Reinsdyr carpaccio og elgfilet

Da var dagens deilige middag over.. Jeg lagde reinsdyr carpaccio med basilikum pesto, pepperrotkrem og kurvert brød til forrett, og helstekt elgfilet med rødløkskompott, soppsaus og mandelpotetpurè til hovedrett. Det kunne ikke blitt mer vellykket, så oppskriftene får dere her.. Dere må virkelig prøve ut dette!

DU TRENGER – FORRETT REINSDYR CARPACCIO
120gram reinsdyr filet (frossen)


1. Skjær opp den halvfrossne, rå reinsdyrfilèten i tynne skiver og legg på tallerkenen.

Basilikumpesto
3 gram basilikum
1 fedd hvitløk
3 ss pinjekjerner
5 ss olivenolje


 
2. Lag så basilikum pestoen. Hell alle ingrediensene til denne i en mikser og fyr i 2-3 min.

Pepperrotkrem
2 dl cremefraiche
1 ts raspet pepperrot
3 gram sukker
3 gram salt
En kvart ts pepper


3. Lag pepperrotkremen. Hell alle ingrediensene til den i en bolle og pisk i 3 minutt.


4. Smak til med sukker/pepper og salt!


5. Bak brødet! Oppskriften på kurvert brød har jeg lagt ut tidligere HER.

RESULTAT FORRETT..


Legg den ferdige pepperrotkremen i midten og basilikum pestoen rundt som på bildet.


Jeg vet det ser ekkelt ut, men det er heelt nydelig! Smaker overhode ikke som RÅTT kjøtt.

DU TRENGER – HOVEDRETT HELSTEKT ELG
150 gram elgfilèt
6 gram salt

2 gram pepper
2 gram timian


1. Brun kjøttet raskt i en glovarm stekepanne med smør og gjerne rapsolje.


2. Stek på 100 grader midt i ovnen i 40 minutt. La så kjøttet hvile så lenge som mulig.

Skogssoppsaus
2 ss smør
7 halvstore skogssopp
2 dl matfløte
Salt/pepper


3. Kutt opp skogssopp og stek med smør, salt/pepper. Hell i matfløten og kok i 3-5 min.

Rødløkskompott
200gram rødløk
4 ss eddik balsamico
50gram sukker
2 ss smør


4. Kutt opp rødløk og la det småkoke i en gryte med sukkeret, smøret og eddik balsamico.
.

Jeg brukte denne balsamicoen!


Slik skal det ligge og småkoke under lokk i 20 minutt før det er klart.


Slik blir det! Ser bittert og kvalmt ut.. Smaker FANTASTISK. Jeg hater vanligvis løk!

MANDELPOTETPURÈ
1. Skrell 6 mandelpoteter og kok i 25-30 min. (Kommer ann på størrelsen)
2. Mos de ferdige potetene med en potetmos, eller et annet redskap du har i huset.
3. Bland inn 1 ss smør og 0,5-1 dl matfløte mens stappen er varm.
4. Smak til med salt og pepper. FERDIG!

RESULTAT HOVEDRETT..


Åå guuud!

DESSERT..

Jeg lagde også en dessert jeg fant oppskriften på i et blad, men den syntes jeg ikke var noe god, så oppskriften på den tror jeg ikke jeg vil legge ut. Men ingen fare! Jeg koste meg med kaken mamma lagde i stede jeg. Jum jum jum!

Dere MÅ prøve dere på forretten/hovedretten her en gang!
Det er såå enkelt og gooodt!

– Marthe <3

33 kommentarer

Siste innlegg