Kall meg bare frøken freak..

Hvem blogger om fiskebabyene sine egentlig? Det er meg det.. Kall meg gjerne rar! Hehe. Et akvarium med sytten fisker må være årets beste kupp fra min side. Akvariet kjøpte jeg for 799 på dyrebutikken de har på Sørlandssenteret. Navnet husker jeg dessverre ikke! Alt kommer igrunn derfra. Til og med mitt nyeste kupp – Fødekaret! Kanskje jeg like greit skal starte med fiskeoppdrett nå?

Hihi, er de ikke nusselige?

Nå gleder jeg meg bare til de blir store og får fine farger!

50 kommentarer
    1. SKJØNNE FISKER FORRESTEN HAR JEG UKAS BLOGG PÅ BLOGGEN MIN FOANDE DU MÅ KUNN SVARE PÅ ET SPØRSMÅL OG DU BLIR MED I TREKKNINGEN;)

    2. Så søt du er! Hahaa! Har hatt fisk selv 😀 Sånn kampfisk. Trodde den måtte leve alene jeg, fordi den kunne spise de andre ellerno. Men det ser jo ut til at det går bra! 😀
      Elsker bloggen!

    3. hahaha! 😀 litt morsomt at du blogger om dette temaet ja, men jeg digger det!
      og de små fiskene var jo bare utrolig søte! 🙂

    4. Til Marthe: Nyyydelig jente, nyyydelig blogg. Måtte titte innom lissis blogg som nevnt over her, men det syntes jeg var en nedtur. Altfor blek og mager. Ser syk og underernært ut etter mine begreper. Du er slank på en helt annen og sunnere måte, Marthe!! Fortsett du endelig med det!! Du er et kjempefint forbilde!!

    5. Du skal forresten være stolt av å være litt “frøken freak”!!
      Det kommer du langt med 🙂
      Så fint akvarium – kos med dette blogginnlegget, syntes jeg!!
      Ha en fin morgendag – gleder meg til å høre fra deg igjen her –
      nå sover jeg, he,he 🙂

    6. Anonym: Det ligger bare og flyter i akvariet. 🙂 Så har det bittesmå hull i sidene som vannet kommer inn og ut gjennom. Hullene er akkurat små nok til at fiskene ikke går gjennom 🙂 Veldig greit!

    7. Julie Kabo: Så hyggelig å høre Julie. 🙂 Neida, det går heldigvis bra her! 😀 Ingen har spist på hverandre så langt. Hehe 🙂 Det kan vi ikke ha noe av!

    8. Fannyyye: Nei jeg var faktisk for treg til å legge moren oppi, men jeg brukte en “hov” og la dem oppi da jeg fikk øye på dem! 🙂 De er jo supersmå som nyfødte og gjemmer seg godt i plantene, men heldigvis fikk jeg øye på dem tidlig nok. 🙂

    9. Så fine fisker! Så flinke dere er til å passe på dem^^ ble mange fine farger på bloggen nå med bilder fra akvariet:)

    10. Hmm, jeg er ikke ekspert, og vet ikke hvilke type fisker du har, eller akkurat størrelse på akvariumet.. Men bør du ikke få et større akvarium hvis du skal ha alle fiskene oppi der? Jeg har 18 liters akvarium, 1 kampfisk, 4 andre fisker og en algespiser. Jeg fikk beskjed om at jeg absolutt ikke burde ha mer enn det.. 🙂

    11. Har du bare hunn guppyer da? Syns jeg leste at den ene var “med bebiser” da den ankom akvariet. Hvis du har hanner,er det godt gjort av kampfisken og ikke angripe dem. Skal du gi vekk bebisene etterhvert,blir jo hvertfall trangt om plassen når de vokser seg til? Flotte bilder,gøy å se!

    12. Så fint!
      Tips for at guppy-barna skal få det enda bedre: klipp av en liten kvast av den buskeliknende planta du har på venstre side i akvariet og putt oppi fødekaret =) Da har de noe å gjemme seg og svømme i. Husk også å mate barne flere ganger om dagen i små mengder, da vokser de fortest 😉

    13. Synes det er bra du blogger om dem! Jeg som aldri kunne hatt fisk selv, synes dette er kjempe spennende! Det er masse fine farger, og man kan se hvor fint de har det!
      Gleder meg til å følge med på de bitte små, for jeg håper såklart du blogger mer om dem 😀

    14. haha ler meg ihjel av deg, du er så skjønn! :))
      syns faktiskt det er koselig med sånne innlegg for fargene er så fine på bildene:) gjerne blogg mer med bilder av fisker for min del selvom jeg ikke er no fisk person:P

    15. Jeg elsker at du følgte kommentaren min om boksen til å putte mammaen i!!! Ble skikkelig glad nå 😀

    16. jeg bare sier det. men du skal faktisk ikke ha moren oppi med dem. det hørest kanskje brutalt ut men, moren spiser ungene sine 😉

    17. jeg bare sier det. men du skal faktisk ikke ha moren oppi med dem. det hørest kanskje brutalt ut men, moren spiser ungene sine 😉
      Å du har tatt en av hannene oppi, det kan du se på halen om den er stor og fargerik, og den er alltid mindre i størelsen på kroppen. og da er det en han, stor lysere å mindre hale er det en hun 🙂

    18. haha du er så skjønn, den perfekte fiskemamma! så skjønne de små var, gleder meg også som deg til å se de når de blir større! føler nesten det er mine fisker, siden de interesserer meg så mye 😀

    19. ååhh det var akkurat sånn det starta med meg også:)) til hele akvariummet ble overfylt og jeg moste en fisk hver gang jeg skulle rense ruta.. og da jeg skulle rense akvariummet hoppa de ut!!!!!! Slutta med akvarium pga det ble så skitten, og umulig å rense det med alle de 10000 fiskene.. Det er også takket være at jeg skaffet meg mollyfisk i tillegg til guppy! Anbefaler ikke å kjøpe molly fisk… Men jeg elsker akvarium, vil ha det igjen 🙂

    20. Et veldig viktig tips!!!
      Jeg ser det begynner å bli grumsete nede i fødekarret, noe det ble i mitt også. Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle rense det og tenkte heller ikke på “farene”, men en ting du MÅ gjøre er å dra fødekarret opp til toppen også dytter du det ned under vann igjen slik at vannet blir “nytt”. For det vannet i fødekarret sirkuleres ikke så vannet mister oksygenen. Løft det opp og dytt det sakte ned igjen 🙂 Viktig, viktig. Ynglene mine døde forresten ettersom jeg ikke gjorde dette 🙁 Visste desverre ikke om det, og trodde vannet sirkulerte rundt i hele karret i tillegg til fødekarret.

    21. Du burde være på vakt, for kampfisker er kjent for å være slemme mot andre fisker. Spesielt mot fisker med stor/lang hale. De napper og skader fiskene litt etter litt, sånn at fisken sakte men sikkert dør av seg selv! pass på! Kjempe fint akvarium, stå på:)

    22. Hei! Kan du ikke skrive litt mer om det akvariet du har? Størrelse, pris, om alt fulgte med osv. Trodde egentlig det var så dyrt å kjøpe akvarier i dyrebutikker, og mye billigere brukt, men det høres ikke ut som om dette var så dyrt?
      Har hatt akvarie før og har lyst til å skaffe meg et igjen 🙂 Er så koselig!

    23. Har du guppy fisk? Jeg vil bare komme med et tips til deg 🙂 Kanskje du vet det fra før da. Men iallefall, når du skal rense vannet til fiskene må du ikke ta ut alt det gamle vannet. La det være igjen litt sånn at det blandes med det nye vannet du fyller oppi. Vi visste ikke dette før når vi hadde fisker så det var mange fisker som døde. Fordi om man fjerner alt det gamle vannet ødelegger man noe av normalfloraen 🙂

    24. Det går veldig fort at guppy-babyene blir større og får farge så dette kan du glede deg til! det er spennende å følge med på!

    25. Malene: Heisann Malene! Hvor ofte skal man gjøre dette egentlig? Jonas og jeg har renset akvariet en gang i uken til nå, men hvor ofte bør man egentlig gjøre det? Vet du det? 🙂

    26. Silje: Heisann! Akvariet mitt er et 50 eller et 52 liters. Jeg husker ikke helt, men en av delene. Her er det Jonas som har kontroll. Hehe 🙂 Jeg kjøpte det for 799 kroner og det var faktisk halve prisen av akvariene som var halve størrelsen. Jeg aner ikke hvorfor det var så vanvittig billig. Tenkte kanskje at det ikke var av så god kvalitet, men nå har jeg hatt det i tre uker og det er bare fantastisk. Alle sytten fisker lever enda i beste velstand 😀 Det som fulgte med i denne 799 pakken, var akvariet, varmekolbe og pumpe. Utenom kjøpte jeg også planter, sand, fisker og litt pynt til fiskene som stein, skilt og en rosa liten pyntesak. Jeg startet med å kjøpe tre planter for 149, men fant fort ut at ikke dette var nok, så nå har jeg 8 planter og det er rene regnskogen oppi der. 🙂 Ellers kjøpte jeg også en slags slange som man skal rense sanden med, men den har jeg ikke tatt i bruk enda da det ikke har vært behov for det. Fisker er mye morsommere enn man skulle tro! De sprer masse glede i hverdagen de 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg