Oppskrift: Hjemmelaget blomkålsuppe

I dag har Jonas og jeg smakt hjemmelaget blomkålsuppe med baconbiter for første gang! Å ha baconbiter i blomkålsuppen hadde aldri før i dag, falt meg inn å i det hele tatt smake på. Nå er jeg så glad for at jeg valgte den lille ekstra ingrediensen. Mmm, så godt dette var. Er dere glad i blomkål-posesuppe så vil dere ihvertfall elske denne. Alt blir så vanvittig mye mer smakfullt når man lager det fra bunnen av. Jeg vet det er fristende å bare kaste pulveret i gryta og tilsette 10 dl vann, men vet dere hva? Ikke gjør det! Ikke bare smaker den hjemmelagde bedre, men den metter også mye lengre. Èn skål av denne retten metter mer enn 10 dl posesuppe. Jeg tuller ikke. Neste gang dere får lyst på blomkålsuppe, test ut denne!

 
 

Du trenger:
2 blomkål
1 løk
Olivenolje
1,5 dl kremfløte
5 dl vann
1 Hønsbuljong
Bacon i terninger

 
 

Slik gjør du:
1. Hakk opp en halv løk og fres den i en gryte sammen med litt olivenolje.
2. Når løken er blank heller du 5 dl vann og en hønsbuljong oppi gryten.
3. Bland ingrediensene godt sammen og tilsett et og et halvt blomkål revet i små biter.
4. La dette stå og småkoke i 15 minutter.
5. I mellomtiden kan du steke baconbitene i en stekepanne. Disse legger du bare over suppen rett før servering. Jeg gjorde det enkelt for meg selv og kjøpte bacon som var ferdig oppkuttet i terninger.
6. Når blomkålet er mørt og fullstendig gjennomkokt, moser du alt sammen med en stavmikser.
7. Når suppen er most, tilsetter du 1,5 dl kremfløte og koker suppen i 5 nye minutt.
8. Siste del av det andre blomkålet hiver du i suppen helt mot slutten av koketiden.  

 

Smak til med masse god pepper og server med brød, smør og bacon!

43 kommentarer
    1. Åh, dette så kjempegodt og studentvennlig ut. Men jeg har selvfølgelig ikke stavmikser! 🙁 Hvordan kan jeg gjøre det uten? Bruke sånn flatt redskap som man lager potetmos med, hvis du skjønner hvilket jeg mener? Vil gjerne prøve denne, hihi!

    2. Dette så utrolig godt ut! Jeg elsker blomkålsuppe, så dette må testes ut så fort som mulig. Elsker når du deler oppskrifter! Det er så bra skrevet og bildene er super fine! Alt frister, og det er utrolig inspirerende 🙂

    3. Martha: Heisann! Det går helt sikkert fint å bruke dette flate redskapet. Bare sørg for at blomkål og løk er ordentlig mørt slik at du bare kunne ha most det med en gaffel. 🙂 Klarer du ikke å få bort alle klumpene så går det også ann å bare sile gjennom suppen før servering. -Men jeg synes det er godt med blomkål-klumper også jeg! 😀

    4. Takk for svar! Jeg liker også biter av blomkål i suppen (bruker å tilsette det i posesuppen…), så det går nok fint å ikke knuse alt fullstendig 🙂

    5. Såg veldig godt ut! Men, eg er ikke noe glad i blomkålsuppe, så den oppskriften her blir sendt videre til familien! Vedder på at den faller i smak 🙂 har prøvd flere av oppskriftene til middag tidligere, alltid lika nydelig!

    6. Å nam! Det skal jeg prøve 😀 Du er så utrolig kreativ, og bloggen din er aldri det grann kjedelig. Skjønner ikke åssen du får det til.. Lurer bare på om det er du som finner på alt av oppskriftene dine selv, eller finner du inspirasjonen et sted? <3

    7. Flink du er! Det så skikkelig digg ut. Er faktisk ganske glad i suppe, så dette må prøves ut. Hvor har du kjøpt den søte koppen forresten? 🙂

    8. Kine: Tusen takk Kine! Du disse koppene fikk vi av svigermor for en stund tilbake så de vet jeg dessverre ikke helt hvor kommer fra. De er så søte! Vi har også en kaffekanne i samme variant. <3

    9. Mathilde: Å <3 Så hyggelig å høre Mathilde! Jeg googler meg litt rundt og ser alltid på flere oppskrifter slik at jeg får en forståelse av hva som trengs i retten for at den skal bli god. Så mikser og trikser jeg litt, tar inn en ekstra ingrediens eller sløyfer en annen. De fleste resultatene blir veldig gode til slutt 😀

    10. Hei Marthe! 😀 Denne oppskriften så kjempe god ut! Jeg er utdannet kokk, og vil bare gi deg et tips om å frese avskjæret fra blomkålen sammen med løken, da blir det en skikkelig god smak på suppen! 😀

    11. Denne falt virkelig i smak hos hele familien min!
      Haha, var så gøy å lage noe som virkelig smakte såå godt!
      Du er god du, Marthe:)

    12. Trine Hansen: Aha! Tusen takk for det Trine. Herlig med tips fra dere som har god peiling 😀 Da kan jeg kanskje spørre deg om en annen ting også? Det har ikke med matlaging å gjøre men det har med blomkål å gjøre! Hehe. Heter det et blomkål eller en blomkål? 😀

    13. Hei Marthe 🙂 Litt sen kommentar men..
      Dette ser kjempe godt ut 🙂 Tenkte jeg skulle lage dette til middag for 4personer, skal jeg dobble oppskriften da? 🙂

    14. Nå har jeg laget suppen, bare med spinat og litt hvitløk i tillegg. Kjempegodt! 😀 Det heter en blomkål. 🙂

    15. Hei: )
      Har brukt din oppskrift her som utgangspunkt for suppen min i dag. Jeg sier utgangspunkt fordi jeg alltid tilpasser oppskrifter i forhold til hva og hvem jeg serverer.
      Jeg kan trygt si at suppen ble en suksess, og jeg har prøvd mange blomkål supper, men nå er din lagret som en favoritt.
      Tenkte bare jeg skulle komme med litt input, for noen kan bacon bli dyrt, et alternativ som jeg ofte har brukt i hverdagen er billlige grillpølser som stekes godt med masse krydder, gir og en god piff til suppen, og også til andre retter som f.eks. pasta med fløtesaus. Ett annet alternativ til bacon er sopp, oppskjært sopp i mindre biter som freses godt i pannen, igjen med masse krydder, det er min bacon-alternativ-favoritt.
      🙂

    16. Hvor mange personer holder denne oppskriften til tror du..?? Skal ha den som fortet til 4..? Eller burde jeg doble den..?

    17. Et lite tips, når du lager supper som inneholder fløte, skal ikke suppe koke etter at fløten er tilsatt, kok heller suppen i 5 minutter og tilsett fløte 🙂

    18. hege christin: du kan bruke soya fløte evt melk:)
      er selv allergisk mot melk og lager dette til familien på soya istede:)

    19. Hei 🙂 Tenkte eg skulle prøve meg på denne suppa. Du har skrive 1 løk i ingredienser, men i beskrivelsen har du skrive at man berre skal bruke 1/2 løk? Ka er riktig? 🙂

    20. Eg kutta opp en heil løk før eg såg i beskrivelsen man skulle bruke en halv, det var ikkje sånn megastor løk då, men får ta bort litt viss det berre skal vere en halv 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg