Bildetips til bloggere!

Godt utstyr: Invester i godt utstyr. Mitt kamera er et av de billigste på markedet (om det enda i det hele tatt er på markedet?), men portrettlinsen min er genial, og gjør alt arbeidet. Jeg har Nikon D3000 som nå ikke koster 3000 kroner engang. Jeg elsker det! Går det i stykker så kommer jeg til å stjele noen andres kamera i samme variant! Haha. Jeg liker nemlig ingen av de nyere variantene som jeg har fått testet. Ellers har jeg investert i portrettlinsen Nikon 50 mm 1,4 som kostet nøyaktig 3000 kroner for et år siden.

Varier vinkler: Ta noen av bildene nedenfra og noen ovenfra. Jeg tester alltid begge deler for å se hva som passer best for det antrekket jeg går i. Av og til passer det seg ikke med bilder unnenfra og da er det greit å finne ut av det før alle hundre bildene er tatt. Knips, se på bildene, finn ut hva som ser bra ut og hva som ikke gjør det, knips igjen, se igjen.. Slik gjør du til du finner ut hva som blir bra!

Prøv å variere steder: Det er ikke alltid like lett, spesielt ikke hvis du mangler bil, men prøv ihvertfall å unngå å stille deg forann den samme hvite veggen dag etter dag. Det blir vanvittig kjedelig i lengden.

Vær kreativ: Bildene behøver ikke nødvendigvis å tas rette. Vend på kamera, ta noen bilder skjevt, motsatt vei.. Ingenting hindrer deg i å bruke fantasien! Vær kreativ og let hele tiden etter nye idèer.

Posering: Prøv å tenk litt på poseringen. Jeg har ikke lyst til å si hva som er galt og hva som er riktig, for her synes jeg det er litt opptil hver enkelt hva en foretrekker, men jeg kan ihvertfall si hva jeg liker på en moteblogg! Litt tilfeldige poseringer synes jeg er fint. Man behøver ikke å sette på det halvfalske storgliset på ethvert bilde, men man må selvfølgelig ikke glemme det bort heller. Av erfaring så synes jeg faktisk at de bildene som blir tatt “ved et uhell” eller uten at jeg følger helt med, blir de absolutt beste.

Med portrettlinse – ikke stå forann en vegg: Bruker du en portrettlinse så ikke stå rett forann en vegg. Prøv å unngå å ha en fjellvegg, en bil eller noe som helst rett bak deg. Da mister du nemlig den fine effekten som portrettlinsen gir! Kamera tror da at også veggen skal være i fokus og du mister effekten av den skurrete bakgrunnen. Bare dumt, dumt, dumt! Se eksempel på bildene under her.

Instillinger: Her er jeg overhode ingen ekspert, men jeg kan ihvertfall fortelle dere hva jeg setter mitt kamera på. Portrettlinsen skal på og kamerahjulet setter jeg på M for manuell. Da kan jeg stille på alt selv etter hvor mye lys det er utendørs. ISO setter jeg stort sett bare på 100, og F stiler jeg på 1,4 eller 1,6 (nesten det aller laveste som er mulig med portrettlinsen min). Det er dette tallet som avgjør hvor skurrete bakgrunnen blir, og jeg vil selvfølgelig ha den så skurrete som overhode mulig slik at jeg kommer i hovedfokus. Nå gjenstår bare å stille lukkertiden. Den kan være på alt fra 1/100 til 1/4000 med mitt kamera. Her må du rett og slett bare prøve deg frem. Er det veldig veldig lyst ute så kan jeg ha lukkertiden helt opp til 1/4000, men tas bildene senere på dagen så har jeg som regel denne innstillingen på 1/500 eller 1/1000. Det sto mørkere det er, det sto lavere tall må du ha for at bildene ikke skal bli mørke og skurrete. Har du ikke tid til å prøve deg frem med lukkertiden, så kan du stille kamerahjulet på bokstaven A. Da finner kamera selv frem til den beste lukkertiden, men du kan fremdeles stille ISO og F.

Detaljer: Har du noen detaljer i antrekket ditt så ta bildene på detaljens nivå. Ja jeg legger meg faktisk ned på alle fire når bilder av de nye skoene skal tas! Bare se forskjellen på bildene under.

 
                                                      Ovenfra – På skoens nivå

Lærte dere noe av dette innlegget?
Noen av dere som har noen gode tips til meg?

62 kommentarer
    1. jeg har også et nikon kamera og protrettlinse, men lurer på hvordan man stiller inn F og ISO? kjempebra innlegg! 🙂

    2. herregud da. jeg fikk et nikon D3200 i julegave, og jeg skjønner ikke hvordan jeg stiller inn lukkertiden!! føler meg som verdens dummeste person nå. men når jeg justerer zoom-en forandrer tallet der det står F seg, men dette er da ikke hvordan man gjør det?

    3. Æææ, pass på fuskepelsjakken..!! Nå blir den jo møkkete, når du bøyer deg ned for å ta bilde, hahaha, neida:)
      Du er så flink!

    4. Flink du er til å gi gode tips, og til å ta bilder som ser bra ut på bloggen. All kred til deg! Er også verdt å nevne at med canon så får du en portrettlinse (50mm fastoptikk 1,8) til litt under tusenlappen. Verdt å investere i en sånn. Evt hive i litt mer for å få en 50mm eller 35mm 1,4 til ca 3-4000.

    5. Har Nikon selv, og elsker det rett og slett! Har lenge tenkt på om jeg skal kjøpe portrett linse, men så har jeg ikke turt siden jeg tenker at jeg kommer til å ta bilder helt likt som med min vanlige linse. Etter å ha fått gode tips av deg så lærte jeg virkelig mye, så jeg skal definitivt kjøpe det nå! Morsomt med sånt innlegg!
      Jeg er en fast leser på 15, mye av inspirasjonen kommer fra deg! :))

    6. du bare ligger midt i veien i en sving du. ikke farlig i det hele tatt. og hvertfall ikke plagsomt for bilister.

    7. Bare iforhold til det siste punktet. På Canon-kameraer så er A helautomatisk, og hvis man bare vil stille inn enten lukkertid eller blenderåpning (F) så bruker man de som heter TV og AV (hvis ikke jeg skriver heelt feil…). Bare til info, siden det sikkert er en del av leserne dine som bruker canon og andre kameraer også. 🙂
      Men kjempe gode tips. Skal absolutt ta med meg noen av disse. 🙂 lurer på om du liker å ta bilder utenom, sånn bare av naturen eller dyr osv, eller om alle bildene du tar er for at du skal ha noe til bloggen?
      Ha en kjempefin kveld! Klem fra Stavanger. =)

    8. Hei! Jeg har noen spørsmål til deg, som det hadde vært fint å få svar på 🙂
      Er bildene i dette innlegget mye redigert? Kunne du eventuelt laget et innlegg med uredigerte bilder tatt med dette kameraet og portrettlinsen? Jeg har nemlig samme kamera som deg (altså ikke et supert kamera), men lurer litt på linse. Jeg har standardobjektivet og en telelinse. Til jul fikk jeg endelig en ny linse. Dette var en 40 mm 1.6 med macro. Jeg har enda bytterett på den, og er usikker på om jeg vil beholde denne eller heller ha en 50 mm portrettlinsen. Har du noen erfaring og anbefalinger om dette? Jeg tar ikke antrekksbilder, tar mer bilder av “ting”. Litt mer den typen bilder som det av skoene 🙂 Bruker foresten manuelle instillinger.
      Og beklager dårlig norsk nå, skriver på mobilen og orket rett og slett ikke å fikse på alt, hehe 🙂
      Du er super, jeg elsker bloggen din! 😀

    9. haha, du er jo bare så skjønn! liker at du gjør så mye for å få fine bilder til bloggen, det skulle alle bloggere gjort 🙂 likte at du går ned på alle fire for å ta bilder av skoene og gud så mye bedre bilder det ble da! da ser man liksom hele skoen istedenfor bare ovenifra! du gav mange dødsgode tips nå!!

    10. Hvor er Jeffrey Campbell Everest skoene dine fra ? 🙂
      og hvor mye kom den eventuelle frakten på? 🙂

    11. Cecilie: Hehe, nei hørselen vår fungerer heltopp så vi hører det om det skulle komme en bil. Det skjer bare et par ganger i timen på denne veien. 🙂

      Cathrine: Så hyggelig å høre Cathrine 🙂 <3

      Maren: Nei jeg bruker stort sett bare portrettlinsen til bloggen 🙂

      helene: Hihi, ikke sant! Det må til det vet du 😀 Tusen takk for nok en fin kommentar Helene. <3

      Binta: Nei videoredigering har jeg dessverre nada peiling på! :/ Så bra at du fikk bruk for noen av tipsene ihvertfall 😀

      Marie: Hei Marie! Kun de to bildene av kameraet er redigerte. Ellers er ingen av de andre det 🙂 Bildene av kamera mitt måtte jeg ta med Canon kameraet mitt og det synes jeg er så forferdelig dårlig. Angående makro linsen så har jeg dessverre ikke så mye å komme med der. Jeg vet ikke så mye om denne linsen eller hvilken effekt den gir. Hvis ikke du blogger og tar mange bilder av deg selv så er kanskje ikke portrettlinsen så veldig nyttig å ha akkuart for deg, men en eller annen god linse bør du absolutt investere for å få det litt morro med fotograferingen. Kamera alene er jo ikke profesjonellt 😀

      Elisabeth A: Aha! Det var godt du sa Elisabeth 🙂 Tenkte ikke på at det var annerledes på andre kameraer jeg. Hehe! Bildene jeg tar tar jeg stort sett for bloggens skyld, men jeg er vanvittig takknemlig for å ha et bildegalleri med tusenvis av minner bare fra de siste årene. Utrolig hyggelig å ha 😀

      Camilla: Jeg bruker bare windows live gallery som følger med på de fleste dataer gratis. Da forsterker jeg lysstyrken eller kontrasten på bildene. Bare for å få dem litt sterkere hvis det behøves 🙂 Så kan jeg beskjære litt av dem om det trengs. Ellers setter jeg av og til på rammer og effekter i http://www.pixlr.com, men det har jeg ikke gjort her 🙂

      ano: Jeg må bare le av deg. 🙂

      Katrine: Tusen takk for en fin kommentar Katrine <3 Hyggelig å høre at jeg kan være til hjelp på inspirasjonsfronten 😀 En portrettlinse må du så absolutt investere i. Den kommer til å gi deg mye glede om du er glad i å knipse bilder. <3

      SH: Hahaha, ja skulle nok passet bedre på fuskepelsen min 😀 Det gikk heldigvis bra med den <3

      Malene: Jeg tror det varierer fra kamera til kamera men på mitt så er det eneste jeg behøver å gjøre å trykke på "pluss" knappen og ok, så kommer jeg inn på iso hvor jeg kan stille på hvilket tall jeg vil. Da blar jeg meg bare til 100 og trykker ok. For å stille på F må jeg bla på det lille sorte "hjulet" samtidig som jeg holder inne den lille +/- knappen rett med utløserknappen. Da kan jeg bla meg opp eller ned på F 🙂 Men har du ikke akkurat samme kamera som meg så er det sikkert litt annerledes hos deg. Men bare prøv deg frem så finner du nok ut av det 🙂

      Camilla Teigen: Jeg vet ikke helt hvordan det er med ditt kamera men hos meg så behøver jeg bare å vri på det sorte "hjulet" over skjermen. Da stiller lukkertiden seg. Trodde det var lik på alle Nikon kameraene jeg 🙂

    12. Elisabeth i Wisconsin: Tusen takk Elisabeth! Nei her er det bare Jonas som får være fotograf 😀 Bare han som har tålmodighet nok til å ta bildene jeg trenger 😀

    13. Elsker bloggen!!!!! Er så gøy å se at du legger så mye i den, skikkelig inspirerende!! stå på :):):)

    14. Utrolig bra innlegg Marte! 🙂 Har samme kamera selv men har bare den linsen som fulgte med, må kanskje investere i en ny etter disse gode tipsene!
      Stå på videre, du er en av de få bloggene jeg leser fast 😉

    15. Kjempefine forslag og enig i alle! All though jeg ikke følger dem selv, hehe :p Når jeg får min egen hage skal jeg kanskje heller vurdere å komme meg ut av husets 4 vegger når jeg tar bilder 😉

    16. Hei, du eeer så flink, så dedikert, jeg LIKER!!!!
      Pass på så du ikke blir skitten på jakken , å jøje meg pass deg for bilene :)! du er den bloggeren med de desidert beste bildene, variasjonen og innhold.
      Klem fra Ålesund :)!

    17. Jeg har akkurat bestilt meg mitt først speilreflekskamera som kommer i posten om noen dager. Et Nikon D3100 😀 blir utrolig spennende å bruke fremover!
      Tusen takk for tipsene 😀

    18. Oi, her var det mange gode tips! syntes det er så utrolig bra du gjør så mye for å få til gode bilder til bloggen, og du er ikke på topplisten uten grunn 🙂 du er kjempeflink!

    19. Lovelyliller.com: Nei jeg har bare prøvd Canon 1100 og det er helt forferdelig! Har det selv. Håpte at portrettlinsen 1,8 skulle være redningen men jeg holder med Nikon jeg altså 😀

    20. Marthe, jeg trenger hjelp! Har kjøpt det kameraet som du har, men forstår svært lite. Jeg lurer på om man kan fikse sånn at man ser hva man tar bildet av gjennom skjermen og ikke bare gjennom linsen? Nå står det bare info med masse tall og diverse. Håper du kan hjelpe meg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg