Need to read

Hei og hopp! Jeg har fri fra jobb i dag og har planer om å bruke dagen veldig veldig godt. Det har vært en effektiv morgen, men jeg har fremdeles MYE igjen på “to do” listen min. I tillegg til å oppdatere dere med torsdagsinnlegg så må jeg forhåndsskrive på innlegg til helgen. I morgen drar jeg inn til Oslo rett etter jobb, og da vil jeg bruke minst mulig tid forann pcen, og mest mulig tid med fine Cathrine! 500 bilder er allerede knipset til helgens innlegg, men det er enda mange igjen!

Til poenget med dagens første post! Ettersom jeg skal sitte i buss 10 timer denne helgen så behøver jeg definitivt et nytt lesestoff! Jeg har akkurat lest ut etterfølgeren av “Bare for deg”, og behøver nå noe nytt og spennende! Etter å ha lest fem bøker med litt lite handling og litt mye kliss, så er jeg veldig klar for noe annet. Gjerne en lærerik bok med en rørende historie! Andre kulturer er alltid spennende.

Her ser dere noen av bøkene jeg leste i 2012.
Har dere noen gode tips utenom disse så blir jeg SJELEGLAD!

143 kommentarer
    1. Du har stort sett lest alle bøkene jeg elsker. Men har du prøvd deg på The Hunger Games serien? Åh, de bøkene er så bra (på engelsk) 😀 Og i samme sjanger kan jeg anbefale en annen serie, hvor første boken heter The Maze Runner.

    2. Evig søndag! Boka som nesten alle snakker om. Leser aldri bøker, men denne leste jeg ut på kanskje 2 dager, ville ikke at den skulle slutte. For ei bok

    3. Pappas prinsesse! Har ikke lest den selv enda, men hørt at deg er en svært trist, men bra bok!

    4. Hvorfor gjorde du det mor? – Det er en utrolig sterk historie om en gutt som blir mishandlet av moren sin. Historien er også sann, da forfatteren er gutten som ble mishandlet som liten. Jeg satt flere ganger og gråt når jeg leste den!

    5. Den glemte hagen, Øya(min favoritt!!), Havfruestolen, Hjemkomsten, Bienes hemmelige liv(på en god andreplass!) Vann til elefantene, Jenta på klippen, Sarahs nøkkel, En svunnen tid, Tilbake til Riverton.
      Jeg har selv lest de bøkene du viste bilde av ovenfor, og vi har nok samme smak. Så disse anbefales på det sterkeste!! :- )

    6. Du burde lese Saras nøkkel, kanskje ikke verdens tykkeste bok, men den er bare helt fantastisk 🙂

    7. Anbefaler å lese Dødslekene, opp i flammer og fugl føniks! Leste ut alle 3 på mindre enn 2 uker. Du har sikkert fått med deg hva filmen the Hunger Games handler om, bøkene er 1000 ganger bedre 🙂

    8. Øya av Victoria Hislop. Er en sann historie om mennesker som ble rammet av spedalskhet. Historien tar plass ved en øy like ved Kreta i Hellas og omhandler en ung jentes liv som blir snudd på hodet når hun blir smittet av spedalskhet og blir overført til en øy der hun egentlig bare venter på å dø da det ikke finnes noen form for behandlig.
      En veldig god historie, som det er umulig å ikke bli rørt av. Jeg sparte det siste kapittelet så lenge som mulig da jeg ikke ønsket at historien skulle ta slutt.

    9. Har en veldig lettlest ungdomsbok som er verdt å lese! Det er noe annerledes enn det du har brukt å lese, det er ikke med andre kulturer men mer om livet. Etter jeg leste denne boka begynte jeg å tenke hvor viktig bare en liten kommentar kan være for resten av livet! 🙂
      Fra bokomslaget står det: Du kan ikke stoppe framtiden. Du kan ikke spole tilbake fortiden. Den eneste måten å avsløre hemmeligheten på er å trykke play … På vei hjem fra skolen finner Clay Jensen en pappeske med kassetter utenfor trappa si. Kassettene er fra Hannah Baker, en jente i klassen hans som døde 14 dager før. Han vil ikke ha noe med disse kassettene å gjøre. Hannah er død. Og hemmeligheten hennes bør bli begravd med henne. Men så hører han Hannas stemme si at han er en av de 13 grunnene til at hun er død. Gjennom hele natten lytter Clay til Hannas stemme, han blir guidet rundt i den lille hjembyen … og oppdager på veien noe som forandrer livet hans for alltid.
      Jeg ville ikke lese den først, men ei hyggelig dame i en Ark butikk anbefalte meg den, så jeg kjøpte boka. Leste den ut på et døgn, var helt opphengt! 🙂

    10. Jeg har et godt lesetips, du burde prøve å lese “Reisen hjem” av Lori Lansens, jeg hadde den som en av mine særemnebøker i forrige halvår, og jeg elsket den! Det er en veldig kulturell bok, hvor hovedpersonen er en mørkhudet dame 🙂

    11. the hunger games, beste bøkene 🙂
      passer for enhver, og filmen er faktisk dårlig i forhold, og den er jo bra haha!
      du kommer ikke til å klare å legge dem fra deg, lover!!

    12. Vet ikke om det er en sjanger du liker å lese, men serien LA Candy av Lauren Conrad syns jeg er bra 🙂

    13. Prøv alle sjelers natt av Deborah Harkness 😀
      Litt fifthy shades of gray med vampyrer og hekser involvert! Veldig bra, det er ein triliogi:)

    14. Om du ikke har lest Øya av Victoria Hislop, så får du jaggu meg lese den!
      Boken tar oss til Kreta, tilbake til den tiden lepra herjet der borte, og til øya Spínalonga. Vakreste boken jeg har lest på lenge, med masse god og nyttig fakta, men samtidig en fengslende og nydelig historie om kjærlighet, familie og døden.

    15. Idas dans! det er en bok jeg virkelig annbefaler! en rørende historie som tar deg med inn i en helt annen verden 🙂

    16. E ikkje nåkka læsemenneske sjøl, men har en del tips uansett! 🙂
      Veit ikkje om du har sett eller læst “Game of Thrones”, men di bøkern ska vest nok vær veldig bra! Samme med “Ringenes Herre”, “Harry Potter” og “Hobbiten”!
      Dissan bøkern e difinnitivt ikkje nåkka klissbøker, å sjøl har eg bre sett serian og filman, men eg e rimelig sekker på a di e bra, å eg kan nok låv deg at di e spennanes alle sammen! 😉

    17. Har du hørt om tv-serien pretty little liars? Jeg annbefaler bøkene i den serien på det sterkeste! På norsk heter de “små søte løgnere”. De ser kanskje litt barnslige ut i og med at det er bilde av en barbiedukke på coveret, men bøkene er sinnsykt bra, spennende, nervepirende, romantisk og uuutrolig vanskelig å legge ifra seg 🙂
      Btw, hvis du har sett serien og tenker at det derfor ikke er noen grunn til å lese bøkene; Handlingen er HELT annerledes i bøkene enn i serien, nesten som to forskjellige serier 😛 God tur til oslo, kos deg!

    18. Hvis du har lest Øya av Victoria Hislop, så vet du at hun skriver veldig bra. Kan anbefale de to neste bøkene hennes også.
      “Hjemkomsten” handler om livet i Spania under borgerkriger, og historie er blandet med fiktive personer.
      Den aller beste synes jeg, er “Tråden”, som er den siste hun har gitt ut. Det er fra Hellas igjen, og også her har hun blandet litt historie inn i en rørende fortelling. Anbefales på det sterkeste!

    19. Vet ikke om du kanskje har lest boken ”sammen til verdens ende” En kjærlighetshistorie.
      Den kom ut for, tja vet ikke , to år siden ellerno. Men, DEN ambefaler jeg virkelig. Det er en sann historie. Om Tone og Espen som er kjærester. Tone får kreft.
      boken består av tones nettdagbok, espens egne ord, og hans tanker etter att tone døde.
      Bok nr to har også kommet ut nå. ” etter verdens ende”. Den har jeg ikke lest, men skal kjøpe den straks!
      Lover deg du vil sitte med tårer i øyene når du har lest litt utti boken. 🙂

    20. The hunger games! Du måå lese dem! Og dessuten er Øya av Victoria Hislop veldig bra, og hvis du virkelig vil begi deg ut på en spennende utfordring anbefaler (eller utfordrer?:-D) jeg deg til å lese Den Første av Justin Cronin. Den er en murstein på 800 sider, men den er helt fantastisk spennende! Den handler om et vampyrlignende virus som sprer seg og fører til verdens undergang, og hvor de gjenværende få menneskene må bygge opp et nytt samfunn med trusselen av de vampyrlignende vesnene snikende utenfor. Den er virkelig en givende bok, klarte aldri å legge den fra meg.

    21. Jeg anbefaler Tusen strålende soler syyyykt mye! Det er en helt utrolig bok der man lærer hvordan kvinner i muslimske land blir behandlet (jeg mener ikke at det er sånn i alle muslimske steder). Den har alt fra kliss til krig til glede til død! En utrolig fasinerende bok!

    22. Jeg har lest alle Percy Jackson bøkerne på engelsk, og ble overrasket over hvor fantastiske de var! Ikke min type sjanger, sånn egentlig, men definitivt noen av de beste bøkerne jeg har lest!

    23. Jeg synes du bør lese “Sarahs Nøkkel” det er en VELDIG god bok, om en jødefamilie under 2ndre verdenskrig!

    24. Historien om Pi er helt fantastisk. Etter å ha lest den, var det vanskelig å hente seg tilbake til virkeligheten igjen, den var rett og slett fengslende god. Anbefales på det aller sterkeste!
      Ha en ellers fin dag! 😀

    25. Krystallslottet og ville hester er noen av mine favoritter, burde vurderes! 🙂 vann til elefantene er også kjempegod, og bøkene til Karin bunk holmquist er helt fantastiske 😉

    26. Du burde lese en nok som heter Stjernesamleren!! Anbefaler egentlig alle å lese den for den er den beste jeg har lest noen gang!

    27. Jeg syns du bør lese The Hunger Games-serien.
      The Hunger Games
      Catching Fire
      Mockingjay
      Du tenker sikkert at du ikke vil lese sånne bøker, men jeg lover deg, disse er kjempe bra! Jeg leser veeeeeldig mange bøker, men The Hunger Games er definitivt favoritten min 😉 Jeg tror det også er en bok som du kommer til å like. Du kommer til å slite med å legge den ifra deg…

    28. Da er nok boken du vil lese OVERLEVE av sivun pen !
      Det er historien til en kambodsjaner fra vennesla som forteller om historien sin i krigen. Hvordan han og konen flyktet og hele situasjonen!
      Verdt å lese, og utrolig sterk

    29. har du lest sara’s nøkkel? vist ikke anbefaler jeg den på det varmeste! i følge teksten din over, er dette en bok som vil gripe deg i hjertet, det er jeg sikker på. vist ikke burde du lese tusen strålende soler eller tysteren 🙂

    30. Las nettopp “Bokhandleren i Kabul” av Åsne Seierstad. Gammel bok, men har ikke lest den før nå. Veldig bra, spennende og lærerik bok! Også synes jeg det er spennende å lese bøker som er ganske omdiskuterte, sånn som nettopp denne.
      Ellers har jeg også nettopp lest “Jeg tenker nok du skjønner det sjøl – Boken om Christoffer”. Handler om den mye omtalte Christoffer-saken. Sterk, og litt vond bok, men så ufattelig viktig!

    31. Jeg har perioder hvor jeg leser mye, og en bok jeg virkelig vil anbefale er øya av Victoria Hislop. Har du ikke lest den, må du virkelig få gjort det, siden det er en utrolig rørende fortelling. Den er faktisk litt lærerik også. Men den anbefaler jeg på det varmeste. 🙂
      En annen utrolig bra bok er også the hunger games. Den har du kanskje hørt om, eller sett på film.. men boka er titusen ganger bedre enn filmen. Det er den beste boka jeg har lest. Innehoder både romantikk og spenning. Det er helt umulig og legge boka fra deg, og jeg tror det er rundt ti ganger jeg har lest den. Virkelig en bok jeg anbefaler om du har lyst til å lese litt fantasy 🙂
      Disse to bøker anbefaler jeg deg sterkt. Men Øya er en bok jeg tror du vil like, iaf av de boktypene du har på bildet over.
      Kos deg masse med den nye boka du finner frem, og kos deg i Oslo
      -Hilsen lesehesten og jenta som elsker stilen og bloggen din 🙂

    32. Idas dans anbefaler jeg. En utrolig sterk, vakker og rørende bok, en sann historie skrevet av hennes mor.

    33. Du burde lese “Den Sorte Dolks Brorskap.” Høres kanskje litt lame ut, men fantastisk fantasyserie! Orginal, spennende og uventede elementer.. 🙂

    34. Idas dans! Den nydeligste boka jeg noen sinne har lest. Den er skrevet av Gunnhild, og handler om hennes 18 år gamle datter, Ida, og om hennes 15 siste måneder før hun døde av diagnosen leukemi. Den traff meg rett i hjertet, og jeg gråt flere ganger. Jeg leste den ut på bare noen timer, den var umulig å legge fra seg. Aldri om jeg kommer til å finne en finere bok.
      Som en god nummer 2 vil jeg anbefale 3096 dager. Den er skrevet av Natascha og handler om hennes 3096 dager som kidnappingsoffer. Fra da hun var 10 år til hun nettopp hadde fylt 18 var hun fanget i et lite rom under bakken. Har ikke annet å si enn: les den!

    35. Øya av Victoria Hislop er FANTASTISK. Leser den hver sommerferie, og blir aldri lei! Historien er utrolig rørende, og den befinner seg i en liten landsby på Kreta. Det er den beste boken jeg noensinne har lest.
      Dette står bak boka: “Min datter er svært interessert i sin historie. Det er forståelig, men jeg har funnet det nesten umulig å fortelle henne noe som helst. Dine øyne og ører var vitne til alt sammen, og jeg tror du kan gi henne en sannere beretning enn jeg noen gang vil klare. Mal et bilde av alt for henne, Fotini. Hun vil være deg evig takknemlig.”
      Du kan lese mer om den her! http://www.victoriahislop.com/%C3%B8ya/?lang=nb

    36. Bare en datter!! Helt fantastisk bok om den kinesiske kulturen, og ikke minst to-barnsprinsippet. Anbefaler den på det sterkeste! Mye handling, annen kultur og veldig rørende og sterk!

    37. “little bee” av chris cleve! den er fantastisk god, jeg har lest den to ganger og jeg er kresen når det kommer til valg av bøker! den anbefaler jeg på det meste! den handler om en ung nigeriansk jente som kommer fra Nigeria til Storbritannia og gjennom romanen nøstes hele hennes historie opp! FANTASTISK!

    38. Shantaram av Gregory David Roberts er en bok du må få med deg 🙂 en rørerende (og sann) historie med andre kulturer, spenning og litt humor og kjærlighet.

    39. Boka “det som ventet meg” av parinoush saniee er visst veldig bra, er litt i samme gate som tusen strålende soler, og den syns jeg å huske at du likte godt!:)

    40. Det som ventet meg av Parinoush Saniee. Den er helt utrolig nydelig og veldig rørende. I tillegg lærer man mye om den islamske kulturen 🙂

    41. En løgn å tro på av Elisabeth George! Kjøpte den i går og har allerede lest over halve boka!
      Skyggerom av Jan-erik fjell,Det syvende barnet av Erik Valeur skal være veldig bra har jeg hørt. Den kom ut i går så det er en helt fersk bok!
      Jenta på klippen av Lucinda Riley, Amtmannens døtre av Camilla Collett,Det vokser et tre i Mostamägg av Britt Karin Larsen.
      Regines bok av Regine Stokke er VIRKELIG å anbefale! Herregud for en vakker og trist bok. Det handler om Regine som døde av kreft bare 18 år gammel og boken er hennes “dagbok” gjennom sykdommen. Idas dans av Gunnhild Corwin er også er fantastisk bok<3

    42. Du burde lese Water for elephants – eller vann til elefantene, som den heter på norsk! Anbefales på det sterkeste 🙂
      I tillegg er Hunger Games- bøkene kjempegode!

    43. Twlight, Gone, og hvis det er litt trist med annen kultur, Sameera og Samir, og noen andre triste bra, Engel,

    44. Du må helt klart lese Boktyven av Markus Zusak, hvis du ikke har lest den 🙂 En utrolig lærerik, rørende og fantastisk bok!

    45. Panserhjerte av Jo Nesbø er en av favorittene mine! Det er krim da, så kommer jo an på om du liker sånne bøker 🙂

    46. Du burde starte å lese morshjerte-serien! Er absolutt verdens beste serie og ikke så veldig dyre heller. Både meg, mamma og bestemor (og resten av slekta) leser disse bøkene! Heelt fantastisk spennende og kjekke! Både mamma og bestemor leser omtrent 100 serier hver, og begge synes morshjerte er den absolutt beste! Anbefales på det sterkeste!!!!

    47. Du burde lese Indias Datter av Shilpi Somaya Gowda. Har så vidt begynt på den da, men den er visst veldig bra!
      Her er det som står bak på boken: Jentebarn har ingen verdi på landsbygda i India, så når Kavita føder en datter, dreper ektemannen Jasu den nyfødte. Noen år senere føder Kavita nok en datter, og trygler sin mann om å få tilbringe én natt sammen med barnet. Den natten bringer hun datteren i sikkerhet på et barnehjem. I USA vokser Asha opp hos trygge og kjærlige adoptivforeldre. Likevel trekkes hun mot sitt fødeland, og reiser til India for å finne sin bakgrunn. Historien strekker seg over 20 år, og fortelles av de to mødrene og datteren de deler. Dette er en emosjonell og eksotisk fortelling som tar deg tett på Indias kultur, mennesker, lukter og smak. “Indias datter” oversatt til 18 språk, er solgt i over 200 000 eksemplarer i Canada og har ligget på New York Times’ bestselgerliste. “Et vakkert utformet mesterverk av en begavet forteller.” Afrah Jamal, Daily Times, Pakistan

    48. ser du har helt samme smak som meg, så hva med Tvillingene av Tessa de Loo? Det er en Roman om to tvillingsøstre som blir adskilt under krigen, å som gamle damer finner de tilbake til hverandre, på samme tid får du innblikk i begges historier under krigen, om du likte Saras Nøkkel kommer du til å like denne 🙂

    49. Øya, den må du lese, den er fantastisk skrevet, innholdsrik og historien bak den er så fantastisk, beste boken jeg noen gang har lest

    50. Du burde lese “Hvis jeg forsvinner, ser du meg da?”. FY SØREN for en lærerik og bra bok som er skrevet på en sann historie av en norsk jente med tidligere spiseforstyrrelser. ANBEFALES.

    51. Jeg ser at flere har foreslått den, og jeg kaster meg på bølgen. “Øya” av Victoria Hislop er helt fantastisk! Den aller fineste boken både mamma, svigermor og jeg har lest. Og vi er alle glade i å lese! Victoria Hislop har også skrevet to bøker til – “Hjemkomsten” og “Tråden” – og også disse er fine. Men “Øya”, den første av disse tre, den er virkelig noe for seg selv! Les den, det er min største oppfordring! Jeg tror den er midt i blinken for deg!
      Ellers vil jeg anbefale “Idas dans” og “Regines bok”, men kanskje ikke til en busstur. Du kommer nemlig til å hylgråte, så de burde kanskje spares til man sitter hjemme hos seg selv.
      “Brente skygger” av Kamila Shamsie er fin. Den er veldig lærerik, og handler en en japansk jente fra Nagasaki og hennes liv etter atombomben blir sluppet over byen hennes.
      God tur til Oslo – kos deg!

    52. Åh, masse god tur til Oslo, og kos deg sammen med Cathrine! 😀 <3
      Jeg er dessverre ingen lesehest, har hverken tålmodigheten eller roen til å gjøre det.. Men, jeg har derimot lest en bok jeg likte veldig godt, og den heter "Solgt" av Zana Muhsen, den er sterk og veldig interessant, og i tillegg er det ekte hendelser, som forfatteren selv har opplevd. (Her handler det mye om kultur, og den er både rørende og utrolig trist!)

    53. Evig søndag av Linnea Myhre, Historien om Pi, En sjøens helt av Jon Michelet og Balanse av Thorvald Steen er alle bøker å anbefale! Håper du får fin helg i Oslo:) Er fast leser av bloggen din, men kommenterer ikke så ofte, men jeg kan bare si at du er kjempeflink, stilsikker og veldig inspirerende, fortsett sånn:D Og tusen takk for at du har sånn en flott blogg!

    54. Anbefaler deg å lese Øya, Saras nøkkel (finnes også i film), Idas dans, Shantaram (fantastisk), Balansekunst, ikke uten min datter, prinsessen, Uten fremtid og sist men ikke minst Så dumt! Alle er fantastiske samt gode bøker. De er også lærerike på ulike måter i form av kulturer, historie, opplevelser, bedre selvinnsikt osv.

    55. Looking for alaska! Skal begynne på den selv snart, men venninna mi sa at det er den eneste boka som har forandre livet hennes.. Født til å løpe er utrolig bra også! Og sann, men kanskje den passer best til løpegale folk som megselv 🙂

    56. nå har du sikkert allerede bestemt deg, men anbefaler på det sterkeste Idas dans!! Det er en sann historie: moren forteller om datteren sin på år som får leukeimi,sinnsykt rørende og fin!! Har du ikke lest den, så MÅ du lese den;))

    57. Pattie Mallette sin selvbiografi – Nowhere But Up
      Jeg er under halveis, men fy søren for en fin bok!
      Og joda, jeg har Bieber Fever. Men denne boka handler (iallefall til dit jeg har kommet;) om hennes vanskelige liv. Og altså.. Jeg klarer ikke legge boka fra meg!
      Den er trist da, men ja. Ufattelig fin! Og hele tiden skjer det noe!
      Verdt å lese, Marthe!
      Masse klemmer fra Emilie :))

    58. Hvis du ikke har lest Tusen strålende soler har du virkelig gått glipp av noe! Den er litt vanskelig å sette seg inn i, mye historie- men er SÅ verdt det etterhvert! Du vil ikke klare å legge den fra deg.

    59. SWITCHED er en UTROLIG god bok, og en del av en serie på 5 bøker. Vet ikke hva den heter på norsk, men den er veldig, veldig bra!
      LITTLE BEE er en kjempefin roman, men den blir veldig trist på slutten. Den handler om en flykning som rømmer fra ”asylen” i England, og drar til en dame det er 10 år siden hun har møtt. Dette gjør det farlig for både henne og damen, og mannen hennes dør blandt annet. Damen har også en sønn. En utrolig god bok/roman, som jeg absolutt syntes du burde lese!
      GONE er den beste serien jeg har lest? Du har kanskje hørt om den? Hvis ikke, så her er handlingen: Alle voskne forsvinner, vosj, borte. #:P# Vel, de under 15, som er igjen må lære seg å leve alene, og etterhvert forsvinner maten, og både mennesker og dyr begynner å utvikle seg. På en farlig måte..

    60. PS: Little Bee skal har jeg hørt skal filmatiseres også. Anbefales alle å se når den kommer, eller bare lese boka nå. <3
      Vanskelig å legge fra seg!

    61. Hei Marthe! Om du ikke er ferdig med bokinnkjøp nå, anbefaler jeg virkelig alt av Gert Nygårdshaug! Mine favoritter er Mengele Zoo (som nevnt over her) med etterfølgerne Himmelblomsttreet og Prost Gotvins Geometri, samt Klokkemakeren og Nullplusspluss. Disse bøkene kan knapt beskrives, de MÅ leses. Helt fantastiske 🙂
      God tur til Oslo! Kos deg masse 🙂

    62. Menn som hater kvinner! En helt sykt bra krimbok!
      Saman er ein mindre aleine!!! Virkelig en bok som jeg anbefaler på det varmeste!
      Ikke uten min datter! Veldig bra, rørende historie og fra en annen kultur.
      Snømannen! Nok en gang en helt sykt bra krimbok!

    63. Du bør lese The Perks of Being a Wallflower, den er på engelsk, men det er en veldig god bok! Skikkelig tankevekker.
      Og så har det kommet en ny bok av John Green, Faen Ta Skjebnen eller noe, husker ikke helt. Tror den er ganske bra!
      Historien om Pi!!!

    64. Drageløperen av Khaled Hosseini er utrolig bra, anbefales på det sterkeste. Handler også om en annerledes kultur. Tusen Strålende Soler av samme mann er også å anbefale!

    65. Jeg anbefaler Saras nøkkel! Du får virkelig et innblikk i hvordan franske jøder ble behandlet under 2. verdenskrig, og jeg lærte i allefall utrolig mye. Boken er ekstremt gripene og sterk, og jeg satt med tårer i øynene opptil flere ganger mens jeg leste boka.

    66. “Jeg tenker nok du skjønner det sjøl” er boken om den lille gutten som ble misshandlet av stefaren sin. Utrolig trist bok og en sann historie! Dette skjedde i vestfold for ikke så mange år siden. Denne kommer det tårer av! Jon Gangdal som har skrevet.

    67. Skulle ønske jeg kunne komme med tips, men liker ikke å lese bøker, haha! Men håper du får masse gode tips 🙂 Syns du er så flink til å passe på å lage forhåndsinnstilte innlegg osv bare for leserne dine! 🙂

    68. Krim bøkene til Jørn Lier Horst er veldig spennende, også er det jo ekte historier i tillegg 🙂

    69. Vil anbefale deg å lese Øya av Victoria Hislop! Det er en av mine favorittbøker 🙂 Jeg er også veldig glad i I Heart serien til Lindsey Kelk. Den første boken heter I Heart New York også er det fire bøker til. En utrolig morsom serie!

    70. Da må du lese “Mr. Tourette og jeg”
      Anbefales på det sterkeste, en veldig lærerik bok som handler om livet til en mann med tourettsyndrom.

    71. Jeg har lest veldig mange av de samme bøkene, så tror jeg forstår någenlunde hva du er ute etter – jeg vil anbefale Jenta på klippen og Snøbarnet. To nydelige historier som ikke bare er klissklass, men virkelig rører deg.

    72. Tråden av Victoria Hislop! Handler om Hellas før, under og bittelitt etter andre verdenskrig. Utrolig bra bok, som også tar opp klasseskiller, og forskjellene mellom venstre- og høgresiden i politikken på en veldig bra måte. Og i tillegg er den fylt med kjærlighet og spenning!

    73. desverre vet jeg ikke om noen bra bøker i og med at jeg aldri leser. det eneste jeg synes er gøy å lese er topp og sånne blader (haha, leser det enda..) men så ut som du hadde fått mange ideer til bra bøker lenger oppe 🙂 mamma er veldig fan av bøker, hun leser de hele tiden og leser de nesten ut på en dag. sånn er jeg hvertfall ikke nå men kanskje jeg blir sånn når jeg blir eldre? haha 😀

    74. Noen utrolige flotte bøker med sterke historier:
      Meg eier ingen av Åsa Linderborg
      Huset med den blinde glassveranda av Herbjørg Wassmo
      Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd
      3096 dager av Natascha Kampusch (kort, men en rørende og samtidig forferdelig sann historie)
      The host (kjempespennende! Og litt fantasy)
      Dette er bøker jeg har likt veldig godt selv, og anbefaler dem på det høyeste!

    75. jenta på klippen, den glemte hagen, reisen hjem, orkideens hemmelighet, dona maria, hotellet på hjørnet av bitter og søt, historien om vakre jente, bienes hemmelige liv, CeeCee Honeycutts reddende engler(nydelig bok!), the book of tomorrow, takk for alle minnene
      Kan sikkert fortsette i det uendelige, men alle disse bøkene er fantastiske på hver sin måte !

    76. Er selv veldig glad i Memoirs of a geisha av Arthur Golden, har lest den tre ganger! Boken ble også filmatisert i 2005, og fikk flere oscar, noe som var velfortjent! Den handler om en fattig jente ved navn Chiyo, som bor i en fattig fiskerlandby i Japan, og hvordan hun ble den mest berømte geishaen i hele japan i tiden før-andre verdenskrig. Nydelig bok, og like vakker film! Anbefales 😀

    77. ett glass melk, takk er en utrolig bra bok!
      eller vannlilljen den er sterk som fillern jeg gråt mens jeg leste..
      jeg er stor fan av biografier.. si der har jeg masse..
      Nå skal jeg selv ta fatt på pappa’s prinsesse.. nesten så jeg gruer meg litt

    78. Du MÅ lese “Jeg vil leve” av oscar magnusson! er ikke en veldig lang bok, men er en helt utrolig sann historie om en norsk motstander som blir sendt til konsentrasjonsleir og tortur.. dette er helt klart den beste boken jeg har lest!

    79. Tore Renberg har flere bra bøker. Elsker bøkene om Jarle Klepp. så de anbefaler jeg. “Mannen som elsket Yngve”, “Charlotte Isabel Hansen”, “Kompani Orheim”, “Pixley Mopogo” og “Dette er mine gamle dager” (den sist nevnte leser jeg nå). Men disse bøkene er kjempe bra!
      Å man burde sette pris på de gode Norske fortatterne.
      Ha en fin dag.
      P.S du har en kjempe fin blogg. 🙂

    80. Vil bare tipse deg om Goodreads.com. Her kan man legge inn alle bøkene man har lest, få tips om gode bøker av andre og selv skrive litt selv om hva man syntes. Kjempegrei og oversiktlig side, verd en titt innom! 🙂

    81. En bok som du bare MÅ lese er Barnepiken (The Help) av Kathryn Stockett. Den er bare så ubeskrivelig bra! Du kommer aldri til å bli lei av den!

    82. Idas dans mååå du lese! Den er skrevet av moren til Ida som får kreft, også får dj vite hele historien derifra, virkelig rørende, både lo, grein og smilte av denne boka!

    83. Jeg har lest utrolig mye de siste årene, pluss at jeg jobber i bokhandel! Får veldig mye input derfra. 🙂 Kan VIRKELIG anbefale Boktyven av Marcus Zusak, en perle av en bok. Absolutt av det beste jeg har lest. Ellers er Extremely Loud and Icredibly Close av Jonathan Safran Foer helt fantastisk. Den har jo blitt filmatisert også, men jeg ser ikke for meg at filmen kan ha blitt like nydelig som boken. Føler også jeg må nevne To Kill a Mockingbird av Harper Lee. Det er jo en klassiker, og det med god grunn!

    84. Tirsdagsdamene! 🙂 utrolig lettleste bøker, med to fine historier Fikk begge til jul, og var ferdig å lese dem til 5 januar! 🙂

    85. En must-read bokserie av ville dimensjoner er The Hunger Games/Dødslekene, det er spennende og romantisk, samtidig som historien er grufull og tårevåt. Jeg satt med ett nytt perspektiv på dagens samfunn og mange nye tanker på brutalitet. Du blir ikke å klare å legge ned bøkene ett sekund.
      Andre bøker som jeg anbefaler er “The Perks of Being a Wallflower”, av Stephen Chbosky, “Looking for Alaska” av John Green, egentlig er det bare å ta med seg alle bøkene til John Green, han er helt utrolig flink. Looking for Alaska var en sånn bok hvor jeg satt igjen å følte at verden var en helt ny plass etter jeg var ferdig med å lese den.
      Utover det så bør du prøve deg på Jane Austen’s “Stolthet og Fordom”, i allefall hvis du liker morsomme og romantiske bøker med en smule dramatikk. Liker du Stolthet og Fordom må du også prøve deg på de andre Jane Austen bøkene.
      Så til min personlig, absolutte favoritt: Klassikeren “Jane Eyre” av Charlotte Brontë, den handler om den vanskelige oppveksten og livet til Jane, en foreldreløs jente, som får lite medvind i livet. Jane er virkelig en sterk og inspirerende karakter som ikke lar noen trø på henne. Boken er morsom, selv med alle sine mørke temaer, tidløs romantisk og håpløst hjerteskjærende. En bok som har satt dype spor i meg.
      Håper du vil prøve noen av disse, jeg kan love deg det vil være vært det!

    86. Hei, jeg er litt sent ute, men ser mange anbefaler The Hunger Games/Dødslekene og de anbefaler jeg ikke! Altfor lettleste bøker for min del og lite beskrivende.
      Anbefaler Drageløperen! 🙂
      – V

    87. Liker du skummle og nervepirrende bøker, anbefaler jeg Si Farvell av Lisa Gardner. Klarte ikke legge den fra meg!

    88. Hunger Games serien! Den er ikke sånn mange tror den er. Den er avhengighetsskapende og virkelig fantastisk! Er ikke så lange bøker, men virkelig verdt å få med seg. Anbefales på det sterkeste!!!

    89. Jeg er absolutt ingen lesehest, men Danielle Steel sine bøker er jeg helt forelska i. Du burde lese “Barbent”, som er veldig mye familiedrama og kjærlighetsdrama i, men på en veldig søt måte. “Søstrene” er og veldig god, som handler om fire søstre som er veldig opptatt av jobb, bor i forskjellige byer, da de skal hjem til Connecticut for å feire Thanksgiving. Der skjer det så mye, og karrier blir dradd ned i vasken. Da jeg var ferdig med å lese disse bøkene var jeg hjerteknust, følte de hadde slått opp med meg, så jeg strigråt. Så absolutt, de er verdt å lese! Barbent er nok den beste, da.

    90. Hvis du virkelig vil kose deg en ettermiddag, les Sirile Gentleman søkes og Rapsgubbene. Det er samme forfatter som har skrevet bøkene, og de er sykt humoristiske. Forfatteren skriver på den måten at leseren ser for seg karakterene, og jeg har aldri ledd så mye av en bok før i hele mitt liv. Annbefales på det sterkeste! 🙂

    91. Heihei 🙂 jeg er en kjempe stor lesehest, og leser bøker i hytt og pine. Jeg er sucker for gamle klassikere, og da spesielt Tolstoy. En bok du virkelig burde lese er Anna Karennina av Tolstoy, helt fantastisk. Idas siste dans er også en fantastisk bok, (ikke en en klassiker) og du kommer til å felle mange tåres, både glede og sorg. En annen forfatter du burde lese er Ernest Hemingway, han har noen av de vakreste historiene jeg noen gang har lest. Han har blant annet skrevet en “bok” som er hjerteskjærene og vakker på samme tid. Det Hemingway skriver er: “For sale: Baby shoes, never worn.”

    92. Anbefaler deg å lese “Hundreåringen” av Jonas Jonasson, “Maleren fra Shanghai” av Jennifer Cody Epstein, “Et glass melk takk” av Herbjørg Wassmo og “Fortsatt savnet” av Chevy Stevens. Litt forskjellige kategorier, men fantastiske bøker 🙂

    93. Vet jeg skriver en månede senere, men man må jo alltid ha noe å lese 🙂 Vil derfor anbefale Perfect Chemistry serien på engelsk, spesielt den første boka. Andre bøker kan også være L.A Candy serien, Barnepiken, vann til elefantene, selvsagt hunger games, himmelen begynner her osv.

    94. Jeg elsker å lese og har begynt å skrive liste over bøker jeg har og skal lese. (Til nå har jeg en liste på 103bøker jeg har lest og 109bøker jeg skal lese, og det er nok flere i begge listene jeg ikke har tilføyd enda.)
      Anyway, jeg ble nettopp ferdig med boken “Tordenguden fra Rwanda” av Naomi Benaron. Den handler om en gutt som vokser opp i Rwanda på 80- og 90- tallet, og alt han drømmer om er å bli løper. Men han er tutsi, og det oppstår store problemer når folkemordet kommer for real i 1994. Boken er utrolig sterk og rørende. Og det verste er jo at dette faktisk er noe som er skjedd. Jeg elsker Drageløperen, men jeg må faktisk si at denne var bedre, og det er ikke ofte jeg kan si!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg