Få forholdet til å fungere!

Etter at Jonas og jeg flyttet sammen og offisielt ble samboere, har forholdet vårt bare blitt bedre og bedre. For all del, vi hadde det fint da vi bodde hver for oss også, men nå har vi det altså enda bedre. Jeg tror ikke vi har kranglet en eneste gang den siste måneden og nå går vi bokstavelig talt oppå hverandre på 40 små kvadrat fordelt på tre rom. Da vi bestemte oss for å flytte sammen, var det ihvertfall en ting jeg var helt sikker på, og det var at jeg ikke skulle ha en liten leilighet. Nå bor vi i noe av det minste på markedet og har aldri hatt det bedre! Tenk da.. Bare tre rom å støvsuge, vaske, og rydde! En halvtime og leiligheten er fullstendig shinet! Hva er det vel da å krangle om? 

Her kommer mine tips til hvordan et samboerskap skal kunne fungere best mulig!
1. Del på oppgavene i huset! Med mindre du liker å se mannen ligge henslengt på sofaen og se fotball mens du disker opp med gourmèt middag og pils hver dag? I vårt hus liker vi ihvertfall best å kunne dele på oppgavene. Vær flink til å lage middag sammen, eller lag en dag hver! Vask huset sammen, rydd sammen, og slapp av sammen. Ikke la den ene stå og se på den andre arbeide. Hjelp hverandre! Skru på musikken på full guffe, syng, dans og vask samtidig!

2. Del på utgiftene. Det er så viktig at man ikke slenger alle regninger, byrder og utgifter på den ene personen i forholdet. Vær flinke til å fordele, så slipper man unna en rekke krangler! 

3. SMIL OG VÆR GLAD. Sørg for å være positiv  når du ikke har grunn til å være noe annet. Er været surt? Ikke la det ødelegge humøret vel! Den negative energien smitter raskt over på partneren, og da er krangelen like rundt hjørnet. Er mannen sur og sliten etter en lang arbeidsdag, hjelp han til å gjøre dagen bedre. Overrask med noe hyggelig! Lag en deilig dessert eller gi partneren en god og avslappende massasje. Hjelp hverandre på en dårlig dag!

4. Oppmuntre hverandre. Når man bor sammen og hele tiden ser hverandre har man lett for å glemme det lille men samtidig store, å gi komplimenter. Det krever så lite, men gleder så mye! Ikke glem det bort. Har mannen tatt på finskjorta en dag, så gi han et kompliment for det! Er han en slappfisk som ikke gir noe tilbake, er det lov til å kjefte litt i starten. Er han ikke flink til å gi komplimenter, så lær han å bli flink! Ikke kjeft han ihjel og gjør hele kompliment opplegget til en sur sak, men oppmuntre til å komme med fine ord tilbake og vis hvor glad du blir når de faktisk kommer!

5. Man skal nyte hverandres selskap, men samtidig gi rom. Man behøver ikke alltid å sitte oppå hverandre i sofaen. Av og til er det like hyggelig å sitte i hver sin krok å jobbe med helt forskjellige ting. Man har behov for litt rom av og til.

6. Ikke glem bort vennene! Det er kjempeviktig å ikke bli så oppslukt i hverandre at venner og omverdenen glemmes bort. Jonas og jeg har ihvertfall begge behov for å komme oss ut en gang i blant. Ta en ordentlig jentekveld med godteri, film og jentesnakk eller en ordentlig guttekveld med fotballkamp på skjermen. Dersom paret er sammen bare de to hele tiden, vil det ikke bli noe å snakke om til slutt. Viktig med en vennekrets ved siden av forholdet!

7. Kommuniser, kommuniser, kommuniser! Prat sammen. Er det noe som plager deg, så snakk! Fortell han det. Det er ingenting som er verre enn å bygge opp problemene til en stor, ekkel klump som til slutt sprekker i en diger krangel. Løs problemene mens de enda er små. Vær en god lytter. Ikke lukk ørene så fort kritikken kommer. Er det noe DU kan gjøre bedre for at forholdet kan fungere bedre? Som regel ligger ikke alle problemer på en av partene.

8. Beveg dere utenfor huset. Gjør hyggelige ting sammen også utenfor husets fire vegger. Vær flink til å gå på kino sammen! Unn dere en god middag på favorittrestauranten, som ingen av dere har strevd for å lage. Det er så godt å komme seg ut en gang i blant. Nå som sommeren er i gang, er jo alternativene langt større også! Dra på fisketur, på piknik eller bare en forfriskende tur. Gjør en innsats for å holde oppe gnisten!

Gi og ta, smil og vær glad! Så er allerede mange problemer løst. 

61 kommentarer
    1. Utrolig brae tips!! Selv er jeg ikke veldig gammel, kun 14, men disse rådene skal jeg ihvertfall ha i bakhodet når jeg blir eldre:) Det virker som om Jonas og du har det superfint sammen, og gratulerer med nytt hjem!
      Du virker som en super person, elsker bloggen din!:) Fortsett å spre ditt gode humør 😀
      Klemmer fra fast leser

    2. Utrolig bra skrevet! Mange av de tipsene skal jeg virkelig ta med meg videre å tenke over! 🙂 Jeg unner ditt forhold til Jonas. Håper min kjæreste og jeg klarer noe det samme som dere klarer. Du er en utrolig inspirasjon for meg.
      Kjempe søte bilder av dere også 🙂

    3. ja nå har vi det virkelig flott kjære:) bare kom deg hjem ifra spania sånn at vi kan komme oss til Afrika:) Elsker deg!

    4. Du er virkelig en blogger som fortjener og være på topplisten!
      Du oppdaterer ofte, og har aldri et kjedelig innlegg.
      ELSKER bloggen din Marthe!!

    5. åå, for noen herlige bilder! har ikke kjæreste selv, men hadde nok fulgt disse punktene for at det skulle vært like bra hver dag 🙂

    6. Kjempebrae tips:-) dere er så søte sammen<3 kommer til å ha disse tipsene i bakhodet når jeg blir litt eldre..

    7. Fine tips Marthe 😀 Bor selv sammen med kjæresten (9 mnd) og har gjort det siden starten. Nå har vi veldig lik personlighet, liker oss hjemme og kan fint sitte et par timer med hver vår ting uten å være oppå hverandre. Tror det er en veldig viktig ting!

    8. Vet du hva Marthe? Du har strevd og stresset lenge om hva du skal bli og utdanne deg som. Og den perfekte jobben for deg må jo være psykolog. Du er så flink til å gi tips og gode råd! Spesilt om forhold. Så kanskje det er mulig å spesialisere seg innen ekteskap/kjæresteforhold og gi tips og råd. Perfekte jobben for deg! 😀

    9. Du har glemt disse tipsene:
      – Samboerkontrakt. Det er mange som synes denne delen virker så utrolig lite romantisk eller unødvendig, men det er uansett en viktig del av livet deres. Få med ALLE detaljer, og da mener jeg virkelig ALLE detaljer i kontrakten. Slik som eiendeler, hvem som eier hva, og arv, testamente, donor-spørsmål, osv, osv. Finnes mange ulike eksempler på samboerkontrakter som kan lastes ned fra nettet, eller hentes hos en advokat.
      Ha dette i bakhodet selv om du kanskje ikke kommer til å vurdere noe slikt på en god stund.
      – Felleskonto.
      Opprett en egen konto hvor dere setter inn hvert deres faste beløp i måneden som skal gå til utgifter slik som husleie, mat, rengjøringsartikler, osv…. Så kan dere bruke deres egne penger til akkurat hva dere selv uten at den andre trenger å ha noe med det.
      Sånn, det var mine tips til deg:)

    10. Så utrolig fint innlegg:) Dette skal lagres i favoritter, slik at jeg kan finne det fram i blant for å huske tipsene! Kom gjerne med flere slike innlegg!

    11. Mange gode tips her altså! 🙂
      Flyttet sammen med kjæresten selv for litt over en måned siden og har akkurat samme erfaring som deg; ting blir bare bedre og bedre! Nå er det lett å si sånt etter en liten måned, alt er jo “hyggelig og flott” i førsten, men en god start gir jo et godt grunnlag for fremtiden au 🙂
      Så det var ei som hadde nevnt samboerkontrakt lenger oppe, den kan jeg si meg helt enig i. Nå flyttet jeg inn i huset hans, så det var ganske greit. Men vi lagde en kontrakt uansett. Den er så veldig veldig grei å ha 🙂
      Kos deg masse videre på ferie, det ser helt utrolig deilig ut! 🙂

    12. Utrolig flott innlegg med mange flotte tips! 🙂 Veldig bra at du skrev et slikt innlegg, tror mange setter stor pris på det. Det gjorde iallefall jeg. Skal flytte inn med kjæresten nå den 2. Juli og har aldri bodd med en kjæreste før, bare på internat og med besteveninnen min i leilighet. Så desse tipsene var midt i blinken for meg og så absolutt til hjelp! 🙂 Digger bloggen din, Marthe! 🙂 Stå på! Du virker som en fantastisk jente <3 Kos deg masse videre i Mallorca. Har selv vert der for to år siden, i Alcudia, og storkoste meg der. Mallorca er nydelig, og spesielt nydelige og idylliske strender. Er selv i varmere strøk nå, på Kreta. Ha en super dag videre! 🙂

    13. tusentakk for gode tips! selv er jeg bare 14 så blir nok ikke helt for meg enda, men dette er virkelig noe jeg skal ta med meg videre i livet! <3<3 favoritt blogg, helt klart!

    14. Kjempe bra tips, er jo bare 14 enda 🙂 men kommer jo etterhvert jeg å, så det er fine tips til å ta med videre 😀

    15. For et nydelig innlegg! Skal flytte sammen med kjæresten til høsten og jeg tror vi er ganske like som dere (: Søte dere er på sofabildene 😀
      – L

    16. Så utrolig flotte tips du kommer med! 🙂 Viktige verdier i ett forhold som lett glemmes når man er i et forhold man satser på

    17. Takk for tipsene! Jeg og kjæresten har tenkt å flytte ilag, men jeg må få bedre jobb først slik at jeg kan hjelpe til å betale litt. Jeg lurer på en ting. Hvis du skal ha jentekveld f.eks hos deg, hvor skal du gjøre av Jonas da? 🙂

    18. Takk for så mage gode tips, helt enig med deg (selv om jeg ikke er i noe forhold..).
      Jeg holder på med en gutt nå, roter sammen og slikt og fått noen bittesmå følelser for han. Men vet ikke helt hvor jeg står ennå, men har fortalt han hva jeg føler. Så om vi blir sammen en dag, og kanskje etter det samboere – skal jeg virkelig bruke disse tipsene! 🙂

    19. flotte tips =) Jeg er nok litt gammeldags av meg, og liker å rydde, vaske og lage mat mens han slapper av, hehe 🙂 Men, nå er jeg hjemmeværende også, så har nok av tid, mens han går på skole og jobber – så skulle vel bare mangle at jeg står på litt ekstra i huset 🙂

    20. Så fine tips! Hat nettop flyttet med kjæresten min så gode tips!:) flink du er og for et skjønnt par!,:)

    21. Nå fikk jeg enda mer sommerfugler i magen med tanke på samboerskap 🙂 Gode tips! Er veldig enig i “gi og ta”. Det har så mye å si!

    22. Disse tingene lærte vi oss ganske kjapt når Tom og jeg flyttet sammen, og det går så bra! Jeg er så takknemlig for å ha funnet en som han :))))

    23. Først av alt: UTROLIG NYDELIGE BILDER AV DEG OG JONAS, hælledussen!
      Og tusen takk for at du skrev dette innlegget, det var akkurat det jeg trengte nå. Mange nyttige, fine og lure måter å få forholdet til å fungere på! Får vel brette opp arma nå og gjøre et skippertak for å få forholdet mitt på rett kjør.
      Igjen, tusen takk Marthe – du er fantastisk!

    24. Fantastisk innlegg!! Selv på ferie tar du deg ikke ferie. Du fortjener virkelig toppliste plassen. Du tar deg ikke frivillige bloggpauser fordi det er fint vær, eller fordi du er fyllesyk i 17 dager. Du er fantastisk Marthe, og du og Jonas er kjempe flotte sammen. Nydelig innlegg, nok en gang 🙂
      – Kristina K 🙂

    25. Skal flytte sammen med kjæresten min nå til høsten, vi har vært sammen i 10 måneder og opplevd utrolig mye sammen! Tror nok det skal gå ganske bra å bo sammen med han, så jeg gleder meg som en liten unge! 🙂

    26. så utrolig bra innlegg! Du og Jonas virker som at dere har det perfekt sammen, dere er ihvertfall kjempe søte! 🙂
      Men kan du ordne så du får ” facebook likes” under innleggene? Sånn at det går ann og dele det videre på face 🙂

    27. Du må være en fantastisk samboer å ha! Du inspirer meg. Liker mat tipsene dine. Kunne ønske jeg var like flik ¨husmor¨ som deg. 🙂

    28. Ironisk hvordan fasade kan bedra. Var vitne til en hendelse på “Alf & Verner” sist helg. Jeg kjenner deg jo ikke, men du virker som en veldig skikkelig jente og du fortjener bedre enn en cheating bastard.
      – “Fool me once shame on you, fool me twice shame on me”

    29. For et flott innlegg, Marthe ! Søkte litt rundt på google så kom jeg over dette, helt fantastisk !! Jeg skal virkelig ta og bruke disse tipsene her til mitt forholde ! Du er super !

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg