Laksespyd med brokkolipurè

 

Unnskyld, unnskyld, unnskyld for nada oppdateringer! Heldige meg fikk nettverksproblemer til morgenen i går og dermed fikk jeg ikke oppdatert dere på noe som helst vis før jobb. Dere kan tro jeg var i stressmodus. -Og jeg som til og med hadde handlet inn ingredienser til en deilig mandagsoppskrift! Jaja, nå ble det en tirsdagsoppskrift i stede. Lover å ta alt igjen så fort jeg er ferdig på jobb i dag.

Nå løper virkelig tiden fra meg! Det er så mange ærend som må gjøres og så mange ting som må ordnes før avreisen! I morgen drar jeg jo! Det er helt vanvittig hvor fort tiden har gått. Jeg har på følelsen at dette blir en sånn “vil.aldri.hjem” reise. Gleder meg SÅNN til å blogge fra eksotiske Thailand!

Du trenger – Marinerte laksespyd
2-4 laksefilèter
1 boks pinjekjerner
1 chilli finhakket
2 fedd hvitløk knust
1 dl soyasaus
1-2 ss honning
Saften av en halv lime

 
 

Slik gjør du:
1. Kutt laksefilètene i fine terninger som du trer inn på grillspyd. Ha litt mellomrom mellom dem.
2.
Bland sammen 1 dl soya, 1-2 ss honning, limesaften, chilli og hvitløk. Rør alt godt sammen.
3.
Tilsett litt under en halv boks pinjekjerner (knust). Nå er marinaden din klar!
4.
Mariner grillspydene med soyablandingen og stek dem i ovnen på 200 grader i 10-15 minutter.

Du trenger – Brokkolipurè
1 brokkoli
2 ss smør
En halv til 1 dl matfløte
Salt/pepper

 

Slik gjør du:
1.
Riv brokkolien i mindre biter og kok den til den er helt myk. Den skal kunne moses.
2. Hell av alt vann og tilsett 2 ss margarin og ca en halv dl matfløte. La det smelte inn.
3. Mos brokkolien helt og rør godt. Til slutt smaker du purèen til med salt og pepper.

 

Dette ble gårsdagens lunsj. Smakte NYDELIG!
Alle kommentarer fra det siste døgnet besvares i løpet av dagen.

24 kommentarer
    1. Hei Marthe!
      Det så kjempe godt ut,men synes du blogget mye mer før, og hadde mer interessante innlegg! Håper du vil blogge mer! Bare ment som konstruktiv kritikk 🙂

    2. Det så utrooolig lekkert ut! 🙂 Må si jeg syntes jeg savner den gamle bloggingen din; har selvsagt full respekt for at du velger å nedprioritere den, så velger ikke å si dette som kritikk, men heller som motivasjon. Haha, tungvint forklart, men håper du forstår. Den gamle bloggingen din var så fantastisk, da blogget du så jevnt og trutt. Nå syntes jeg det blir stadig flere unnskyldninger for bloggfraværet. Og det er i ordet det, altså, jeg hadde absolutt ikke vært noe bedre selv, men bare vit at jeg satte veldig stor pris på bloggen din før. Jeg gjør det nå også, men savner litt stabilitet i bloggingen. Uansett, ikke ment som kritikk. Livet skal ikke bare bestå av jobb (blogging) – og du prioriterer nok helt riktig, selv om vi leserne “ikke forstår”. Ønsker deg en herlig tur til Thailand 🙂 Nyt ferien, kanskje får vi den “gamle” blogg-Marthe tilbake etter litt avslapping?

    3. du er så heldig som skal til thailand.. åh, misunner deg så masse. det er så idyllisk og fint der nede virker det som, og er et av mine drømmesteder jeg ønsker å reise til – en dag altså 🙂 gleder meg faktisk litt med oppdateringer samtidig som jeg ikke gjør det. gleder meg til å se hvor fantastisk bra du kommer til å ha det der nede, og hvor fint det er der. og gleder meg ikke fordi jeg kommer til å bli så sjalu, og drømme meg helt vekk mens du er der. men du må friste oss masse for er egentlig bare deilig å se bilder og sånn 🙂 kanskje du kan filme litt og?

    4. helene: Åh, ja jeg gleder meg halvt ihjel. Det skal bli så godt å komme seg til varmere strøk igjen. Thailand, lillebror og pappas drømmehus. <3 Det skal jammen ikke bli feil. Jeg skal sørge for å både ha med vanlig kamera og videokamera. *Jeg har fått låne!* 😀

    5. Ikke for å være kjip, men er fryktelig lei av alle innleggene dine som starter med unnskyldninger. Du overfører stress – for å skyndte deg å blogge om hvorfor du ikke blogger. Du har en fantastisk blogg, flotte innlegg, ingenting annet jeg vil pirke på, bortsett fra at det sprer så mye negativ energi med å unnskylde deg hele tiden. De fleste forstår at tiden går fra en. Og jeg føler meg nesten ansvarlig for ditt stress. Trenger ikke fortelle at du gjorde alt i din makt, det ble helt kaos eller et kjempestress uten like, når du ikke rekker å blogge. Bare forklar at tiden gikk i fra deg(og kanskje i stede for stress og mas, fortelle i mer positiv tone om hva som oppstod). Eller starte innleggene som de skal være, som nå, med oppskrift først og så en beklagelse. Blir dermed en mer hyggeligere start. Jeg syns ikke det er så godt å vite at på grunn av at blant annet at jeg leser bloggen, skaper jeg mye stress for deg fordi du ikke rakk å blogge akkurat når du planla. For det er den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest innleggene. Du legger mye arbeid i bloggen din, mye mer enn mange andre på topp, derfor synes jeg ikke at du nødvendigvis trenger å beklage så mye. Du er nok en fast rutine i andre lesere sin internett-hverdag; de kommer tilbake bare man utnytter lerretet bra, selv om det er fem timer eller en dag forsinka. Jeg håper med det at du senker skuldrene 100 hakk på ferie. Tviler litt på at det blir å skje, men ikke bekymre deg så mye, si ifra i forkant om så du vet du blir for travel eller skal kose deg ekstra. Skal en del til å bli kvitt så mange lesere over natta 🙂 god tur på ferie!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg