Moutfit – 04.06.12

Jeg må lære meg å ta bilder! Alvorlig talt, nå har jeg hatt samme kamera i tre år og enda har jeg ikke lært meg det. Jeg vet hvordan jeg skal få gode bilder når solen skinner, men på dager som denne hvor skyene dominerer aner jeg ikke hva jeg skal gjøre for å få klare, flotte bilder. Hjelp? Til nå har jeg bare satt ISO på 200, F på det laveste 1,4 eller 1,6 og lukkertiden styrer seg selv.

Jeg setter kamera på A så kamera selv kan finne ut hvor mye lukkertiden bør stå på i forhold til hvor lyst det er ute, men jeg synes ikke det gjør en veldig god jobb. Bildene blir alltid alt for lyse. I dag har jeg foreksempel fått blondt hår. Jeg har ikke blondt hår, så jeg vil ikke ha det på bildene heller.


Skinnbukse fra New Yorker
Topp fra Bikbok
Jakke og veske fra Gina Tricot
Sko fra modekungen

Jeg har kamera Nikon D3000. Noen gode tips?

53 kommentarer
    1. Har samme 🙂 Du burde ta kameraet på M, sånn at du styrer lukkertiden selv. Jo høyere lukkertiden er jo mørkere blir bildet. Det gjør det også lettere å ta bilder når det er mørkt, da bildet blir lysere om du har veldig lav lukkertid
      Håper det hjalp! 🙂

    2. Jeg har bare peiling på hvordan jeg skal bruke mitt eget kamera dessverre. Men det beste tipset jeg har å komme med er bare å prøve seg ut, rett og slett. Prøv mange innstillinger, så får du det til etterhvert 🙂
      Utrolig rocka antrekk! Jeg elsker toppen og skoene, veldig fint 🙂

    3. Andrea Lynnes: Hei! Lukkertiden blir den samme om jeg har på M eller A hos meg. Den går som regel på det høyeste på lukkertiden når den stiller seg automatisk også, men bildene blir likevel alt for lyse. Er det noe jeg må gjøre med isoen tror du?
      Tusen takk dere <3

    4. Jeg har Nikon D5100 og har hatt noe av det samme problemet. Prøv heller å sette ned ISO! 100 eller 150 hadde kanskje gjort seg? 🙂

    5. Du må alltid ha iso så lavt som mulig og stille hvitbalansen rett. Er det sol må den stå på sol, er det skygge, stiller du inn på skygge, osv 🙂

    6. Jeg anbefaler deg å sette kameraet på M. Da kan du styre alt selv. Til høgere du stiller lukkertiden, til mørkere blir bildet. Til lågere du stiller lukkertiden, til lysere blir bildet. Jeg anbefaler å ha blenderen på det minste, for da blir bakgrunnen mer blurrete enn viss du har en høyere blender. ISOen gjør at bildet blir lysere til høgere den er. Dersom ISOen er veldig høy, kan også bildet bli litt kornete.
      På canon kamera (vett ikke om det er det på nikon) kan du stille inn “været” også. Dersom det er dagslys, kan du stille på det. Dersom det er skygge, kan du stille på det. U name it! 🙂

    7. skjønner hva du mener, har nøyaktig det samme problemet, men jeg har jo canon så det sier kanskje seg selv at bildene blir grå og fargene blir litt rare.
      Fint antrekk da, elsker skoene!! 😀

    8. iso’en skal alltid være på 100 og lukkertiden kan godt være på over 1000++ hvis du tar bilder ute midt på dagen i solskinns lys.Da får du utrolig fine bilder. Det lærte jeg av en proff fotograf 🙂
      Fint antrekk :))

    9. Det er veldig vanskelig å få til gode bilder når det er overskyet ute fordi det gir et rart lys. Det beste er å prøve seg frem, både på iso, lukkertid, blenderåpning og hvitbalanse.
      Lykke til! 🙂

    10. du kan prøve og endre på blenderåpningen, altså f. for du må huske at lavt tall, er stor blenderåpning. Så når du har blenderen på det laveste tallet vil blenderåpningen være på det største, altså mye lys slippes inn på en gang.
      Om ikke dette fungerer er det kanskje like greit og stille kameraet på manuell, slik at du selv stiller inn både lukkeren og blenderen. det tar litt lengre tid men når du først finner de riktige innstillingene vil nok resultatet bli kjempebra 🙂

    11. Du har jo blondt hår, er det brunt eller? 😛 Da er det veeldig forskjell fra kameraet ditt,for på alle bildene du legger ut, så har du lyst hår(blondt). men hva har det å si når du kler det ? 🙂

    12. F 1,4 eller 1,6 er den høgaste blendaråpningen, noko så gjer at kamera ditt slepp inn veldig mykje lys! Anbefale deg å skru den ned på 5,6 å stilla lukkertida der etter 🙂 I tillegg når du slit med for lyse bilde, så hadde det vert lurt å tatt ISO ned på 100 🙂

    13. Jo lavere blendertall du har (f/1.4, f.eks.), jo lysere blir bildene. Når det er sterk sol, har jeg som regel på f/2.2 – det blir blurry nok i bakgrunnen uansett 🙂
      Ellers er det lurt å stille lukkertiden selv. Ser at andre har forklart hvordan den fungerer.
      Og, selv om det virker som at du vet det, kan jeg legge til at jo lavere ISO-tall, jo mørkere bilder. Jeg har på 100 på solfylte dager.
      Lykke til, og prøv deg frem! Jeg har en venninne som er fotograf som jeg får litt tips av om jeg spør, men min kunnskap består for det meste av masse prøving og feiling! 🙂 har Nikon D5100, så de likner litt. Er venn med deg på facebook, så du kan evnt spørre meg direkte der hvis du vil. Er mye jeg ikke kan, men er jo en del jeg har lært meg etterhvert også 🙂 synes bildene dine er fine, men da handler det altså kanskje mest om flaks?? :p

    14. Kan prøve å forklare enkelt; På manuelt har jeg ISO 800
      Der det står F og så et tall på skjermen regulerer man lysmengden som slippes inn, og når man skifter tall der ser man på skjermen hvor stor lysåpning det er, og det tallet ved siden av, 1/ et eller annet regulerer lysmengden på en måte det også, still inn F-tallet på noe, og så kan du prøve deg frem med brøktallet
      I mørke rom sier det seg selv at man må ha stor lysåpning, mens det brøktallet finjusterer lysmengden ekstra mye på en måte…
      Litt avansert kanskje:P

    15. Jeg har alltid ISO på 400, men for å få bildene mørkere må du stille på F 🙂 jeg bruker også A, så lukkertiden styrer seg selv, men du må endre på F for å komponere bildene etter lyset. Prøv deg frem, så skjønner du fort hva jeg mener!

    16. viss du bruker photoshop burde du heller ha innstillingane inn på slik at det blir hakket mørkare enn lysare, for ellers kan det bli utbrent! blendaren altså det du skriver 1,6 er sånn at du får liten dyphetsskarphet, altså at kun det du fokuserer på blir i fokus,men viss du feks tar på 11 får du meir fram bakgrunnen:) f er lukkaren, for å unngå å få for høg utbrendthet i bildet, prøv deg fram for det er ingen spesiell oppskrift. berre ulike måter å få fram lyset på! lykke til:) viss det er veldig vanskelig å lære seg kan du og melde deg på eit nybegynnerkurs for proffkamera, hjelper mykje:)

    17. -Hvis bildene er for lyse, ta ned ISO
      -Hvis bildene er for mørke, ta opp ISO
      Når du har lavt blendertall(F), så er det stor åpning i linsa, noe som betyr at det tar inn mye lys..
      Når du har stort blendertall(F), så er det liten åpning i linsa, noe som betyr at det tar inn lite lys..
      Lavt tall = Stor åpning
      Høyt tall = Liten åpning
      Hadde jeg vært deg, ville jeg først tatt ned ISO til 100. Er de forsatt lyse, så ta opp blendertallet litt, tror neppe det er stor forskjell på hvor uklar du får bakgrunnen. Men vil du ha absolutt bakgrunnen på det mest uklare, altså f/1.2 eller f/1.4, så prøv å gjøre så godt du kan med å få raskere lukketid og ikke la kamera bestemme.

    18. June: Jeg har blogget i et år og et par måneder 🙂 Tusen takk for det! <3
      Tusen tusen takk for hjelp dere! Jeg har skjønt hva jeg skal prøve på, men jeg tror også redigeringsprogram har mye å si for bildene. Jeg har prøvd mye av det dere har nevnt her allerede, men forskjellen blir ikke så veldig stor. Jeg tror at jeg må lære meg noen litt mer avanserte redigeringsprogram også jeg! 😀

    19. Om du vil ha bildet mørkere må isoen være ganske lav, og lukkertiden kan du stille ved å vri på hjulet som er øverst der oppe over OK knappen 😛
      Blenderåpningen burde du jo også stille på 🙂

    20. Jeg syns du kler blondt hår jeg 🙂 Men kan du ikke prøve å bli brunette? Sånn ordentlig brunette, sjokoladebrun f.eks? Det tror jeg hadde kledd deg! :))

    21. Jeg anbefaler deg å få deg et redigeringprogram, f.eks Gimp. Det skal ikke så veldig mye redigering til for at bildene blir mye bedre 🙂

    22. Så fin du var i dag! 🙂 råstilig med skinnbukser 🙂 og skoene dine passet så bra til hele antrekket!

    23. Kan du snart poste en video? kansje der du viser hvordan du ordner håret ditt 😀
      Du har helst sykt nydlig hår! mesunnelig 🙂

    24. Du må være forbildet mitt. Du har en så fantastisk fin kropp, og et fantastisk utseende i det hele tatt. Det skal du vite 🙂 Elsker bloggen din!

    25. Ta bildene dine i NEF filer siden du har nikon( du bytter det på bildekvaliteten i menyen) , og til lettvin redigering kan du bruke Adobe Lightroom.
      Når du tar nef filer har du mulighet til å redigere så mye mer enn med jpg, spesielt eksponeringen.
      syns du tar veldig fine bilder, men med litt redigering kan du nok få ett mere morsomt utrykk 🙂

    26. hei marthe! hvordan er disse skoene å gå på? 🙂 er de vonde? eller er de som andre høyhelte sko?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg