Slik fjerner du munnsår..

Munnsår er mitt verste mareritt. Jeg er heldigvis ikke plaget med det så fryktelig ofte, men akkurat nå har jeg hatt to dødsirriterende sår på hver side av munnviken i halvannen uke. Vanligvis har jeg ikke munnsår i mer enn et døgn da jeg har en mirakelkrem som fjerner dem før de i det hele tatt får blomstret, men denne kremen fant jeg altså ikke før i går kveld! Jeg forstår ikke hvordan noen kan overleve med munnsår uten denne kremen! Jeg synes det er helt skrekkelig og finnes det virkelig noe som kan fjerne dem kjapt så burde alle få vite om det. Her er mitt beste tips til hvordan de kan fjernes!

Denne kremen har jeg hatt i alle år. Den er bitteliten og nesten tom nå, men den har vart så lenge jeg kan huske. Man trenger bare en liten klump krem for å dekke munnsåret og etter en natt er kremen størknet. Kremen sitter stivt på såret og når man peller den av, følger munnsåret med. Har man veldig store sår så kan jeg tenke meg at man trenger to eller tre behandlinger, men et vanlig lite munnsår forsvinner over natten! Hvor fint høres ikke det ut? Åh, jeg er så glad jeg fant den igjen!

Ellers gikk jeg på apoteket i går og kjøpte denne. Jeg fant ikke den gamle kremen min på apoteket så jeg håper og tror at denne har samme funksjon. Kremen kostet rett over 100kroner og er av samme “størknende” konsistens. Må jo ha en krem klar når min gamle går knusk tom.

Har dere noen gode tips for dem som er plaget av munnsår?
Den øverste kremen heter Kenacort.

– Marthe <3

              Dette er ikke noe annonseinnlegg. 

48 kommentarer
    1. Noen jeg kjenner er plaget av sånne herpes munnsår (hun har aldri hatt herpes, bare fikk munnsåra) hun prøvde vertfall å ta hjemmebrent 69% på det, og da forsvant det ganske fort! 🙂

    2. Takk for tips! Jeg har heller (nesten) aldri munnsår, men var syk for en stund siden, og da dukket det også opp i munnvikene mine. De går aldri vekk! Tror jeg har hatt dem i rundt en mnd nå. Skal definitivt innom apoteket i morgen!

    3. Høres kanskje rart ut, men på apoteket selger de en gul tube med krem man skal ha på såre brystvorter ved amming. Denne kremen er helt fantastisk for såre lepper og fjærner munnsår på et blunk 😉

    4. bra tips! virker bedre det enn å gå rundt med munnsår 🙂 selvom jeg er så heldig og aldri ha det nesten!

      1. Av alle produkter Jeg ha prøvd tidligere, er Prolip den beste mot munnsår! Hvis man smører den på leppen allerede da den begynner å prikke\klør, unngå man utbrudd! I tillegg, er den gjennomsiktig og økonomisk! Du trenger bare å påta en lite mengde på fingertuppen, sånn at en tube være ganske lenge og holder seg godt selv etter et år etter den er åpnet!

    5. Hei! Jeg er vel ikke den eneste som skal bli konfirmert i mai? Jeg sliter med å finne kjole, så du kunne ikke lage et innlegg med kjoler som passer til konfirmasjon? 🙂 blir ikke lett når man ikke vil bruke bunad, hehe
      Men bra tips for munnsår! Er veldig plaget av det, så den kremen skal jeg nok skaffe meg 😀

    6. herpes er kjempevanlig og plagsomt for mange.
      Som hudpleier hører jeg om litt av hvert som fungerer, men for de som er skeptisk til salver med sterke ingredienser, så vil jeg også anbefale Satin lips set fra Mary Kay, Består av en leppeskrubb og en lip balm. inneholder kun naturlige ingredienser, og fungerer kjempefint 🙂 er man flink å behandler så fort prikkingen starter, slipper man utbrudd! 🙂
      kan selvfølgelig også brukes til vanlig!:)
      Inspirerende blogg Marthe! 🙂

    7. Samboeren min bruker Antix 🙂 Fåes på apoteket. Er også en veldig liten tube, og den er litt dyr. 180kr. Men den funker utrolig bra 🙂

    8. jeg er selv veldig plaget med munnsår, og har brukt forskjellige kremer. Jeg har ikke prøvd den øverste, men Prolip har jeg prøvd mange ganger, og det hjelper ikke så mye på meg, men kan fortsatt hjelpe å få bort dine munnsår 🙂
      men stå på marthe, liker bloggen din godt!

    9. Jeg hadde en del munnsår før, men da jeg skiftet tannkrem til Zendium forsvant det med en gang. Siden da har jeg ikke hatt noen problemer med munnsår i det hele tatt!

    10. Åh for et tips! 🙂 jeg sliter heldigvis ikke med munnsår, men kan jo gi dette tipset til lillesøsteren min og stefaren min.. Selvom begge to bor 10 timer unna sammen med mamma, og jeg i Bergen har jeg tlf og skal søren meg ringe med en gang! De ringte meg sårt i går og spurte om jeg hadde noen tips til å få vekk munnsår.. Og nå har jeg det! Supert, takk Marthe! 🙂

    11. Takk !! Prolip-kremen har aldri funket for meg, får nesten bare mer av den.. Men sinksalve funker ekstremt bra ! haha, høres dumt ut, men det er supert !

    12. Vanlig original lypsyl (blå og hvit) funker bedre enn alt for meg! 🙂 smører den på flere ganger og du vil helst la leppene være for seg selv da den ikke smaker så godt, så da får såret være i fred..

    13. Har ikke så ofte munnsår nå faktisk, jeg hadde det mere når jeg var yngre og husker ikke hva jeg pleide og bruke da. Tror jeg bare brukte en ganske sterk lepomade som var mot munnsår. Nå i det siste har jeg ikke hatt munnsår på flere år som jeg kan huske 🙂

    14. Jeg er veeeldig plaget av munnsår, spesielt når det blir varmt og fuktig. Anbefaler faktisk Compeed munnsårplaster på det sterkeste: bittesmå runde plaster som du fester over munnsåret – ikke bare blir munnsåret usynelig, men det forsvinner også veldig fort. Ellers så ser jeg at noen har anbefalt Zovirax, den er også veldig god, men synes Antix5% er en smule bedre 🙂

    15. Hadde en laang periode med munnsår, så ble det bra, men nå føler jeg det kommer et nytt et:(
      Bruker div. kremer, husker ikke navnet nå:S

    16. Jeg har noen ganger tatt tannkrem på.. over natten har tannkremet tørket, og “tørket” ut munnsåret og, men funker ikke bare med en behandlig..

    17. Jeg får munnsår veldig ofte, og har vært plaget med det lenge. Har prøvd alt av salver og det eneste som funker på meg er VECTAVIR !! Fås kjøpt uten resept! Anbefales!! 🙂
      Takk for en utrolig fin og inspirerende blogg Marthe!! :-**

    18. Ser flere har anbefalt Zovirax.
      Jeg har gjennom årene vært plaget av og til med herpes/forkjølelsessår. Antix er ikke sånn superbra. Zovirax gjør slik at munnsåret forsvinner over natta. Den er veldig sterk, og skal kun påføres hver fjerde time, ellers blir blemma til et sår, istedenfor å forsvinne. Eneste kjipe er at Zovirax får man kun på resept, men er halve prisen av Antix.
      Compeed munnsårplaster har jeg ikke sånn veldig erfaring med, føler at det er rart å ha det på for å dekke munnsåret.

    19. NÅ BLE JEG VELDIG GLAD! Siden jeg hadde tenkt meg på apoteket og kjøpe noe siden jeg har fått munsår!

    20. 8th Hour Creme fra Elizabeth Arden. Mirakelkrem nummer én! Bruker den på alt; munnsår, kviser, tørre hender osv. Den er fantastisk! Fåes kjøpt i de flere parfymerier.

    21. Hvis man vil unngå å få munnsår i det hele tatt, burde man begynne å pusse tennene med tannkrem uten såpe (altså tannkrem som ikke skummer). Det funket for meg.

    22. til blant annet
      vilde
      11.04.2012 kl.17:30
      zovirax. den er egentlig for herpes, men fungerer kjempe bra på mnunsår også!
      munnsår/forkjølelsessår/herpes – det er alt samme greia, altså herpes simplex 1 viruset

    23. Jeg har smurt leppene mine med zovirax i 5 dager og nå er sårene borte men det er røde flekker etter sårene.& hva gjør jeg nå etterpå?

    24. ser det er veldig lenge siden du la ut innlegget men tusen takk! har slitt med dette siden jeg var født! har det til og med på bilder i stua da jeg var nesten 1 år..
      i morgen blir det en løpe tur til apoteket i full hast! 🙂

    25. Et lite hint: Alle tester av virkestoffene i Vectavir og Zovirax viser at Vectavir er klart mest effektivt mot munnsår (herpes simplex). Gå for Vectavir med en gang, så minsker du helingstiden 🙂

    26. Hei, jeg er veldig plaget av munnsår!! Har ille gule sår og røde hevelser! Har prøvd mye, men ingen ting funker på meg, skal heldigvis til legen etterpå og da får jeg forhåpentligvis litt hjelp. Hvor var det du kjøpte kremen? Og funka den?

      1. Hei,, vil gjerne dele med deg min erfaring! Du må ha alltid med deg en tube PROLIP-salve! Når det første prikking\kløe oppkomme, smør litt på 3 ganger daglig! Det holder med å gjøre dette bare en dag. Da unngå Du utbrudd! Men, etter en tid, ville Jeg unngå å få disse ubehagelige munnsår og da fant Jeg ut på nettet at munnsår dukker opp når immunforsvar systemet vårt er på et lav nivå, og at tilskudd av PROPOLIS, styrker immunforsvaret og er betennelseshemmende! Begynte å ta 3 tabletter propolis om dagen! Borte er munnsår|herpes utbruddene! Det er flere år siden jeg ikke ha hatt et eneste utbrudd!!,

    27. Hei!
      Litt seint ute, men noe som funker for meg er at med en gang jeg ser tegn på munnsår som er blemmeaktig så tar jeg en nål, steraliserer den (med f.eks en lighter eller fyrstikk) også stikker jeg hull på blemmene. Deretter fører jeg på krem når blemmene er “tomme” for væske. Dette gjør at munnsåret holder seg lite og etter du har stukket hull på blemmene blir de ikke større.

    28. Blir nesten litt forvirret..hehe. er vel snakk om at alle har forskjellige kropper og derfor forskjellig erfaringer. Har god erfaring selv med Compeed, men har ikke tilgang til apotek lenger da jeg bor på bondelandet. Skulle likevel få Zovirax av noen som bor i nærheten, så vi får se. Håper den hjelper litt.. Noen som sier den er bra, noen ikke. Den BØR hjelpe så fort som mulig, jeg skal nemlig til fornøyelsesparken imorgen. Med mange venner. Mange:o
      Men har hørt man må bruke den straks man kjenner det begynner bli utbrudd. På meg, de få ganger jeg har hatt det, slik som nå, så starter hele prosessen med ei blemme. Ikke prikking. Bare det ikke er ‘for sent’, da.. :s er heldigvis bare én blemme og ikke flere.
      Du som snakket om og sterilisere nål og stikke hull. Hva slags salve snakket du om? En av herpes salvene?

    29. Prøvd alt..men ingenting virker så bra.raskt og billig som vademecum..munnskyldevann…endelig..smøres rett på såret flere ganger😊😀

    30. En hvit tube med noe rødt på som heter Orajel bedøvet området som du påfører kremen på, og om du ikke er alt for mye borti munnsåret når gelen er påført blir såret borte over natta.

    31. En hvit tube med noe rødt på som heter Orajel bedøvet området som du påfører kremen på, og om du ikke er alt for mye borti munnsåret når gelen er påført blir såret borte over natta.

    32. Munnsår,jeg var plaget av det til jeg var mange og tyve år. I perioder hadde jeg åpne sår inne i munnen som det ble gul verk på, de var vonde og det tok tid før det leget seg selv. I sårperiode i slutten av tyveårene var jeg hardt angrepet og det var vondt, jeg leste tilfeldig en oversatt Kanadisk historie/bok på hytta. Boka hadde et avsnitt om å hindre infeksjoner og måten urfolket ble kvitt problemet på. Jeg fulgte oppskriften, gikk ut i norsk natur og hentet produkter, puttet det i en kjele og kokte ut avkok (te) av det. Tømte det i kruset og drakk det den kvelden, tok resten i det samme kruset om morgenen. Munnsårene ble leget på ca, tre dager. DERETTER HAR JEG IKKE HATT TENDENS TIL MUNNSÅRPLAGER. Nå er jeg 69.
      NB.Jeg markedsfører ikke dette,ønsker ikke å tjene penger på det, men har et godt liv, og ønsker alle det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg