Marthe tipser – Flytte hjemmefra

Nå vil ikke jeg stå ansvarlig for å ha ødelagt hele sommerstemningen deres, men jeg har litt lyst til å komme med noen tips i forbindelse med den kommede høsten! Tro det eller ei.. Sommeren er over før man vet ordet av det og da kan man ikke annet enn å ønske høsten velkommen. Mange studenter flytter utenbys, og noen velger kanskje til og med å flytte hjemmefra for første gang for å bo sammen med kjæresten? Til alle dere som planlegger å flytte for dere selv i nærmeste fremtid..

1. Døde hudeceller i sluken på dusjen fjernes ikke av seg selv. Velger du å dra skitten opp for så å la sluken ta det igjen, vil vannet på et tidspunkt renne over. Det kan da være lurt å gå til innkjøp av flere håndklær.

2. Dobørsten byttes ikke av seg selv. Bruk den med omhu. Hvite dobørster er penest nye.

3. Klær du forlater på gulvet før du går, ligger der fremdeles når du kommer hjem. Er du uvenn med grønnsåpa så er klærene mest sannsynlig nå også blitt skitne.

4. Klær som ikke er tatt ut av vaskemaskinen selv fem dager etter at den er blitt kjørt, VIL lukte av forråtnelsesgasser.

5. Sur melk, brødskorper og gammel ost gror pels.

6. Klær+Blåbærsyltetøy
“Stol på rosa, og si farvel til flekkene” =  korrupt løgn.

7. Møbler/Interiør
Å møblere et tomt hjem er ikke gratis, men det behøver heller ikke å være svindyrt. Kjøp brukte møbler! Jonas og jeg fant foreksempel vår elskbare sofa på www.finn.no for 3000 kroner. Sofaen hadde allerede vært i noen hjem, men hva gjorde vel det? Den var perfekt! Vaskemaskiner, kommoder, tvbenker og sofabord kan alt sammen fås kjøpt brukt på nett. Ellers har man jo Ikea!

8. Helt i starten
Sørg for å holde ditt nye bosted rent helt fra starten av. Har du det rent og pent rundt deg så vil du automatisk trives bedre, og kanskje lengte mindre hjem? Dette bør ikke være noe problem de første ukene. Jonas og jeg kranglet nærmest om moppen på denne tiden. Alt som var nytt (ja å vaske gulv var nytt), var også spennende!

9. Spør om råd
Ikke vær redd for å spørre om hjelp fra tid til annen! Har du aldri satt på en klesvask i ditt liv? Vel, å prøve seg frem er ikke det lureste å gjøre på absolutt alle områder. Spør om råd hvis du er usikker.

10. Bestis med kokeboken
Eller bare “Mat” kategorien på www.martheborge.blogg.no. Hehe! Man blir fort lei av frossen pizza. Prøv dere frem på kjøkkenet, og bruk internett for alt det er verdt. Ønsk dere kokebøker til jul, og lag mat med venner. Det er så morro når man bare får det til! Mesteparten av det jeg kan om mat den dag i dag har jeg lært på nett etter at jeg flyttet for meg selv.

 
 

11. Et enkelt budsjett
Ingenting behøver å være avansert! Bare prøv å få skrevet ned hva som går inn på konto og hva som går ut. Hvor mye du behøver å sette av til regninger, mat og eventuelle lån/leier. En slik enkel oversikt kan vise seg å være til stor hjelp.

12. Skriv handleliste
 Dette er noe vi har begynt med nå nylig! Hver søndag setter vi oss ned for å skrive middagsliste for den kommende uken, og på mandag handler vi inn alt som trengs. På denne måten unngår man å dra på butikken 30 ganger i løpet av en uke. Hvert butikkbesøk koster! Spesielt hvis man bare skal ha èn liten ting, men egentlig har lyst på alt. Ikke handle på tom mage, og følg handlelisten!

13. Kjøp en fryseboks
Jonas og jeg ønsket oss en fryseboks til jul og fikk det av svigermor og svigerfar. Dere MÅ ha en fryseboks! Kjøper du en pose wokgrønnsaker eller pommes frites så kan det du ikke bruker, legges tilbake i fryseboksen igjen. Så slipper dere å kaste matrestene rett i søpla. Jonas og jeg har sikkert spart formuer på den julegaven.

14. Husk forsikring
Man vet aldri når man blir utsatt for en uheldig hendelse. Kanskje en brann? Kanskje et innbrudd? Forsikringen vil man ha i orden den dagen noe forferdelig skulle skje. Jonas og jeg betaler rundt 1500 kroner i året for husforsikringen vår. Da har vi forsikret alt inni selve leiligheten for 200 000 kroner. Ettersom vi kun leier, er det bare innsiden vi har som ansvar å forsikre selv.

15. Månedlig sett av noen kroner på egen “regningskonto”.
Uventede utgifter kommer gjerne hver eneste måned. Plutselig dukker det opp en regning fra legevakten, og vips så har du knust iphonen også. Med litt oppsparte midler, kommer man som regel ut av enhver krise. Sørg for at du månedlig overfører noen hundrelapper på en helt egen “regningskonto”.

 

Til slutt vil jeg bare si at det er fantastisk å bo for seg selv! Enda mer fantastisk er det å bo sammen med den personen man er veldig veldig glad i. Til dere som flytter hjemmefra for aller første gang.. Jeg ønsker dere masse lykke til! Dere kommer til å klare dere så fint. For meg var det noe helt magisk ved alt som hadde med flyttingen å gjøre. Den første sofaen var magisk.. Den første vaskemaskinen.. Første natt i leiligheten.. Første JUL. Åå <3 Tror jeg har blitt bitt av flyttebasillen.. Igjen!

Håper dere likte mine seriøse, og litt mindre seriøse flyttetips!

65 kommentarer
    1. Marthe eg blir bare mer og mer imponert -nå er eg eldre enn deg,,en når unge folk er så lure OG deler tips videre og inrømemr at ting kan blir feil og at man trenger hjelp ( før det er for sent) så er det gull verd! supert innlegg!
      vil gjerne ha med et annet viktig punkt BETALE regninger i tide! Har du ikkje råd gi beskjed med en gang til den sun skylder penger og del opp. Mye bedre enn å vente og tro at regningen forsvinner fordi du ikkje betaler dem. Dumt å sitte midt i November uten strøm likssom -koster over 600 ekstra å åpne igjen . Trust me har leid ut nemlig,finens noen duster i verden 🙂

    2. mange bra tips! Du kunne ikke ha lagt ut noen tips til hva å gjøre i sommerferien om man ikke har reiseplaner? 🙂 Hadde vært gøy å lese dine tips til ting å fylle tiden på både alene og med andre..

    3. WOW det var utrolig hjelpsomt:) Tusen hjertelig takk for hjelpen nå er jeg deffinitivt klar til å flytte for meg selv! <3

    4. Her var mange bra tips! litt fler fra ung samboer:
      – Fortell samboeren hvordan en vasker klær før han ” prøver ” selv..(men klager i grunn ikkje tenk at jeg har en samboer så vasker både klær og oppvask :))
      -Poseløse støvsuger er genialt, det er enda kjedeligere og kjøpe støvsugerposer enn barberhøvler..
      – Finn er GENIALT, vi har selv hatt et budsjett på møbler på 500 kr..
      når det gjelder punkt 6, har du prøvd å legge det i bløt med en stor skje med pulver i lunket vaten over natta ?
      Fin blogg forresten 😀

    5. bloggen din er virkelig den beste jeg leser! mange bra tips og jeg gleder meg hver eneste dag til å gå inn og lese bloggen din!:)

    6. Supre tips med en morsom vri! Jeg flytter inn sammen med kjæresten min etter sommeren. Vi er begge kun 18 år og skal bo alene i London, SPENNENDE! Digger bloggen din, stå på 🙂

    7. Hvis dere tar innbo-forsikring igjennom DnB blir det billigere i årspris og 500.000 i dekning, bare et tips;) jeg bor også med kjæresten, har bodd sammen 1 år nå, og kjenner meg igjen i mye her, haha;) gammel mat er ekkelt, og all oppvasken blir ikke ren av seg selv.. ;p

    8. Gråter nesten av glede 🙂 Kjæresten og jeg har nettopp overtatt vår første leilighet, og kunne si meg enig og le av hvert eneste punkt! Skal legge dette innlegget i favoritter og lese det ofte 🙂
      Ser noen nevner innbo.. Er ikke 200 000 litt lite?? Hvis du begynner å regne på klær, dvd, tv, anlegg, oppvask,vaske,eventuell tørketrommel?? Kjøleskap… Skap, hyller og skjenk…

    9. Du skriver så bra! Har lest reiseguide-innlegget ditt om palma, og skal dit til lørdag. Lurer på hvor American steakhouse ligger i forhold til sentrum og slikt? Så ut som de hadde veldig god mat der, og håper du kan svare før vi drar 🙂

    10. VELDIG fint innlegg, Marthe! 😀 Denne skulle jeg hatt for ett år siden, hihi. Flytta ut da jeg var 17, og har gått i en del feller her, ja! Spesielt den delen med gjenglemt klær i vaskemaskinen, og osten som aldri ble spist opp, men fortsatte å ligge i kjøleskapet, haha! Må virkelig skaffe oss fryseboks.. Jeg elsker å bake, og skulle gjerne fryst ned alt og litt ekstra boller og brød så vi har lunsj og frokost de dagene man ikke orker så mye. Tusen takk for gode tips, selv om jeg har fått lært meg mye av dette til nå 😀 Jeg vedder på at de som skal flytte for første gang får mye lærdom her. Du er så flink! <3

    11. Åååå! Tusen takk for supert innlegg 😀 Akkurat et slikt innlegg jeg ønsket, masse gode råd og tips. Nå føler vi oss enda mer klar for å flytte hjemmefra for første gang 🙂 Elsker bloggen din, du gir meg utrolig mye inspirasjon hver eneste dag. Keep up the good work ! 🙂

    12. Annet tips om matbudsjettet er litt stramt: FISKETURER! Gullverdt om man har en fryser. Fisk kan ligge i fryseren minst et halvt år (dette spesielt makrell), ellers kan det ligge lengre. Hva kan være bedre enn gratis mat liksom?

    13. Så mange fine tips! Har nettopp kjøpt leilighet og kan egentlig flytte inn nå, men mangler både sofa og seng. Leiter på finn hver eneste dag, hehe. Har alt fått en gratis og fin tvbenk!. 🙂

    14. du skremmer meg litt med de startene dine der, trodde først det hadde noe sammenheng i at du ville flytte fra jonas eller noe, haha! godt jeg alltid tar feil da 😀 dødsmange gode tips, du er så flink! har kjempelyst å flytte ut, men vil ikke flytte fra mamma heller. tror jeg trives for godt 😀

    15. Dette var et FANTASTISK innlegg! Skal selv flytte hjemmefra for første gang og til og med utenbys til høsten så dette kommer garantert godt med 🙂 tuuuusen takk

    16. Hvorfor snakker du ikkje med moren din lenger? Har dere ikkje kontakt? Hvor er bildene av henne? Er hun død? Stukket av? Pliiisss si det!!!!!

    17. Nysgjerrig per: det er sikkert mange som lurer på det men hun vil ikke skrive om det og det skal vi respektere, tror nok ikke du ville dele hele livet ditt og om familien din på nett ! Ha respekt for andre, hun er flink og jobber hardt med blogge., vi bør være takknemlig for at hun gidder og oppdatere oss ! Marthe stå på videre og del det du vil dele !😃 Du er min favoritt blogger og jeg elsker personligheten og utseende, har møtt deg i virkeligheten og du er fantastisk 😃

    18. Supre tips!
      En ting jeg lurer på: i oppskriften du la ut for noen dager siden på kylling osv med en salat til lurte jeg på om du gjorde noe med brokkolien (koke) eller om du bare hadde den rå oppi salaten? Setter pris på svar ettersom jeg skal lage det til middag i morgen! namnam 🙂

    19. Skjer med dårlig blogging om dagene? Du er jo den som altid har mange og gøye innlegg hverdag, motsetning til andre blogger som bare blogger 1 gang.. Plis ikke bli sånn! Håper du ikke mister blogglysten, Marthe. Digger deg!

    20. Juliane: Vi har en 40 kvadrats leilighet. Høres lite ut, men den er veldig fin! Vi har fått utnyttet enhver centimeter. Hehe 😀 Vi betaler 6500 kroner i måneden. Deler dette på to 🙂

    21. Christine Hindenes: Baare hyggelig Christine! Tusen takk for en fin tilbakemelding 🙂 Glad du likte tipsene. Kanskje får du tatt dem i bruk en gang også? 😀

    22. Frida Bringslimark: Hehehe! Jeg tipper mange av oss har gått på noen av de første smellene. -Men unnskyld meg.. Å ta sluken på dusjen er en mannejobb! Alvorlig talt.. Jeg lager heller oversvømmelse enn å ta i den sluken. Hehe. <3 Frys er en veeldig god investering! Spesielt hvis du er glad i å bake. Å fryse ned brød er heller ikke dumt 🙂

    23. Malene: Åå <3 Blir så glad for å høre at det var så mange som likte innlegget. Over til forsikringen.. Vi eier ikke oppvaskmaskin, kjøleskap, hyller og skjenk. Alt dette er huseierne sitt, så vi har kun forsikret klær, sofa, tv, seng og vaskemaskin + tørketrommel. Dette kommer på langt under 200 000. 🙂 Men hadde vi måttet forsikre hele kjøkkenet så måtte vi nok hatt mer enn det. <3

    24. SJ: Fantastisk at du tilføyer noen tips 😀 Jeg har ikke prøvd det du nevner om punkt seks nei. Jeg ender alltid med å kaste klærene fordi jeg ikke får flekkene bort. Hehe, huff. <3

    25. ~Lin: Å <3 Glad du likte innlegget Lin! -Og det er så sant det du sier om å betale regningene i tide. Hehe, skal ærlig innrømme at jeg har vært litt sløv på dette selv i perioder. Heldigvis har det ikke gått så langt at strømmen har forsvunnet. Hehe! Bare å passe seg 😀

    26. Btw, et til tips for deg som bor her på sørlandet: Husker ikke helt hvor, men tror det er et bakeri nærmere vennesla som selger 20-25 brød for 100 kr (tror det er flere bakerier som gjør dette har jeg hørt, så er jo bare å prøve seg). Mamma tipset meg om det, men var ikke helt sikker på hvor mange og prisen, men det var rundt der. Brødene er 1 dag gammel, men er jo perfekt å fryse ned. Da har man virkelig brød for ei stund.

    27. Så flotte tips Marthe! 🙂 Flytter ut hjemmen i fra for 2. gang nå, men for første gang i egen kjøpt leilighet! Føles så mye bedre enn å bare flytte til en midlertidig leilighet man leier..

    28. Takk for tips! 🙂
      Skal nå flytte hjemmefra for første gang, sammen med kjæresten! Gleder meg og tror det vil bli en kjekk og spennende tid 😀

    29. Tusen takk for tipsene Marte! Jeg elsker bloggen din og er innom hver dag. Du virker så koselig på måten du skriver og jeg liker at ikke alt handler om mote (selv om jeg liker det også!), men at du skriver om hverdagsting, mat og kreative prosjekter også. Du inspirerer meg 🙂 Jeg flytter alene til London neste år og har hatt panikk over hvordan jeg skal klare meg – disse tipsene roet faktisk nervene mine en god del 🙂

    30. Fantastisk lesing! Ler høyt 😛 Flyttet hjemmefra da jeg var 15 (begynne å bli noen år siden nå), og jeg kjenner meg godt igjen i mange av tipsene dine. Særlig de første 6 😉

    31. Takk for tips! Skal flytte hjemmefra for første gang til høsten, og da skal jeg helt til Grimstad. Det er ca 9 timer med bil fra her jeg bor, så det er ganske langt. Gleder meg utrolig mye til å begynne å studere på universitetet da! 🙂

    32. Hørest kjempe koslig og bra ut!:D ska flytte sammen med kjæresten no etter 3 år, så blir veldig spennende:D gleder meg!!

    33. Elsket innlegget! skikkelig stilig og bra laget og ikke minst morsomt! 🙂 måtte le litt for meg selv n¨r jeg leste at dere mesten kranglet om moppen! Du er herlig marthe! elsker bloggen din <3

    34. Jeg har flyttet nå. Og har ikke gjort annet enn å gråte i hele dag, snørr og tårer har blitt tørket utallige ganger med min nye genser.
      Jeg skulle endelig bli selvstendig, og begynne på studiene jeg aldri trodde jeg kom inn på. Jeg har flyttet 4 timer unna familie og venner, og jeg vil bare hjem.
      Ordet hjem har plutselig fått en ny mening, og jeg gråter bare ved å skrive det. Jeg har ikke matlyst, sist jeg spiste var på vei hit, med familien min.
      Noen tips? Et par dager til skole, og jeg kjenner ingen

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg