DIY – Make your own lipstick

 

Du trenger:
En boks fargestifter – Jeg kjøpte mine på Panduro 
1-1,5 ss matolje – Jeg brukte solsikkeolje

Før jeg forteller dere om dagens DIY prosjekt så har jeg lyst til å spørre dere om litt hjelp! Dagens egentlige prosjekt skulle være en råstilig, selvbleket sommertopp, men jeg fikk rett og slett ikke blekemiddelet til å fungere! Jeg tror ikke jeg har gått til innkjøp av et godt nok middel, så til neste gang lurer jeg på om dere vet om et godt merke til blekemiddel? Hvor får man kjøpt slikt? Jeg har vært på Panduro, alle dagligvarebutikker og biltema, men ingen av disse hadde det jeg behøvde.

Ettersom første prosjekt gikk i vasken, prøvde jeg meg på en DIY nummer 2. Heldigvis ble dette mye mer vellykket! Jeg har laget mine helt egne leppestifter i dag. Jeg dro på Panduro og kjøpte fargestifter og vasket alle mine gamle, tomme leppestiftesker for så å fylle dem med nye, friske farger. Jeg kjøpte fargestiftene for rundt 30 kroner og dermed har jeg i dag fått meg tre nye leppestifter for denne prisen. En i en nydelig rødfarge, en mørk lilla, og en frisk rosa. Jeg.er.så.fornøyd!

 
 

Slik gjør du:
1. Start med å finne frem en tom leppestift og vask “boksen” som den har vært i.
2. Legg fargestiften du vil bruke oppi en gryte sammen med 1 ss matolje. Varm opp!
3. Ønsker du at leppestiften din skal ha en spesiell lukt så tilsetter du en dråpe med valgfri godlukt nå.
4. Når fargestiften har smeltet, tar du gryten av platen og heller massen i leppestift”boksen”.
5. Husk å snurr leppestiften helt ned slik at den fylles helt full med den nye fargen.
6. Massen stivner på bare minutter, men ikke ta stiften i bruk før den er fullstendig tørr.

 

Håper dere liker denne onsdagens DIY også!
Noen av dere har kanskje allerede laget leppestifter i årevis?

81 kommentarer
    1. Så utrolig morsomt! dette må absolutt prøves her i hus også! brukte du fettfarger eller fungerer det med hvilke som helst fargestifter? 🙂

    2. Så utrolig bra idé!:) dette skal jeg prøve ut!:) men kan vi se hvordan det ble på leppene?:)
      Det går kanskje ann å bruke klor til blekemiddel?

    3. Har du sjekket hvilket stoff plagget er laget av? Ikke alle stoffer klarer å blekes. Jeg vet at klor klarer kun å bleke bomull og dongristoff. Viskose og et annet stoff som jeg ikke kommer på helt hva heter nå som er laget av plastikk (er et mykt, tynt og pent stoff altså) vet jeg ikke klarer å blekes, rett å slett på grunn av stoffets oppbygning.

    4. kan du vise oss de andre fargene du laget, og hvordan de ble på leppene?
      elsker sånne DIY-innlegg, masse inspirasjon i de, også er du så flink til å finne på nye ideer!

    5. så utrolig kult, har prøvd flere av dine DIY- tips før.. så dette må jeg vel snart prøve? 😀 men jeg trudde det var noe man ikke kunne spise i fargestiffter?, for når man har det på leppene kan man jo få det i munnen men jeg vet ikke altså.. men blir nokk å ta en tur på Panduro!! <3

    6. har forresten brukt den strømpebukse toppen, en ny favoritt av magetopper:P som var det forrige tipse ditt 😀 min ble i fargen vin-rød <3 elsker sånne DIY innlegg, fint å ha noe å gjøre på reinversdagene... <3

    7. wow, dette har jeg aldri tenkt på, så utrolig smart..Savnet bilde på hvordan det ble på leppene, men det kommer du med senere kanskje?

    8. Stine Erichsen: Okei, da har jeg nok bare brukt feil t skjorte. Det var klorin jeg brukte men ingenting skjedde med noen av de tre t skjortene. -Men så var det samme t skjorte bare i tre forskjellige farger også da 😀 Hehe!

    9. Kjempelurt,MEN er fargestiftene giftfri?
      Et annet tips er å lage leppestift av rouge/blusher eller øyenskygger
      Da trenger en litt fett feks kokos/kakao fett i tillegg til olivenolje/kokusolje
      ellers samme fremgangsmåte som du sier her.
      Ellers kan du vel kanskje bruke en leppebalsam du Har liggende og bruke den som base?

    10. Lover å vise bilde av leppestiften på leppene også. Jeg vil ikke ta den ordentlig i bruk før den er 100% tørket og klar, men jeg smørte litt på hånda og FOR en fin farge! Leppestiftene i rød og lilla ble også kjempefine på hånda. <3

    11. Ingrid Karoline Bak: Åå så hyggelig at du likte det forrige DIY innlegget mitt og faktisk tok tipset i bruk selv også 😀 Dette er jo som du sier helt genialt å drive med på regnværsdager!

    12. Ingrid Karoline Bak: Ja det synes jeg 😀 Det er sikkert ikke veldig lurt å spise leppestiften, men jeg tror ikke det er skadelig å få litt i munnen. Bare ikke spis hele leppestiften 😀 Hehe!

    13. Inger: Ja jeg gjorde det 🙂 Men du kan også bare smelte det i en mikrobølgeovn! Det har ikke vi. <3 Kjelen ble heldigvis ikke ødelagt. Jeg la den i varmt vann med en gang jeg var ferdig og da løsnet det fint av igjen 🙂

    14. Hanna: Jeg har nok bare kjøpt feil t skjorter ja! Huff, så typisk. Jeg skal prøve igjen i morgen med et annet stoff! 😀 Det var klorin jeg brukte og i følge dere så skal jo dette fungere! 🙂

    15. Kristine: Jeg tror det fungerer med alle fargestifter som er av denne typen. Altså ikke med tre rundt. Hehe! Disse har jo ofte også et lag papir rundt seg. Det er det jo bare å rive av. 🙂 -Men de jeg fant passet jo perfekt til dette prosjektet, og jammen var de ikke dyre heller : D

    16. Hei, jeg lurte på hvor du får tak i alle disse DIY prosjektene! ELSKER DEM:D Kunne gjerne hatt en hver dag, hehe!

    17. Veldig kult, men vet ikke hvor lurt det er å bruke fargestifter på leppene. Det er jo ganske mange rare stoffer i sånt.

    18. Nei, så utrolig kreativt! Jeg har bleket mange klesplagg med vanlig klorin som kjøpes på matbutikker 🙂 Kan blandes ut med litt vann (50/50 er nok lurest), eller brukes rent. Bare husk at klorin er veldig sterkt, og stoff reagerer forskjellig på klorin, så det kan rakne og bli mye svakere etter en blekerunde, spesielt dersom du ikke blander ut med vann!

    19. Når jeg skulle bleke olashortsene mine så brukte jeg en helt billig klor.det funket veldig fint og ble råstillig men dip diy short og har fått mange komplimenter.:)))
      Håper du får det til;) elsker bloggen din<3<3<3<3 men husk å ikke la klore virke forlenge for da blir det hull i stoffet.

    20. Hei, Marthe! jeg tror det ikke er typen blekemiddel du bruker, for det som er “hemmeligheten” med at det skal bleke godt og ordentlig er at du dupper t-skjorta i kloret så den er helt våt og legger den ute hvor det er sol og varmt. Men selvfølgelig, da må det jo være en varm sommerdag 🙂 funker mye bedre å legge det i sola så sola er med på å bleike. Har selv prøvd å ha klærne i en bøtte og ute på asfalten, så må anbefale at du legger den i sola 🙂

    21. Du burde bruke helt vanlig klorin som finnes i matbutikk. De selges i blå flasker til omtrent 15 kr. Hell det i en bøtte og bland ut med vann. Men ikke for tynt, da vil det gå for sakte, hvis du lar toppen ligge alt for lenge vil kloren slite trådene og alt vil smuldre opp! Selv har jeg bleket masse klær, både shortser og topper. Flere ganger har plagget bare smuldret opp når jeg har tatt det på meg dessverre..

    22. Du kan ikke bleke syntetiske stoffer, bare rene naturfibre som bomull, lin og ull. Og som flere har nevnt det ut, og ikke blek for mye da det blir ødelagt.

    23. Kan du lage er DIY projekt der du lager one less lonely girl blomster kronen? Jeg har så lyst til å lage en selv, men vet ikke hvordan. Du er så flink til sånt! <3

    24. Hei, elsker bloggen din , men jeg lurte på tror du du kan vise et bilde med Fargen på leppene dine ? bare for og se resultatet ?? Veldig fine DIY du har !

    25. Sykt bra tips! Kan du vise hvordan den ser ut på leppene? ( klorin virker bra som blekemiddel. Har prøvd det selv)

    26. Du er så utrolig inspirerende Marthe ! 😀
      Jeg liker bloggen din kjempe godt, elsker DIY inleggene (har prøvd mange, noe jeg synes er supermorsomt!) Du virker som en herlig jente, stå på!

    27. Har du sett på Hobbyhimmelen i Kr.sand?? Der har de det meste man skulle trenge, så mulig blekemiddel også finnes der 🙂

    28. prøv klor 😉 har hat flekker som ikke har gått av hvite klær, da er klor toppen om du er forsiktig! Bare ikke ha for mye for lenge, men du skal jo lage selvbleket klær. Lykke til 😀 Genialt med leppestiften. Er ikke stoffene i farge stiften giftige med tanke på at det er på leppen og du for det i deg?? Du har så mange nye og smarte ting!!<3 elsker bloggen

    29. HERREGUD SÅ SINNSYKT KREATIV OG INSPIRERENDE ER. DU FORTJENER ALL VERDENS OPPMERKSOMHET FOR DINE DIY PROSJEKT!!!! selvom du kanskje finner ideer på nettet så er du alikavel den mest kreative sjelen jeg vet om. om jeg skal prøve dette? SÅ SYKT 😀 gleder meg allerede

    30. ååe, du er drit flink Marthe! Beundrer din kreative lidenskap til disse “DYE-prosjektene”.Du er min aller STØRSTE inspirasjon, har prøvd meg på flere av disse prosjektene selv, digger deg så sykt<3 Men bare et spørsmål? -Hvor henter du din egen inspirasjon fra? du er genial, serriøst! Og igjen eeeeeelsker bloggen din<3

    31. Jeg har bleket en dongerishorts med klor en gang, jeg snurret den sammen med et tau så la jeg den i en bøtte med klor, det ble et kjempe kult mønster på den 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg