Tiger, Tiger

Dette er den sykeste boken jeg har lest. Å skulle skrive en bokomtale og vurdere en selvbiografi synes jeg er rart. Det er jo som å vurdere en annen persons liv. Historien blir med en gang ti ganger sterkere når man vet at den virkelig har hendt. Det du leser har virkelig skjedd en tid og et sted i verden.

Først og fremst må jeg si at jeg ville satt en aldersgrense på denne boken. Jeg synes det er alt for mange brutale beskrivelser til at en 12 åring kunne lest den, men igjen personen dette skjer med er ikke mer enn syv år gammel selv. Dette er noe som skjer, har skjedd og kommer til å skje med tusenvis av andre barn. Margaux Fragoso, forfatteren av boken må være ei vanvittig modig jente.

Margaux er bare syv år gammel den dagen hun møter 51 år gamle Peter. Hun er i svømmehallen når hun oppdager fjeset til en tilsynelatende snill mann. “Kan jeg få leke med deg?”, spør hun og fra den dagen er han ikke bare hennes lekekamerat men også hennes plageånd. Margaux vokser opp i en famlilie hvor moren er psykisk syk og faren alt annet enn god. Moren går stadig inn og ut fra sykehuset og faren jobber dag som natt. Er han ikke på arbeid, så er han missfornøyd med enten utsende på datteren eller noe hun har gjort. Dermed slår, smeller eller skriker han til henne de få timene han er hjemme. Margaux har ingen god oppvekst og dermed er det forståelig at hun blir et enkelt bytte for pedofile Peter.

Margaux synes Peter er verdens snilleste mann. Han lar henne gjøre hva hun vil og leker med henne fra morgen til kveld. Margaux har aldri følt seg så elsket som hun gjør med Peter. Han forteller henne hyggelige ting og gir henne komplimenter som hun aldri har fått før. Etterhvert som Margaux føler seg trygg i hjemmet hans begynner han å klemme og kysse på henne. Når hun synes det går for langt, finner han alltid en metode for å få henne til å godta mer berøring. Margaux synes dette er plagsomt, men når hun prøver å fortelle det til han, får han straks tårer i øynene og begynner å gråte. Hun får dårlig samvittighet og godtar med tiden bare mer og mer. 

Margaux fyller tolv år og er fremdeles bestevenn med Peter. Drømmen er at de skal gifte seg, få barn og stikke av fra alt og alle. Margaux begynner på ungdomsskolen, og medelevene synes det er rart å være bestevenn med en over 50 år gammel mann. De aner misstanke og paret må være mer forsiktige for ikke å bli oppdaget. Inni husets fire vegger skjer det fryktelige ting. Peter missbruker Margaux seksuelt som aldri før og hendelsene er beskrevet i hver minste detalj. Jeg måtte lukke boken flere ganger og virkelig puste ut mellom noen av sidene da det var så brutalt og ærlig.

Samtidig som man i boken Tiger, Tiger får et skremmende innblikk i den pedofiles tankeverden, får man også litt forståelse for hvordan ei syv år gammel jente kan godta slike fryktelige ting fra en 50 år gammel mann. Dette er den mest brutale boken jeg har lest, men jeg er likevel glad jeg leste den.

Boken fås kjøpt på norsk HER
Og for kun 99 kr på engelsk HER (affiliateslenker)

23 kommentarer
    1. Den boka har eg virkelig lyst å lese! Eg les ei no som også omhandla noko som har skjedd på ekte og så fort eg er ferdig med den kjem det omtale på min blogg! Den heite bare en datter og eg anbefala deg som lika å lese bøker virkelig å lese den 🙂

    2. den hørtes utrolig trist ut men jeg liker også sånne bøker. Høres sikkert ut som tidenes psykopat eller noe, men jeg liker dem. Selv om de er utrolig triste. Du burde lese Vannliljen og Voldtatte Følelser av Hanne Dahl. Har lest dem selv og liker de veldig godt. Dette er i Norge da og Hanne Sahl skriver om hvordan hennes oppvekst var i Vannliljen fra hun var liten til 16-17 og Voldtatte følelser er fra hun er 17 og oppover. Utrolig sterke bøker!

    3. Wow, det er en bok jeg virkelig må lese. Uansett hvor rart det høres ut å si, så elsker jeg sånne bøker. Det er viktig med en realitetssjekk en gang i blant, og huske på at alt ikke er en dans på roser og at sånt faktisk skjer med ekte mennesker; ikke bare på film og i bøker.

    4. fy faen, tror ikke jeg klarer å lese den.. er så sinnsykt trist, er kjempeglad for at jeg aldri har opplevd noe slikt! Håper du har det fint ellers Marthe, du virker som en kjemphyggelig jente 😀

    5. Det er det jeg liker så godt med bloggen din. Du er ikke bare sykt pen og har helt fantastiske antrekk osv, men du leser også bøker og det blir jeg så inspirert av. Jeg har faktisk skaffet meg en av bøkene du har anbefalt før fordi jeg stoler virkelig på at om du sier bøkene er bra, så er de det. Den her skal jeg kjøpe så fort så mulig. Fordiom du sa den var brutal. Jeg liker slike bøker, det høres kanskje litt rart ut, menmen. stå på Marthe, jeg kommer alltid til å følge bloggen din så lenge som du blogger, og jeg håper å se masse Moutfits og bokanmeldelser i fremtiden. Du har sikkert hørt alt dette før, at bloggen din er så bra og blablabla, men når jeg skriver en så lang,teit kommentar som du ikke gidder å lese engang, så mener jeg hvert ord av det jeg skriver.
      -klem fra en fast leser :-))

    6. Uff, er tolv år selv, og bare det å lese det du skrev om boka, virket ubehagelig. Er enig i at det ikke er noe sjakktrekk for oss (de litt yngre) å lese en bok som det! 😉

    7. Oi. Den hørtes trist ut, men samtidig er det kanskje greit å lese. Slik at man får innblikk i slike ting 🙂

    8. SIKKI: Nei, du får vente noen år før du setter deg inn i denne boken 🙂 Den er nok mer for voksne tror jeg 🙂
      anonym: Tusen tusen takk for en kjempehyggelig kommentar. Nå ble jeg glad! 🙂 Slike tilbakemeldinger setter jeg stor stor pris på, så takk skal du ha. Håper det blir flere av disse positive kommentarene fremover 😀 Klem!
      Christina: Ikke sant! Kjempeviktig. <3
      anonym: Tusen takk. Ja den er ganske brutal i beskrivelsene så jeg ville ikke lest den om ikke jeg var vandt til slike bøker. <3
      Vibeke: Tusen takk for tips. Boktips kommer alltid kjempegodt med og disse høres veldig interessante ut! Hehe, ikke sant. Man føler seg litt spesiell når man faktisk sitter å leser om slike hendelser, men det er jo litt viktig å ikke bare lese om fryd og fornøyelser også! 🙂
      Gry: Åja, den tror jeg heller ikke at jeg har hørt om. Tusen takk for tips! 🙂

    9. Jeg har vært innom bloggen din flere ganger om dagen lenge nå og hvor seriøst du tar jobben som blogger er virkelig noe man setter stooor pris på! Det er også inspirasjon. Denne bokomtalen var utrolig bra og jeg fikk SÅ lyst til å lese denne boka. Alt du gjør på bloggen ser man at du legger masse jobb i og du gjør en så fantastisk bra jobb. Haha, jeg roser deg bare rett opp i skyene, men jeg synes du fortjener å være på toppen på blogglisten. Fordi det er veldig få som gjør en sånn superbra jobb som deg! Jeg vil uten tvil fortsette med å være fast leser. Og jeg gleder meg masse til å følge deg på de spennende reisene dine fremover mot sommeren! Mange klemmer meg – Johanne <3

    10. Nødt til å lese denne da kanskje…
      Du er nødt til å lese Den Glemte Hagen, jeg trodde jeg hadde lest bra bøker, men jeg forelsket meg i denne.. Ble liggene å lese en hel lørdag uten å gjøre NOE annet!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg