Pimp those shoes

Da var det på tide med et nytt DIY prosjekt her på bloggen! Hver onsdag kommer jeg til å prøve å ha et nytt DIY prosjekt. Det kan selvfølgelig hende jeg vil ha flere prosjekt på en uke, men dere kan ihvertfall vente dere et prosjekt hver onsdag fremover! Jeg satt nemlig forann youtube i timesvis i går kveld og matet meg selv med inspirasjon og nye idèer. I dag tidlig dro jeg på biltema og kjøpte spraylakk og to veldig billige pumps for testing av nytt prosjekt. Jammen ble resultatet bra også! Jeg ville ikke spraye løs på mine dyreste par med en gang, men nå kan jeg faktisk gjøre det uten å være redd for at resultatet ikke skal bli bra. Jeg har øvd meg på to ulike par, og kan nå kalle meg selv for spraymester Borge! 

Du trenger:
1. Et par gamle sko
2. Hobbylakk fra biltema (59 kroner) i valgfri farge
3. Teip til å dekke skoen


Slik gjør du:
1. Sørg for å dekke hele skoen med teip slik at du ikke får noe spray der du ikke skal ha den.
2. La den delen av skoen du ønsker farge på, være åpen. Jeg ville spraye tåen.
3. Når du har klemt teipen godt inntil skoen så rister du sprayen godt før du begynner.
4. Hold sprayen 20-25 centimeter fra skoen og spray. Det tørker på bare noen minutter.
5. Prøv med så få lag spray som mulig ellers blir det fort klumpete og rart ved kanten når du drar teipen av. Jeg klarte meg med to lag på første forsøk og et lag på andre forsøk. Andre forsøk ble absolutt best. Selv om sprayen kjennes tørr ut etter 2-3 minutt, så la skoen tørke lengre før du forsiktig river av teipen.

RESULTAT…

Ikke helt perfekt på første forsøk. (Litt utålmodig), men når jeg går i skoene så ser det faktisk ut som de kommer rett fra butikken. Man kan ikke se at de er selvlagde i det hele tatt! Jeg skal se å få laget en DIY kategori senere, og plassere mine tidligere innlegg her også. Åh, dette er så GØY!

53 kommentarer
    1. Sikkert smart å helde seg til detaljmaling med slik lakk. Eg spraya heile skoen min ei gang, og dei blei så stive det var nær umuleg å gå i dei.

    2. Jeg er delvis lakkerer! Og når det kommer til og rive av teipen! Jeg ville venta te lakken ikke lenger var klissete! men bare et lite tips til lakkinga!! Når man skal lakkere rett på noe annet, så er man nødt til og matte ned stedet man skal lakke! Man kan ikke lakke rett på, for da vil lakken flasse av ganske fort! Den blir ikke sittende! Og slik jeg ser det, så er disse skoa blanke!! Ellers fint resultat! Og det er lurt med et lite støv strøk! Så et strøk med full flyt! 🙂

    3. amalie: Aha! Tusen takk for informasjon Amalie. Kjempeflott at du la igjen denne kommentaren. Da vet jeg det til neste gang jeg skal ta i bruk spraylakken, for den kommer til å brukes flere ganger! En av skoene jeg brukte var blanke, mens det andre paret var matt i fargen. Begge sitter fint på foreløpig, men vi får se om den begynner å flasse etterhvert. Men hva mener du med støv strøk? 🙂

    4. Det ble kjempe kult 🙂 du finner på så mye inspirerende! Jeg lurte på om du kunne lage et innlegg om forskellige design, sånn få nytt design 123.. og dele noen koder som å få bloggen i midten på siden, få tekst under header osv 🙂

    5. itsyourway: Tusen takk! Design har jeg dessverre nada peiling på. Jeg klarer ikke engang å lage min egen header dessverre. Jeg må ha hjelp til absolutt alt av design og html koder til bloggen. Hehe, huff! Der er jeg nok ikke den rette å spørre etter hjelp, men hvis du googler de forskjellige tingene du ønsker å lærer deg og skriver “blogg” bak så finner du mange “steg for steg” innlegg av flinke, mindre kjente norske designbloggere som kan hjelpe med alt mulig innen dette området . 🙂

    6. Du har så utrolig mange fine ideer på lur! Resultatet ble suuuperfint og jeg gleder meg allerede til neste onsdag!:) kan du lage noe med en shortsh(eller hvordan det skrives)!

    7. Stina: Tusen takk! De sorte skoene kjøpte jeg på Skoringen. Tror jeg! Er ikke helt sikkert, men det var ihvertfall ikke eurosko. Hehe, en av de billige skobutikkene man finner 🙂 Jeg fant ikke sølvlakk på Biltema i Kristiansand, men de var sikkert bare tomme for de hadde absolutt alle ande farger. Til og med rosagull som jeg så fint kaller det. Hehe. Så hadde de både hvit og sort med skinn og i matt. 🙂 Jeg kjøpte den matte hvite til et annet prosjekt. Wuhuu!

    8. Wow, dette her ble rå stilig! Noe jeg virkelig skal prøve, resultatet ble kjempefint. Hvem skulle trodd at det hjemmefikset? Søker veldig mye rundt på slike DIY tips, finner jo masse men ikke alltid det jeg vil finne. Synes dine tips er så meget kreative, og lurer på hvor du får inspirasjonen fra, er det rett fra hodet eller er det noe annet?

    9. Julia Agnes: Så hyggelig at du likte innlegget Julia 🙂 Inspirasjonen får jeg stort sett fra youtube. Jeg kan sitte i timesvis og lete, men når jeg først finner noe jeg vil teste ut så blir det som regel bra. Så er det jo så morro å holde på med! Søker du på DIY prosjekter på youtube så får du opp mye forskjellig. En video blir fort til 20, og da blir man ofte mer enn en smule inspirert 😀

    10. de ble sinnsykt fine, wow! skjønner ikke at du kommer på å lage alt dette her, er jo en inspirasjon i seg selv å gå innom bloggen din. du inspirerer meg virkelig til så mye, at det er helt sykt 🙂 og jeg digger det! helt fantastisk at du skal komme med nytt innlegg av dette hver onsdag, det ser jeg sååå frem til 😀

    11. Så utrolig fint det ble! Jeg får mye inspirasjon fra deg og satt i går å så gjennom klær jeg ikke bruker lenger og har foreløpig fikset en kjole som var for liten til en søt solmerkjole! Jeg må få testet dette her også:) Gleder meg til neste onsdag og mer DIY!!! Elsker bloggen din<3 Stå på videre!

    12. DETTE LIKER VI VØTT!! det er såå gøy 😀
      et morsomt tips å lage: galaxy shoes
      de er utrolig kule!! <3

    13. så fine de blei, dette må prøves ut!! 😀
      et annet DIY.tips: galaxy shoes
      det er utrolig kult!!
      <3

    14. åh, jeg ELSKER DIY inleggene dine! 😀 Blir like lykkelig hver gang jeg ser du har lagt ut! 😀

    15. Julie Markussen: Å <3 Så hyggelig å høre! Nå blir det ihvertfall et nytt prosjekt hver onsdag fremover! 🙂 Har mange gode idèer på gang her nå 😀 Wuhuu!

    16. Tusen takk for alle fine tilbakemeldinger, og ikke minst tips til nye DIY prosjekt! Har dere noen ideer på hjertet så må dere bare komme med dem. Da blir jeg glad vet dere. 🙂 Herlig at dere likte innlegget!

    17. Du har så utrolig mange geniale idèer, Marthe! Denne var helt topp!! Gleder meg til de neste DIY-prosjektene dine! Hadde vært kult om du ville laget en hjemmelaget shorts, av en gammel bukse for eksempel, der man kan feste på masse nagler! Hehe, men igjen, DIGGER bloggen! 🙂

    18. ÅÅÅÅÅH så kult:) Eg elskar DIY prosjekt sjøl – og har hittil kun prøvd å lime perler/steinar på skoa – men dette skal prøvast ut:) Dei lyse skoa vart berre totalt elsk:) Er det ein slags bronsefarge/rust du har brukt på dei eller?

    19. Tingeling: Tusen takk! 😀 Ja hvis du går på biltema så har de vanvittig mange farger i sånne spraylakker. Blant annet gull og denne rosagull-fargen 😀 Nydelig til lysbeige! De har sikkert sølv også, men i dag var de utsolgte for det i sørlandsparken i Kristiansand ihvertfall 🙂

    20. Med støvstrøk så mener man at man legger et lite tynt lag med lakk, som nesten ser ut som støv! Da legger lakken seg bedre på når man skal ha fyll strøket etterpå! For da har du en liten base under.. ! 😉

    21. Dødskult at du kommer med DIY på onsdager, kommer til å glede meg til det hver onsdag 😀 resultatet ble jo fantastisk bra og dette er virkelig noe jeg skal prøve på noen de gamle skolene!

    22. Hei! Veldig kult med den rosegull-fargen 🙂 Har dødslyst til å pimpe opp en hel sko i den fargen, men da er jeg usikker på om skoa blir stiv (som noen skriver) og om fargen flasser av. Gjorde den det på dine sko etter hvert? Lønner det seg å gjøre noe spes for å få lakken til å sitte best mulig?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg