Slik får du julestemningen


1. Bak, bak, bak. Det finnes så mange gode oppskrifter som verken krever tid eller krefter å lage. Selv har jeg laget både sjokoladekjeks, kakemenn, sjokoladetrøfler og karameller i år. Alt er vel og merke oppspist den dag i dag, men sliter du med lite julestemning så hiv deg på kjøkkenet og KOS DEG. 


2. Kjøp deg et juletre! Ja fy søren. Hadde jeg bodd hjemme med en mor eller far som nektet meg juletre så ville jeg gått i protest! Er du allergisk så kjøp et falskt et. Juletre må man ha for stemningens skyld! Å pynte treet og se det faktisk flotte resultatet er en fantastisk følelse. Det er ingen jul uten dette.


3. Se julefilm etter julefilm. Tegnefilm er også et must i jula. Polarekspressen i mitt hjerte. Og Grinchen! Love actually er også en av mine personlige favoritter. Av en eller annen grunn gir også Harry Potter filmene meg julestemning.. Ellers går det i reisen til julestjernen, Hjemme alene filmene, The Holiday, og The Family Stone. Blir aldri lei!

4. Gå til innkjøp av ny julepynt. Av og til er det faktisk det som trengs! Skeidar og Princess har nå 50 % på en mengde julevarer. Løp og kjøp, eller bare gå i butikkene og titt for inspirasjon. Noen har kanskje pynten på plass, men en manglende inspirasjon. Da kommer man heller ingen vei. Ta dere en titt i butikkene og gå på leting etter inspirasjon og kreativitet.


5. Lag en egen julespilleliste. Her kommer noen av mine favoritter: White Christmas – Bing Crosby, All i want for Christmas is you – Mariah Carey, Misteletoe – Justin Bieber, Ave Maria – Beyonce, Silent night – Beyonce, Santa Claus Is Coming To Town – Michael Bublé, Have yourself a merry christmas – Frank Sinatra, Winter Wonderland – Bing Crosby, Let it snow – Dean Martin, I saw mommy kissing Santa claus – The jackson 5, Happy Christmas – John Lennon, Last Christmas – Wham, Driving home for Christmas.

6. Inviter venninnene på julemiddag. Eller bare lag en ordentlig deilig middag for kjæresten og deg selv! Tenn røde lys og sett på den hyggeligste julefilmen du vet om. Jonas og jeg har allerede hatt en fantastisk ribbemiddag i år, og til lørdag blir det enda en. Miihi! Gleder meg.

7. Gå på julegaveshopping! Jeg kjøpte årets første julegaver allerede i starten av oktober. Å gi gaver er kanskje det beste som finnes. Ikke bare gir det stemning å handle gavene, men også å pakke dem inn etterpå. Gå til innkjøp av litt lekkert gavepapir og sørg for at resultatet blir ordentlig bra. Ta litt av gangen slik at ikke innpakningen bare blir et “herk og et slit”. Sett deg på stuegulvet med noen deilige tepper, en kopp julete og pakk inn. Åh, stemning..


8. Inviter venninner på juleverksted. Lag hjemmelagde julegaver sammen! Man kan lage mange fine hjemmelagde gaver og samtidig ha det  hyggelig. Noen gaver har jeg allerede tipset om. Selv lager jeg hvert år en hjemmelaget kalender. Dette kan dere lese om og se bilder av HER. Tips til en rimelig, hjemmelaget gave har jeg også skrevet et innlegg om med bilder HER. Ellers kan man jo alltid lage spiselige gaver. Kjeks eller hjemmelagde karameller er fantastiske alternativ her. Jum, jum!


9. Skriv din egen ønskeliste. Ja, man må jo ikke glemme å ønske seg noe selv. Fort gjort! Bruk en hel kveld bare på å skrive en god og lang ønskeliste så familie og venner har masse å velge mellom. Min ønskeliste finner dere HER, om dere behøver noen tips selv.

10. Dra ut i snøen! Bruk den for alt den er verdt. Man blir aldri for gammel verken for aking eller for bygging av snømenn og huler. Kle på deg godt med klær og husk å ta med kamera!


God jul alle sammen! Håper dette gav dere litt julestemning.

21 kommentarer

Siste innlegg