annen type. og da er det bare å smøre seg godt med krem og tolmodighet, la huden få puste uten forstyrrelser!
      også et annet tips; spr din lege nestengang om å ha krem på elektronisk resept, slik at hvis du skulle få et utbrutt uforventet igjen, så har du iallefall noe du kan behandle det med, med engang 🙂
      Masse god bedring, håper det går fort over.. og du ser kjempebra ut! 🙂

    12. Kan ikke gjøre annet enn å si god bedring! Jeg håper det går raskt over.
      Btw så eeeelsker jeg håret ditt på disse bildene! Når du er frisk igjen og har tid kan du lage Step by step til de perfekte krøller?
      Klem Alise

    13. Uff, Marthe! Du kan jo bare ta noen gamle bilder istedenfor. Vi trenger ikke bilder av deg når du ikkje er i form til det.. God bedring fine og gode Marthe !

    14. Marianne: Tusen takk! <3 Ja en elektronisk resept ville vært glimrende! Det skal jeg definitivt se å få ordnet meg til neste gang. Men nå ser det heldigvis ut til at jeg har fått redningen for denne gang. 😀 Jeg skal definitivt slappe av i morgen kveld og søndag. Så hjelper det på med en gang jeg får inntatt første tablett! 🙂 Igjen, tusen takk!

    15. Skal på senteret i 10-11 tiden, men skal du på jobb? Isåfall kan jeg komme innom deg med dem der? Hvis ikke om du eller Jonas kan komme innom litt før eller etter? 🙂

    16. Du får kjøpt den på helsekosten i hvert fall 🙂 Det var der jeg handlet den første gangen, og jeg har nettopp kjøpt meg en ny flaske. Bortsett fra det, så tror jeg det kun er på nettet. Har ikke sjekket apotekene noe særlig, men det kan jo hende 🙂 Allikevel anbefaler jeg helsekost, for de som jobber der har virkelig peiling! Om dette ikke er beregnet for ditt type hudproblem, så er det mye mulig de har noe som passer utmerket for deg! 🙂

    17. Off.. Høres ikke noe godt ut 🙁 masse god bedring kjære deg! Får ikke lest bloggen din på ei uke no.. Får heller storkose meg når eg er hjemme igjen! Håper du blir fort bra Marthe 🙂 klem <3

    18. Ja,det er supert 🙂 Trollkleiva 5, vet du hvor det er? Bare send meg mld på 90636038 når du er utenfor eller hvis du ikke finner det 🙂

    19. Hadde utbrudd med perioral dermatitt for et år siden, fikk det igjen for en uke siden. Vet akkurat hvor frustrerende det er! Jeg ønsker ikke å gå på antibiotika, da det er en såpas lang kur og jeg er redd for faren for resistens. Bruker krem for dette to ganger daglig. Tar 2 uker før forbedring, men jeg tenker at det er lurt å ha i bakhodet før du vurderer antibiotika 🙂 FUCK perioral dermatitt!

    20. Så vondt det høres ut. Nå må du prøve å slappe av litt i helgen, Marthe! Ikke føl at du må stille smilende og glad nå når du har det slik! Vi er like glade i deg for det! 🙂
      Hjertelig god bedring!!

    21. Jeg ville heller ofret to uker med PD enn å ha en livstruende bakteriell infeksjon som ikke responderer på antibiotika 🙂 Greit å tenke på når en er så ung, og kommer til å ha mange infeksjoner gjennom livet!

    22. Hehe, har det samme.. Har gått med det siden puberteten og trodd at det har vært pubertale kviser. Var 20 når jeg gikk til legen og lurte på hva det ellers kunne være og fikk høre jeg har POD – og ingen av behandlingene fungerer på meg 🙂 Dette klarer du Marthe. Jeg har gått med det i 6-7 år og har ikke skjemmes slik du får det til å høres ut som om du gjør. Jeg låser meg i hvert fall ikke inne av den grunn! Et par uker uten sminke gjør huden din bare godt 🙂 Har skjønt at det har sammenheng med kortison-kremer så uansett hva du gjør ikke bruk det i ansiktet noen gang igjen 🙂 God bedring!

    23. Hvem andre blogger har lesere som kan hjelpe til i krise med medisinen hun trenger?
      Er hvertfall ikkje noe tvil om at du har mange som er glad i deg og at de stiller opp for deg er kun fordi du alltid stiller opp for oss 🙂 <3 god bedring!

    24. Huff:( det hørtes slettes ikke bra ut!
      Men må du sette på det falske smilet når det gjør så vondt da? Ingen smiler hele tiden, alle har dager der å smile er det siste man vil! Vi leserene dine leser og støtter deg fullt ut, uansett om du smiler eller ikke<3
      Jeg digger deg Marthe, og ser veldig opp til deg!

    25. Hellemåne Marthe, du har virkelig drømmeleserne! De er jo såå søte med deg og hjelpsomme! 🙂 Skjønner at smilet som oftest er 100% ekte når du vet du får slike tilbakemeldinger <3 God bedring, håper du får tak i tabelettene.

    26. Åeeeh, du må ha god bedring Marthe, det høres rett og slett ikke bra ut. Men jeg syns det er så utrolig bra at du er så ærlig og faktisk innrømmer at du har en dårlig dag, du er helt fantastisk Marhte, det skal du ikke glemme. God bedring og håper det ordner seg snart!

    27. Uffda, hørtes ikke noe særlig ut 🙁 Sleit masse med psoriasis før, og da hadde jeg også dager hvor tårene bare rant. Håper du blir bedre og at det går bra med deg! Masse god bedring, Marthe <3 Heldig du som har så snille og søte lesere som bryr seg om deg, måtte lese alle kommentarene her, hehe! Veldig mye koselige kommentarer! 🙂 Det fortjener du absolutt!

    28. Uff, Perioal Dermatitt er forferdeig. Jeg har også hatt det. Føler med deg, og håper Tetracyclin funker så fort som mulig når du får den 🙂 Elsker bloggen din forresten 🙂 Du virker som ei så herlig jente 🙂

    29. Huff, dette hørtes ikke noe deilig ut.. Jeg har full forståelse for at det er vanskelig for deg, som må stråle hele dagen på jobb og ikke minst på bloggen! Vi andre kunne bare gjemt oss sminkeløse under dynen hele dagen. Jeg har alltid synes du er en tapper person, og det er du virkelig! Som du sa, kanskje ikke smilet er helt ekte? Men vet du hva, du har en fantastisk utstrålig og kan “fake” slik at det ikke ser ut som du har det vondt. Jeg beundrer deg, Marthe <3 Håper du får tid og slappe av i helgen og jeg håper så iiinderlig at utslettet gir seg!
      Masse god bedring og take care!
      Hilsener Emilie T.

    30. Off…. Perioral dermatitt er virkelig fælt… Jeg brukte kun salve daglig i lang tid fordi legen sa at sjansen for at det kom tilbake ble større ved bruk av antibiotika. Men hun skrev en resept for meg, i tilfelle jeg ikke “holdt ut”. Nå er det snart 3 år siden jeg har hatt det.
      Jeg dro til legevakten (i Kr.sand)og fikk STEROIDEkrem, noe som kun forverrer det. Så hold deg til fastlegen din 😉

    31. Hei Marthe
      Jeg har hatt eksem du snakker om. Du må komme deg til hudlege og få en 30 dagers-pille-kur. Jeg brukte det og har ikke hatt det siden. (8år siden) jeg gikk i over et år med eksemen, inn og ut hos legen, kortison-salver osv som gjør problemet bare verre! Jeg har ikke lest alle kommentarene dine så kan godt hende det er flere som har tipset deg allerede 🙂 men det kortisonen og alle salvene gjør er at det blir bedre for en liten periode også kommer det tilbake igjen og du blir aldri kvitt det. Jeg sleit som sagt veldig et år og var hos en hudlege i ca ti min! Anbefaler deg veldig det!:) lykke til

    32. Ingen ber deg om å smile til bloggen uansett hvordan du har det. Jeg tror nok at alle leserne dine hadde vært like fornøyde med et bilde av deg med en god klut foran ansiktet i dette innlegget, når du har det slik som du har det. God bedring!

    33. Åh, uff jeg fikk så vondt inni meg av å lese dette innlegget, mest fordi jeg vet litt hvordan det er, uten at jeg vet nøyaktig hvordan det er eller hva denne sykdommen helt hundre prosent går ut på. I mange mange år da jeg var yngre hadde jeg ekstreme hudproblemer som absolutt ingen leger, spesialister eller sykehus klarte å finne ut av. Jeg måtte være inne i huset i flere uker av gangen med ekstreme smerter, jeg måtte bytte klær 5 – 7 ganger daglig og eksemet ble så stort at hele låret både foran og bak var dekket av et stort, åpent sår som aldri sluttet å væske i tilleg til også andre steder på kroppen, og det måtte renses ( noe som var så vondt at jeg klarer ikke tenke på det engang) mange mange ganger om dagen. Høres ekkelt ut, og det var det virkelig å ,men det verste var at jeg ikke turte å gå ut,stengte meg inne en hel sommer av gangen, jeg hadde det i ansiktet også, på armene, ryggen, bena, over hele meg og til slutt måtte jeg gå med plastikkpose rundt benet for det var ingenting som hjalp. Det så så fælt ut, og var så vondt at min egen far holdt på å besvime da han så hvordan det så ut.
      Dette skjedde mange ganger i løpet av oppveksten og i de verste tenårene, så jeg hadde det virkelig tøft noen ganger og skjønner hvorfor du bare måtte løpe av sted og gråte. De har enda ikke funnet ut av hva det var jeg hadde, så jeg går den dag i dag og er livredd for at det skal dukke opp igjen.
      Jeg håper det ordner seg, at du får det bort igjen, at tablettene virker og at du ser at du virkelig er nydelig på alle måter, med eller uten denne hudsykdommen. Du er tøff som er ærlig og jeg sender deg mange mange god bedrings klemmer <3

    34. Hei Marthe 🙂 ser at du har fått hjelp allerede, så vil bare spørre noe. du har sikkert ikke tid til å svare på denne kommentaren, men jeg lurer bare på hvordan du klarer å dekke utbruddet så godt? Når jeg prøver å dekke, så flasser alt bare av og det er kjempevondt. Jeg har tusen små nupper/kviser rundt munnen og i det området. Haha, det er nesten sant. Og det er jo så grusomt stygt med utslett rundt munnen, ødelegger selvtilliten ganske mye. Jeg tror ganske sikkert at jeg har perioral dermatitt, har slitt med det lenge i mange måneder nå. Har hatt det tidligere og det har gått over av seg selv. Har ikke vært hos legen enda. De siste dagene har jeg brukt sinksalve faktisk, og det hjelper utrolig mye foreløpig, men det tar jo neppe bort hele problemet. Og til sist vil jeg bare si at du har en kjempebra og variert blogg. Digger klesstilen din! 🙂

    35. Huff da! Det var ikke godt å høre.. Men du er fremdeles like slående vakker med utslett eller ikke, falskt smil eller ikke! Du er inspirasjons kilden min Marthe! Håper det går greit meg deg:D Elsker blazeren, er den fra Gina Tricot?

    36. Får virkelig ikke sagt det nok. Er det en blogg jeg aldri har sluttet å lese, og aldri blir lei av så er det din. Alle bloggene jeg leste før har blitt byttet ut, men din er fremdeles en del av ”kveldsrutinene”. Du er så profesjonell- Du er perfekt på alle måter, men samtidig får oss lesere til å føle oss likeverdt.

    37. heisann fineste duu!
      Jeg er bare 15 år gammel, og har tidligere selv hatt problemer med dette. Skjønner trangen din for å låse deg inne såå utrolig godt. Å vokse opp med hudsykdommen med jamne mellomrom var vertfall ikke lett, og selvtilliten min var uten tvil helt på bunn..
      Nå tror jeg det er ca. 2 år siden forrige “utbrudd”. Jeg har prøvd mange ulike kremer osv, og etter å ha hørt litt rundt om kring, har jeg uten tvil funnet min favoritt. Det er egentlig bare en helt vanelig krem fra the body shop! En utrolig flink dame som vurderte utslettet mitt, valgte ut denne spessielt for meg. Den har en nokså tykk konsistens og ser sånn ut (http://www.thebodyshop-usa.com/images/packshot/products/large/hemp-face-protector_l.jpg)! Jeg bruker den på utsatte områder meg jamne mellomrom, og det hjelper virkelig! Bare et lite hverdagslig tips:):)
      stå på forresten, digger bloggen din!

    38. Anonym: Heisann! Åh, så fantastisk. Denne kremen skal jeg definitivt gå til innkjøp av. Er det slik at du smører deg når du tror du vil få et utbrudd for å unngå å få det, eller smører du deg når du allerede har fått det? Body shop har så vanvittig mange gode produkter. Nesten all sminke jeg har er fra Body shop og jeg er storfornøyd med alle produktene:-)

    39. Rikke Meisner: Ah, <3 Tusen takk Rikke! Blazeren er splitter ny og fra Gina Tricot ja 😀 Forelsket meg helt i den da jeg fikk øye på den i butikken på fredag. 🙂

    40. Rag: Heisann! Selvfølgelig skal jeg ta meg tid til å svare på kommentaren din. <3 Jeg klarer nok ikke å dekke utbruddet jeg heller. Jeg vet ikke hvorfor kamera mitt får det til å se ut som jeg ikke har noe utslett, men i virkeligheten så flasser sminken av og huden blir bare stiv og helt forferdelig ubehagelig. Har du muligheten til å legge bort sminken akkurat når utbruddet er på sitt verste så bør du absolutt gjøre det. Sminke gjør alt veldig mye verre, og ikke ser det særlig bra ut når pudderet bare deler seg og ramler av med huden heller. Hehe, det er litt av noe herk vi har skaffet oss! Hvis du har perioral dermatitt du også så vil jeg bare si at tilstanden holder seg konstant hvis du ikke behandler det. Du burde nok ha tatt et lite legebesøk for å få resept på krem eller antibiotika. Antibiotika er ikke alltid den beste løsningen, men det finnes kremer som også hjelper å få utslettet bort. <3

    41. wa2wo.blogg.no: Huff! Det høres helt forferdelig ut. Jeg krysser alt jeg har for at du ikke skal få dette igjen. Herlighet, at ikke legene har funnet ut hva det kan være etter så lang tid? Eller noe som kan hjelpe for å få det bort! Huff, det må ha vært fryktelig vondt å vokse opp med.

      Jeg er glad du ikke har vært plaget med dette på en stund, og håper du heller aldri blir det mer. Hudsykdommer, og utslett er virkelig noe herk enten det dukker opp i ansiktet eller på kroppen. Tusen takk for god bedrings klemmer. <3 Jeg er heldigvis allerede på bedringens vei!

    42. Anette: Heisann! Ja jeg skulle nok ha kommet meg til en hudlege i tillegg. Jeg har vært der en gang tidligere, men da var det for en helt annen type hudsykdom som jeg var plaget med i hodebunnen. Åja, jeg er så heldig å ha to. <3 Hehe. Jeg skal se å få bestilt en time nå når jeg drar til den vanlige legen på mandag 🙂 Tusen takk Anette!

    43. Sara: Man får små “nupper” som sitter tett i tett rundt hakeparti og munn. Noen får også rundt øyne og andre steder i ansiktet. Nuppene klør i begynnelsen og blir til små, røde sår. Etter hvert som dagene går så tørker huden fullstendig ut før den flasser av. Det er den beste måten jeg klarer å forklare det på 🙂 Tusen takk!

    44. Takk for det snille du, jeg krysser også fingrene for å si det sånn <3 Nope, de klarte ikke å finne ut av det på tross av uendelige forsøk, husker til slutt at flere leger og spesialister satt sammen og bladde seg igjennom en overdreven tykk bok full av bilder og forklaring på forskjellige typer eksem, hehehe.
      Det var virkelig godt å høre, nå ble jeg glad på dine vegne:) Mange klemmer til deg, kos dere så mye resten av denne søndagen <3

    45. Vil bare legge med en til kommentar for å si tusen takk for hjelpen, og for at du svarte på spørsmålet. Jeg skal absolutt dra til legen, for det er bare unødvendig å ha det sånn. Håper du også blir kvitt problemet. Du virker som en så utrolig tvers igjennom god person, det skal du ha. Så søt, glad og positiv blogg, absolutt inspirerende! Ville bare si det <3 ha en fin uke 🙂

    46. (tenkte bare å svare på spørsmålet ditt:)) Jeg har egentlig ikke noe “fast” rutine – bruker den bare innimellom, kanskje et par ganger i uken, og har egentlig ikke hatt antydninger i det hele tatt siden jeg begynte med det:)
      body shop har utrolig gode produkter ja, så det anbefaler jeg deg absolutt:)

    47. Hei!
      Vet ikke hvordan det er, men høres virkelig ikke deilig ut! Håper det går over snart!
      Ville bare anbefale ett marke. Merket heter Maria Aakerberg (tidligere DN Skincare). De har ansiktsprodukter, hårprodukter, kroppsprodukter og sminke. Det er helt økologisk og det står masse informasjon om hvilke ingredienser som er i produktene og en liste over de som ikke er med. Mange produkter ødelegger huden på grunn av kjemiske eller skadelige ingredienser, men i disse er det bare naturlige, gode ingredienser.
      Har tenkt å bestille selv må bare finne ut hvilken hudtype jeg er, men jeg er overbevist om at dette er gode produkter. Har lett etter gode produkter leenge, men ikke funnet noe til min hud enda. Jeg har litt problemhud og får ofte kviser, reagerer også på endel ting, og de jeg har prøvd så langt har bare forverret det. Omtalene på dette merket har bare vært positive og flere med eksem og psoraris har fått reduset eller fjernet problemene sine. Derfor er jeg overbevist om at dette er gode produkter.
      Kanskje de hjelper mot dine hudproblemer? Det er verdt å prøve, og disse er bare bra for huden din uansett 🙂 Lykke til, håper dette kan være til hjelp!
      Her er link: http://www.mariaakerberg.no/
      Anbefaler å lese litt om infoen du finner i sidebaren 🙂

    48. Skulle sett dette litt tidligere! Faktisk så har jeg et par brett liggende som jeg ikke bruker, men tviler på du trenger de nå lengere. 🙂 Skulle du trenge de er det bare å maile, bor en drøye 5 – 10 min unna deg vil jeg tro!

    49. Hei!
      har selv perioral dermatitt, men får sjelden plagsomme utbrudd. hvis jeg merker at det er på vei pleier jeg å smøre på et tynt lag elocon (egentlig for de med psoriasis) eller hydrokortison. det er jo ikke bra for huden, men kan kanskje hjelpe i kristesituasjoner?:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg