Øverst på ønskelisten…

 
 

… Står en bestevenn i form av en dalmatiner! De siste ukene har jeg lest alt som går ann å lese om denne rasen på nett. Jeg vil ha en stor hund som elsker å gå på tur, har godt humør, lite arvelige sykdommer, og kort pels ettersom både Jonas og jeg har astma med diverse allergier. Her har vi rasen! Dalmatinere røyter riktignok hele året, men herlighet det får man vel tåle når man har hund?

Jonas og jeg behøver et nytt familiemedlem i klubben! Jeg tror vi hadde blitt verdens beste hundeforeldre jeg. Hele meg lyser opp når jeg ser en hund på gata, og det er bare en skam at jeg ikke har fått tatt vare på en selv. Vil noen gi meg en dalmatiner i julegave? Det er en hund der ute som trenger meg!


 

De er så NYDELIGE!

95 kommentarer
    1. vil du ikke heller ta imot en hund som ikke har det så greit, fra ett shelter eller lignende?:) det skal iallefall jeg gjøre med min neste.. ^^

    2. By Adina: Jeg har hørt så mange skrekkhistorier med folk som har gjort dette og fått hunder som viste seg å være veldig ustabile og aggressive. Jeg tror ikke jeg vil ta den sjansen med min aller første hund. Da vil jeg oppdra den selv, men er dette mulig med små valper så er det klart jeg vil det! 🙂

    3. de dalmantiner hundene er så utrolig nydelige og fine, tror du hadde blitt en dødsbra mor til den hunden! hvis det hadde vært noe krise med den hunden en gang (at du skulle reist) så hadde jeg med glede kommet og gitt den mat for deg, hihi 🙂 har vært frelst av de hundene siden jeg så 101 dalmantiner som barn, jeg!

    4. Jeg skjønner godt at du vil ha en hund til jul. Forgje julaften fikk jeg en liten svart labrador valp. Han er også sånn som du beskriver hundetypen du vil ha. Han elsker å gå på tur og leke, har kort hår og er utrolig lærevillig og kosete når det begynner å bli kveld. Mange tror også at labradorer blir feite, men de er kun fulle av muskler om de blir trent godt! Jeg kan ikke tenke meg et liv nå uten min labrador. 🙂

    5. Åh, hadde vært veldig morsomt å fått “vært med” på at dere hadde fått dere hund! Synes virkelig dere burde vurdere det, er jo helt fantastisk å ha en “bestevenn” til i huset. Det å komme hjem og se at hunden min møter meg i døra gjør virkelig dagen min 🙂 Lykke til videre med bloggingen, elsker bloggen din!

    6. Tror du ville blitt en god mamma for hunden 🙂 og en dalmantiner er en hund jeg ABSOLUTT anbefaler. Vi hadde en før, og vi hadde mye glede av henne 🙂 lykke til, om dere skulle få dere en 🙂

    7. Så søtt! Håper du får deg en hund da, jeg tror som du sier at dere er perfekte hundeeiere! 😀 Forresten kom jeg på et tips til “bedre blogging” som du ville ha noen innlegg lengre ned! Jeg savner en facebookside som vi kan følge, så vet jeg når du har skrevet innlegg 😀 Kjempekjekt!
      God helg <3

    8. Dalmatinere er utrolig vanskelige å oppdra:-) søk på engelsk springer spaniel, utrolig vennlige og snille og liker å gå turer!

    9. Hei 🙂 Så morro at dere vurderer en hund! Når det kommer til dalmatinere skal jeg ikke snakke stygt om de, de er verdens snilleste og supre turkamerater! Men den absolutt største bakdelen med denne rasen er at de er fryktelig glad i mat, altså så glad i mat at er du “heldig” med hunden stjeler de all mat som de kommer over som de får tak i osvosv :p Vi hadde tidligere en dalmatiner som var en kjempetyv, han åpnet skap og skuffer og alt han kom over for å få tak i en matbit! Kunne stjele brødskiven ut av hånden på deg! Så bare vær obs på dette fra starten av så har dere en suuuperduper hund 😀 (PS: vår hund var en omplasseringshund så vi hadde ikke oppdratt den til denne stjelingen selv) God helg, klem fra meg!:-)

    10. Håper du får deg en dalmantiner:) Jeg har derimot en Cairn terrier, en liten hund med godt humør, han elsker å gå på tur, med mindre det pøseregner, haha! I tillegg så røyter han ikke, men vi må derimot nappe han:) Men det er ikke noe problem. Hunder er nydelige og helt fantastiske! Anbefaler deg å få en snarest mulig, lykke til!:)

    11. Herlig! Jeg elsker alle dyr, uansett former og farger og må si meg enig om at dalmatinere er en fantastisk rase 🙂 Utifra det intrykket jeg har fått av deg på bloggen, tror jeg du blir en fantastisk hundeeier! Du har følelser som MANGE andre ikke har, og du elsker dyr 🙂 Håper du finner drømmehunden og lykke til!

    12. Har selv hatt en dalmatiner som jeg har vokst opp med, og det er virkelig verdens mest fantastiske rase! Den er alltid glad og er rett og slett helt nydelig! Vil du ha en ordentlig familiehund er dette virkelig den rette hunden. De er så lett å bli glad i! De er heller ikke særlig vanskelig å oppdra, etter et par måneder var den stuerenn, men jeg anbefaler å skaffe seg en hund på våren slik at den kan være mye ute 😉 Selv om jeg hadde nok smeltet om jeg hadde funnet en under juletreet. Hadde også anbefalt en tispe, de er mye roligere om du ikke vil kastrere hunden. Håper dere blir fornøyd med dalmatineren deres! De er helt fantastiske hunder!

    13. Dalmatinere er nyydelige hunder! Eneste grunnen til at jeg ikke skaffet meg en selv var på grunn av at de trenger så mye mosjon, og det hadde jeg ikke tid til.. Men jeg anbefaler virkelig Rough Collie (Lassie-hund). Søteste hundene noen gang, i tillegg til skjønne personligheter + trenger ikke evig lange turer :))

    14. å nå fikk jeg også lyst på dalmatiner! Har en Border Collie fra før, elsker den rasen, men det er veldig mye pels: Du hadde helt sikkert blitt en kjempe bra hundeeier!

    15. Skjønner godt du ønsker deg en hund! Jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten hunder rundt meg. Har selv en Cavalier, og driver en liten hundebarnehage, så her er huset fult av hunder hele tiden, hehe 🙂 Jobber også som hundemassør, og litt hundefotografering. Utrolig givende å jobbe med hunder <3
      Ikke noe galt i å ønske seg stor hund - men vil bare understreke at små hunder også kan bli med på timesvis turer. Cavalieren min har hvert med på alt fra 8 timer fjelltur på ski til dagsturer i skogen uten problem 🙂
      Håper du får oppfylt ønsket om å få hund snart 🙂 Har dere foresten fått godkjent å ha hund i leiligheten dere leier? Siden du passer den nydelige tolleren innimellom, og ønsker deg hund snart?

    16. Weimaraner er den perfekte hunden for dere. Den har alle kvalitetene dere ser etter og røyter veldig lite 🙂 Fine hunder!

    17. Siden dere sliter med astma og allergier, bør dere velge en allergivennlig hund. Og siden dere vil ha en stor hund, er puddel et supert valg! Jeg kjenner en dame som fikk seg det, hun har astma og det går helt fint med puddel =)

    18. Dalmantinere, nydelige hunder! Men det er et minus med de som med det meste annet. Dalmatinere har en tendens til å bli agresive, spessielt når det kommer til mat og andre hunder. De krever masse dresur fra dag 1, noe som kan være vanskelig. Men egasjerer man seg kan man klare det like fint som en erfaren med dresur delen! Dere hadde sikkert klart det kjempe fint! Untatt dette og alle småhårene er det livlige hunder. Og det finnes ikke skjønnere skapninger en dalmantimervalper! Haha, men triste er at som liten drepte en stor dalmatingertispe kaninen min så jeg har litt dårlig erfaring.. var så lei meg etterpå!

    19. Nora: Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med Jonas, men jeg fikk ihvertfall beskjed av legen at jeg kun var allergisk mot langhårede både katter og hunder, så da bør det gå bra med en dalmatiner 😀

      Josefine: Ååå guud! <3

      mylife: Jeg tipper jeg kommer til å få lyst på en liten hund i tillegg til den store etterhvert! Hehe. Vi har ikke turt å spørre om lov til å ha hund enda, men jeg kommer til å gjøre det nå for jeg holder rett og slett ikke ut dette hundeløse livet. Jeg er skapt for å være hundeeier. Det er jeg sikker på! 🙂

      Hilde Marie: Å <3 Lassiehunder er jo så herlige! Det er sjeldent jeg ser dem utenfor tv skjermen! Men de har vel vanvittig med pels har de ikke? :O

      Marie: Å nå ble jeg glad 😀 Tusen takk for kommentaren din. Veldig fint å høre om deres erfaringer angående dalmatinere. Jeg kjenner ingen som har hatt denne rasen, men som sagt så har jeg lest enormt mye om den de siste ukene 😀

      Tonje: Haha, så morsomt! Jeg har lest en god del om denne matgreia til dalmatiner rasen 😀 Hehe, men det har nok mye med oppdragelse og gjøre også og det er derfor jeg er så redd for å ta imot en voksen hund. De kan virke så gode og herlige i begynnelsen, men så kommer ofte hemmelighetene frem etterhvert. Jeg skal være så flink som mulig til å lære hunden at mat kun kommer fra matskålen 😀 Men det er vanskeilg!

      Frida: Hei Frida! Jeg har faktisk en facebook side, men jeg linker bare så veldig sjeldent til den. Her er den: https://www.facebook.com/pages/Martheborgebloggno/228438347190387?ref=ts&fref=ts 😀 Goood helg Frida!

      Tusen takk for tilbakemeldingene deres, alle sammen! Kjempefint om dere som har litt erfaring med dalmatinere vil legge igjen en kommentar 😀

    20. Har dalmantiner selv og kan love deg at det er en hund med mye personlighet. Han er kanskje ikke verdens lydigste, men det finnes ikke noooe vondt i hunden. Han er en venn for livet, og tror virkelig ikke dere blir å angre!

    21. Upraksist når man reiser så mye :/
      Så en dalmantiner i Spania til 2000,-hadde SÅÅÅ lyst å ta den med hjem.. satt i et lite bur stakkar :/
      Elsker hunder selv, hatt en i 13 år, men så døde den. Bestevennen min <3 Vil definitivt ha ny!

    22. Ååh, dalmatinere er så herlige. HAr vokst opp med en dalmantiner og det er uten tvil den mest kloke, smarte, gale, snille og livlige hunden jeg har sett noengang. Han var så utrolig smart og rampete og glad i mat, har ikke tellingen på hvor mange matbokser han har ødelagt. En gang løftet han opp melposer og sukkerposer fra kjellertrappa, for så å helle det utover hele stuegulvet, han har også spist opp 24 pakker med tyggis og forskjellige deiger (som eser i magen, haha). Han var også utrolig smart, tok opp gliderlåser på sekker, tok labbene over hodet når han hadde gjort noe galt, han fikk ikke lov til å ligge i sofaen men gjorde det når vi var borte, så når vi kom hjem hoppet han fort ut og la seg på gulvet og latet som om han hadde lugget der hele dagen. HAn smilte også hele tiden (helt sant). En veldig stor ulempe med de er de stive, små hårene som setter seg fast overalt. Klærne og skoene mine hadde masse hvite hår, så jeg kjente alltid igjen klærne mine på skolen. De er ekstremt glad i mat, og er veldig rampete, så det kan skje mange uhell. Men jeg skal helt klart også skaffe meg en dalmantiner når jeg blir gammel nok, elsker de!!

    23. trine: Åå <3 Haha, så herlig! Labbene over hodet faktisk 😀 skjønneste jeg har hørt. Da er det jo nesten så du håper hunden har gjort noe galt 😀 Å gud, jeg må ha en selv nå! Om de røyter masse eller ikke. MÅ HA <3

    24. Hei Marthe, jeg ville bare gi deg ett lite tips, viss du og Jonas er allergiske syns jeg dere børr skaffe dere en Bichon Frise, de røyter ikke og er allergivennlige(pels mot allergi). Jeg har en selv og jeg elsker han over alt på jord. Han elsker å være ute friluft og er en skikkelig kosehund.

    25. Jeg bare elsker slike hunder! 😀 har 1 Pointer selv 😀 de er så sjønne! 😀 en pointer er nesten det samme som en dalmatiner, bare pointer er en jakt hund. 😉 noen uker før jul nå får vi en liten tispe pointer til! 😀 jeg gleder meg så sykt mye! 😀 Du bør absolutt få deg en sånn hund. Mange mener det er de små hundene som er søte, men jeg mener de store er vel så søte å ikke minst lekne å fantastisk gøy å ha! 😀
      Jeg er stor fan på 15 år, digger deg sykt mye! stå på videre! 😀 <3
      Håper å se en hund på bloggen til jul, Marthe! 😉

    26. så gøy! De er sååå fine! Jeg har hørt fra dalmatineroppdrettere at de er særdeles vanskelige å dressere i forhold til andre hunder, da. Men ikke la det stoppe dere :)!
      Selv kan jeg si mye godt om greyhound varianter. Whippeten f.eks er god i størrelsen (ikke for stor) og veldig vakker av seg! Lite røyting, og du kan få bikkja til å gjøre akkurat det du vil at den skal gjøre (og det eneste du trenger å gi i retur er kjærlighet)

    27. Se også på Pointere, det er en rase som er gangske lik dalmartiner bare at de har flekker istede for prikker, de er virkelig nydelige og veldig kosete men samtidig elsker tur og å leke

    28. åååh, dalmatinere er så nydlige! Vil likevel anbefale deg Eurasier, verdens skjønneste hunderase! De røyter også lite, har bare to røyteperioder i året, har selv hundeallergi, men har ikke vært plaget i det hele tatt når vi har hatt en eurasier 🙂

    29. Jeg har hund selv, og for å være helt ærlig. Du kunne ikke funnet deg en bedre venn! De sprer så mye godt humør, jeg elsker hunden min!

    30. Anbefaler kongepuddel! Virkelig verdens beste rase. Innteligente, kjærlige, snille og morsomme, røyter ikke og er en god førrstehund 🙂

    31. Kongepuddler er utrolig god gemytt på, og veldig allergivennlige! Dalmatinere er også en fin førstegangshund, men de røyter veldig mye selv om de har kort pels. Selv har jeg doberman, så de står jo selvfølgelig mitt hjerte nærmest! 🙂

    32. Har selv en dalmatiner på 10 år og det er serr den beste hunden jeg har hatt noen sinne!! Jeg kommer aldri til å prøve en annen hunderase, DALMATINERE ER BEST!!
      pluss at nesten ingen har dem, så alle roper 101 dalmatinere etter deg!

    33. Da må du sjekke ut Harlekin Grand Danois’er! De ser så majestetiske og nydelig ut! Jeg er helt forelsket!

    34. Du burde få deg en Lagotto! Verdens lykkeligste hunder, som elsker å bevege seg og er kjempesmarte, og løfter hvertfall humøret mitt mange hakk! I tillegg er de røyte/allergifrie, så helt perfekt hvis man ikke orker hår på alle klærne man har… 😛

    35. Skaff deg en allergivennlig hund vel 🙂 Det har vi, og den er verdens skjønneste som ikke veier mer enn 2 kg 🙂 Heeh

    36. Hei! Jeg skulle bare si at dalmatinere er verdens søteste hunder og beste personligheter. Jeg har selv en dalmatiner(dame) og passer på en liten dalmatiner valp. Kan love deg at det er en hunderase som er verdt det(haha), masse personlighet, og de er så søte. Hver gang jeg går tur med hun så stopper alle og spør “hvor mange prikker har den da?” og alle barna blir så forundret når jeg går med en dalmatiner, for det er jo lik hunderase som i “101 dalmatinere”.
      Men du må sette av MASSE av tid hvis du skal ha hund, selvfølgelig hund generelt. Det er et slit og mas, men virkelig verdt det. Om jeg har hatt en helt jævlig dag, blir jeg så godt humør av å ligge i sofaen/senga med hunden min ved siden av. Hun gjør med så lykkelig. Gleder meg til sommer for da skal hun få valper. Hun er så utrolig pen!
      Virkelig en hunderase du burde få deg, verdens beste hunder! 🙂

    37. Jeg har selv en dverg puddel å de er allergivennlige 🙂 Jeg er ikke spesielt glad i pelsstell så for øyeblikket er hun klippt ned 🙂 en puddel koster jo litt mer en en dalmatiner, prisen ligger i mellom 15 000- 20 000,-.. angrer ikke et sekund på at valge mitt ble en puddel! er ikke et kjedelig sekund i huset lengre 😉

    38. Dalmatinere er kjempe søte!
      Har faktisk en selv, bare at han er en hermelin (kanin), som er sort og hvit.
      Den ble kalt dalmatinerkanin eller noe i dyrebutikken 🙂 hehe

    39. Gudmoren min har fått dalmantiner:-) Hun bor i Polen (vi er halvt polsk), og hun spurte om vi ville ta i mot gratis, siden ingen kunne ta de imot. Vi skal hilse på de til julen, men det er en lang prossedyre å få en hund fra polen, så vi kan ikke, dessuten har vi en hund fra før av. :):)

    40. Så fine dalmantinere er! :)) jeg har selv 4 hunder, og har hatt hunder gjennom hele livet. Anbefales er så herlig og komme hjem fra en tung skole dag(eller i ditt tilfelle jobb) å se dem da, der de står å logrer med halen og hopper av glede!
      Har forresten lest og hørt at noen dalmantinere er fælt til å bite!

    41. Jeg har en dvergpuddel selv og har hatt den i litt over et år, og alle sier det er den søteste hunden de noen gang har sitt! Puddler er utrolig smarte! Hunden min er smart, litt rampete, kosete, leken og elsker å gå lange turer! Jeg anbefaler en dvergpuddel fordi de er akkurat den perfekte størrelsen og er allergivennlige. Jeg er selv litt allergisk mot pels, men merker ingenting rundt hunden. De røyter ingenting, jeg har aldri funnet et hår noen steder utenom børsten hans! Jeg smelter fortsatt når jeg ser på hunden min, for jeg har aldri sitt noe søtere vesen noen sinne! 🙂

    42. Hei marthe 🙂
      Jeg er en jente på 22 år som er oppvokst på gård i rogaland. Jeg har hatt hund og andre dyr rundt meg hele live, og hund er absolut yndlings dyret 😀 dei har bare såååå mye personlighet og kan spre såå mye glede 🙂 for et år siden kjøpte jeg og typen hus og jeg tenkte å vente hvertfall et år eller to før jeg skaffet meg noe dyr. Men det gikk ikke lenger en 2-3 uker før jeg satt finn.no hver eneste dag og sjekka hvilke hunder som var til salgs. Jeg var vant med border collie men ville ikke ha den typen når jeg hadde flytta til byggefelt. Jeg siktet mot en mindre rase på ca. 5-10 kg, mye personlighet, smart, turglad men som også liker en kose stund inne på sofan 🙂 jeg endte opp med en mittel spitz 🙂 hadde faktisk aldri hørt om rasen før jeg så den på finn.no men fallt for den med en gang 🙂 hun er nå fullvoksen litt over 5 kg men en sjikkelig spreking som kan gå laaaange turer, men også glad i og bare slakkan inne 🙂 vi reiste fra stavanger til hamar for å hente henne men det var bare så vert det, hun er verdens beste 🙂 har forresten et tips til deg ang. Allergi og astma 😉 hadde jeg hvert dere hadde jeg sjekka opp hvilke raser så er allergivennlig for dere. Har nemli erfart selv flere ganger at langhåra hunder er mer allergivennlig en korthåra. Da vi har solgt langhåra og korthåra border collie valper og da er dei langhåra allergivennlige men ikke dei korthåra. Typen min har også allergi men reagerer ikke på vår mittel spitz som er langhåra 🙂 har også ei vennine som har erfart det samme typen hennes reagerer ikke på langhår men korthår. Høres jo litt ulogisk ut men det er vert og sjekke. Siden det er veldi kjipt og kjøpe en valp så du blir drit glad i også reagerer du på den :/
      Må bare si at jeg gleder meg til å lese og se utviklingen til hunden deres på bloggen 🙂 lykke til 🙂 det er bare så herligt med en hund i familien 🙂

    43. Har selv hatt dalmantiner, og hun var helt super! Snillere, gladere og mer omsorgsfull hund skal du lete lenge etter 🙂 Som mange sier over her, er de EKSTREMT glad i mat, så det er viktig å være streng på det området fra starten av! De er så glade i mennesker (og i andre dyr), og sprer bare masse masse glede rundt seg. Hun jeg hadde var fantastisk på alle måter! Anbefales :))

    44. Får du lov til å ha hund i leiligheten? 🙂 Dalmantinere er herlige så lenge man er flink til å sosialisere de fra tidlig alder 🙂 Noe aggresjon i rasen, men det er jo uten tvil mye mer med miljø enn arv å gjøre 🙂 Jeg har selv fem hunder (to hos mine foreldre, og “bare” tre her i leiligheten jeg har sammen med samboer), så jeg kan virkelig ikke fatte at det går an å leve uten hund 🙂
      ♥ Lizbeth Osnes – Behind the scenes. Min hverdag med mine interesser, spiseforstyrrelse, angst – og alt imellom. Lizbethosnes.com

    45. Helt enig at dalmantinere er en kjempefin og sjelden rase 🙂
      Uten å prøve å “ødelegge” dette for deg, er det noe du er nødt til å være klar over hvis du velger en dalmantiner, slik at det ikke kommer som et sjokk:
      Dessverre har de en tendens til å være aggressive, og er absolutt ingen lett første-hund for helt ferske hundeeiere uten erfaring. Det er SÅ viktig at den blir sosailisert omtrent med en gang dere får den, ellers blir den så og si ødelagt og kan få en følelse over at den må “beskytte” deg og jonas til enhver tid, hvis det skulle komme andre hunder bort til dere. De sliter også med noen litt mindre vanlige sykdommer, siden de ikke er blitt naturlig avlet opp, men en rase som menneskene har lagt. Personlig ville jeg valgt en annen hund som er litt lettere å hanskes med, som en golden retriever eller labrador, som begge er utrolig smarte, lydige og gjør hva som helst for at dere skal bli lykkelige.
      Men dersom dere dispiplinerer dalmantineren fra første sekund og gir den klare regler på hva som er lov og ikke lov, er jeg sikker på at dere kan få det til 🙂
      ps.. husk å passe på at klær og sko er LANGT (!!!) utenfor rekkevidde 😉
      Lykke til på reisen, husk at dette også er et liv, ikke en ting!

    46. Tuusen tusen takk for alle kommentarene dere har lagt igjen under dette innlegget. Det er så flott å få høre deres erfaring rundt de ulike hunderasene. Spesielt dalmatiner som fremdeles står øverst på ønskelisten. Hehe 😀 Jeg har skjønt at det ikke nødvendigvis blir en dans på roser å oppdra en dalmatiner, men jeg tror at så lenge man vet hva man kan forvente og hva hunden behøver for å bli mest mulig stabil så kan man så absolutt klare det enten det er første, andre eller tredje hund 🙂

    47. Hvis dere begge to har atsma og forskjellige allergier så burde dere ta en allergivenlig hund. Vi har en Portugisisk vannhund, den røyter ikke. Det som er problemet er bare at den må klippes ofte hvis ikke du vil ha raseklippen, som vi har valgt og ikke ha.

    48. Jeg ville anbefalt å lese om en relativt ny rase i Norge; PUMI! Fantastisk herlige raser, stor personlighet i en mellomhund. Den er allergivennlig, er veeeldig aktive, og er en personlig hund. Den er ikke en en-manns hund, og kommer til å elske alle den møter og er gladeste jeg har vært borti 🙂 Men ikke la deg lure av bildene på google om du så skal se på de, jeg kan heller sende deg noen bilder av min pumi hvis det er av interesse! Lykke til med dalmatiner om det er sånn du vil ha!! 😀

    49. Hei Marthe.
      Jeg jobber i Oslo hundeskole, og har en del erfaring med hund. Jeg vet ikke om du kommer til å lese dette engang, men jeg elsker hunder over alt på jord, og jeg har også erfaring med hva slags hunder som ofte blir gitt bort igjen.
      Dalmatiner er absolutt ikke noe du burde velge som din første hund. Selvom du er hundeelsker, og er forberedt, så vil du aldri være nok forberedt dersom du ikke har hatt en hund i hus fra før. Det er så mange tusener av mennesker som sier det samme som deg, at de er forberedt så dette skal gå bra. Det er sjeldent det gjør det. Dalmatinere trenger erfarne hundeeiere.
      En Dalmatiner er en hund med mye energi, og vil ikke få nok trim ved å bare gå lufteturer, eller løpe litt i skogen. Dette er en hund som burde bo på landet, og få løpe fritt. Dette er hunder som burde være en bruks hund, feks sporhund. En dalmatiner vil aldri få det godt i en så liten leilighet du har.
      Og jeg ser jo på bloggen at du reiser mye, og både du og samboeren din har jobber. Har dere tid til å ta kurs med denne hunden? Det er faktisk mer jobb enn man tror å trene hund. Det er en hver-eneste-bidige-dag-jobb, og det tar flere år.
      Jeg ville bare si det, jeg er frivillig hos FOD, og det er så mange store hunder der som folk har kjøpt feil. Og derfor føler jeg at jeg bør advare deg. Som din første hund burde du velge en som ikke er brukshund, men en mer familie hund.
      Anbefaler deg å forhøre deg med profesjonelle hundeeksperter/trenere osv før du skaffer deg en slik hund.

    50. Adopter ikke kjøp 🙂 Da gjør du dyrene en stor tjeneste og ikke minst fremmer adopsjon som er viktig!

    51. Hei!
      Må si jeg er helt enig med damen fra Oslo Hundeskole. Jeg har en bekjent som kjøpte en mastiff- hanhund. Han er nå rundet to år og veier 50 kilo. Han er nå omplassert. Tenk deg godt om, det er så utrulig trist med alle som skaffer seg hund og finner ut at de ikke klarer å hanskes med den. Skaff en hund du 100% vet du klarer og gi et fullverdig liv 🙂
      Ellers så har jeg ikke kunne tenkt meg et liv uten hund, han er mitt alt 🙂
      Lykke til!

    52. Er enig med hun fra Oslo hundeskole (ikke for å ødelegge stemninga). Har selv hadd dalmatiner og disse krever en stødig og konsekvent oppdragelse. Og utrolig mye lufteturer hver dag hvor hunden får springe lang og mye, i tillegg til mental trening slik at hunden får brukt hjernen sin. En annen ting du bør tenke på er når det er skikkelig dårlig vær pluss at begge er syke trenger hunden fortsatt en 2 timers tur og flere per dag. Ikke bare i morgen, men i 12 år fremover. Her fins det raser som trenger mindre mosjon og er letter å trene…
      En annen ting du kan gjøre er å høre med norsk dalmatiner klubb og høre om du kan låne en i ferie eller helg og teste ut raser for deg. Lykke til!

    53. Vis du vil ha en hund som ikke røyter og er veldig aktiv, burde du skaffe deg en pumi! De er ikke gigantiske men heller ikke kjempe småe. Finnes i mange forskjellige farger. Har en selv og er super fornøyd

    54. dalmatinere er veldig fine hunder! det eneste negative er at de er veldig sta, og plutselig kan dyre-innstingt slå inn. Vær obs, en dalmatin anngrep og skadet min lille cavalier en gang, uten noen grunn. (vi gikk tur i et boligområde og den bare hoppet over gjerdet sitt..) Det har skadet meg litt og , mentalt. Vedlig dumt for hundene er så fine!

    55. Jeg hadde aldri valgt en dalmatiner som førstegangshund, og i allefall ikke når jeg bor i leilighet. Man bør aldri velge en hund ut fra utseende. De dalmatinere jeg har hatt (2, i to forskjellige perioder på henholdsvis 1 og 3 år) har vært dritkjipe egentlig. Alle barn man møter på sin vei har jo lyst til å hilse på filmhunden, men begge var alltid totalt uinteressert. Var for fremmede, og lite sosial med andre hunder, de skulle som regel bare passe på flokken og være nær eier. En hund som labrador har et herlig utseende (siden du åpenbart bryr deg om det mest), og er sosial til tusen, uten særlig fakter. Og de takler fint 3-4 dager uten milevise gårturer, selv om de også krever sitt. Men de er betraktelig mer behagelig å ha med å gjøre enn dalmatinere. Jeg sammenligner de ofte med en knallsur, sultefora kjerring. Det er slik de fremstår. Grrr grrrr

    56. Vår hund var 1 år når jeg ble født. Foreldrene mine trudde den skulle bli sjalu osv, men den var min bestevenn gjennom 5 år! Vi var alltid med hverandre, og jeg kunne gjøre hva som helst med han, rive å slite! Men han la ikke en klo på meg.
      Det er og forblir den beste hunden i mitt liv, blir aldri glemt.
      En nydelig hund, med ett hjerte (hjerteformet flekk) på brystkassen! Ett tegn på at han var godhjertet.. Hvil i fred

    57. vil bare si deg at jeg selv har tatt imot hund, men uten papirer og fra sverige. hadde bare flaks og handlet hunden impulsivt.
      i norge har vi så strenge regler og hvis de er på shelter får du også vetrinær bevis på at den er frisk, om ikke får du spørre etter det og du får også flere papirer på hundene. jeg skjønner skeptisen din og du gjør selv det du føler for, men er utlandet som er verst og spesielt sånne som jeg var som ikke tenkte på å spørre etter papirer fra vetrinær, vaksiner, evt stamtavle osv 🙂
      Men uansett, lykke til marthe! du hadde kledd en dalmis ;D

    58. hei, jeg vil anbefale en lagotto. De er familie vennlig, godt lynne, røyter ikke, allergi og astma vennelig, elsker å gå turer i alle lengder. Vil absolutt anbefale å lese litt om de også 🙂

    59. Dalmatineren er verdens beste! Men den røyter mer enn noe annen hund og er krevende. Den er ekstremt(!!!) sta og egenrådig. Vær innstilt på at det kan ta deg fire år før den går ok i bånd. Og vær forberedt på at den er valp til evig tid, og et gedigent matvrak. Har dalmatiner selv Og elsker det:) den krever mye, men gir mye <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg