Marthes kamerautstyr

Et av ønskene deres da jeg spurte etter bloggtips forrige uke, var et innlegg hvor jeg viser frem kamerautstyret mitt. Jeg har et ganske så gammelt speilrefleks som ikke engang har video, men jeg mener virkelig at det er det beste kamera på denne jord. (hehe). Kvaliteten på bildene blir alltid like bra selv når jeg setter alt på auto og ikke behøver å ordne noe selv. Et perfekt kamera for nybegynnere, eller bare dere som ikke liker å måtte stille på instillingene for hver gang man går inn, ut eller lyset forandrer seg. Jeg rett og slett elsker det. Nikon D3000 heter det og sist jeg så det, kostet det under 3000 kr.

Min aller nyeste, elskede linse ser dere på bildet over. Det er en Sigma linse for Nikon kamera 18-200 mm. Den har en helt genial zoom og ser bare råbra ut. Jeg føler meg virkelig som en proff når jeg går rundt med den gigantiske saken. Ordentlig journalistfølelse! Denne linsen skulle jeg virkelig hatt da jeg var i Sør Afrika på safari. Tanken på hvor mye finere bilder jeg kunne fått med denne linsen, ødelegger meg litt innvendig. En fugl som ser ut som en prikk i virkeligheten, greier kamera å fange opp som om den skulle stå rett forann øynene mine. Heldigvis har jeg den NÅ og gjett om den skal tas i bruk!

Bilder som er tatt med en 18-200mm linse

Portrettlinsen min ser dere midt i bildet under her. Det er en Nikon portrettlinse 50 mm 1,4. Fantastisk sak. Denne har ingen zoom overhode, men lager bakgrunnen på alle antrekksbildene mine uklare slik at jeg og selve antrekket kommer i fokus. En kjempefin effekt som gjør antrekksbildene ti ganger så flotte. Jeg kunne aldri klart meg uten denne linsa. Alle bloggere burde invistere i en slik! Jeg bruker den også hvis jeg skal vise frem et nytt par sko eller en matrett, og ønsker samme blurrete bakgrunnseffekt. Kjempestilig! Da jeg kjøpte linsen i april i år, betalte jeg 3000 kroner for den. Verdt enhver krone.

Bilder tatt med portrettlinsen

Orginallinsen til kamera bruker jeg til å ta de hverdagslige bildene. Noen ganger bruker jeg det til matinnlegg, andre ganger til å ta bilde av interiør, eller foreksempel innkjøp. Det er en helt ok linse som jeg synes fungerer fint til den slags bruk. Min begynner å bli litt treg ettersom jeg ikke har behandlet den så fint som jeg kanskje skulle, men den fungerer og det er det viktigste, eller hva?

Bilder tatt med orginal linsen

Alt i alt er jeg storfornød med alt utstyret mitt.
Nikon forblir nok evig i mitt hjerte!

39 kommentarer
    1. Å guuuud! For noen fantastiske bilder.
      Nikon virker som et kjempe bra linse og kamera!
      Vurderer å kjøpe det selv nå!

    2. Nikon er tingen ja! Hadde et D3000 før jeg kjøpte meg D80! Bytta fordi jeg ville ha noe mer avansert 😉 Har Nikon 35mm linsa, er samme som din bare videre, elsker det over alt på jord!
      Meen, Nikon D3000 er ikke gammelt da, kom ut i 2010! 🙂 Grunnen til at det ikke er filming er at det er så mye annet ekstra på det, som guide og slikt 🙂 Og så heter det objektiv, ikke linse 😉 haha, pirkete hobbyfotograf!

    3. Fine bildene blir! Jeg har ikke noe bedre kamera enn et canon powershot, men jukser meg til litt finere bilder med enkel redigering, haha.. 🙂

    4. Har også Nikon (d5100) Elsker den! I tilegg til orginallinsen, har jeg 55-300mm. Den funker veldig bra, kjempe god zoom:) Kos deg i Afrika 🙂

    5. har samme kamera og er super fornøyd!
      Kunne du vist litt hvilke innstillinger du bruker? Har samme portrett linse også, men sliter noen ganger litt mer lyset..

    6. Flott utstyr du har! Som hobbyfotograf og med en far som er utdannet fotograf, så må jeg bare si at jeg irriterer meg litt hver gang du skriver om fotoutstyret ditt. Det hetet objektiv det du kaller for linse. Det er flere linser inne i objektivet som gjør at bildene blir slik de blir (glassene inni). Så du har altså ikke en 18-200mm linse, men et 18-200 mm objetiv 😉 Hehe, ville bare si i fra så du ikke feilinformerer folk 😉 Men som sagt, er flott utstyr du har! 😀

    7. Heihei Marthe 🙂 Jeg mener nå ikke å være negativ, men i og med at du er så flink til å lage innlegg om fotoutstyr vil jeg bare komme med at det kalles et objektiv det du kaller linse. Altså, det ytterste glasset er en linse og objektivet inneholder mange linser, men som sagt heter hele greia objektiv og ikke linse. Begynte på medier og kommunikasjon i fjor og det er bare sånt som kan irritere en smule :p Men ellers er du virkelig flink til å beskrive og lage innlegg om fotoutstyr. Elsker også bloggen din, du er inspirerende og ikke minst veldig vakker 🙂

    8. wow, du får mej virkeli til å slutte å tru at når du kjeme i 20-åra sitte du på et kontor og he kjedli stil osv! DITT liv vil ej ha når ej blir 20! 😀 hahah, digga bloggen din, ikon!

    9. Ebbalove: Tusen takk for det! 🙂 Kjempehyggelig å høre <3

      anonym: Den kostet rundt 2000 kroner 🙂

      Marianne og fotosynne: Tusen takk skal dere ha! Jeg tar alltid feil av objektiv og linse, men i dag lærte jeg meg det for godt 😀 Herlig!

      Til dere som lurer på om jeg kan skrive litt mer om instillingene jeg setter kamera på når jeg tar bilder, så kan jeg absolutt gjøre dette også ved en senere anledning 🙂

      Ellers tusen tusen takk for alle de fine kommentarene dere legger igjen! Jeg får ikke svart alle sammen nå mens jeg er på ferie, men jeg prøver så godt jeg kan å ihvertfall svare på alle spørsmål! 🙂

    10. Har Nikon kamera selv! Og er storfornøyd! 🙂 Alle mine venner bruker Cannon, men selv så valgte jeg Nikon, og angrer ikke et sekund! 🙂 Har to objektiver selv, begge fulgte med speilrefleksen, men brukte den største objektiven til og ta bilder av familie medlem hoppa fallskjerm! Og skulle tru man var nærmere enn man var! Kjempe fine bilder du tar forresten 🙂 Og kos deg masse i Sør Afrika! Har faktisk familie der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg