Svar – Livet i Chiang Mai

Har du møtt halvbroren din før? Eventuelt når?
Jeg møtte ham for aller første gang da han var et år gammel. Jeg hadde vært på ferie med pappa og kjæresten i Pattaya og da vi skulle fly hjem, fløy besteforeldrene til Erik fra nord Thailand for å møte oss på flyplassen i Bangkok så jeg skulle få hilse på lillebroren min. Det var et kort møte, men jeg husker det veldig godt og jeg satte stor pris på det. Senere har Erik kommet på besøk til Norge.

Hva slags språk snakket dere med lillebroren din?
Pappa og jeg snakker mest engelsk med han. Bestemoren snakker bare thai. Første dagen jeg var med lillebror snakket han engelsk fra morgen til kveld. Jeg ble helt sjokkert da han plutselig skiftet over til Thai. Jeg hadde rett og slett glemt at han også kunne et annet språk.

Hvorfor bor ikke du i Thailand?
Jeg er født og oppvokst i Norge. Da er det naturlig for meg å bo her. Thailand er et flott land og har mange gode internasjonale skoler, men jeg er glad for å ha fått gå på norsk, gratis skole og setter stor pris på de godene man har i dette landet. Thailand kan jeg flytte til som pensjonist!

Jeg lurer på om besteforeldrene dine har besøkt faren din og barnebarnet sitt i thailand?
Ja de reiser ned til Thailand i midten av november hvert år og blir der i en hel måned.

Kan lillebroren din noe norsk?
Nei, det kan han ikke. Han lærer nok litt norsk etterhvert, men slik det er nå så har han nok med å lære å skrive og lese både engelsk og thai. Han er jo bare syv år gammel.

Hva syns faren din om bloggen din? Leser han den?
Han leste den ihvertfall da jeg var der nede. Om han leser den til vanlig vet jeg ikke. Jeg tror han leser den når farmor sier at han må lese den! Sånn som nå foreksempel. Hehehe.

Har du fått et knyttet bånd til den søteste lillebroren din?
Ja det har jeg. Selv om den norske delen av familien hans ikke treffer ham mer enn 1-2 ganger i året så har vi et godt forhold. Pappa oppdaterer oss hele tiden på hvordan det står til, og sender over bilder på mail. Erik snakket varmt om farmor og farfar hele tiden under oppholdet mitt. Det var lett å forstå at han var veldig glad i dem og at han slett ikke glemmer hvor glade de er i han. Når man bor så langt fra hverandre så får man ikke kommet på besøk så ofte, men den tiden vi får sammen brukes godt!

Kommer du til å savne han mye?
Jeg savner han allerede massivt og planlegger å bli med farmor og farfar på besøk i november igjen. Da håper jeg også å få tatt med Jonas og få unnagjort litt julegaveshopping i samme slengen.

Går erik på skole hver dag eller bare noen dager i uken?
Erik går på en internasjonalskole fem dager i uken, som i Norge. Ellers tar han gitar og tegnetimer hver lørdag, og svømmetimer hver søndag. Viktig å ha noe å gjøre på også i helgene.

Er faren din norsk? Hvorfor bor han i Thailand?
Pappa er 100% norsk ja. Han har alltid vært glad i å feriere i Thailand, og da han traff drømmedama og fikk en sønn, valgte han å flytte ned dit. -Men pappa bor ikke hele året i Thailand. Han jobber gjerne 12-15 timers vakter hver eneste dag i en måned i Stavanger for så å ta seg fri og bo i Thailand den neste. Slik holder han på så lenge han orker. Måneden i Thailand går selvfølgelig litt for fort i forhold til måneden hvor han nærmest jobber seg ihjel. Derfor hender det at han noen måneder tar seg litt lengre fri.

Kan faren din thailandsk?
Ja, pappa har studert språket og snakker i dag flytende thai.

Hvem passer på Erik når faren din jobber i Norge?
Da er det besteforeldrene som passer på han. Slik er tradisjonen der nede. I Thailand så finnes ingen pensjonsystem. Man må jobbe så lenge man kan. Ellers har man ingen inntekt! Derfor er det vanlig at de unge foreldrene jobber, mens besteforeldre passer barna deres. Når pappa er i Norge, så er det bestemoren til Erik som kjører og henter han på skolen, lager middag og steller med han. På den måten får pappa jobbet som han gjør og bestemoren får lønn for å passe hus og sønn.

Kan du litt thailandsk?
Nei, dessverre. Jeg synes det er så vanskelig med tonefallet. Mange av ordene i Thailand er nøyaktig de samme, men måten de uttales på forteller hva ordet betyr. Sånne ting får meg til å gi opp før jeg i det hele tatt har prøvd. Jeg kan si “Jeg er mett”, men det er omtrent det hele.

Ble du ikke matforgiftet? Flere jeg kjenner drar ofte til Phuket og blir alltid dårlige.
Jeg ble ikke matforgiftet og jeg spiste all slags mat. Jeg spiste mat fra restauranter og mat fra gaten, men ble aldri dårlig på noe vis. Bare ikke drikk vann fra springen, og takk helst nei til isklumper i drikken. Selv drakk jeg drikker med isklumper, men vil du være på den sikre siden så drikk heller uten.

Hvorfor reiser du ikke på besøk oftere?
Fordi det ikke er gratis. Vi var heldige som fant flybiletter til 5000 kroner denne gang, men vanligvis må man opp i nærmere 10 000 kroner. Det er billig å leve i Thailand, men det er jammen dyrt å fly dit.

Hva heter mammaen til lillebroren din, og er hun enda sammen med faren din?
Moren til Erik heter Ann og er ei flott dame. Pappa og hun er ikke sammen lengre, men de er fremdeles gode venner.

Kan du fortelle litt om nabolaget? Er det et “rikmannsstrøk”?
Nå husker jeg ikke helt navnet på det området pappas hus ligger i, men man kan vel kalle det et strøk for de litt mer velstående. De som bor der er stort sett utenlandske forretningsmenn. Det er ikke dermed sagt at det er en gjeng millionærer, men har man mer enn en inntekt på 5000 kroner i måneden så har man mer enn de fleste i Thailand.

Har han noen jobb i Thailand? Eller hva gjør han i Thailand?
Nei, når han er i Thailand så er han pappa på heltid, og lader opp til neste “jobbmåned”. Så godt det kan gjøres med en villmann av en syvåring i hus! Hehe.

Bor det noen flere i huset til faren din?
Erik, pappa og bestemoren til Erik bor i huset. Hehe, her i Norge vil gjerne folk bo så langt unna svigerforeldrene som overhode mulig, men slik er det ikke i Thailand. Kulturen er helt annerledes her. Pappa bor med bestemoren til Erik og jeg tror ikke han kunne tenke seg å ha det på noen annen måte. Hun er verdens snilleste, gladeste og sprekeste dame, og huset er tross alt stort nok til dem alle tre!

Har du og faren din mye kontakt?
Nå som pappa kommer til Norge omtrent annen hver måned så sees vi litt oftere, men det har gått år hvor vi bare har sett hverandre en gang i løpet av hele året. -Men det går fint! Pappa bodde i Norge under oppveksten min og var faktisk min nærmeste nabo helt til jeg fylte 12. Jeg kjenner derfor pappa inn og ut, og vet godt hvor jeg har han. Selv om det går lang tid mellom hver gang vi sees så er det ingenting som er forandret når vi endelig treffes igjen.

Er det masse mennesker i gatene i Chiang Mai?
Det er ikke så galt som i Bangkok, men det er folksomt ja! Spesielt på veiene. Biler og spesielt motorsykler over alt!

Har du vært andre steder i Thailand, og hvor likte du deg best?
Jeg har vært i Bangkok, Pattaya og Chiang Mai. Elsker alle stedene! Bangkok for shoppingen, Pattaya for det perfekte feriested med flotte strender, og Chiang Mai for kulturen. Kunne godt tenke meg å reise tilbake til alle tre stedene.

Hvor ligger Chiang Mai?
Chiang Mai ligger i nord Thailand. Langt ifra kysten. Derfor finner du ingen strender i denne byen. Her er det derimot rene jungelen!

Er Chiang Mai stort? Har aldri hørt om stedet før. Og er det en typisk turistplass?
Chiang Mai er Thailands ann største by. Den er stor, men på langt nær så stor som Bangkok. Luften kjennes renere, det er ikke like folksomt og turistene er heller ikke så mange. De er der, men ikke i samme mengde som i Phuket, Pattaya eller Bangkok. Chiang Mai er kjent for å være “feriested” for thailandske med litt mer penger. Forretningsmenn som bor i Bangkok drar ofte på ferie til Chiang Mai.

Opplevde du Thailand som skummelt?
Nei, på ingen måte. Jeg kunne gått alene på gaten og følt meg tryggere enn jeg gjør hjemme i Norge. Menneskene der nede er bare så alt for gode.

Hva var klokken der nede?
Nå som det er sommertid ligger Thailand fem timer forann oss i Norge. Resten av året ligger de seks timer forann.

Har Chiang Mai typiske internasjonale butikker, eller går det for det meste i markeder?
Åh, Chiang Mai har alt. På de store kjøpesentrene finner du alt av internasjonale butikker og på markeder finner du de mest unike klesplagg til 40 norske kroner. Byen har absolutt alt av alt.

Hvilken flyplass i thailand flyr du fra/til?
Jeg fløy fra Gardermoen til Bangkok, og deretter tok jeg et innenlandsfly til Chiang Mai. Denne siste flybilletten kjøpte jeg bare på flyplassen i Bangkok for 500 kroner. Kjøper du billetten på nett fra Norge så vil du nok minst måtte betale det dobbelte, så bestill på flyplassen i Thailand.

Hvilket flyselskap fløy du med?
Jeg fløy med Thai Airways. Kjempefornøyd med dette flyselskapet.

Hvor lang var flyreisen? Er det stikkontakter på flyet?
Flyreisen var på 10 timer tror jeg. Jeg synes jeg landet før jeg fikk satt meg jeg! Om det var stikkkontakter fikk jeg ikke med meg, men det vil jeg ikke tro. Ihvertfall ikke rundt seteområdet.

Hvordan var været? Har hørt det er regntiden der på denne tiden av året?
Ikke la dere skremme av værmeldingen. De meldte regn og overskyet hver dag gjennom ferien min, men jeg fikk bare sol og 40 varmegrader helt til de siste to dagene. Da fikk vi noen dråper regn. Jeg kunne reist til Thailand når som helst igjen. Når det er 40 grader i skyggen så VIL man ha litt regn.

Hvor mye kostet turen alt i alt med lommepenger ca?
Flybilletten til Bangkok betalte pappa 5000 kroner for. Så betalte jeg 500 kroner for flybilletten til Chiang Mai, og 400 kroner for flybilleten tilbake til Bangkok igjen. Vi var heldige! Det er ikke alltid man får fly så billig. Angående lommepenger så kommer det helt ann på hva du skal gjøre i Thailand. Man kan få en god middag på et marked for 4 kroner eller man kan gå på restaurant og få en god middag for 40 kroner. Det blir ikke stort dyrere enn femtilappen for et måltid. Skal du ut og besøke ulike parker så koster heller ikke det stort. Det eneste som koster er å shoppe som en GAL. Jeg brukte ca 5000 kroner på 2 uker.

Hvor mye ekstra må man regne med hvis man skal bo på hotell?
Uansett hvor man reiser i thailand så er det enkelt å finne rimelige bosted. Midt i sentrum finnes det flere flotte resort som koster 80 kroner natten. Det er ikke som i Norge hvor man er heldig hvis man finner hotell til 700 kroner natten.

Håper dere føler at dere har blitt litt bedre kjent med meg og den siden av familien min som dere kanskje ikke har hørt like mye om! Håper også at alle fikk svar på det dere lurte på angående Thailand og Chiang Mai. Et eget innlegg om shopping, restauranter, utflukter og diverse reisetips kommer etterhvert!

33 kommentarer
    1. Wow, så fin bestemor var! Skulle tro hun var 30. Jeg lurer litt på om hvor aggressive selgerne er på marked? Er de tyrkia-style, eller går det ann å se på ting uten å bli forstyrra? :))

    2. Helle Kristin: Ja hun er slankere enn meg, og ser ut som hun nettopp har fylt 30. Hehe! 😀 Selgerne i Thailand er stikk motsatt fra selgerne i Tyrkia. Hvis du spør om hjelp så får de ikke kommet bort til deg raskt nok, men vil du bare se så får du heldigvis se helt i fred. 🙂

    3. Sara: Jeg kan ikke vise alle innkjøpene på en gang, men de kommer litt og litt. Skoene jeg har kjøpt er blant annet vist allerde og i går viste jeg en av selskapskjolene jeg fikk kjøpt der nede. 🙂 I dag har jeg vist to nye plagg i dagens antrekk. 😀

    4. Marthe? Kan du lagd en innkjøpsvideo fra Thailand? Jeg elsker bloggen din. Kan du lage DIY videoer også? 🙂 <3

    5. Så fantastiske og gode svar du kommer med. det jeg liker så godt med deg, er at du tar deg så god tid til å gi ordentlige svar 🙂 er ikke bare ja og nei eller korte setninger, men du forklarer så utfyllende og godt. så utrolig greit det var med denne spørrerunda. fikk vite så utrolig mye nytt, både om thailand men også om familien din der nede. dette var gøy 😀

    6. Bare lurte på hvor mange måltider dere fikk på flyet, og hva dere fikk å spise?
      Er det samme type mat som på korte flyturer? Elr bedre?

    7. blir bare mer og mer glad i bloggen din, marthe! du skriver så lett, men samtidig veldig interesant og utfyllende.

    8. Elsker bloggen din♥
      Gode og utfyllende svar! Fikk svar på masse jeg lurte på! Men det er en liten ting jeg lurer på: Hvem er moren din? Hvor er hun? Har du noe kontakt med henne?

    9. Rebecca: Vi fikk to måltider på flyet og vi kunne velge selv hva vi ville ha. “Et middagsmåltid” som besto av enten kylling i karri eller gris med ris og grønnsaker, og et “frokost måltid” som besto av brød og omelett eller pannekaker, frukt, youghurt osv. Jeg valgte gris og pannekaker og begge måltidene var kjempegode. 🙂

    10. Hei! Lurer litt på hvor moren din er? har liksom aldri sett noen bilder av ho, eller hørt deg snakke noe om ho:)) Du er utrolig flott, jeg digger deg 🙂

    11. Du ble ikke med å hentet lillebroren din på skolen da? Han hadde nok blitt superstolt av å vise deg frem! Jeg har og familie i Asia, men kan ikke forsørge alle dessverre.. Pappa betaler de minste for skolegang, og sender pakker 1-2 ganger i året. Lillebroren din er veldig heldig 🙂

    12. Kjempegode svar og fine bilder! Utrolig bra kvalitetsinnlegg 🙂 Thailand ser så idyllisk ut, men jeg er litt skeptisk angående reisen..10 timer er mye!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg