En toppbloggers lønning er ofte oppskrytt

Jeg vet godt at jeg tjener langt over gjennomsnittet for jenter på min alder, og jeg vet godt at halve Norge strever mye mer enn meg for disse pengene. Dagens toppbloggere får latterlig mye inn på konto, og jeg skal til og med innrømme at jeg ikke synes jeg fortjener disse pengene. Å få 4, 5 og 6000 kroner for en times arbeid er ikke normalt. Det er dette et annonseinnlegg koster i dag, og noen tar gjerne den dobbelte summen. Samarbeidspartnerne våre tjener vilt på å bruke oss som reklame og jeg forstår derfor også godt at annonseinnleggene har denne verdien i 2012. Personlig synes jeg ikke at arbeidet mitt på sofaen med dataen på fanget fortjener disse kronene, men likevel tar jeg på meg de oppdragene som passer meg og mine interesser. Hvorfor skal egentlig vi bloggere føle oss fortjent til å ta imot disse store summene med penger? Jo nå skal dere høre. Det er jobb med blogg, og det koster penger å ha firma.

I dag har jeg betalt regnskapsføreren min over 8000 kroner. Hurra for det. Der røyk de julegavene. Jeg betaler mer i skatt enn andre 20 år gamle jenter tjener på et helt år. Jeg betaler 25% moms og 45 % skatt av alt jeg får inn på konto. Om en blogger skulle være så heldig å få 60 000 kroner en måneden så sitter hun (om hun følger Norges regler) ikke engang igjen med halvparten.

Er dette virkelig en så enorm sum at nettavisene gang på gang må skrive saker om det? Med mindre bloggeren enda bor gratis hjemme hos mor med middag daglig servert på bordet så er dette en ganske normal inntekt i Norge. Med regnskapsfører regninger på 8000 kroner, husleie, strømregning, telefonregninger og matbudsjett så kan jeg love dere at vi kan se langt etter de 60 000.

Da jeg startet denne bloggen, ante jeg ikke hvor mye penger som ville ligge i den, og heller ikke hvor mye penger jeg ville se forsvinne til skatt, moms, og regnskapsfører. Jeg ville aldri i mitt liv startet en blogg for pengenes skyld, men nå har bloggen faktisk blitt mitt firma, min hovedinntekt, og mitt levebrød. Uten bloggen går det ingen penger til sparekonto, husleie eller strømregning. Ja jeg har også en høyt elsket jobb hos Vero Moda, men som sagt skatter jeg 45 % og med det blir det selvfølgelig ikke mange kronene i lønn. Sånn er det bare å være toppblogger! Det jeg vil frem til her er at det ikke er bare bare å tjene gode penger. Det er ingen grunn til å hyle og skrike av å lese 60 000 kroner i en nettavis. 

Det aller meste forsvinner ut til Norges velferdstjenester. Enhver krone og enhver sponsorgave skal skattes for, moms skal betales og det hele er bare et stort, skummel sjansespill. Regner du feil og betaler for lite, får du raskt en bot du sent vil glemme. Heldigvis har jeg ikke gått på denne smellen selv. Det takker jeg regnskapsføreren min for. Blogging er supergøy, men jammen er det både skummelt og krevende også.

Da ble det et personlig innlegg med litt meninger også på www.martheborge.blogg.no!

120 kommentarer
    1. Jeg lurer seriøst på hvor organiserte noen av de andre toppbloggerene egentlig er.. De betaler nok skatt på inntekten, men tviler på de betaler skatt og moms på alle produktene de mottar. TCMN sier jo at hun ikke har telling over hva hun får.
      Hvis du mottar et produkt i posten som du absolutt ikke trenger eller vil ha, som f.eks. dårlig løshår eller en stygg kjole du aldri vil bruke, må du da betale skatt på det hvis du ikke sender det tilbake?

    2. Trine: Du skal betale skatt av alt du beholder. Men jeg mottar ihvertfall ikke produkter jeg ikke har takket ja til å motta. De aller fleste sender mail og spør om de ulike produktene er interessante og da blir en stor mengde takket nei til over mail. 🙂

    3. Ok, jeg ser den. Husker å ha lest at Sophie Elise mottok noen ting uten avsender før, og jeg så for meg at sponsorer bare sender pakker uten å sjekke først.
      Toppblogging virker absolutt ikke bare-bare!

    4. Jeg lurer på når din egen pensjon, veiene du kjører på, sykehus du (forhåpentligvis ikke trenger) kan få behandling på, skolen du og Jonas har gått på i 13 år og som barna dine en gang skal gå på, dine besteforeldres pensjon (i dagens system er det de som skatter idag som betaler pensjonen til dagens pensjonister) og toglinjene du bruker når du reiser til Stavanger for eksempel ble til løse luften..? Skatten din går jo ikke rett i lomma på “staten”, den går til finansiering av Norges velferdstjenester. Så flott at du kan bidra så mye til det!

    5. Anja: Kjempeflott! Skulle ønske alle kunne bidra like mye! 🙂 Hensikten med dette innlegget var ikke å skrive en roman om at skatt og moms går til noe unødvendig. Det tror jeg du også forsto. Det jeg ville frem til, som jeg også skrev, var at nettavisenes saker om toppbloggernes lønninger ikke alltid er så vanvittige som de skal ha det til. 🙂

    6. Veldig bra skrevet, Marthe! Ting er ikke alltid som de blir framstilt i aviser, og jeg tror folk som snakker stygt om bloggere som tjener 60.000,- i mnd egentlig er misunnelige innerst inne 😉 Dessuten, jeg syns dere fortjener penger for å bruke en del tid på å lage innlegg, og for å la folk komme delvis innpå deres eget privatliv.
      Jeg tenker uansett ikke over hva bloggerne jeg leser tjener, jeg leser fordi jeg syns det er interessant og gøy! Veldig bra blogg du har! 😀

    7. Det er tydelig at bloggernes lønn ikke er all verdens likevel, når jeg leser det innlegget her. Men gjelder dette bloggere på blogg.no eller gjelder det absolutt alle toppbloggere? Og hvis det ikke er så mye igjen å rutte med etter at skatt, moms, regninger og regnskapsfører er betalt, hvordan klarer du/dere å shoppe så mye og så ofte som dere gjør da? Det blir jo rimelig dyrt i lengden, når man gjør så mange innkjøp i løpet av en måned eller uke. Og hvis dette gjelder alle toppbloggere utenfor blogg.no sin plattform, så er det rart at Ulrikke Lund og Annette Haga kan kjøpe seg så mye designerklær og sko som de gjør så ofte – skal jeg dømme utifra det som blir fremstilt på bloggene deres.
      Jeg håper ikke du tar denne kommentaren på feil måte, jeg er bare litt nysgjerrig på akkurat det der. Hehe.

    8. Men så er det også ikke normalt å få sko,klær, sminke, frisørtimer, reiser osv osv heller. Jenter med store blogger har jo lite utlegg til store utgiftskilder som de nevnte før her. Så dersom vi to stiller likt etter skatt, har jo du mindre utgifter. Sier ikke dette for å være frekk altså:) jeg jobber turnus, og skatter 36% av inntekten min. Sitter igjen med ganske lite, da jeg jobbet i helse. Og skulle gjerne hatt en del av de uendelige godene en blogg medfører:)

    9. Hei Marthe 🙂
      Fint du deler slikt med leserne dine, det er ikke mange bloggere som gjør det! Og jeg liker bloggen din kjempe mye 🙂
      Men jeg lurer på om du mener at alle skal betale like mye skatt uansett inntekt?
      For alle tjener jo ikke like mye, det blir jo på ingen måte rettferdig vist alle skal betale like mye skatt. Jeg personlig mener at, jo mer inntekt man har så burde man betale mer skatt, det er jo alltid kjedlig. Men vist jeg som tjener bare ca 3000,- i mnd og får stipend på 4000,- og skal betale husleie, strøm, mat etc.Og i tillegg skal betale like mye skatt som de med høy inntekt, da er det ikke mye igjen for oss med lav lønn.. Jeg blir bare litt provosert når de med høy inntekt irriterer seg over at de må betale mer skatt enn normalt. Greit nok, skatt er jo alltid kjedlig og måtte betale. Men det er jo likt for alle, uansett lønn MÅ man betale skatt.
      Men jeg følger bloggen din fordi, måtte bare spørre 😉

    10. Lise: Hei Lise! 🙂 Så hyggelig med en kommentar fra deg. Alle skal selvfølgelig ikke betale like mye skatt. Det går jo ikke ann. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er litt kjipt å betale 45 % når andre slipper unna med 20 %. Det er helt i orden for meg å gi halve inntekten på bloggen til skatt, men jeg har en jobb utenom dette også, og å se hele denne lønna også forsvinner i skatt, er kjedelig. 🙂

    11. Helen: Den tror jeg ikke at jeg helt forsto? Jeg har like mange utgifter som alle andre selvstendige med leilighet og regning på regning, om ikke mer. Det er absolutt å en kjempefordel å få sko, klær og frisørtimer, men dette er heller ikke gratis. Har skoene verdi på 1000 kroner så skal vi betale 300 kroner av dette. Dette er jo et supertilbud, men to par sko blir 600 kroner og plutselig er det dyrt med sponsorgaver også 😀

    12. Sara Katrin: Dette gjelder alle toppbloggere som tjener gode penger på annonsering, men bloggere som Ulrikke Lund og Annette Haga gjør i tillegg til annonseinnlegg gjerne modelloppdrag, stylingoppdrag og artikler for ulike nettaviser. Derfor kommer det inn større summer penger og de kan ta seg råd til å kjøpe dyre merkeklær. 🙂 Jeg shopper også mye, men i billige kjedebutikker. Jeg ville aldri tatt meg råd til clutch av Chanel. 🙂

    13. Interessant å få et innblikk i hvordan det egentlig er, da de fleste bloggere er veldig lukket på dette området. Det er helt vilt at det ligger så mye penger i blogging, og jeg syns du gjør en kjempejobb, Marthe!

    14. Jeg betaler 36% skatt, er student og jobber så mye jeg kan. Om jeg kunne blogget og betalt 45% skatt ville jeg vært overlykkelig.

    15. Kjenner mange som sliter med å betale skatt, de tjener høyt, men de betaler nesten like mye i skatt.. Det er noe rart med skattesystemet våres.

    16. Tusen takk for dette innlegget! Jeg må inrømme at jeg er lei av å høre om bloggere som sutrer fordi de må betale skatt osvosv. Dette var et saklig, og informerende innlegg syns jeg. Ikke sånn typisk “hvorfor må jeg betale skatt bare fordi jeg er flink????” opplegg… det syns jeg blir for usaklig. Kjempegodt skrevet!

    17. Jeg skjønner godt at det med penger kan være litt mye av og til.. Jeg synes du er fantastisk blogger, Marthe! Jeg håper du aldri stopper å blogge!

    18. Godt innspill fra Ida! Tror du at du er den eneste som betaler skatt eller? Alle betaler skatt etter hvor mye de tjener og du skatter nokså mye fordi du tjener mye. 45% skatt for deg er i så fall like “urettferdig” som studenten Ida som skatter 36%. I det hele tatt så synes jeg et slikt syn på skatting er umodent da det faktisk er denne ordningen som er med på å gjøre Norge til ett av verdens beste land å leve i. Spar de som faktisk må arbeide for pengene for slikt syt.

    19. må man ha regnskapsfører når man er på topplisten eller trenger man det ikke? tror ikke tcmn, sophie elise eller l0ve har det

    20. Jada, syns det er mange toppbloggere som har klaget over dette fortiden.. Ingenting å klage på mener nå jeg.

    21. Utrolig bra skrevet! Kjenner en jente på jobb som måtte betale 80 % i skatt fordi hun hadde gått over firkorts grensa.. Altså, 80 % ? Hun satt igjen med bare noen hundre kroner den måneden!!

    22. Unnskyld meg, vet ikke om dy vil at vi skal få vondt av deg? Jeg vet ikke helt hva du vil frem med dette innlegget her fordi du først har en intro der du sier du har la meg sitere deg ”Jeg vet godt at jeg tjener langt over gjennomsnittet for jenter på min alder, og jeg vet godt at halve Norge strever mye mer enn meg for disse pengene. Dagens toppbloggere får latterlig mye inn på konto,” for så sier du etterpå at det ikke er bare bare og pengen går til moms skatten du betalter etc etc….hva vil du frem til EGENTLIG?
      slutt å syt! du shopper klær nesten hver dag! Du reiser mye etc etc…kan du ikke bare happy må du skrive et innlegg hvor du klager over skatt og dine utgifter??? HERREGUD! ALLE HAR utgifter i Norge uansett hvor de jobber eller hva de tjener!

    23. Anonym: Du behøver regnskapsfører hvis du har eget firma og ikke kan føre regnskap selv. Det er også regnskapsføreren som lagde selve firmaet for meg, så hvis tcmn og spphie har firma så har de nok en regnskapsfører også 🙂

    24. Godt skrevet. Jeg er for å betale skatt, da som nevnt av noen flere går til alt det vi får “gratis” i livet. Og jeg er også for at de som tjener mer, må betale mer skatt. Hadde vært kjedelig å måtte betale 45 % skatt av min lønning på 5000 hver måned. Og det tror jeg de fleste skjønner. Øker lønna, øker skatten.
      Jeg tror også at selv om de som annonserer på blogger må ut med 4-6000 kroner så er dette en god måte for dem å annonsere på. Annonser på TV, radio, aviser er ofte enda dyrere og mange bloggere får produktene til å virke mer troverdige og bedre fordi de anbefaler dem (istedet for å ha en annonse i et blad). Jeg mener at hvis annonsørene velger å bruke blogger som et sted for sine annonser, så får de betale på samme linje som til andre. Selv om du føler at de pengene kanskje ikke er helt fortjent fordi du kun brukte en time på den annonsen, så har nok ikke TV og magasiner brukt noe mer. De får bare et ferdig produkt som de viser i sin kanal, du legger faktisk litt mer jobb i det, fordi det er du som utformer innlegget og skriver om produktet, ofte har du også testet produktet. Derfor mener jeg du fortjener det du tjener og når man tjener mye må man betale skatt osv.
      Jeg tror meidenes hysteri angående bloggeres lønning handler mer om at veldig mange av bloggerne er unge. Ingen hadde satt spørsmålstegn ved en eldre journalist eller forsker som tjener via sin blogg.

    25. Tina: Denne kommentaren synes jeg ble for dum. Det er tydelig at du er ung og ikke har forstått så mye av dette innlegget. Klager jeg? Jeg har skrevet ET innlegg om skatt og utgifter. Ingenting å ta på vei for kjære deg. Jeg skriver klart og tydelig at det er helt i orden for meg at halve inntekten min går til staten. Det jeg vil frem til har jeg skrevet klart og tydelig i innlegget. Om du velger å tolke dette som ren syting får det være opp til deg 🙂

    26. Ok, nå er jeg litt lei av å lese alle kommentarene for å se om dette spørsmålet allerede er spurt. Og det å høre om diskusjonen om 45%, 36% og 20% i skatt. Det jeg lurer på som kanskje er litt teit å spørre er hvordan vet du hvor mye du må betale skatt? Og hvordan får du og hvorfor har du regnskapsfører? 🙂
      Digger bloggen btw, leser opp til flere ganger hver dag 😀

    27. Ærlig talt, Marthe. Jeg merket at jeg ble en smule provosert av dette innlegget. Gidder ikke skrive en lang avhandling for å få det til å forstå – men ser virkelig ikke hvorfor du ikke bare kan innrømme at du er vanvittig heldig som får så mye penger for å skrive. Sier ikke at det ikke innebærer noe jobbing, men til å ha null utdannelse ..ja, da er det en oversnittlig grei lønn. Mine foreldre er utdannet, jobber i kommunen og ender opp etter alt av utgifter på ganske så mye mindre penger i mnd enn det du antagelig gjør. Skatt betaler alle, kjære deg. Sier dessverre litt at du hver dag kommer hjem med nye ting, klær osv. Ganske tydelig at du har litt for mye penger til overs til å være så ung. For all del, unner deg det. Men ikke synes så synd på deg, vær kritisk, innrøm at det kanskje er mye og så får du i hvert fall litt mer støtte. Handler om å vokse opp og se samfunnet som det faktisk er spør du meg. Men ellers er du en utrolig flink blogger! Det skal du ha 😉

    28. Susanne: Det er så sant det du sier her Susanne. Det har nok mye med alderen å gjøre. At så unge jenter skal ha inntekter som disse blir for mange både urettferdig, sjokkerende og feil. Ville en eldre journalist eller en forsker som du sier gjort det samme så tror jeg ikke det ville blitt samme oppstyr med artikler etter artikler lagt ut på de ulike nettavisene. 🙂

    29. Trine: Jeg tror du har missforstått alt Trine. Jeg vet ikke hvor du leste at jeg synes synd på meg selv, ikke synes jeg tjener nok, og at jeg betaler for mye skatt. Det har jeg verken skrevet eller ment og det trodde jeg faktisk at jeg fikk ganske godt frem også.

    30. må bare si jeg syntes du gjør en utrolig bra jobb som blogger, opptaterer stadig, alltid positiv og utrolig vakker! så liker jeg spesielt at du er utrolig flink til å svare lesere i kommentarfeltet, ikke mange som tar seg tid til det!:-)

    31. woow, bra skrevet. Jeg syns det er dumt når folk blogger for å komme på topplisten og tjene penger. Jeg synest heller ikke at det alltid er helt fortjent, noen blogger bare 1 gang om dagen eller ikke det en gang og tjener sykt masse på det! Jeg elsker bloggen din og stilen din forresten 🙂

    32. Hei Marthe!
      Jeg leser bloggen din fast, og synes stortsett at du kommer med veldig mye bra!
      Jeg er forsåvidt enig i mye av det du skriver her, men synes kanskje mye av det faller litt igjennom (men for all del, bedre enn mange av de andre toppbloggernes “utfall” mot skatter og avgifter som har kommet i det siste).
      Det er nå engang slik i Norge at vi betaler skatt, og da etter hvor mye vi KAN betale. Når du som toppblogger tjener (ja, for det er jo det du gjør. Både i penger og sponsormidler) mye mer enn mange av oss andre, er det rett og rimelig at du også betaler mer. Jeg skulle ønske du (og mange andre) hadde satt dere litt mer inn i skattesystemet i Norge før slike innlegg som dette kommer. Greit at du betaler mer skatt enn andre tyve-årige jenter, men du tjener da også mye mer!
      Skatten i Norge er urettferdig for mange. Arveavgiften og formueskatten tror jeg plager flere “uskyldige” enn hva toppskatten plager toppbloggere, og jeg skulle inderlig ønske at dette var noe flere satte seg inn i.
      Dette er ikke ment som en sint kommentar, for jeg skjønner hva du mener med innlegget ditt. Men det er så uendelig mye mer i skattesystemet Norge som er kjipere enn akkurat dette. 🙂

    33. Utrolig bra skrevet! Synes det er bra at du skriver slike innlegg innimellom også, for du skriver veldig bra 🙂 I tillegg er det bra at du får frem dette med moms og skatt, for når jeg tenker for mye f.eks. du tjener, så tenker ikke jeg at halvparten går bort, og det tror jeg ikke det er så mange som gjør heller – stå på!

    34. Så bra skrevet! Jeg hadde aldri trodd at dere måtte betale så mye i skatt. Det er jo mange som blogger bare for pengenes skyld og rett og slett har en reklameblogg, der de bare “anbefaler” ting de har blitt sponset. Jeg syns du blogger super bra, jeg elsker bloggen din, du er min inspirasjon og mitt forbilde. Du burde ligget på førsteplass på blogg.no Du er den eneste som er “down to earth” av alle disse toppbloggerene.

    35. Kjempe bra innlegg, Marthe! Du skriver utrolig bra. Fortsett sånn!! 🙂 Alle jenter liker shopping, og du velger selv hvor mye du vil shoppe, det er ditt liv ingen andres, og ikke minst dine penger, og jeg tror du tenker på strøm, husleie osv… før all shoppingen, nok litt misunnelse som svever omkring her! 🙂 Alle ønsker nok masse penger og at alt skal være et glansbilde, men kjenner på den selv at man må jobb ganske hardt for å oppnå mål, og sånn er det. Vi lever i et velferdssamfunn, og vi er heldige som er født her. Noen er heldige, mens andre ikke, og det kan vi desverre ikke noe for! Lykke kan ikke kjøpes med penger, og det er det noen som dessverre tror!
      Stå på videre, Marthe, du er en utrolig flink blogger!! 🙂 ha en fortsatt fin dag!

    36. Synes innlegget ditt var både godt skrevet og velformulert. Dessverre ser jeg på kommentarene her at det er mange som misforstår det du vil få frem gjennom innlegget.
      At dere får en del penger for å blogge, annonsere osv, er sant, og at det går penger til klær/andre produkter er også klart. Men hva om dere toppbloggere sluttet å gjøre nye innkjøp? Hva om dere lot ettervekstene bli en mil lange før dere gjorde noe? Nei, da hadde det nok blitt nok av hets og klaging fra lesere som ikke var fornøyde. Tror ikke de hadde vært like fornøyd om hvert outfit-bilde inneholdt akkurat de samme plaggene på rundgang gjennom månedene.
      Leserne er de som mener dere er så priviligert som har høy inntekt, men det er også de som forventer at dere bruker pengene konstant. Dersom toppbloggere ikke skulle hatt den lønnen de har, så skulle man heller ikke forventet at de hele tiden kan tipse om nye antrekk/produkter.
      Synes du blogger utrolig bra, Marthe! Ærlig talt virker det som om du legger mye mer arbeid i bloggingen enn bloggere som ligger over deg på topplisten – fortsett sånn 🙂

    37. Til info: 25% moms er jo ikke noe du betaler i den forstand. Får du 4000 for et annonseinnlegg så må du jo skrive 4000 + moms til de du annonserer for. Da betaler de 5000 kr til deg hvorav 1000 er momsen. Det er bedriftene du annonserer for som må betale moms. Du er bare mellomlegget som betaler momsen deres videre til staten. Så det er jo i utgangspunktet ikke penger du har fått.

    38. That Girl: En kjempeflott kommentar! Det du sier her er kjempesant og det er ikke mange lesere som faktisk tenker over dette. Du har skjønt det du 🙂 Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Noen missforsto innlegget mitt, men jeg hadde regnet med at noen kom til å reagere kraftigere enn andre på dette. Det er jo ikke så ofte jeg skriver om slike ting. 🙂 Her går det mest i positiviteter, klær og mote og slik vil det fortsette. Takk igjen for mange fine og oppmuntrende ord! 🙂

    39. Jeg syns du er kjempeflink som blogger om dette, da dette er mer tabu enn noe annet i bloggverdenen. Jeg syns også det skal komme nye regler for bloggere, det er virkelig helt utrolig at det går an å betale så mye i skatt! Det ER en VANLIG jobb for de som vil se på det på den måten, og 36% skatt burde holde i massevis. Jeg kan ikke forstå hvorfor bloggere må skatte mer enn andre, det må bli en annen ordning på det snarest.
      ♥ Lizbeth Osnes – Behind the scenes. Min hverdag med mine interesser, spiseforstyrrelse, angst – og alt imellom. Lizbethosnes.com

    40. Anonym: Ja hvis du har gått til regnskapsfører fra første stund og gjort alt riktig. Jeg visste ikke at det var behov for regnskapsfører før sent i sommer og fikk litt av et sjokk da jeg fikk vite at hele inntekten min også skulle betales moms for. Dette tror jeg heller ikke at mange andre toppbloggere har fått med seg. Spesielt ikke de yngste. Jeg må derfor betale moms i tillegg til skatt av egen inntekt. 🙂

    41. Det ER vanvittig, fra min synsvinkel selvfølgelig, hvor mye dere tjener. Ja, det er en “jobb” som tar tid og krefter – dere må være kreative med nye innlegg osv. MEN dere sitter i en soffa, som du selv sa, og skriver. På LIK linje som eks en redaktør i en avis, tjener han 60 000 kr i måneden (brutto). SELVFØLGELIG IKKE, den lønnen dere tjener er en lønn som min far har klart å opparbeide seg etter ingeniør-utdanning og 30 års arbeid. Da kan han sitte med en lønn på 700 000 kr, 3 barn og hus. Så jeg føler det er meget ufortjent å sitte på en så høy lønn kun ved å skrive om mat, 20-årene, klær og sminke.
      Det å prøve å “rettferdiggjøre” det med at du har leie, strøm, leilighet etc etc, virkelig? HVEM har ikke det. Som student som lever på 6800,- i måneden der leien er på 5300,- får jeg det likevel til å gå rundt. Det er _veldig_ trange kår for meg, og kanskje for deg også (høyere lønn fører til høyere forbruk har jeg funnet ut, ikke bedre råd. Heh), så du har det veldig, veldig fint. Blir så utrolig irritert merker jeg, men dette, med litt selvinsikt, prøver jeg å se på som kanskje litt sjalusi. Kunne gjerne sittet å tastet på en pc i 4 timer hver dag hvis det gjorde at jeg fikk den lønnen. Da hadde jeg også lagt studier på hylla…

    42. Du shopper jo så og si HVER dag, pluss at du drar på mange dyre reiser, så det viser jo bare at du sitter igjen med mye penger etter betalt skatt!

    43. Ååååhhh.. Du hadde utrolig fin hud på disse bildene!!!! Kan du vær så snill og lage et innlegg om hvilken sminke du bruker ?!?! Du er norges skjønneste og peneste. Du skriver også utrolig bra, kjempe bra tekst! Stå på. Bloggere får ofte bare høre at di ikke gjør noe for pengene. Men der tar di feil. 💛💙💜💗💚❤

    44. Oisann, det var ekstremt mye du betaler i skatt! Veldig interessant innlegg, om ting jeg ikke ante, så takk for det! 🙂

    45. Veldig bra skrevet marthe 🙂 må nesten le litt av alle de som blir irriterte over at du skriver dette innlegget. Du er jo ærlig som bare det, og syter og klager gjør du heller ikke.. Det er ikke mange toppbloggere som ville skrevet det du har gjort nå, å være så ærlig om det, veldig bra gjort! Ja, det er mange fordeler ved å ha en stor blogg å dere kan tjene gode penger, men det er nok utrolig mye jobb bak den store bloggen også, som folk her ikke er klar over.. Liker ærligheten din marthe, og bloggen besøkes daglig 😉

    46. Skjønner godt at du vil frem til at toppbloggere ikke tjener så godt som mange tror. Men dere tjener fortsatt unormalt mye for å sitte i sofaen noen timer om dagen. Jeg har ingenting i mot det, men dette innlegget kan tolkes veldig feil. Virker som om du ikke vil betale skatt og moms, litt egoistisk…
      Hvorfor reklamerer du på bloggen når du selv mener du ikke fortjener pengene?

    47. Hatten av for at du har satt deg inn i dette og gjør det ordentlig! Du tar virkelig bloggen som en jobb! Synes mange på toppen av topplista tar det alt for useriøst til at jeg synes de skal tjene så utrolig mye på det. 🙂
      Du tar flotte bilder, og blogger virkelig FOR LESERNE dine! Takk for det! 🙂

    48. Jeg er veldig enig med deg, men syns toppbloggerne tjener unormalt mye penger. Tenk på de som tar utdannelse i flere år, imens dere toppbloggere kan bare poste et annonse innlegg og tjener flesk på det. Jeg syns verden bare er blitt urettferdig når det skal være slik.

    49. Tusen takk for et ærlig innlegg. Kan ikke helt forstå alle disse kommentarene om at du syter. Men jeg lærte iallefall noe nytt, visste for eksempel ikke at sponsorgavene ikke var gratis. Stå på videre Marthe, du er en av de som virkelig fortjener plassen sin, og jobber for leserne sine 🙂

    50. Jeg synes dette var bra skrevet og at du har mange gode poenger. Men igjen; hvis du ser det fra et annet ståsted: jeg jobber som butikksjef i en bedrift, hvor jeg jobber fra 9-17 hver dag, samt to lørdager i måneden. Jeg sitter igjen med 21500 kr FØR skatt, og ca 16000 kr etter skatt. Husleien min er på 9000 kr, så kommer andre regninger utenom dette. Dvs at etter regninger og mat, så sitter jeg igjen med ca 800 kr og leve for i måneden, som jeg kan bruke på meg selv.
      Dvs at når jeg da leser min daglige dose med blogger og ser at disse jentene kan kjøpe klær for flere tusen i måneden, alltid ha de nye klærne og den beste sminken, mens jeg selv ikke har råd til å kjøpe nye vintersko før 1. desember fordi jeg må spare i to måneder for å få råd til et drittpar fra økonomi sko.. Dere toppbloggere reiser ofte på dyre reiser; jeg har ikke vært på ferie siden jeg var i Egypt i 2009, en ferie jeg sparte i mange måneder til – da føles verden virkelig uretferdig 🙂
      Men jeg skjønner at det er en stor jobb å være toppblogger også, misforstå meg rett! Skulle bare ønske noen ganger at jeg selv var så pen og formulerte meg så bra at jeg kunne leve på blogging… 🙂

    51. Poenget ditt var altså (utifra kommentarene som jeg måtte lese for å forstå budskapet ditt skikkelig) at du ikke sitter igjen med all verdens etter månedlige utgifter (som de fleste andre også har) og at nettavisene lager alt for store saker ut av inntekten til toppbloggere?
      – Til det vil jeg bare si at det å tjene over 30k NETTO (på å blogge!?) er laaangt over gjennomsnittsinntekten i Norge, verdens rikeste land. Så at avisene lager en sak av det, jo det kan jeg godt forstå!

    52. Åh, Marthe, du vet virkelig å få med deg leserne dine! dette innlegget var nydelig skrevet, å jeg hadde ingen ide om alt dette! takk for at du skriver slike ting, som vikrelig viser oss lesere at du er eg super blogger, som tenker på oss og ikke bare på deg selv. Jeg er stolt av deg! Du er supergod, Marthe! 🙂

    53. Dette blir for dumt, av oss lesere å kommentere noe negativt på! For det er vel ingen av oss som vet helt 100% hvor mye arbeid bloggere( i denne sammenhengen, Marthe) legger i denne bloggen? Dere ser det vel på innleggene, bildene, innholdet, og ALT hun poster her, har virkelig blitt lagt masse arbeid på? Vi klager på at vi ikke klarer å komme oss på topplisten osv osv.. Noen greier kanskje det ved å gjøre drastiske ting, Marthe greide det pga hun har lagt masse arbeid i bloggen, skrevet gode innlegg, har hatt fine bilder etc etc, for at bloggen har blitt så kjent som den er! Build a bridge, and get over it, mine kjære landsmenn! Det er vi som har gjort henne populær, og fra mitt synspunkt/vinkel, kall det hva dere vil, så har hun faktisk FORTJENT alt dette!
      Marthe: Tusen takk for at du virkelig legger all dette arbeidet i denne bloggen, at du faktisk tar deg tid til å skrive, ta bilder, finne på spennende ting å gjøre/deretter skrive om. Du har en fantastisk personlighet ( utifra det vi har lest/sett her på bloggen din ), og du har en helt rå stil! Fortsett sånn, og lykke til med alt! 🙂

    54. Hvordan kan du da ha rå til å reise på ferie 3-5 ganger i året + dra på safari til 30 000..? Vær så snill å svar på det!
      Liker bloggen din 🙂

    55. du fortjener de pengene du marthe. du blogger kjempebra og er jo en grunn til at du er så høyt oppe på lista 🙂 det som er så teit er at vi betaler så mye skatt, men godt å tenke på at vi alle får gratis sykehus!

    56. Dere tjener UANSETT mye penger på blogging, uansett om dere betaler skatt eller ikke. Kjøper klær for flere tusen, i måneden drar ofte på ferier- da MÅ du ha veldig mye penger å rutte med.

    57. Dette innlegget likte jeg, Marthe! Syns så absolutt ikke det var syting og klaging her, men informasjon på bordet som jeg faktisk syns det er greit at lesere også får vite. Mange tror dere får veldig mye mere enn det som faktisk går inn på konto. Dessverre virker det som at veldig mange har misforstått dette innlegget og legger ut sure og veldig unødvendige kommentarer.
      TAKK for at du la ut dette innlegget og stå på videre med bloggen 🙂 Det synes lang vei at du legger mye arbeid i bloggen din og setter pris på at du gjør så mye for leserne dine.

    58. Nei vet du hva Marthe, det er vanskelig å føle sympati med deg rundt dette temaet! Du tjener mye penger og selv om du betaler mye skatt (jada, mere enn mange andre gjør) så har du allikevel mer enn nok tilbake å kjøpe masse masse masse MASSE klær/ting-og-tang for hver eneste uke!!! Du handler og sløser med penger så det er en skam å høre om! Våg ikke å syte rundt dette temaet for da mister du all respekt fra mange av leserne dine! OG, du bærer deg over at du må skatte 45% av lønnen din på Vero Moda også, men hva får du i personalrabatt der? Til syvende og sist, med det utrolige forbruket ditt, så tjener du garantert penger selv der! Gudfader du er bortskjemt!

    59. Hei Marthe 🙂 Kjempeflott at du skriver slike innlegg i bland. Folk trenger en oppvekker, alle er så flinke til å klage på dere toppbloggere. Hvis det er så lett, hvorfor kan ikke bare alle bli toppbloggere da?? Hehe.
      Og de som er sure fordi de mener du klager kan jo bare lese innlegget en gang til. Jeg skjønner godt at det kan være litt surt jeg, det jeg mener er rett er at alle betaler en like stor prosent andel av lønna si til staten. Feks 25% uansett hva du tjener. Da blir jo summen skatt forskjellig, men samme sats. Uansett – stå på videre, man må gi for å få. Dere toppbloggere gir MASSE!! 🙂 klem fra meg!

    60. Dette var et bra innlegg! Det er spennende å få et innblikk i en så “ny” måte å tjene penger på 🙂
      Dessverre er Norge et land der ingen skal kunne lykkes, og hvis du først har jobbet hardt for å oppnå en solid god inntekt, så skal du straffes for det :p
      Jeg er så fullstendig uenig med dere over her, som sier at det er rett og rimelig at de som tjener mer, må skatte mer. Hvorfor bør de det? Det er ikke andres oppgave å betale for deres barns skolegang, trygd og andre velferdsordninger. Er helt enig i at en lik prosent for alle, er det eneste rettferdige. Som sagt er jeg selvsagt imot at man skal straffes for å lykkes, og de fleste (unntatt de uten utdannelse med minstelønn) er nok enige.
      På tide å komme oss ut av sosialismeparadiset, og ta ansvar for seg selv, folkens 🙂

    61. Man betaler ikke moms på inntekt utenom når inntekt er f.eks etter salg du har gjort, feks ad.links. Da er det 25 % moms av det salget men momsen får du utbetalt i tillegg av ad.links om du opplyser til dem at du har egen bedrift. Skatten må betales forskuddsvis fire ganger i året når man har egen bedrift, fra året etter oppstartsår. ( ut av forventet inntekt ) I tillegg til kroner og øre, må firmaet også betale skatt på overskudd av penger i firmaet, altså etter utgiftene. Her kommer en rekke fratrekk inn i bildet. Alle utgifter for firmaet som brukes i direkte produksjon av inntekt kan avskrives på firmaet.
      Har aldri hørt om at man betaler moms på inntekt ellers.
      Hvis jeg f.eks har tjent 100 000, men har hatt utgifter for 90 000, skal jeg skatte av de 10 000 til overs.

    62. Ja huff det skal ikke være lett å få inn så masse penger. Det er jo skikkelig stress å følge regnskapet, føler med deg /: ånei………..

    63. Veldig morsomt å lese de ulike tilbakemeldingene deres på dette innlegget! Noen har forstått hva jeg vil frem til. Andre skjønner ikke bæret og tror dette handler om at jeg vil ha en slags “trøst?”. Hehe, jeg har som dere sikkert ser stoppet med å svare på hver enkelt kommentar, rett og slett fordi jeg synes det er mye av det samme som ramler inn og dette har jeg allerede besvart. 🙂 Tusen takk for alle tilbakemeldinger fra både dere som elsket innlegget og dere som hatet det. Dette var veldig interessant. 🙂

    64. Hei søting! Måtte bare se gjennom kommentarene på dette innlegget, og jeg gjorde faktisk akkurat samme feilen som deg når det gjelder mva’en. Plutselig måtte jeg betale hundretusener moms.. MEN, etter en del mailing og telefoner frem og tilbake med de forskjellige samarbeidspartnerne ordnet alt seg, og jeg fikk det etterbetalt. Jeg tror faktisk det er sånn at det MÅ etterbetale det. Få regnskapsføreren din til å se på det 🙂 Klem Cathrine

    65. Bra innlegg! Skjønner godt hva du mener, og helt ærlig så kan jeg ike forstå annet at det må være ganske mye jobb for deg egentlig, å blogge flere ganger til dagen, skrive innlegg ta og redigere bilder, det er ikke bare bare..
      Og så må jeg bare si det: Det var noen utrolig stilige solbriller!! 😀

    66. Jeg skjønner at det er kjipt å betale mye skatt osv.
      Men det virker ikke som om du sliter akkurat, når du viser frem nye antrekk du har kjøpt hver uke minst på bloggen..
      Men når det er sagt, digger jeg både bloggen din og deg 🙂

    67. Elsket dette innlegget! Personelige meninger er bare fint, Marthe. Og du fortjener disse pengene akkurat som alle andre som også gjør en god jobb. DU er flink til å blogge, DERFOR fortjener du pengene. De er tjent inn på ærlig vis. Stå på, du er så flink! Klemmer :))

    68. Jeg håper du bare forstår at du faktisk er utrolig heldig som har akkurat denne inntektskilden. De fleste på din alder er studenter og klarer seg på den lille summen av 7000 kr i mnd og har akkurat de samme utgiftene som deg 🙂 Og skatt er det samme for alle som har en inntekt innenfor en viss ramme. Grunnen til at du merker til at mange slipper unna med å bare betale 20 % skatt er på grunn av de har en ekstremt mye lavere inntekt enn hva du har.

    69. Skjønner deg veldig godt, å betle så mye i skatt er ikke noe kult.. Da kan en like så godt la være å tjene så mye og betale mindre i skatt og å like mye.. Men, syns fortsatt ikke alle i Norge skal klage, du får jo faktisk utrolig mye gratis? Viss du ikke gjør så bruker du utrolig mye penger på klær/sko/vesker osv, så er nok der pengene “forsvinner” tror jeg:) (Ikke vondt ment i det hele tatt…!)

    70. Jeg jobber nesten fulltid i en skobutikk og likevel skatter jeg 38%, så er ikke så veldig mye jeg har igjen jeg heller og jeg har ikke en lønn på 60 000kr, heller rundt 25 000kr om jeg er heldig, i utgangspunket og en vanlig jobb fra gjerne kl 13-21 og gjerne hver dag, pluss lørdager er ganske så tungt det og! Og ikke minst et sjansespill med tanke på helse, man blir mye mer sliten av det både fysisk og psykisk enn å sitte i en varm og god sofa å skrive på en pc. Syns virkelig ikke du skal syte over å være så heldig som du faktisk er. Du betaler ingenting for frisør, masse klær, sko, sminke osv. Dette er ting som jeg og alle andre jenter som ikke er så heldig å få sponset slike goder faktisk betaler for selv. Dette er ikke ment som noe frekt i det hele tatt, blir bare utrolig oppgitt over toppbloggere som syter over skatt osv. Når andre som ikke tjener på langt nær det dere gjør faktisk betaler omtrent like mye skatt. Det er jo virkelig ingen som tvinger dere til å ta i mot penger for å skrive innlegg om deres produkter sånn at dere må bruke penger på regnskapsfører. Blogg er business, sånn er det bare uavhengig av hvordan man ser på det.

    71. Jeg bare lurer på en ting ang. buksa du har på deg på bildene.. Hvordan er den i størrelsen? Jeg vet at den er fra nelly og du har den i small. Jeg har tenkt å kjøpe den, men vet ikke om jeg skal ha s eller xs. Dette er så klart ikke ditt problem, haha – men kanskje jeg kunne få vite høyden din? 🙂

    72. Alle betaler skatt, jo mer man tjener jo mer skatt betaler man, etter ett år er gått blir det gjort opp og man kan både få igjen masse av det man har betalt i skatt og få restskatt som man må betale, er lurt å ha litt høye prosenter i skatt så man slipper enn smell.. Kan godt hende du får igjen på skatten, spørs hvor masse du tjener på dette året. Synes det blir litt dumt å klage på at du liksom ikke tjener så masse.. For det gjør du, og når du sier du betaler mer i skatt en det jevnaldre tjener på ett år, så kan du tenke deg hvor lite de tjener.. Sånn er norge, og ved å ha skatt har vi skoler/sykehus/sykehjem o.l.. Vi har det godt her, selv om det alltid er noe som kan forbedres.. Så har vi ikke noe å klage på i forhold til fattige land og land det man må ha utallige forsikringer om man skal kunne gå til legen og lignende uten å gå personlig konkurs..

    73. Ser også at du mener folk har misforstått når det virker som du synes synd på deg selv.. Da synes jeg du har formulert deg feil, for er slik det fremstår.. Sier det er dyrt med sponsorgaver og at du har like mye utgifter som andre, og kanskje mer.. Det er da akkurat slik du gjør det til selv, når du mener det kan bli dyrt med sponsorgaver, så får du heller da ikke ta imot? Og etter alle innleggene om reiser og shoppingturer er det bare deg selv som gjør at du har store utgifter.. Tror ikke at halvparten av det du kjøper en gang er nødvendig.. Og er svært få på din alder som har så god inntekt at de kan reise når de vil og shoppe når de vil.. Ut i fra det jeg tolker på bloggen din, har du ganske god råd og må ha en del penger.. Ellers hadde du ikke kunnet handle så masse, og reise så ofte..

    74. Moren min jobber ræva av seg med flere skader i ryggen for så å gi hus og mat til både meg, seg selv og broren min. Når vi var mindre levde hun noen perioder på rundt 14 000 kroner med barn. Det er kanskje mange år siden, men jeg synes ikke den skatten din er så mye å klage på.
      Heldigvis har hun nå gått ekstremt mye opp i lønn ved ny stilling og slikt så vi har god og helt gjennomsnittslig økonomi, men jeg ville ikke vært så missfornøyd…
      Mener ikke å såre deg eller fremstå som veldig frekk, jeg bare vise litt mer av realiteten, virker som at du har hjertet på rett plass og hjernen for den del, men er kanskje litt på skyer ;))

    75. Er det du som person eller firmaet som betaler så mye skatt? Hørtes mye ut. Eier du egen leilighet? Ved å få mer gjeld kan du redusere skatt gjennom rentekostnader, og det er også en fin investering å eie selv:)

    76. du e jo ganke blank og har ganske lite mellom øran vist du trur at ei vanlig lønn i norge e rundt 30k etter skatt!

    77. Hei Marthe!
      Nå er det lenge siden du har skrevet dette innlegget, men jeg håper du leser det for det om. Kom over dette innlegget i en nettdebatt (Kvinneguiden: Der de beste i samfunnet henger..) og måtte selvfølgelig inn å lese.
      Jeg tror det rett og slett er to grunner til at folk hisser seg opp på grunn av at bloggere tjener mye, og hvorfor det virker for nettavisene som ‘interessant stoff’:
      1. De aller fleste bloggerne i Norge, i alle fall de som tjener mye, er jenter i alderen 15-25 år. At ei jente, som attpåtil er ung, og som regel ikke har utdanning, kan tjene mer penger enn man kan forestille seg, kan gjøre hvem som helst irritert. Slik er det bare, dessverre! Jeg sympatiserer ikke så mye med dine problemer, men jeg forstår jo at disse problemene er virkelige for deg for det om. På lik linje som de som synes det er lite studielån også har rett å klage, selv om de aller fleste land i verden ikke tilbyr delvis gratis utdanning til studenter. Så det som irriterer er alder, mangel på utdanning og i deres øyne altfor høy lønn.
      2. Blogging er enkelt. I og for seg er det jo det! Men de som har satt seg inn i verdenen av blogging vet jo at det er mer enn å bare notere noen ord og slenge inn et bilde av en ny genser. Det er UHORVELIG mange som gjør dette, men de er ikke toppbloggere. Mer arbeid = bedre innlegg = mer lesere = mer sponsorer = mer penger. Så enkelt er det. Men for lekmannen ser blogging simpelt og teit ut, fordi alle kan jo gjøre det! Det folk ikke forstår er at alle kan blogge, men ikke alle kan blogge seg til penger de kan leve av. Jada, alle kan sikkert få en sponsor eller to fra lugubre hårextensions- eller mobildeksel-firmaer, men det er en lang vei fra å ha en sponsor til å få mailboksen full av forespørsler. Så det folk irriterer seg over er at noe så enkelt, simpelt og som ikke “krever noe som helst” kan generere så mye penger i kassa.
      Jeg har aldri lest bloggen din, for meg er du ikke en “toppblogger” (det vil si, du er ikke på toppen av blogg.no, blogglisten eller blir ikke skrevet regelmessig om i media og jeg har ikke hørt om deg før) – men allikevel skriver du grundige innlegg og tjener søkk og lass med penger.
      Det er en tredje ting jeg tror folk kan irritere seg over: at ei jente, som de aldri har hørt om, kan tjene mer penger enn de bare kan drømme om! Du tjener sikkert mer brutto i 3 måneder enn jeg gjør på ett år, selv med høyere utdannelse. Hvem kan ikke bli misunnelig, irritert og sint for det?
      Noe helt annet blir å begi seg utpå personangrep og misunnelsesinnlegg om hvor mye folk tjener i forhold til deg. Da kan vi likeså godt ta alle oljearbeidere som tjener mer på en måned enn jeg gjør på et halvt år i samme slengen også.
      Så det var det jeg ville si. Jeg forstår INDERLIG godt at mennesker irriterer seg over bloggere og lønnen de får i form av både kroner og øre og sjampoer, løshår og mobildeksler. Selv kunne jeg aldri ha tenkt meg å utlevere meg selv på en blogg i verken større eller mindre grad, føle tvangen av å legge ut minst 2 innlegg hver dag eller bruke dagene mine på å teste sjampo, men det er bra at vi er forskjellige.
      Lykke til videre! Folk kommer alltid til å være misunnelige, og spesielt på noe de mener er “urettferdig” (ta bare kongefamilien som eksempel..). Det beste du kan gjøre er jo bare å fortsette i samme spor, og bruke denne unike muligheten til å tjene masse penger og ha det gøy, før bloggbølgen eventuelt går over om 10 år eller du ikke syns det er gøy lengre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg