SVAR – Sør Afrika Safari

Måtte dere ta mange vaksiner?


Vi måtte ta Hepatitt A og B, og stivkrampe sprøyten for å dra til Sør Afrika i det området vårt hotell var plassert på. Er du mer nord i Sør Afrika og midt i sommertiden, så må man gjerne også ta sprøyte eller tabletter for Malaria. Vi var ikke i et malariaområdet og slapp derfor unna. Jeg hadde allerede tatt alle disse tre sprøytene nylig, så jeg slapp unna alt.

Var det mye insekter der?
Det var en del mygg om kvelden når temperaturen falt, men jeg fikk ikke et eneste myggstikk og brukte aldri myggspray. På hotellrommet lå det alltid to myggsprayer som vi kunne bruke, men jeg følte aldri at det var behov for det. 

Hvor mye kostet alt sammen? (Hotell, flyreisen og safarien)
Deler av reisen vår ble sponset, men for alle andre vil vår reise komme på totalt 16 000 kr per person. Da er fly inkludert, transport til og fra flyplassen, hotellopphold, frokost og middagsbuffè på hotellet hver dag, og alle safariturene med guide, sjåfør og alt vi hadde behov for.

Var de som jobbet på hotellet, og guidene gode i engelsk?
Alle som jobbet på hotellet var flinke i engelsk. Det samme var guidene også. Vi møtte på en guide som snakket litt dårlig engelsk, men var det noe vi ikke forsto så fulgte alltid en dansk guide med oss som oversatte alt som var uklart.

Hva var det beste du opplevde på turen?
Det var èn liten tur som jeg faktisk ikke gledet meg like mye til, og det var panorama turen hvor vi måtte kjøre i to timer hver vei for å stoppe på litt ulike utsiktsplasser. Jeg ville egentlig bare se afrikanske dyr dagen lang, men da vi var på denne turen og så alle de flotte stedene, stoppet med de fasinerende markedene og ikke minst spiste på dette stedet med de verdenskjente pannekakene og sør afrikas beste sjokolademarked.. Ja da var jeg frelst! Alle safariturene våre var fantastiske og jeg ville ikke droppet noen av dem. Jeg er SÅ takknemlig for å ha fått sett alt det jeg fikk se og oppleve der nede. Ellers var middagen etter å ha besøkt de 100 hvite neshornene fantastisk. Vi satt i ring rundt et digert bål, alle pratet med alle og stemningen var virkelig toppers. Moholoholo besøket var også vanvittig gøy.

Hvilket reiseselskap reiste dere igjennom?
Vi reiste med www.afrikasafari.no. Jeg ble faktisk tipset om denne nettsiden fra en leser og sendte mail til dem samme uken. De har en utrolig oversiktelig og grei nettside med mange safarireiser flere steder i Afrika. Safariturene til blant annet Tanzania og Kenya virker også utrolig spennende! Kanskje neste gang? De har program for alt fra en uke til fire uker og prisene varierer selvsagt i forhold til hvor lenge du vil reise og hvor du ønsker å dra.

Hvor i sør-afrika var dere?
Vi var i Malelane. Rett ved broen som gikk inn til Kruger National Park og over Crocodile River. En elv full av flodhester, krokodiller og mange andre adrikanske dyr. Nydelig sted!

Vil du på flere sånne turer?
Ja, definitivt. Jeg er blitt helt forelsket i Sør Afrika, og reiser gladelig tilbake. Jeg har ikke engang sett en fjerdedel av det dette landet har å by på, og likevel har jeg sett og opplevd mer enn jeg har gjort på noe annet sted.

Hva var den varmeste tempraturen der?
Akkurat nå er det vinter i Sør Afrika og derfor er det veldig kaldt både om morgenen og om kvelden. Det var omtrent bare sol da vi var der så når solen står på er det sydentemperatur med rundt 25 grader, men så fort solen går ned er det kaldt igjen. Ikke vinterkaldt, men litt som høst i Norge. Vi startet dagene tidlig om morgenen med bukse og tre gensre over hverandre og da solen sto opp rundt syv om morgenen ble det bare varmere og varmere. Rundt elleve om morgenen var man nødt til å skifte til kjole, shorts eller noe veldig lett. Drar man når det er sommer i Afrika, blir det ekstremt varmt. Noe som kanskje ikke er så behagelig når man er på safari.

Hvor lang tid tok fly reisen?
Det tok til sammen 27 timer fra vi dro hjemmefra til vi var fremme ved hotellet i Sør Afrika. Først fløy vi fra Kjevik til Gardermoen, så videre til Paris som tar rundt to timer, og så videre igjen til Johannesburg som tar rundt 10 timer. Deretter ble vi hentet av de hotellansatte som kjørte oss de fem siste timene med bil til hotellet. Så er det selvfølgelig en god del timers venting på flyplassene mellom hvert fly. Men all ventingen er virkelig verdt safariopplevelsene..

Var det slik at dere måtte bare følge med veilederen deres, eller kunne dere gå litt fritt også?
Vi fulgte alltid guidene. På safariene i Kruger Parken satte vi stort sett i en åpen bil og under bush walken gikk vi hele tiden etter en guide og gjorde som han sa. Man vil egentlig ikke gjøre noe annet i den ville naturen med farlige digre dyr. Hehe. Ellers fikk vi på supermarkeder og andre stoppesteder alltid et tidspunkt vi måtte være tilbake på og da kunne vi gjøre som vi ønsket, dra hvor vi ville og handle for oss selv. 

Hva var det kaldeste og hva var det varmeste av temperaturen?
Om natten blir det rundt 5-6 grader, men om dagen er det gjerne 25 så her må man pakke både shorts og ullgenser!

Fikk dere klappe/kose med noen av dyrene?
Vi fikk ta på noen av de ville dyrene på Moholoholo rehabiliteringssenter, men vi kunne ikke gå ut av safaribilen i Kruger National Park foreksempel. Kjørte man for nære elefantene så kunne det fort skje uhell. Det har hendt flere ganger at elefantene har trampet ned de minste bilene pga at turistene har kjørt for nære. I denne Kruger parken kan man nemlig kjøre sin egen bil og styre besøket som man selv vil. Da er det alltid noen som bare gå ut av bilen og som bare kjøre litt for nære. Dyr er dyr. Føler de seg truet så angriper de.

Hvordan var følelsen din når du såg ville dyr på den måten?
HELT spesielt. Det er ikke som å gå i en dyrepark overhode. Her vet man aldri hva man får se og hvor det kan dukke opp. Dyrene er ville, og det merkes! Løvene i dyreparken i Kristiansand foreksempel ligger som slakt dagen lang og reagerer ikke på en lyd. Her løp løvene mot gjerdene på rehabiliteringssenteret og bokstavelig talt siklet etter barna som sto på andre siden. Det var helt utrolig å få se ville, brølende løver så nært. På kjøreturene kunne det plutselig dukke opp en diger elefant midt på kjøreveien og zebraer, aper og alle slags dyr løp stadig over veien.  

Hvordan var maten der?
Åh, NYDELIG! Omtrent alt jeg fikk servert gled rett inn på topplisten av beste matretter. På hotellet hadde de buffèt til morgen og kveld hvor de alltid hadde noe deilig kjøtt enten det var kylling, lam, roastbiff, eller and. Gode desserter hadde de også i massevis, og røstipoteter! Jeg eeelsker røstipoteter. Ville man ha lunsj på hotellet så kunne man bestille fra en egen meny. Jonas og jeg gjorde dette to ganger og herligfred.. Maten var bare nydelig. Når vi spiste ute fikk vi også alltid servert noe godt. Afrikansk mat fikk vi også smake på og gnu er absolutt noe å anbefale videre!


En av lunsjene på hotellet. Kyllingspyd med en helt fantastisk grillet ost, spinat, pitabrød og litt grønt.

Hvilke dyr så dere?
Jeg var kjempeheldige! Vi så omtrent alle dyr som gikk ann å se på safari i Sør Afrika. Alt fra løver, elefanter, villhunder, hyener, zebraer, giraffer, geoparder, leoparder, alle mulige fuglearter, villsvin, impalaer og mye mye mer.

Hvilken lodge bodde dere på i Kruger?
Vi bodde på hotell Prestana Kruger Lodge. Kunne ikke vært mer fornøyd med dette heller. Hotellet gav en utrolig Sør Afrika følelse med den utrolige utsikten, omgivelsene, menneskene og den gode maten.

Hvordan bestilte dere safarien?
Vi klikket oss inn på www.afrikasafari.no, klikket oss videre ned og inn på Sør Afrika safari, Sør Afrika, Kruger National Park, og så bestemte vi oss for å bestille ved å sende dem en mail. Mailen deres finner du i sidemargen til høyre når du har klikket deg inn på det jeg allerede har nevnt.

Var alt inkludert, eller måtte de ekstrabestille turer osv?
Det er lagt opp til at man kan ha 3 fridager hvor man kan gjøre hva man vil, enten man ønsker å sole seg ved bassengene eller dra på shopping. Hvis man ikke ønsket fridager så kunne man bestille opptil tre ekstraturer utenom og disse ekstraturene er så spennende at det er vanskelig å ville droppe dem for soling ved bassengkanten. Jonas og jeg bestilte to ekstraturer. Besøket med de 100 hvite neshornene + middag med afrikansk buffèt var en ekstratur som vi betalte rundt 800kroner for, og elefantridningen var også en ekstra tur som kostet rundt det samme. Jeg er vanvittig glad for at vi gjorde begge deler. Fantastiske opplevelser.

Hva var sjansen for matforgiftning?
Det kommer nok litt ann på hva du tåler. Blir du vanligvis dødssyk av litt rosa kjøtt så blir du det nok hvor enn du reiser i verden. Jeg spiste både rosa og godt stekt kjøtt hver eneste dag og hadde aldri problemer. Vi smakte virkelig på alt mulig rart og ble aldri syke noen av oss. Men guidene tok oss alltid med på steder de visste maten var god på.

Fikk dere se mye vondt? Feks mennesker og dyr som virkelig ikke har det godt?
Vi var på et rehabiliteringssenter hvor dyrene midlertidig levde i fangenskap for å bli friske fra en skade. De skulle nok gjerne ønske at de var et annet sted, men jeg tror disse dyrene var svært takknemlige for å ha fått gratis hjelp av menneskene for så å bli sluppet ut i naturen igjen. Ellers besøkte vi Swaziland hvor 50% av befolkningen var HIV smittet og kun 20% av befolkningen hadde et arbeid. Her var det ekstrem fattigdom til alle kanter, men merkelig nok virket de menneskene vi besøkte lykkelige! Det var ganske utrolig å se hvor glade og fornøyde disse virket til tross for å ikke eie noe som helst av verdi. De bodde i hjemmelagde hytter, ingen hadde toalett og ingen hadde senger. De sov på tynne matter på rene jorden og hadde ingen måte å få vasket seg ordentlig på.. Ganske utrolig.

Var det som du hadde forestilt deg?
Jeg hadde store forventninger til turen, men trodde ikke at hver eneste safaritur skulle bli like gøy. Men slik ble det!

Kunne man dratt dit på bryllupsreise? Hva med barn, er det et sted for de?
Ja jeg ville gjerne dratt dit på bryllupsreise! Det var flere andre familier som hadde med seg barna, men det er gjerne litt dyrt å skulle ta med seg en hel barnefamilie på en slik reise. Man kunne si ifra om at man var på bryllupsreise, så fikk man ekstra behandling, sikkert litt gratis spa og noen overraskelser her og der.

Var det utholdelig varmt?
Midt på dagen om sommertider kan det nok være det, men nå når vi var der var det heller litt kaldt fra morgen til 10 tiden og fra seks om ettermiddagen til vi sto opp igjen. Mellom 10 og 17.00 var det en herlig temperatur.

Vil du anbefale hotellet til andre?
Absolutt!

Hvordan er det med sikkerhet der dere befant dere?
Kriminaliteten er STOR i Johannesburg, men denne byen ligger fem timer unna Hotellet vårt, så der vi holdt til var det litt som hjemme. Jeg følte meg ikke utrygg på noe måte og dro flere ganger alene inn til sentrum for å blogge på en internettcafè der.

Hva må man regne med av kostnader til en slik tur? Hvis man inkluderer litt opplevelser som safari, spa, osv.
Jonas og jeg brukte 3000kr hver der nede. 1000 kroner hver på mat, snaks, lunsj og drikke (utrolig billig!), og 2000kr på ekstraturene som elefantridning og neshornbesøket. Man kan med andre ord overleve på 1000kr om man ikke vil ha noen ekstra turer. Maten her nede er helt vanvittig billig. Hver gang vi spiste, drakk og gjerne hadde en milkshake utenom ble regningen aldri mer enn 100kr totalt. Den enormt gode lunsjen på hotellet kostet rundt 50 kroner per person og dette var et ordentlig kvalitetsmåltid. Spa fikk vi gratis, men det kostet rundt 300kroner per person på hotellet for en 30 minutters rygg, armer, nakke og hodemassasje. Selve reisen koster som nevnt 16 000 per person.

Hvor lenge var dere der nede?
I 12 dager.

Bestilte dere turen en god vei i forveien?
Vi bestilte vel litt over to måneder før hvis ikke jeg husker feil.

Vet at du har skrevet hva dere har gjort, men kan du ramse opp hva dere gjorde hver dag og linke til innlegget der du har skrevet mer utfyldene?
Klikk på navnet på safari opplevelsen for å komme til innlegget hvor jeg har skrevet om de ulike safariene.

Dag 1 – Bushwalk og Sunset Drive
Dag 2 – Kruger National Park
Dag 3 – 100 hvite neshorn
Dag 4 – Elefantridning
Dag 5 – Panoramatur og Afrikansk aften
Dag 6 – Swaziland
Dag 7 – Moholoholo
Dag 8 – Elvebåtsafari
Dag 9 – Fridag – spa og soling
Dag 10 – Reisen hjem begynte

 

Hva var det verste med turen? Angrepet av aper?
Nei det var faktisk litt morro, selv om jeg var livredd der og da. Man må jo ha blitt anggrepet av aper også en gang! Det var ikke noe galt med turen, men det var selvfølgelig litt kjedelig at reisen er såpass lang og at internett ikke fungerte ved hotellet. Det gikk for mange timer på internettcafèen og bloggingen ble ikke så bra som jeg skulle ønske men.

Så dere en hai?
Nei, det var ingen hai i de små elvene vi var rundt, men Cape Town er kjent for hvithaien, så vil du se hai, bør du dra dit!

Var det mange butikker der?
Vi shoppet aldri klær eller ved de ordentlige shoppingsentrene så det vet jeg ikke. Vi handlet kun på de afrikanske markeder med alle slags afrikanske smykker, masker, og slikt billig dill. Men jeg tror faktisk at Sør Afrika har en del god shopping å tilby de også.

Var det varmt å gå i genser?
Jeg gikk med tre gensre over hverandre så fort solen gikk ned om kvelden. Da ble det alt for kaldt til å kunne gå i noe annet og jeg ønsket flere ganger at jeg hadde pakket med mer varmt tøy.

Ville du ha anbefalt å ta et utvekslings år i Sør Afrika?
Det skulle jeg gjerne ha gjort selv! Så ja, absolutt.

Hvordan var luften der? Var den frisk, eller var den ”tung”?
Det var ganske utrolig å se forskjellen bare fra Johannesburg til Malelane. I Johannesburg var himmelen grå og man kunne faktisk ikke vite om det var skyer på himmelen eller om det var strålende sol for det var så mye forurensing, skitt og røyk på himmelen til enhver tid. Etter dem fem timers kjøreturen var plutselig himmelen like blå som hjemme og landskapet var helt annerledes. Så der vi bodde, var luften frisk og god som hjemme!

Var du ikke redd for at dyrene skulle gå til angrep på deg?
Nei, guidene kjørte ikke nærmere enn de visste var trygt, så jeg følte meg aldri redd. Vel bortsett fra med apene hvor jeg seriøst trodde livet mitt var over. Ikke kødd med aper, uansett størrelse! Haha, huff. 

Reiste dere med et norskt byrå, og var det andre norske sammen med dere?
Vi var tre norske kjærestepar, et dansk kjærestepar og ei svensk jente som var på de samme safariturene. Så vi pratet stort sett norsk med alle. Kjempehyggelige alle sammen! www.afrikasafari.no regner jeg med er et norsk byrå. De jeg pratet med over mail pratet norsk og alt på siden deres står på norsk.


Tom og Linn. Et herlig bergenserpar vi ble kjent med. Har planer om å besøke dem i Bergen senere i sommer!

Skulle ikke dere egentlig reise ned for å hjelpe med kattedyr? Løver og sånn?
Nei, det er en annen reise. I september drar jeg tilbake til Zimbabwe for å jobbe frivillig med babyløver. Gleder meg!

Snakket dere engelsk eller lærte dere noe nytt språk?
Vi snakket mest norsk ettersom hele reisegruppen var fra Norge, og Danmark, men med de innfødte pratet vi engelsk. De afrikanske selgerne var veldig flinke både til å prate og forstå engelsk så det var aldri noe problem.

Brukte du høye hæler når du var på safari?
Nei, det tror jeg nok ikke er å anbefale. Hehe! Jeg brukte høye hæler når vi skulle på middag om kvelden. Restauranten på hotellet er veldig fin og mange pyntet seg, så noe pent anbefaler jeg å pakke med.

Hva var maks vekt for kofferten?
Det var 20 kilo, og de var ganske nøye på det på flyplassen i Johannesburg. Heldigvis hadde utrolig nok ingen av oss overvekt.

 

Håper dette hjalp noen av dere!
Ønsker dere nøyaktig samme reise som oss så finner dere den HER

                      Deler av reisen vår er sponset

25 kommentarer
    1. Utrolig bra svart! En ting jeg lurer på, hva var det dere fikk sponset? Og ble du/dere sponset fordi du blogger? 🙂

    2. anonym: Okei. Da vet vi det 🙂

      Andrea: Ja jeg fikk litt rabbatt mot å blogge om oppholdet 🙂 Vi fikk 6000kr rabbatt på hver så totalt 12 000. Veldig greit! <3

      Tusen takk dere. Håper alle fikk svar på det dere lurte på. Er det noe jeg har oversett, så må dere gjerne spørre igjen, så svarer jeg selvfølgelig!

    3. Beklager at jeg er pirkete, men du vet vel at engelsk er det offisielle språket i Sør-Afrika? Er vel ikke så rart at sør-afrikanere snakker godt engelsk, selv om de sannsynligvis prater mest andre afrikanske språk til vanlig.

    4. Godt svart!
      Men jeg bare lurer på noe: Vet du om (JB)bilettene på Finn.no er trygge å kjøpe. Hvis du skjønner..? Jeg skal kanskje kjøpe biletter på Finn, men vet ikke om de er falske eller ikke! Vet du om de er det?
      Kjempe fine bilder! <3

    5. åh det hørtes utrolig hærlig og spennende ut !
      er bare litt misunnerlig nå kjenner jeg, hehe 🙂
      kanskje jeg får stikke ned dit en gang jeg og for å få en sånn super opplevelse !

    6. Kaia: Takk! Å det tørr jeg ikke å svare på. Jeg har ikke så mye erfaring med handling hos finn, men hvis du sørger for å ikke betale før du henter billettene på posten så bør det jo gå i orden. Da kan du se om billettene er slik de skal være før du betaler for dem 🙂

    7. Jeg har selv bodd i Johannesburg. Sør-afrika er fantastisk. Hvis du noen gang skal reise dit igjen anbefaler jeg Cape Town og Port Elizabeth. Jeg opplevde INGEN form for kriminalitet når jeg bodde der, man må bare ta sine forhåndsregler 🙂

    8. Du er så flink til å skrive et bra og oversiktlig innlegg 🙂 Virker kanongøy! Jeg skal til Afrika i Februar og skal være der i en måned, og når du skriver som du gjør nå gleder jeg meg bare enda mer 😀

    9. Hei! Lurte på en ting som du kanskje kan svare på. Reiser til Kenya i september, og er selv litt kresen for mat/har noen allergier. Jeg pleier derfor ofte å ta med meg en pakke med knekkebrød og et pålegg på reiser slik at jeg har mat tilgjengelig hvis det skulle bli krise. Vet du om de er strenge på å ha med norsk mat i bagasjen inn på afrikanske flyplasser? Har sett litt for mye på amerikanske flyplass-program der slike ting ikke er lov.
      Takk for svar!

    10. Maria: Hei! Så spennende 😀 Hmm. Akkurat det med norsk mat er jeg litt usikker på. Jeg hadde selv bare kofferten proppet med nudler og kjeks. Det gikk veldig fint, men det var ingen som åpnet kofferten og tittet inni heller. Men hva kan de gjøre i tilfelle tenker jeg? De tar gjerne maten fra deg, men jeg kan aldri tro at du får bot for å ha med litt norsk mat i kofferten. 🙂

    11. Hei marte!
      familien min og jeg har tenkt til å dra på safari. Jeg har lest hele spørsmålrunden, også hadde jeg lyst til å klikken meg inn på detaljert og hver enkelt dag, men bildene kommer ikke opp. Vet du hva som har skjedd? Jeg bruker mac

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg