Hva skjedde med studiene?

Hva har skjedd med studiene mine? Det er et spørsmål som dukker opp i kommentarfeltet hver eneste dag. Endelig skal jeg gi dere svaret! Årsaken til at jeg ikke har sagt noe om dette tidligere er rett og slett fordi jeg brukte veldig lang tid på å bestemme meg for om jeg ville slutte eller ikke. Nå har jeg altså bestemt meg for en stund siden og det blir ingen opplevelsesbasert reiseliv på meg.

Det passet meg ikke. Kun et av fagene mine handlet om turisme og det var uheldigvis på engelsk. Resten av fagene dreide seg om økonomi, organisasjon og ledelse, noe som passet meg dårlig. Disse forelesningene er de kjipeste jeg har vært på noen sinne. Jeg vet at hvis jeg bare hadde holdt ut første år så ville fagene tatt opp mer turisme og reiseliv de to neste, men slik det er nå har jeg ikke lyst til å studere noe innen denne retningen i det hele tatt. Derfor har jeg nå kun Vero Moda og bloggen! Jeg er allerede i gang med å undersøke nettstudier, men denne gang skal jeg tenke nøye gjennom det før jeg bestemmer meg! Jeg liker jo å studere, men jeg må studere noe som gir mening for meg.

Nå skal jeg gli godt inn i tenkeboksen før jeg tar neste store valg!

26 kommentarer
    1. Håper du finner det som passer deg og at du trives med det Marthe!♥
      Har noen spørsmål, hadde blitt såå glad om du svarte!
      1. Kan du legge ut bloggtips en gang? (please)
      2. Tar du bilder av deg selv hver dag? (evt andre tar bilder av deg)
      3. Vet du om Nikon D3100 er mye i likhet av ditt kamera?

    2. tøft at du sier det, og viser at du er menneskelig ved å ikke vite hva du skal studere. Jeg aner ikke hva jeg skal begynne på jeg heller 🙂

    3. dette spm har jeg merka at ble stilt tusenvis av ganger i kommentarfeltene, haha 🙂 men håper du finner noe som du virkelig vil, men inntil da så har du hvertfall bloggen og vero moda. håper du aldri slutter å blogge. skal følge deg helt til du slutter, om jeg så skal sitte på gamlehjemmet å følge med 🙂

    4. Jeg bommet også på mitt første år som student. Begynte på økonomi og administrasjon og holdt ut et semester. For min del var det for vanskelig da jeg ikke hadde godt nok grunnlag i matte og økonomi fra vgs. Etter dette gikk jeg på kommunikasjon, som jeg trives mye bedre på.
      Et tips fra meg er at dersom du ønsker å studere men er usikker på hva du skal begynne med er det noe som heter Førstesemesterstudiet på UiA. Det er et halvt år, og starter etter jul. Her tar man Ex-phil og Ex-fac, som man likevel skal ha i de aller fleste studier, samt et norsk fag som er innføring i oppgaveskriving som også er veldig kjekt å ha. Hvis man tar dette kan man få en innføring i hvordan det er å studere og kanskje man finner ut hva man vil gå videre med etterhvert. 🙂
      Lykke til!

    5. Jeg har heller ikke peiling på hva jeg vil studere ennå, “heldigvis” har jeg et og et halvt år igjen på vgs til å bestemme meg! Håper du finner noe du liker 🙂

    6. Masse lykke til med letingen, Marthe! 🙂 Du er veldig lur som hopper ut av studiene fordi det verste du kan gjøre er å studere noe du ikke liker. Jeg håper du finner deg noe interessant! 🙂

    7. Ville bare legge igjen en kommentar og fortelle deg du har en flott blogg! Syntes det er like moro og lese den hver dag:) kjempe positivt at du oppdaterer hver dag og at du gidder og svare lesere på spørsmål! Stå på:)

    8. Hvilken dialekt snakker du?
      Haha, er bare veldig nysgjerrig på det…
      Kan du skrive et innlegg der du skriver på dialekten din?
      hadde vært morsomt å lese 🙂

    9. Kjipt å velge feil, men det skjer! Jeg er i mitt 3. studieår for å bli produktdesigner, og det første året var alle fagene bortsett fra ett ingeniørmatte, fysikk, dynamikk, elektrofysikk, materiallære osv. Bare kjedelig, og veldig vanskelig! Men holdt ut for jeg visste bedre tider kom, bestod eksamene mine, og nå sitter jeg i øyeblikket og modellerer noen kule øretelefoner på 3D-modellering på pcen. I år har jeg mer prosjekter, tegning, modellering og ergonomi, som er veldig gøy.
      Noen ganger må man kanskje bite i det sure eplet og gjøre noe man ikke liker for å kunne gjøre noe man liker! Lykke til med neste valget ditt. 🙂

    10. Du kunne jo prøvd deg som reiseleder du som er så glad i å reise, pluss at du får penger for å gjøre det! du trenger ikke gjøre dette til en permanent jobb men bare sånn at du får med deg erfaringen og slikt!

    11. Godt å se at det faktisk er andre som også har sluttet 🙂 Selv sluttet jeg etter en uke på regnskap og revisjon på UIA. Tror faktisk vi hadde organisasjon og ledelse sammen?
      Har fått hetta fordi jeg ikke vet hva jeg vil videre på, men tar det mer med ro når jeg ser andre sliter like mye som meg :p

    12. Viktig å studere noe man liker, så at du sluttet var nok det rette 🙂 Greit å prøve da. Lykke til med videre valg 😀 Vet heller ikke hva jeg vil..

    13. Forstår deg godt <3 jeg valgte feil selv i fjord, og sluttet etter ett par måneder. Er ikke vits fullføre noe du ikke liker og ikke trives med! Stå på, du finner det nok ut etterhvert <3

    14. Hei!
      Tekte å slenge inn et tips jeg ! På Treider Fagskoler (vet ikke om det er der du bor) men det er det en linje som heter Reiselivskoordinator, som kanskje er noe i den gaten du kunne tenkt deg.
      Men dette er skole på dagtid, så da blir det kanskje ikke såå mye jobbing på Vero Moda :p Men absolutt noe du burde gå inn på sidene å lese om! 🙂 Kanskje det er noe for deg?
      Janicke 🙂

    15. Å, Marthe! Jeg har gjort akkurat samme, så litt godt å vite at man ikke er alene om å velge feil. Jeg dro helt fra Spania til Telemark, å det var det største feilen jeg har gjort. Misstrivdes på en så liten øde plass og alle de uinteressante fagene. Gikk på reiseliv jeg og, så det var ikke noe for meg heller. :/
      Håper du finner ut av hva du vil! 🙂
      Jeg har ikke peiling :O
      Klem

    16. Beundrer deg for valget ditt! Jeg vurderer også å slutte med studiene mine i England og reise hjem til Norge igjen, men da føler jeg at jeg gir opp :/ Men kommer hvertfall til å slutte etter dette året uansett..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg