Canon vs Nikon – Min konklusjon!

Veldig morsomt å lese alle forslagene deres på forrige innlegg! Det var nok verken fargelinser, alexander Wang veske, nye bukser eller farget hår jeg ville frem til i dag. Jeg har gått til innkjøp av ny portrettlinse til det nye Nikon kamera mitt. NÅ skal det bli mye gode bilder fremover. Forhåpentligvis får jeg tatt noen potensielle header bilder også i nærmeste fremtid. Det blir bra!

Nå har det seg jo slik at jeg har to speilreflekskamera OG to portrettlinser i hvert sitt merke. Derfor kommer nå et etterlengtet innlegg hvor jeg forteller litt om hva jeg er mest fornøyd med.

NIKON PORTRETTLINSE
På bildet over ser dere innpakningen til min nye Nikon portrettlinse. Den er nesten helt lik den jeg hadde som ble vannbadet og ødelagt da jeg var i Mexico, men “blurrhet-skalaen” er hakket bedre da dette er en 50 mm 1,4 og ikke en 50 mm 1,8 slik som min gamle. Jeg var strålende fornøyd med min gamle også, men fantes det virkelig noe som var enda bedre igjen så måtte jeg jo bare gå for den! Denne nye linsen koster 2700kr. 700 kr dyrere enn min gamle, men jeg har virkelig troen på at denne linsen skal gjøre underverker for de fremtidige antrekkene! En portrettlinse egner seg ypperlig for meg som tar daglige antrekksbilder da bakgrunnen blir blurrete, mens jeg og klærne kommer i fokus. Tidenes kjøp!


Slik ser linsen ut. Fås kjøpt på blant annet Elite Foto.

NIKON KAMERA D3000
Denne modellen er så gammel at den ikke selges i butikkene i dag, men jeg var så heldig at jeg fant det på finn.no for 2200kr! Det var dette kamera jeg hadde tidligere, men som også ble ødelagt i Mexico. Jeg er så fornøyd med dette kamera at jeg ikke engang vet hvordan jeg skal få sagt det tydelig nok. Det er en grunn til at jeg stresset meg ihjel for å få tak i det på nytt. Fargen på bildene er bare det beste jeg noen sinne har vært borti. Kontrasten på Nikon er helt annerledes enn på Canon bildene selv når jeg stiller innstillingene på nøyaktig det samme. For ikke å snakke om blitzen! Canon + den opprinnelige blitzen som følger med, blir hvite ansikt og grålige farger, akkurat som på et dårlig digitalkamera. På Nikon derimot får både mennesker og andre motiv alltid den friske og fine fargen de virkelig har. Dette gjelder kun Nikon D3000. Bruker man Nikon D3100 (nyere modell), får man samme problem. Skal du gå til innkjøp av dette kameraet så anbefaler jeg å kjøpe en egen Nikon blitz. -Men det aller beste er jo å ta bilder ute i godt lys uten behovet for blitz.


Nikon D3000. Kjøp heller et billigere kamera og invester i en god linse eller to. Det er der magien ligger!

CANON PORTRETTLINSE
Canon portrettlinsen min ser dere til høyre på bildet over. Dette er en 50 mm 1,8 linse som tilsvarer den samme som jeg hadde og var storfornøyd med i Nikon tidligere. Av en eller annen grunn koster denne linsen likevel 1000kroner mindre enn samme i Nikon. Hvorfor fant jeg ikke ut før jeg testet den. Bakgrunnen på bildene blir selvsagt blurrete ved bruk av denne også, men langt ifra like mye som Nikon får til. Headerbildet mitt er foreksempel tatt med den gamle Nikon portrettlinsen min og her ser dere tydelig hvor gode bilder den tok. Tilsvarende i canon kunne aldri tatt et slikt bilde. Jeg har vært på flere fotobutikker og fått forklart hva jeg skal stille kamera på for å få absolutt best resultat, men ingenting måler seg med Nikon bildene.


 
Til venstre – Canon portrettlinse 50mm 1,8             Til høyre – Nikon portrettlinse 50 mm 1,4

 
 
 
Til venstre – Canon portrettlinse 50mm 1,8       Til høyre – Nikon portrettlinse 50 mm 1,8

CANON KAMERA
Kamera jeg har i merket Canon er et 1100. Det er en av de enkleste og billigste modellene Canon har i speilrefleks. Den skal koste rundt 3200kr ny i butikken. Kamera er superlett å forstå seg på, men heller ikke med orginal linsen synes jeg bildene blir på langt nær så flotte som bildene med Nikon’s orginallinse. Jeg stiller innstillingene på nøyaktig det samme, men resultatet blir ulikt. Fargene på Canon blir rett og slett mer grålig og jeg må redigere kontrasten sterkere på hvert eneste bilde for å få de samme friske fargene som Nikon gir. Jeg synes også at det er vanskeligere å få flotte bilder ved bruk av Canon. Det er mer som må stilles om på fra sted til sted for at resultatet skal bli best mulig. På Nikon D3000 kan man sette på auto om man vil og resultatet blir like flott som med proffinstillinger på Canon. Synes JEG vel og merke. Jeg hadde ikke brukt unødvendige penger på å kjøpe enda et nytt både Nikon kamera og Nikon portrettlinse hvis ikke jeg syntes det var verdt det.


Til vestre har dere orginal linsen i Canon, og til høyre er orginal linsen til Nikon.

Min konklusjon: Kjøp Nikon!

– Marthe <3

117 kommentarer
    1. jeg lurer på hvor lang leveringstid det er på betakaroten? ( bestilte fra sidebaren din til høyre )

    2. shiit! stor forskjell på bildene over!! ønsket å bytte til canon en stund nå, men nå tror jeg at jeg bare invisterer i en braa linse til mitt nikon d5000 😀

    3. Det hjelper jo ikke å bruke de samme innstillingene på begge kameraene når det er forskjellige kameraer… Du må jo så klart omstille slik at eksponeringen blir riktig der og da. Men det er jo mulig at 1100D ikke er like bra som 600D, som jeg har. Det gir hvertfall sterke og fine farger, og jeg bruker bare P-innstillingen 😀

    4. Liker nok Nikon best jeg også! Har selv det samme kameraet som deg, D3000, og er kjempefornøyd! 🙂 Blir kjempefint lys og kvaliteten er bra 🙂 Kunne ikke tenkt meg å bytte til noe annet merke.

    5. Andreaaaa<3: Hehe, du vet! Meg og Nikon...
      Kristin: Så bra! Har du noen til å ta bildene av deg så blir det jo mye enklere 🙂 Ellers kan du investere i et kamerastativ, men det er jo gjerne litt pinlig å stå ute i dagslys på gaten og ta bilder av seg selv alene 😀 Hehe!
      Støylen - Eirin: Den øverste portrettlinsen med de første eksempel bildene er hakket bedre, men antrekksbilde eksemplene er tatt med akkurat samme portrettlinse men i de to forskjellige merkene 🙂
      Martine: Jeg svarte på det i den forrige kommentaren din på forrige innlegg. 🙂

    6. Kjøpte meg Nikon D3100 i går, og så lang er jeg kjempe fornøyd! Problemet med blitsen går helt greit, bruker ikke blits så mye uansett. Nå er neste innkjøp 50mm 1,4! 😀

    7. jeg synes faktisk at bildene du har tatt med canon var finere enn de med nikon?:) det ble med klarhet og helthet i fargene og selve bilde. jaja det er min mening:) fine bilder tar du uansett

    8. Det var stor forskjell på bildene, men jeg så at du brukte 1.8 og 1.4 til forskjell. 1.4 lager jo enda mere blurrete bilder enn det 1.8 gjør, og da blir det litt dumt og lage “forskjell bilder” for da ser det jo ut som at det er en veldig stor forskjell.
      Men jeg tror også problemet kan ligge i at du har den enkleste Canon kameraet. Om du hadde kjøpt et proft Canon kamera, så tror jeg det hadde slått det Nikon kameraet ditt.
      Men som i den stillingen du står i nå, så syns jeg du skal gå for Nikon kameraet ditt og heller selge det Canon kameraet ditt 🙂

    9. Fint innlegg. Legger merke til at med Nikon kameraet så blir det mer fokus på motivet. Men på Canon blir alt med. Synes Nikon sine bilder var finest, skjønner hvorfor du liker det sånt..!

    10. charlie: Ja det er det jeg ikke vil ha. Hehe! Bildene blir klare over alt og ikke bare der jeg ønsker det. På antrekksbilder så vil jeg jo gjerne at fokus skal være på klærne og meg, ikke på huset ved siden av og busken i bakgrunnen. Det blir også i fokus med canon portrettlinsen. 🙂

    11. Du kan jo ikke sammenligne en 1.8 linse med en 1.4 linse. Er jo STORSTOR forskjell på de linsene i Canon også. Så hadde du hatt en Canon 1.4 linse hadde resultatet blitt anderledes..

    12. Katrine: Som jeg nevnte til en annen også her så er det bare de øverste eksempelbildene hvor jeg har tatt i bruk den aller nyeste portrettlinsen. På resten av eksempel bildene så er portrettlinsene like men i ulike merker 🙂 Jeg hadde tenkt til å selge Canon kamera først, men nå tenker jeg å beholde det til video om jeg vil videoblogge mer fremover. Nikon D3000 har jo ikke video og det er fint med et reservekamera 🙂

    13. Sikker på at du stilte inn blenderen på canon på 1.8 og ikke på auto? Jeg har samme objektiv skjønner du, og bakgrunnen pleier da å bli mye mer uklar! Tenker på bildet av trærna 🙂

    14. Anonym: Jeg har på 1,8 ja. Det blir som regel ganske uklart når jeg tar veldig nærbilder, men på antrekksbilder hvor hele figuren skal vise og bildene må tas litt lengre ifra, blir det omtrent ingen effekt. :/

    15. Jeg ELSKER også mitt Nikon D40 kamera! Det er så fantastisk, selv om det er litt gammelt. Jeg har 50 mm f/1.8 til Nikon, og den er så bra. Det er min favorittlinse 🙂 Jeg har en far som er over gjennomsnittet interessert i foto (og kan mye om det), og da han skulle kjøpe 50 mm linse til meg sto det mellom f/1.8 og f/1.4, og valget falt på f/1.8. Selv om bildene blir mer blurry i bakgrunnen med f/1.4 er faktisk f/1.8 skarpere i bildekvaliteten 🙂 derfor konkluderte han med at det er en bedre linse enn f/1.4, og er dermed unødvendig å bruke 700 kr ekstra på den! Men det er sikkert smak og behag. Jeg er hvert fall strålende fornøyd og kommer aldri til å bytte fra Nikon 🙂

    16. Jeg har Canon, og er storfornøyd 🙂 Jeg har også hatt lyst til å prøve nikon, men tror jeg holder meg til mitt Canon EOS 600D!
      Elsker bloggen din, Marthe!

    17. Selv har jeg Canon 500d, og er strålende fornøyd til nå. Har planer om å kjøpe samme portrettlinse som du har til Canon, rett og slett fordi jeg har hørt mye positivt om den. Linsa passer også mitt budsjett bra. Dette er jo så klart hver sin smak, og jeg innrømmer at jeg aldri har prøvd Nikon før, så jeg aner ikke hva jeg synes er best, men er som sagt fornøyd med Canon. 🙂

    18. Jeg har Canon 550D, og synes det tar bedre bilder enn de du har lagt ut her.. Mens flere jeg kjenner har 1100, og de synes jeg tar mye dårligere bilder enn meg..:)

    19. Nikon er så mye bedre! Liker å ha bilder som har uklar bakgrunn og klart fokus på personen eller ting du skal ta bilde av. Akkurat som det bildet du har på headeren din 🙂

    20. Er en “Nikoner” selv, har d300 og den 1.4 objektivet du har der 🙂 Men det som er litt viktig er at 1.8 er jo et hakk dårligere enn 1.4, siden en blenderåpningen på 1.4 er større enn 1.8 🙂 Hadde 1.8 til nikon før, og det funka også veldig bra, men jo mer man betaler jo bedre blir det jo uansett. Men som du sier, bildekvaliteten kommer ganske ann på objektivet og magien ligger i henda på fotografen 🙂 Men du er sikker på at du hadde blederåpningen på canonobjektivet på 1.8 når du tok forskjellsbildene ? vet ikke om du bruker manuelle instillinger jeg, men 1.8 SKAL jo være litt bedre enn det 🙂

    21. hei:):) jeg har et utrolig rart spørsmål men har prøvd alt så ; jeg skal ha engelsk tentamen på mandag om samene, og fremføringen skal vare i 12 minutter, jeg skal ha om mat,klær,historie,kultur,reinsdyrene,hvordan de bodde osv osv.. og så lurte jeg på om du pleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeease kunne skrevet et innlegg om dette( på norsk:P), eller ihvertfall en kommentar????????????????????????? skikkelig rart spurt men er virkelig den vanskeligste oppgaven jeg noen gang har hatt, det kan jo bli et sånt litt annerledes innlegg:P hilsen en suuuuuuuuuuuuuuper fortvila niende klassing

    22. Jeg har canon, jeg synes det er kjempe bra!
      Jeg har aldri prøvd Nikon, men det er sikkert veldig bra!
      Ha en fin kveld ! 🙂

    23. Eg har et canon (450?) kamera, men er ikke så veldig flink å ta bilder.. Pleier son regel å bruke autofokus, men blir jo ikke alltid like fint… Noen tips til lette innstillinger når eg tar bilde av folk så hele overkroppen er med i vanlig lys inne og ute? Og når eg tar bilde av landskap ute, er det lurest å sette det på auto eller landskap (syns landskapknappen gir så lyyse bilder..) da? 🙂

    24. Haha! Du kan jo tydeligvis ikke med innstillingene. Herregud. Jeg har 50 mm. 1,8 og får veldig godt til denne “blurry”-effekten som du skriver så ofte om.

    25. Hei!
      Siden du alt er så godt i gang med det lærerike innlegg og nikon og cannon. Kunne du fortalt hvilke innstillinger som gjør hva. og hva du som regel bruker. Har selv cannon. Og skjønner hva du mener… Syntes bildene blir nesten like som et vanlig kamera. og det er nedtur. Håper på positivt svar!
      Melanie

    26. Tror ikke akkurat du har veldig god peiling. Hvis de i fotobutikken ikke klarte å lære deg noe bedre enn det der med Canonobjektivet burde de virkelig ikke jobbe der! Jeg går media og kommunikasjon og jeg har prøvd det objektivet der utallige ganger, og har faktisk ALDRI fått så dårlig resultat som det der, selv ikke på autofokus. Har vel heller med hvem som bruker kameraet…

    27. Mary: Ingen grunn til å bli sint 🙂
      Pia: Okei 🙂 Jeg kan også fint bruke auto på Nikon kamera mitt, men på canon synes jeg at man må bruke manuelle instillinger for å få gode bilder. Men jeg har jo et litt annet canon enn deg da 🙂
      Juliannemolsen: Ja det er klart. Og det er det jeg tenker med de samme portrettlinsene også. Når det i Nikon koster 1000kroner mer så er det jo selvsagt noe som er bedre ved dette. Kristina Andersen kjøpte også den billige portrettlinsen i canon og var også veldig missfornøyd med den. Vi hadde begge på 1,8 men fikk det likevel ikke til slik som ved Nikon. :/
      Christina: Ja men det stemmer helt sikkert det faren din sier 🙂 Han har nok god peiling vet du. Jeg har jo hatt begge og var superfornøyd med begge to jeg 😀

    28. Nikon er best, men siden jeg ikke bruker kameraet like mye, byttet jeg med søsteren min til Canon. Hadde Nikon i 3 uker før jeg byttet, og var fornøyd med det. Nikon D3000!
      Nå har jeg Canon EOS 550D og er fornøyd med det også. Det har jo også filmfunksjon.
      Men er enig med deg. Kjøp Nikon!

    29. Å jeg har også Nikon D3000, elsker kameraet mitt, men jeg har lenge lett etter portrettlinse, hvor kjøpte du det, og hvor mye kostet det? Plis svar, ønsket meg den linsen så lenge nå, + digger stilen din, forbildet mitt :’D<3

    30. Jeg som trodde nikon var dårligere enn canon. Så jeg kjøpte meg et canon kamera for ikke så lenge siden. Men tror jeg skal kjøpe meg et nikon, det tok så mye bedre bilder. 🙂 du er så pen!

    31. jeg har også nikon D3000 og er stor fornøyd! har vurdert å kjøpe en portrettlinse da jeg elsker effekten den gir og nå har jeg endelig bestemt meg – takk for godt tips 🙂

    32. Canon 1000d og 1100d er de dårligste canon kameraemd har jeg hørt, så er ikke rart i at det blir annerledes. Jeg har sett en haugevis med blogger som har canon og likt objektiv som deg som har tattt bedre bilder enn deg, så tror det kommer ann på personen bak kameraet og hvilket kamera det er.

    33. JULIE RULER: Så hyggelig å høre! Portrettlinsene har de i alle varianter på elite foto. Der er de også flinke til å forklare hva du stiller kamera inn på for å få best mulig resultat 🙂 Det nyeste i Nikon koster 2700, det jeg hadde tidligere som også er supert (50 mm 1,8 Nikon) koster rundt 2000kr og det jeg har i canon samme variant (50 mm 1,8) koster bare 1000 av en eller annen grunn. Hehe, men ettersom du har nikon så kan du jo velge i en av de første og da blir du fornøyd uansett tror jeg 🙂

    34. Meeen 1.4 er ikke det samme som 1.8, så hvis begge hadde vært 1,4 så ville det blitt like bra. Ooog så er det nOen som er “vokst opp” med nikon og noen med canon. Så mange vil si canon er bedre enn nikon og mange vil si at nikon er bedre enn canon, det er min mening daa:)

    35. Canon bildene var jo mye klarer og finere, ser det spesielt på bildet av løvetannen! Skjønner ikke helt hvordan du kan konkludere med Nikon, når Canon bildene ble så mye bedre? 😛 hehe

    36. Du kan jo ikke sammenligne 50mm f/1.8 med f/1.4. Du får minst like “blurrete” bakgrunn, som du liker å kalle det, med canon sitt 1.8 med de riktige innstillingene. Du har sikkert ikke brukt samme innstillinger på kameraene på de bildene hvor du har brukt 1.8. Dessuten er Canon EOS 1100D et relativt dårlig kamera. Jeg har Canon EOS 550D og 50mm f/1.8 og stiller inn på 1.8, iso og lukekrtid etter lysforholdene og får veldig bra bilder..

    37. Innstillingene på forskjellige kameraer er selvfølgelig forskjellig. Lurer på om du er sikker på at Canon kameraet du kjøpte er ekte? Det finnes mye dyrt lureri i utlandet, det var der du kjøpte det, var det ikke? 1100 er ikke den nyeste modellen akkurat, men bør kunne ta mye bedre bilder enn det. Allikevel synes jeg canon var noe bedre i kvaliteten faktisk, og jeg er sikker på at det finnes innstillinger på kameraet som gjør at antrekksbilder i helfigur også får en mer blurry bakgrunn. Tror du med fordel burde prøve et nyere canon-kamera for å få et bedre inntrykk, 600D er et supert kamera 🙂

    38. Malin: Les under bildene så ser du at jeg har brukt akkurat samme linse under antrekks bilde eksemplene. Jeg stiller ikke kamera på feil iso eller lukkertid i forhold til lys, men kvaliteten på selve kamera har nok masse å si. Canon 1100 har jeg hørt at flere har vært veldig missfornøyde med etter at jeg kjøpte det selv. 🙂

    39. Irene: Jeg skulle nok vært og sjekket på en foto butikk om kamera mitt er 100% ekte. Det har jeg jo ikke gjort. Jeg har selvfølgelig ikke merket at det har vært noe galt med det, bortsett fra at kvaliteten på bildene ikke er så veldig til å skryte av, men jeg har hørt fra så mange at dette er et dårlig kamera så jeg har ikke tenkt noe mer over det. Det skal jeg få sjekket! 🙂 Jeg har ei venninne som har 600D. Det har jeg testet (kun med orginal linsen) og det var en helt annen sak!

      Sara Hansen: Så hyggelig å høre! 🙂

    40. likte dette innlegget veldigt bra 🙂 selv er jeg ei Canon jente, og kommer til og være det. Men jeg får bakgrunnen en del mer skurrete på 50mm 🙂

    41. synest det var litt merkelig, med at jeg har canon 50mm (har canon 550d da) og får helt skurrete bakgrunn… men kjekkt å lese meningen din siden du hr begge typer 🙂 Er og kommer alltid til og være Canon jente jeg 🙂

    42. Men du har jo canon 1100… den er jo ikke så god.. jeg synes canon er et fantastisk merke! jeg har canon 600D, og den er bare super god! 🙂

    43. Marthe, Marthe, Marthe. Jeg får vondt i hjertet når jeg ser hvordan du behandler objektivene! Du må for all del ikke la “åpningen” inn i objektivet være åpen, og i alle fall ikke sette det åpent på en murvegg.. Objektivene blir fort ødelagt bare det kommer litt støv inn, og ikke ødelagt så det ikke fungerer, men selve bildene blir forstyrret, siden alt skjer inni der :/ Du må ha på plastlokket til all tid 🙂
      Ellers er jeg enig i at nikon er best 😀

    44. Hei Marthe, jeg vill først og fremst bare si at jeg elsker bloggen din!
      Jeg lurer bare på hvordan du finner på så bra overskrifter? :-PpPPpp
      er du bare så kreativ eller har du noen gode tips?

    45. Jeg sverger til Nikon selv! Nikon er den beste kamera-typen jeg har prøvd. Venninnen min har Canon og jeg har pleid å låne hennes iblandt når mitt er tomt for strøm eller lignende, og da merker jeg en stor forskjell på bilderesultatet. 🙂

    46. Super stor forskjell 🙂
      Jeg har også Nikon D.3000 men får ikke like brae bilder som deg, jeg har også den portrett linsen bare med manuell fokus og det irriterer meg litt, men er super fornøyd. Er enig med deg at Nikon er bedre en Canon.

    47. Jeg er enig, jeg har selv Nikon! Og jeg syns det canon bare er blitt en trend egentlig. Alle skal liksom ha canon speilrefleks uten at de har peiling på kameraer. det blir for dumt 😉 ..
      Kjempefint innlegg, Marthe! 😀 Takk for gode tips og dine råd!

    48. Jeg har canon eos 600d, og det er urolig bra, kjempefiner bilder,noen venner a meg har nikono og de sier at mitt er bedre og tar bedre bilder…. du brdevirkelig prøve canon 600d 🙂

    49. Silje: Tuller du? Oi, da må jeg gi den beskjeden videre til frøken Andersen. Hun vil gjerne ha samme 😀
      Rebekka: Ja linsen med manuell fokus er litt vrien. Man kan liksom ikke bare knipse i vei og få flotte bilder. Men den er jo litt billigere da og bruker man god tid på å stille inn selv så blir bildene veldig fine 🙂
      helene: Tusen takk for det Helene! <3

    50. Hei! Jeg bare lurer på en ting, for jeg har nettopp kjøpt et nytt canon kamera, men jeg får ikke blenderåpningen på under 4.5, vet du hva grunnen kan være? Jeg bruker standardobjektivet som følger med, er det objektivet som er problemet?

    51. Yey, jeg hadde riktig på forrige innlegg! 😀
      Er sååå enig med deg 🙂 Nikon<3 Kjøpte faktisk den portrettlinsa du først hadde i Nikon takket være din blogg og de fine bildene du har lagt ut 🙂 Er strålende fornøyd!

    52. Sunniva: Hei, standar objektivene som følger med pleier ikke å kunne gå lengre ned enn til 4,5. For å få dette tallet mindre må du gå til innkjøp av en linse som er 50 mm foreksempel. Min 50 mm linse går helt ned til 1,4 og da blir bildene superflotte 🙂

    53. nå har jo du den billigste portrettlinsen til Canon da!!:P du har den til 1000kr, som ikke tar bra bilder i det hele tatt nesten egentlig. Jeg har en som kostet 3700kr, som tar mye bedre enn den til 1000kr! så bare så du vet at det er to forskjellige til Canon, som det også er utrolig stor forskjell på!

    54. Jeg har nikon D3100, og den tar veldig bra bilder, syns nå jeg.. Men god kvalitet.. Fikk prøve ett Canon kamera en gang, men jeg likte ikke det, så falt mere for nikon..<3 Syns den fikk bedre kvalitet på bildene, og fram hovedmotivet, i bilde, istedet for alt "rundt".. 🙂

    55. Heilt enig! Broren min fekk samme kamera som du har til konfen for to år sia. Og eg huske eg va soo misunnelig, og eg dreiv å stakk av me kamera når han ikkje va heima og sånn.. også til slutt låste han det inne i eit skap.. :p Men i år fekk eg og til konfirmasjonen, berre den nyare modellen då, D3100, men er kjempe bra det og(kanskje bedre og faktisk) og e kjempee fornøyd! 😀 Men eg har ikkje noken linse då, so eg får ikkje den samme kvaliteten, men e jo kjempe bra uten og 😀

    56. Jeg har Canon 450D jeg da. Nikon skal tydeligvis være mer “proft”, men du kan fort da gode bilder uten proft kamera. Canon er enkelt og lære, og jeg tror at hvis du skal ha noen gode bilder har det mye å si på om man bruker ISO, blender og eksponering ordentlig. Som en nevnte over her, så har det også mye å si på linsene, og ofte er det sånn at kvaliteten står til prisen 🙂 Men man velger såklart det man er mest komfortabel med 🙂

    57. Jeg har Canon 450D jeg da. Nikon skal tydeligvis være mer “proft”, men du kan fort da gode bilder uten proft kamera. Canon er enkelt og lære, og jeg tror at hvis du skal ha noen gode bilder har det mye å si på om man bruker ISO, blender og eksponering ordentlig. Som en nevnte over her, så har det også mye å si på linsene, og ofte er det sånn at kvaliteten står til prisen 🙂 Men man velger såklart det man er mest komfortabel med 🙂
      Og en liten ting til. Fikk et lite stikk i hjertet når du hadde satt linsa rett på den ru overflaten..

    58. Jeg har Nikon D3100, men klarer ikke å få så veldig bra bilder. Lurte på hvilke innstillinger du bruker når du er inne og ute? Bildene dine blir veldig fine. Nå bruker jeg altså standard objektivet 🙂

    59. Syns dette var et bra innlegg, men det canon kameraet du har er jo billigmodellen og er ikke like bra som nikon kameraet. Samme med linsen, og da kan du ikke sammenligne sånn som du har gjort. Dessuten så ser de bildene av blomsten og trærne til nikon litt overeksponert ut. Og du snakker om fargene på bildene, stiller du hvitbalanse før du tar bildene ?
      Og et tips ikke la objektivene stå uten beskyttelse sånn som på bildene dine. Du risikerer og få støv inn på de, og da kan de bli ødelagt. samtidig som de “tuppene” som gjør at linsen får beskjed om å fokusere fra kameraet kan bli ødelagt.
      Ellers liker jeg at du skriver om andre ting en bare hverdagen din, mote osv.

    60. Heihei, det er en vesentlig forskjell på de to linsene der. Canon f.1/4 er bedre enn f.1/8. Så den nikonlinsen der er hakket bedre. Så den sammenligningen der har jeg ikke helt troa på.

    61. Det har nok mye med at Canon er et veldig populært merke å gjøre, at mange velger Canon. Men jeg kjøpte meg nylig Nikon D5100 og sigma 50 mm 1.8, er veldig veldig fornøyd! Har ikke lest sånn altfor mye i manualen, så jeg vet ikke engang hvordan jeg endrer f-nr uten at det går automatisk? Har du peiling? Hehe.
      Og til alle sammen som kritiserer innlegget, LES. Det står MIN KONKLUSJON, ikke fotobutikkens konklusjon………….. Bildene dine er iallefall utrolig fine:)

    62. Kan du legge ut et blogginnlegg om hvordan du stiller inn kameraet ditt? Og om det er mulig å gjøre sånn at bildene blir tatt med en gang man trykker på knappen? jeg har det samme Nikon kameraet som deg, og jeg sliter veldig med å få stilt det inn. Håper du kan hjelpe.
      Elsker bloggen din!!

    63. Canon portrettlinse 50mm 1,8 vs Nikon portrettlinse 50 mm 1,4? :- ) Begge linsene er ikke 1,8 nei, frøken :- ) Men kan da hende det er skrivefeil regner jeg med.

    64. Hadde du sammenlignet din Nikon 50mm F1.4 med Canon 50mm F1.4 så ville nok forskjellen vært minimal. Tror ikke du hadde sett forskjellen på de to bildene.
      Hadde du på ditt objektiv satt det på F1.8 og tatt bilde som en sammenligning ville jeg KANSKJE gått med på sammenligningen din. Jeg synes også at fokusen er feil på Nikon på den løvetannen.
      Det å sammenligne noe til 775kr og noe til 2700 blir jo helt feil. Nå mener jeg og at nikon sin har intern fokus mens canon sin ikke har det. er ikke helt sikker. men det er jo stor forskjell på disse objektivene. Så sammenlign noe som er relativt likt og ikke bruk dette for å påstå at nikon er bedre. Det er smak og behag. En Canonbruker mener Canon er best og en Nikonbruker mener Nikon er best.
      Jeg bruker selv Canon og synes det 1.8 objektivet er veldig greit. Ja det er billig å bråker masse. men det tar klare bilder.
      Håper du lager flere sammenligninger men bruk de samme instillingene på begge objektivene. da kan du si at evt Nikon er mye klarer og gir bedre bokeh og vignett osv.
      Bra blogg ellers. Stå på

    65. Helt uenig, Canon er jo det beste, og kåret til best også..bare se på bildene, du ser veldig mye forskjell! Man ser tydelig at canon er best..

    66. Takk for anbefalingen, har altid trodd at Canon er best, men nå som du viser hver sine bilder fra hvert kamera ser jeg at Nikon er bedre!

    67. jeg synes faktisk at bildene du har tatt med canon var finere enn de med nikon?:) det ble med klarhet og helthet i fargene og selve bilde. jaja det er min mening:) fine bilder tar du uansett

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg