Bestemors vaffelkaker

 

Bestemor og jeg har laget vafler i dag vi! Jeg har faktisk aldri laget hjemmelagde vafler selv før, og fulgte derfor ekstra nøye med da bestemor kokkelerte på kjøkkenet denne lørdagen. Jeg visste at det var enkelt å lage hjemmelagde vafler, men jeg visste ikke at det var SÅ enkelt. -Også SÅ gode som de ble. ÅH! Denne oppskriften gav tolvt deilige vafler. Bestemmer du deg for å lage dem selv så må du huske å servere i Greengate servise. Hehe, neida… Joda. Alt smaker ekstra godt i Greengate servise.

Du trenger:
3 egg
5dl kulturmelk
1dl sukker
1,5 ts natron
5 dl mel

 
 

Slik gjør du:
1. Pisk sammen sukker og egg til røren blir luftig og fin.
2. Mål opp en og en halv ts natron og bland dette sammen med 1 dl kulturmelk. Rør godt.
3. Hell blandingen av kulturmelk og natron i sukker og egg blandingen og rør godt.
4. Nå tilsetter du de fire siste dl med kulturmelk. Rør også inn 5 dl mel litt av gangen.

 

5. Finn frem vaffeljernet, og smør med litt smør før du steker. Det skal som sagt bli ca 12 vafler.

En med blåbærsyltetøy, en med jordbær, en med bringebærsyltetøy, og en med rømme..
I morgen kommer også den etterlengtede oppskriften på bestemors marengskake!

14 kommentarer
    1. Når jeg så dette måtte jeg bare løpe inn på kjøkkenet og lage disse! Og nå ligger jeg strekk ut på benken etter å ha spist aaalt for mange av disse fantastisk gode vaflene! De var jo så gode at det ikke gikk an å stoppe spisingen!! Mmmm… <3 Disse skal helt klart lages igjen! Så nå kan du hilse din bestemor og si hun har den beste vaffel-oppskriften jeg noensinne har smakt!! 😉 TUSEN takk for at du delte denne!

    2. Marthe !!! Tips fra meg!! Ha oppi kardemomme 🙂 det er kjempegodt og det lukter også fantastisk!! Bare ta masse oppi, til du ser at det er litt svarte “prikker” i røra! Nesten som vanilje!!:-)

    3. årh, bestemødre er fantastiske! de er så inspirerende og det er så gøy og være med dem – det synes hvertfall jeg 😀 høre på når de forteller om gamledager og all den gode maten de lagde når de var små. tenker meg det var superstas å lage vafler sammen med henne 😀

    4. Nå har jeg laget disse maaaaaaange ganger 🙂
      Jeg, og hele familien eeeeelsker dem.
      Jeg laget to svææææære hauer til 1 års feiring 13/9 og de falt virkelig i smak hos øvrig familie også hehe…
      Takk for at du delte oppskriften 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg