DRØMMEHJERTET

For en flott bok. Jeg håper Cecilia Samartin kommer ut med en ny bok snarest, for jeg har lest ut alle bøkene hennes mens jeg har vært i Mexico. Jeg er HELT frelst. Tanken på at det ikke er flere igjen nå, er ikke til å holde ut. Bokomtalene om de to siste bøkene kommer også på bloggen..



Drømmehjertet handler om de to bestevenninnene og kusinene Nora og Alicia. Fortellingen starter på Cuba i 1956 hvor de begge er født og oppvokst. Etter en drømmeoppveskt i et luksuiøst hus rett ved det karibiske hav, kommer Castros revolusjon inn i bildet. Revolusjonen skiller de to bestevinnene og Nora flykter med familien til USA. Alicia blir igjen og opplever nød og fattigdom på sitt verste. Livet blir snudd på hodet og hun må nå gjøre de mest utenkelige ting kun for å overleve.

Nora og Alicia holder kontakten gjennom brev, men etter flere år bestemmer Nora seg for å besøke bestevenninnen i hjemlandet. Alicia er nå blitt svært syk og Nora gjør alt hun kan for å passe på henne før hun må flykte tilbake til USA. -Men denne flyktingen blir ingen enkel sak. Nora må uventet selv kjempe for livet under de tøffeste omstendigheter man kan tenke seg. I en hel uke kjemper hun for å overleve på rå fisk, og små mengder vann i lange dager med stekende Cubasol rett på den bare kroppen. 

Dette er en nydelig roman hvor vi virkelig får litt av alt. Vi får høre om livet til en flyktning og hvor vanskelig det kan være å skulle integrere seg på et helt nytt sted. Romantikk er med fra start til slutt og ikke minst fine skildringer om evig vennskap, håp og håpløshet. Den når ikke helt opp til 6 fra meg, men det ble en sterk 5! Tror det går greit. Den har nok fått terningskast 6 fra tusenvis av andre!

Noen som har lest den?

– Marthe <3

30 kommentarer
    1. jeg har ikke lest noen av bøkene hennes, men har lyst 🙂
      Men har du lest boka “Jeg tenker nok du skjønner det sjøl”?? Om du ikke har lest den, så anbefaler jeg den virkelig:)

    2. Har du lest Salvadoreña av samme forfatter? Helt fantastisk! (egentlig regner jeg med at du har lest den siden du sier at du har lest alle bøkene hennes, men jeg måtte bare si det.. haha)! Hun er en helt unik forfatter, utrolig bra fortellerstil. Kos deg videre på ferie 🙂

    3. :): Ja den leste jeg ut i går 😀 Jeg tror faktisk den ble favoritten min av absolutt alle bøkene! UTROLIG. <3 Tusen takk!

      Kvikki: Aldri for sent å begynne 😀 Ja den har jeg lest. Helt fryktelig.. <3

    4. Jeg har kjøpt boka, og har såvidt begynt å lese på den. Er egentlig ikke så flink på å lese bøker. Har altfor dårlig konsentrasjon, men jeg gir ikke opp for det. Har også kjøpt Senor Peregrino av Cecilia Samartin. Tror jeg har noe å se frem til, skal jeg stole på dine anbefalinger 🙂 du er iallefall grunnen til at jeg har kjøpt to av disse bøkene. Hihi..

    5. Sara Katrin: Jeei! Nei du må bare ikke gi opp. Når du endelig finner en bok som virkelig falt i smak så kommer du til å bli en lesehest du også 😀 Før holdt jeg ikke ut en bok på 100sider engang. Nå kan jeg til og med lese en dårlig bok på 500sider. Senor Peregrino er heelt super. Nydelig nydelig nydelig <3

    6. så bra du liker bøkene, den virket hvertfall utrolig gøy 🙂 vi leser 3 bøker på skolen som ikke er til å holde ut av, den er så kjedelig og jeg har brukt 3 uker på 50 sider, og det sier litt.. haha!

    7. jeanette: De fås nok kjøpt på alle bokhandler butikker. Det er to bøker som “hører sammen” og ellers vet jeg hvertfall at hun har skrevet tre bøker uten sammenheng utenom disse andre to. Nå har jeg lest alle sammen, og alle var fantastiske! Senor Peregrino, La Peregrina, Mofongo, Drømmehjertet og Salvadorena. Mine absolutt favoritter ble Senor Peregrino og Salvadorena <3

    8. åh, jeg må bare si at jeg ikke er noe person som leser bøker (vet ikke om jeg kan si det) men – du får meg til å ønske å lese bøker! Haha, høres sikkert rart ut, men tror jeg skal kjøpe en bok! Får så lyst til å lese når du blogger slik 🙂 synes det er bra!

    9. Har lest den to ganger! Den er så fin 😀
      Jeg har også det problemet med at jeg har lest ut alle bøkene hos! Håper det kommer mange flere!

    10. tror dette er favorittboken min av alle bøker :DD har ikke lest noen andre av forfatteren, men tenker å gjøre det når jeg skal fly til New York om to uker 😀

    11. Fin blogg, og god bok, men når du har lest den må du huske å skrive tittelen riktig, uten T på slutten 😀

    12. Sa akkurat til min mor at eg ønsket meg Mofongo av Cecilia Samartin. Da sa hun at hun hadde en fantastisk bok av henne som heiter Drømmehjerte 🙂 Så da skal eg lese den først 🙂

    13. Jeg anbefaler virkelig boken idas dans! Det er en vakker og rørende historie om Idas siste måneder. Hun har luekemi. En vakker bok fra start til slutt!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg