La Peregrina

Fin, fin fin! Kanskje ikke SÅ bra som forventet, men nå skal det sies at mine forventninger var ganske urealistiske. Dette er altså oppfølgeren til boken Senor Peregrino som jeg virkelig elsket. Jeg har skrevet en omtale om den HER. Selv om oppfølgeren ikke var like god som den første, er jeg veldig glad for at jeg leste den. Boken fikk meg til å smile, le og grine om hverandre der jeg lå og solte meg midt i offentligheten. Cecilie Samartin er en utrolig forfatter og jeg tror ingen lesehester der ut kan misslike noen av bøkene hennes. Jeg har selv lest alle og ingen av dem har fått mindre enn terningskast 5.

I La Peregrina leter hovedpersonen Jamilet etter sannheten om Senor Peregrinos store kjærlighet, den spanske kvinnen Rosa. Boken er delt opp i to parallellhistorier. En historie i nåtid som bygger på der historien slapp i forrige bok, og en historie som foregår mange år tidligere i Spania. Her er det Rosa som forteller om sin tøffe ungdom. Familien kastet henne på dør, og menneskene i landsbyen hun vokste opp i gikk løs på henne da et rykte om hennes fødselsmerke ble løftet for offentligheten. I ung alder måtte hun rømme fra alt hun eide og klare seg på egenhånd. Alt grunnet et uskyldig fødselsmerke. Som i den første boken får vi lese om hvordan et fødselsmerke virkelig kan splitte en familie og hindre den i å fungere som normalt. Et fødselsmerke er ikke nødvendigvis bare et fødselsmerke. Det er ikke like akseptert og forstått i alle verdensdeler og kan gi livet til den rammede en rekke utfordringer.

Rosa får et kall i livet. For å forandre sitt liv finner hun ut at hun må gå pilegrimsveien til Santiago de Compestela. Her glir de to parallellhistoriene til slutt sammen og lager en vanvittig overraskende, men bra slutt! Mange er skuffet over denne slutten, men jeg likte den! La Peregrina er absolutt en god bok, og har du lest den første så må du lese den andre!

Dere som har lest den.. Hva synes dere?

– Marthe <3

18 kommentarer
    1. Jeg absolutt elsket den 😀 var en stund siden jeg hadde lest den første da jeg leste denne, så hadde nesten glemt hvor bra bøker det faktisk er!

    2. jeg har kjempelyst å lese den bokserien, regner med jeg får kjøpt den i sommer! Det er da jeg virkelig får tid til å lese bøker, alltid koselig å sitte på stranden med en herlig bok! Du har kjempeflotte bokanbefalinger, og jeg elsker bloggen din!

    3. Hei! Lurte på om du kunne lese en krimbok, som du kunne kommet med en anbefalling på? Jeg er ikke så glad i slike romaner++. Mest krim. Håper du kan gjøre dette!:-) Hilsen Ida

    4. likte å lese bøker da jeg var 4-11 år men nå liker jeg det ikke.
      men kan du fortelle om de russeknutene du ikke har fortalt oss? satt å så i kategorien russ i dag skjønner du:)

    5. i et tidligere innlegg nevnte du the hunger games. Jeg så den på kino for noen dager siden. Anbefaler strekt, ble helt hekta jeg. Nesten lest ut den første boka alt, jeg leser de på engelsk jeg da, synes alt er så mye bedre på engelsk. Anbefaler deg virkelig og lese dem 🙂

    6. Kan du ta bildene dine mindre slik de var før? Bloggen tar nå sinnsykt lang tid å laste, like lang tid som Annika sin gjør…

    7. Har akkurat lest Mofongo og den var kjempe bra så nå er det denne boka som står for tur 🙂
      Vet ikke om du har lest den men hvis ikke bør du lese en bok som heter Ørken blomsten og den er skrevet at Waris Dirie, er en kjeme bra bok !! Må leses.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg