MOHOLOHOLO

I går var siste dag med safari opplevelser! Kjempetrist. I morgen drar vi nemlig hjem og siste dag har vi fri og kan gjøre akkurat hva vi måtte ønske. Gårsdagen gikk til et besøk på en rehabiliteringsgård med skadde, ville dyr. Finner man et skadet dyr i Sør Afrika, så ringer man til Moholoholo rebabiliteringssenter. De ansatte ved senteret kjører da og henter dyrene, gjør alt i sin makt for å redde dem, og så sette dem ut i det fri igjen. Noen av dyrene ble aldri sterke eller friske nok til å kunne leve i det fri igjen og disse dyrene fikk vi hilse på i går!

De eneste dyrene vi ikke har sett mens vi har vært her nede er leoparder og geoparder. Derfor var det ekstra stas å ikke bare få se begge deler, men også få klappe en geopard. Senteret er også kjent for å opprettholde de ulike artene av gribber i Sør Afrika, og også disse fikk vi gå inn til og mate fra armen. Jeg fikk vel og merke den største gribben på 15 kilo nedi brystet da den hang seg fast i genseren min og flakset vilt, men det var jo også noe å oppleve! 

Jeg var siste mann ut og gribbene var egentlig mette og litt kjipe da det var jeg som skulle få en på hånda, men tror dere ikke det bare MÅ skje noe galt når jeg kommer? Haha, fantastisk!


Et nesehorn som hadde mistet mammaen sin. Aww!


Så var det lunsj med T-bone steak som alltid! Jum jum..

SÅ dro vi på elvebåtsafari.. Et eget innlegg om det kommer!

28 kommentarer
    1. Er alt bra med deg, Marthe? Leste nettopp på vg at minst 30 personer er døde etter togkrasj i Sør-Afrika!! Håper alt er bra med deg! Kjempeflotte bilder <3

    2. Hei ! Lurte bare på en ting, var det ikke på denne turen dere skulle passe på løvebabyer, stelle dem o.s.v ? Eller forveksler jeg med en annen afrikatur du skal på? :p Gleder meg bare sånn til å se løvebabyene 😀

    3. Elisabeth: Nei det skal jeg ikke før i september 🙂 Hehe <3
      Marthe Olsen: Alt er bra med meg! Det visste jeg ikke. Jeg er nok et stykke unna denne ulykken da med tanke på at jeg ikke har hørt om den. Huff!
      Tusen takk for tilbakemeldinger! Det har vært en fryd å oppdatere dere fra Sør Afrika. Kan ikke vente til jeg skal tilbake til Zimbabwe for å stelle løvebabyer 😀

    4. Så utrolig mange fine bilder. Morro med den gribben som begynte å flakse, ser han “dyrepasseren” og syntes dette var litt morro! 🙂 Ser ut som dere har hatt en utrolig flott ferie, med mange gode minner og bilder.. Desverre tar ferier slutt, men nå kan du jo planlegge neste! 😉 Og det er jo ikke så lenge til du skal tilbake til Afrika!

    5. Dere er så utrolig heldige som ikke bare får møte disse flotte dyrene, men også tatt på noen! Jeg må virkelig overtale foreldrene mine til å dra på safari, virker jo så spennende. Veldig bra at de har det “Moholoholo” rebabiliteringssenteret, og så må jeg bare legge til at hjelp, de gribbene var skumle, haha! 😀 Gleder meg til flere blogger fra deg, og håper alt går fint der 🙂

    6. Så fin du er Marthe! Ser ut som dere har en fantastisk tur 🙂 Så litt skummelt ut med de gribbene, haha. Og stakkars lille nesehorn, aww…

    7. Selger JUSTIN BIEBER billetter på bloggen MiN
      Mer info: marteesoldal.blogg.no
      Selger JUSTIN BIEBER billetter på bloggen MiN
      Mer info: marteesoldal.blogg.no
      Selger JUSTIN BIEBER billetter på bloggen MiN
      Mer info: marteesoldal.blogg.no
      Selger JUSTIN BIEBER billetter på bloggen MiN
      Mer info: marteesoldal.blogg.no
      Selger JUSTIN BIEBER billetter på bloggen MiN
      Mer info: marteesoldal.blogg.no
      Selger JUSTIN BIEBER billetter på bloggen MiN
      Mer info: marteesoldal.blogg.no
      Selger JUSTIN BIEBER billetter på bloggen MiN
      Mer info: marteesoldal.blogg.no

    8. Stakkars dyr. Du klapper en leopard, en fri leopard er mye vakrere enn en i fangenskap med sele som ligger på et bord. Blir kvalm!

    9. Det heter gepard og leopard 🙂 Leoparder har svarte ringer og geparder har svarte “prikker”, så det er en gepard du klapper. Har gjort det samme 🙂

    10. Utrolig fine bilder du har tatt! Må si jeg er utrolig imponert over bloggingen fra Sør-Afrika til tross for dårlig nettverk. Du hadde virkelig ikke trengt å anstrenge deg for å blogge så mye, men innleggene du har fått til er av helt fantastisk kvalitet og bildene er så nydelige! Supert, Marthe! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg