MOFONGO

Denne boka var rett og slett magisk. Jeg kan ikke finne en mer passende beskrivelse. Samtidig som den egentlig ikke handler om noe, handler den om alt! Åh, for en flott bok. Den fikk meg til å smile, le og grine om hverandre. Dette var virkelig noe for meg.

Mofongo handler om lille Sebastian med hjertesykdom. Sebastian drømmer om å være som alle de andre gutta. Han elsker å spille fotball og hadde det ikke vært for en hjertefeil, ville han vært best av alle guttene i klassen. Sykdommen hans gjør at han må nøye seg med å stå på sidelinjen. På fritiden lager han eksotiske retter på kjøkkenet med bestemoren. Rundt middagsbordet greier disse to å føre en splittet familie sammen.

Boken handler i hovedsak om Sebastians hverdag. Hans barndom som “den svakeste i klassen” og som mobbeoffer for de tøffe gutta. Etterhvert forandrer ting seg til det bedre. Sebastian forelsker seg i klassens mest populære, og flere av klassekameratene skifter syn på ham. Å komme seg gjennom en skoledag er ikke lengre tortur, men er det ikke problemer her, så er det problemer i hjemmet..

Det er ikke alltid like lett å være barn. Denne boken tar opp mobbing, skilsmisse, sykdom og alle barns mareritt. Samtidig tar den opp kjærlighet, forelskelse, lidenskap og drømmer. Åh, jeg er nok en gang kjempeimponert av Cecilia Samartin! Boken består av et fantastisk språk, flotte skildringer og ikke minst en nydelig historie.

Terningskast 6.
Flere som har lest den?

– Marthe <3

40 kommentarer
    1. ELSKER Mofongo. Elsker alle Cecilia Samartin sine bøker egentlig. Men det fantastiske med Mofongo er at den egentlig ikke handler om noe, men likevel er så fantastisk spennende, uten at det egentlig skjer noe spennende. Utrolig vakker bok! Elsker slutten!

    2. Du som kokkelerer så masse, er en fantastisk kokebok som hører til boken, der alle oppskriftene du har lest om er med… Vi lager masse mat fra denne, nydelig mat, anbefales.

    3. Hei, hei! Jeg vil anbefale en annen bok av Cecilia Samartin ^^
      Den heter Drømmehjerte.
      Den er kjempebra

    4. Jeg er en av de som ikke liker å lese. Det er veldig sjeldent jeg leser bøker om jeg leser bøker med mindre jeg må. Men når jeg var i syden i høst hadde mamma med seg denne boka. Jeg begynte å lese i den, å elsket den fra første stund!! Det er veldig sjeldent for meg å være 🙂

    5. har ikke lest den, men etter at du gav den terningkast 6 så skal jeg absoulutt tenke på det 🙂 er ikke den som leser bøker frivillig men denne boka må nok være et unntak!

    6. Åhh! Du skriver så bra!!! En av de mange grunnene til at bloggen din er en av de beste! :)) Fikk KJEMPE lyst til å lese den!

    7. Eg e desverre en krimfreak..så har ikje lest nogen av de.. Men eg har lånt Drømmehjerte.. Så tenkte eg sko lese den..så du leste døen når du sko te Stavanger:)

    8. Herlig Marthe! Du kommer jo bare høyere og høyere opp på topplista 😀 Du er en super blogger! Det må du huske 🙂

    9. Jeg elsket også den boka! Flere sier at de ikke likte den like godt som de andre, men jeg synes bare den var kjempefin. Utrolig søt bok. Samtidig har jeg vel lest alt av Samartin og er veldig glad i den gode stemningen hun klarer å lage i bøkene sine 🙂 Jeg så du skrev om å lese La Peregrina også. Den anbefales, og jeg likte den akkurat som deandre 🙂

    10. Hei Marthe! Til sommeren har jeg store planer om å lese mye bøker. Og da har jeg spesielt lyst til å lese de du har anmeldt! Kunne du noen uker før sommerferien lage ett innlegg over hvilke bøker man burde få lest? Håper det ikke er for mye å spørre om<3 elsker bloggen din!

    11. Er så enig med Maria, tenkte akkurat på det! Føler du bryr deg så mye mer om lesere en andre bloggere, skriver så bra og har sykt fin stil. Det er skikkelig kjekt at du svarer på kommentarer, og tenke at du har lest nesten alle kommentarene vi skriver. Elsker bloggen din <3

    12. Når du var i Egypt.. hvordan var det med transport fra flyplassen til hotellet? snakker alle engelsk? Takk på forhånd!

    13. Skøyarstrek: Nei, men mamma har den så jeg skal nok lese den og etterhvert 😀

      Silje: Vi hadde bestilt buss fra flyplassen til hotellet på forhånd med startour så de snakker enten norsk, dansk eller svensk 🙂 Det tok en time med buss fra flyplassen til hotellet <3

      Anonym: Tusen takk! Selvfølgelig må vi svare. Det er da bare hyggelig. <3 Setter stor pris på at dere tar dere tid til å legge igjen tilbakemeldinger her på bloggen hver dag!

      Gina: Ja det kan jeg gjøre! Har du sett kategorien "bøker" forresten? Her ligger det mange gode bokanbefalinger, men jeg vil også skrive et innlegg med de 5 beste foreksempel etterhvert 🙂

      Sejla: Jeg vet ikke enda for jeg har ikke mottatt min, men jeg bestilte den i S 🙂 Håper den passer for de skal være veldig små i størrelsen sier de!

      Nhu tran: De er fra Bianco! <3 Men de er desverre veldig gamle.

      Lizbeth: Nei den har jeg ikke hørt om faktisk! Hva handler denne om? 🙂

      Sarah: Jeg bruker kun rettetang til å krølle håret selv, men det er jo en effektiv måte å rette det på også 😀 Hehe! Jeg bruker en shampo i redken og en i aboslutt repair serien til Loreal. Elsker den begge to!

    14. Høres utrolig kjekk ut! Men hvilken aldersgruppe vil du anbefale bøkene til Cecilia Samartin til? Passer de for alle, eller? 🙂 Kos deg i varmen!

    15. jeg skal lese bøker av cecilia samartin til et særemne, har allerede lest drømmehjerte, så skal jeg lese en til, Så du hadde lest en annen av cecilia før, tror det var la perigrina eller noe, hvilken likte du best mofongo eller den andre?

    16. UÆÆÆ! mååå lese denne boka! Har lånt 16 bøker fra biblteket! kan gi deg tips etter at jeg har lest dem :DD

    17. Sara BB: Jaa! 😀
      Charlotte: Jeg likte aller best Senor Peregrino og etterfølgeren La Peregrina, men du greier ikke å bare lese en av dem 😀 Hehe!
      Elisabeth: Jeg tror ikke jeg ville likt dem da jeg var 14-15 men fra 16 og oppover så tror jeg de vil falle i smak for alle 😀

    18. Har lest den, liker egentlig ikke lese, men i og med at vi hadde et skoleprosjekt og jeg tror det er den eneste boka jeg har lest som jeg faktisk syns var bra og ikke ville legge fra meg

    19. Jeg leste den i fjor da jeg var i Thailand. Var glad jeg hadde solbriller på meg kan du si, for jeg gråt som en liten unge. Kan virkelig an anbefale del2 av den boken, som består av oppskrifter på de matrettene som er nevnt i boka. Himmelsk mat 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg