Moutfit – 09.02.12

Klokka er ikke mer enn to og jeg føler jeg har fått gjort en hel haug! Jeg har tatt ei vaksine for den kommende Mexicoturen, handlet ingredienser til dagens middag, og hentet ei veske i byen som jeg har vært så heldig å blitt sponset med. Om en uke skal jeg tilbake til vaksinekontoret for å ta enda ei sprøyte. Dette er faktisk mitt eget ønske! Jeg har nemlig fått en åpenbaring i det siste om å ta immunsprøyta for livmorhalskreft.

En dyr, men viktig sprøyte. Det er ingen som MÅ ta den, men finnes det virkelig en sprøyte som gjør sjansen for å få èn krefttype mindre så tar jeg den med glede. Koste hva det koste vil. De som går på barneskolen i disse tider er så heldige at de får den gratis. Oss litt eldre må betale 1500kr per sprøyte og man må ha tre. Litt urettferdig, men pyttsann det er jammen meg verdt det. FOR TENK HVIS..    


Veske fra www.modekungen.se


Silkebukse og genser fra Ginatricot
skjorte fra Bikbok

Sko fra Nelly


Perleøredobber fra h&m

 

Flere som har tatt sprøyte mot livmorhalskreft?

– Marthe <3

116 kommentarer
    1. Kjempefint! Nå vil jeg også ta den vaksinen, haha. Jeg tok for hjernehinnebetennelse i russetiden, var så redd for å få det 🙂 Fikk tips om at det var et veldig lurt valg fra legen min!

    2. Du bør undersøke litt før du tar den, for det kan faktisk bare kalles immunsprøyte hvis man ikke har seksuelt debutert. Det er derfor den blir tatt på barneskolen, fordi den funker bare ordentlig hvis man aldri har hatt sex.. Det er hvertfall det jeg har hørt og lest.

    3. Har tatt alle sammen når jeg gikk i 7. klasse, vi var det første kullet som fikk gratis 🙂 Er utrolig takknemlig for det, for som du sier, tenk hvis man får det!
      Digga forresten antrekket! Du har så mange fine klær! 🙂

    4. Jeg har tatt de to sprøytene mot livmorhalskreft., bare en igjen;) Jeg har bare en igjen. Vi tok den gratis fra kommunen:-):-)

    5. Jeg går i 8. klasse no, og i 7. tok vi di sprøytene 🙂 🙂 men jeg tror det er noe med at vi må ta den om igjen etter noen år, viss jeg husker rett.. men det var berre fordi vi tok den i så ung alder ( troor jeg!) 😀
      digger alt med deg, og selfølgeleg bloggen! stå på!<3

    6. Du var flott i dag også. Det er du virkelig hver dag 🙂 åh Marthe, jeg beundrer deg til de grader! 🙂 snakk om at Kristiansand er Sørlandets perle, men syntes de bør tenke seg om.. Det er nok du som er det 🙂 skjønne, herlige deg!

    7. Jeg hadde tenkt å ta livmorhalskreft sprøyta for noen år siden, fordi det ligger i familien vår. Mor snakket me leger og søkte opp på nettet, men vi valgte å ikke ta den fordi den er enda under testing. Sier ikke for at det er farlig å ta den, men er en del bivirkninger på den.. Men så er jo dette noen år siden, de kan ha komt langt i forskning siden da 🙂

    8. Det er nok en del som har spørsmål angående sprøyta mot livmorhalskreft. Den blir gitt i tidlig alder, på grunn av(ifølge Apotek1.no): “Siden vaksinene ikke beskytter mot HPV-infeksjoner man har, eller har gjennomgått, gir de best effekt om de gis før seksuell debut. ”
      Derfor 🙂 Men synes det er gull at noen spanderer den på seg når de er eldre også, selv er jeg påpasselig med årlige undersøkelser osv, det er skumle greier.. Stå på Marthe!

    9. Nei, har ikke tatt den. Men skal neste år, i 7.klasse! (: Gruer meg veldig! Det er så mange som sier den er vond! Men jaja, lykke til! <3
      - RÅ LEKKERT ANTREKK!
      xoxo, dilara.<3

    10. Jeg har også tatt to av de dær sprøytene =) (og går i 7.)
      Du har en så sykt fin stil! digger den! Å du får ha en fint tur til mexico da! <3

    11. Anonym: Ja det vil jeg tro. Hvis ikke så ville nok vaksinedamen ihvertfall spurt 🙂
      Marthe K halvorsen: Aww! Nok en herlig kommentar fra deg 🙂
      Linn: Okei! Jeg spurte kort om det var noen bivirkninger på den da jeg skal reise dagen etter at sprøyten var tatt, men hun sa det ikke skulle være det. Eller at de var svært sjeldne ihvertfall 🙂

    12. det er desverre ikke gratis for ungdomsskole elvevene. nå er det bare 7. klassingene som får det. utrolig dumt når ikke familier har penger nok for den sprøyta.

    13. Jeg går i 7 klasse og har tatt to av dem allerede… Det gjør hvertfal ikke vondt. Du går alltid med fine kle du 😉 veldig bra blogg <3

    14. Jeg tok ikke den sprøyta. Mamma er sykepleier og jeg fikk ikke lov siden den fortsatt under testing osv. 🙂

    15. Lurt å vaksinere seg ja. Men den sprøyta har eg høyrt at ein må være jomfru for å ta. Best effekt da vertfall:)

    16. etter alle turene dine til utlandet kommer du til å bli altfor brun, haha! jeg har tatt den tror jeg, på skolen for litt siden 🙂 er mye bedre å ta seg de pengene til å være sikker på at du ikke får den krefttypen istedenfor å tenke at sjangsen er så liten at man sikkert ikke får den selv. Men hvis du er så uheldig og er en av dem som får denne kreftypen, så er det ganske kjipt å tenke på at du kunne betalt et par tusenlapper :/

    17. Jeg er nettopp ferdig med å ta den, men måtte ta den første, så vente 4mnd, så 6mnd? og jeg går på ungdomskolen, og måtte betale den selv for 1300kr. Her er det iallefall bare de som går på barneskolen som får den gratis 🙂

    18. Damn, jeg misunner deg til de grader! Hvor i all verden får du råd til såå mange sydenturer, og enda ha råd til shopping og nyte livet? Jeg får ikke dette helt til å stemme- og jobber du? Trenger tips her, er helt syk etter både shopping, sydentur og anskaffelse av hund om dagen. What to do! 🙁

    19. Ja jeg har tatt alle 3 sprøytene.. måtte betale for dem selv, surt, men som du sier, veldig viktig!!
      OBS! de var forresten veldig vonde så ta med deg noen når du skal ta den!! 🙂
      Veldig fint outfit. digger bloggen din, fast leser

    20. Fint antrekk Marthe! Men jeg har et tips til deg: du burde lese Reisen Hjem av Lori Lansens. Den er utrolig rørende, fin og trist på samme tid. Tror du vil like den. Selv holder jeg på å lese den nå 😉

    21. helene: Ikke sant 🙂
      Sara: Å, huffda! Ikke skrem meg. Hehe. Jeg tror ihvertfall jeg har en rimelig høy smerteterskel. Ihvertfall når det kommer til piercing og nåler. Hehe <3
      Ingvild: Tusen takk! Ja det er bare øredobber som er presset inn i kragen 🙂 kjempeenkelt.
      Girlsinoslove: Takk! 🙂 Det er en strikkegener. Det er bare buksene som er i et slags silkestoff 🙂
      Linn lundby: Hehe. Sistnevnte har jeg fryyktelig lyst på selv. 🙂 Det er nok bloggen som er min eneste inntekt, men det er en veldig god inntekt også. <3
      Benedikte: Ja det er noe sånn. De tre sprøytene må ihvertfall tas innen et år, ellers må man begynne på nytt og betale nye 4500kr 🙂
      Tusen takk alle sammen <3

    22. Tok den i sjuende klasse så jeg fikk den gratis. Og syns den gjorde utrolig vondt, men det spørst vel hvem som gir deg den .. men jaja lykke til med neste sprøyte da! OG UTROLIG FINT ANTREKK!

    23. Ikke for å være pirkete men den sprøyta taes i 7. 🙂
      Skal du ta bare 1, i så fall er du heldig! Vi måtte ta tre stykker da jeg gikk i 7. i fjor. Vond er den ikke da, men lykke til:)

    24. Jeg hadde tenkt å ta den vaksinen når jeg var 18 år, men fikk beskjed om at det ikke var noe vits med tanke på at jeg har hatt sex tidligere… For da kan man ha fått viruset i kroppen allerede. Skulle ønske de fant den opp før så jeg også kunne få den på skolen! Men leste litt om det nå, og den kan bli gitt selv om man ikke er jomfru, men da er den ikke like effektiv.
      Nydelig outfit!

    25. Vi har tatt to av sprøytene, nå mangler vi bare en! Det gjorde veldig vondt den første gangen, andre gang gjorde det mindre vondt, tredje gang kommer visikkert ikke til å kjenne noenting…Så flink du er til å blogge:)

    26. Tenk nøye gjennom før du tar vaksinen, du burde tenke på de bivirkningene du kan få senere i livet.. Ser flere har skrevet det, men det viser seg faktisk slik at barn som ikke blir vaksinert som babyer blir mindre syke når de blir eldre og det samme gjelder denne vaksinen. Les MASSE om den vaksinen før du velger å sprøyte det inn i kroppen:-)) vil ikke at du skal bli syk, Hehe!

    27. Hei! Kjempe fine bilder Marthe!
      Men, jeg har hørt at den sprøyten for livmorhalskreft nesten bare funker på dem som ikke har vært seksuelt aktivt?

    28. jeg tok den i 7.klasse å nå går jeg i 9.klasse!, tror vi var det første kullet som fekk den gratis 🙂
      jeg synst ikke sprøyta gjorde vondt 🙂
      du har så fin klestil og jeg digger bloggen din!<3

    29. det koster mindre å få livmorhalskreft vaksinen på respet fra legen, og kjøpe de på apoteket, så får du legekontoret til å ta sprøytene, 1000 kr per vaksine blir det da 🙂

    30. Noen av venninnene mine tok den sprøyten i 9.klasse…Selv tok jeg den ikke siden den var så mange bivirkninger 🙂 Er nok mer forsket på nå, kanskje?

    31. Tok den for 2 år siden, i 7.klasse da den var helt ny trur eg? Eg syns i hvertfall at sprøyta gjorde veldig vondt, noe de fleste andre jentene i klassen syntes også, men det gikk jo over. Er vel litt på om du slapper av i musklene også. 🙂
      Kjempefint antrekk! Elsker stilen din =)

    32. fint antrekk!
      Jeg har tatt den og de sa at den er utrolig viktig!
      BTW! De er IKKE vonde, eller 1 er ikke og 2 er litt mer og 3 er sånn bob bob, men jeg har sprøyte skrekk så satt der med tårer i øya og holdt på å besivime hehe 😛 men anbefaler deg å ta den!
      Og egentlig gjorde det ikke vondt! Mye mindre vondt en å ta hull nede i øret så da er det ikke mye 😛

    33. Jeg går i 9.klasse, og når jeg gikk i 7.klasse tok jeg den .. vi var det første kullet som tok den, så det var jo flaks at jeg fikk tatt den da!

    34. Hei! Jeg har hørt at man ikke kan ta den når man er blitt gamlere enn 13. Det er pågrunn av sex. Det er derfor de på barneskolen får ta den. Jeg tror nemlig du har blitt for gammel, eller for moden, hvis jeg skal si det slik. Det er i hvertfall det jeg har hørd, men tydeligvis så stemmer det ikke? :- )

    35. Så fin du var i dag, Marthe! 🙂
      Kjente jeg ble litt fristet til å ta vaksinene selv, tross min ekstreme sprøyteskrekk!

    36. Ja, jeg har tatt sprøyta .. Gratis 🙂 Men jeg syntes at den var fryktelig vond! Hehe .. Svimte av etter nr. 2, (ikke fordi det var vondt eller jeg var nervøs, det bare svartnet liksom) så de visste ikke om jeg kunne ta den siste, men det gikk bra 🙂

    37. Maylinn: Jeg og mamma drar 11 mars 😀 Wuhuuu!
      Susanne: Åå, det er godt å høre 😀 Tusen takk søte deg! <3
      L.H: Hehe, jeg tror nok ikke jeg kommer til å synes det 😀
      Mia: Åh, huff! Det er godt du kom deg gjennom det til slutt. :O Du får trøste deg med at det nok garantert var verdt det 🙂

    38. Legen til mamma sa at man ikke burde ta den sprøyten. De vet så lite om det, og folk har blitt syke av sprøyten. Har du tatt den enda?

    39. hei! digger bloggen din! <3 min lege sa til meg at en av bivirkningene kunne være sterilitet innen 5 år eller noe sånn, fikk du beskjed om det? han sa at de ikke hadde nevnt noe om det i den "faktalisten" som følger med om innhold, bivirkninger osv... men han mente at jeg burde få vite det 😉

    40. Heihei 🙂 Da jeg startet i 8 klasse for nå endel år siden ble vi informert om at vi ikke kunne ta sprøyten hvis man hadde vært seksuellt aktiv. Av den grunn fikk vi ikke sprøyten via skolen. Vet du noe om man fortsatt kan ta den fordiom? Du er jo en voksen jente, med som har ett langtidsvarende forhold, så regner med man fortsatt kan ta den?

    41. Hei Marthe!
      Jeg har selv tatt livmorhalskreftsprøyten, og den må tas i en periode på over et halvt år. Viktig å huske på at du ikke kan være seksuelt aktiv i denne perioden, noe som er en lang periode når du er i et forhold. Lykke til !

    42. jeg hadde tenkt å ta den, men så var jeg ikke jomfru, og da var det visst ikke noe vits! Men nå skal jeg jammen sjekke litt mer opp idet, siden mamma dessverre har hatt det..

    43. hei marthe 😀
      bare lurer på hvordan du fikk henvisning til den sprøyta? vil også ta den. må man til legen og gjøre det, eller få henvisning derfra?
      kjempefin du er.

    44. Jeg tok de sprøytene for livmorhalskreft for en del år siden. Tok den med en gang den kom på markedet. Da kostet de 4000,-! Takk og lov for at mamma tvingte meg til å ta den. (og betalte. haha!) Som du sier, TENK HVIS…..

    45. krs: Jeg bare spurte etter den da jeg var på vaksinasjonskontoret i byen så sa de at de kunne sette den for meg, men det kan også gjøres hos legen 🙂 Først må du ha resept på sprøyta, så må du gå og kjøpe den på apoteket, og så må du til legen for å sette den 🙂

    46. Marte: Hei hei! Okei, kanskje de har utviklet den så langt at den fungerer for voksne også nå. Hun damen burde jo ihvertfall ha spurt meg om det var tilfelle synes jeg 🙂 Jeg er jo snart 20 år. Hehe

      Sanne: Oi, nei det har jeg ikke fått beskjed om :/

    47. Jeg tok denne vaksinen før jeg debuterte seksuelt, fordi de sa det var viktig. Men dette var før sprøyten enda var blitt kjent. Så regner med de har funnet på noe lurt siden den tid. Jeg tok den på grunn av at det var kreft i familien, og var derfor viktig for min mor at jeg tok denne. Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til noen bivirkninger, så håper ikke du gjør det heller! Jeg har ikke hørt noe om sterilitet pga av vaksinen, men sterilitet og verre med på grunn av livmorhalskreft har jeg hørt! Så velger å beskytte meg den veien 😉

    48. Ja sprøyta gjør drit vondt tar den enda(den er i 3deler på skole i 7kl)
      Drit fint moutfit<3<3<3<3du er så pen ;)<3<<3

    49. Jeg har også hørt at vaksinen ikke kan tas etter man har vært seksuelt aktiv. Lillesøsteren min hadde mulighet til å ta denne gjennom skolen, men foreldrene mine valgte at hun ikke skulle ta den, fordi den er så lite prøvd. Og det vi fant ut når vi undersøkte litt om vaksinasjonen av denne vaksinen i USA, gjorde valget klart…

    50. Hei :- )
      bare lurte på hva legen din sier til deg ang livmorhalssprøyta? (skjønner hvis du ikke vil gå i detaljer, hehe) men jeg har hørt at man skal ta den sprøyten FØR man begynner å ha sex osv, altså i en alder av 12-15 år for eksempel. Hvis man tar den etter man begynner å debutere med sex så svekkes sjansen for at den fungerer, eller at den ikke fungerer i det hele tatt. Dette er bare noe jeg har hørt, er jo overhodet ikke sikkert det stemmer! Men bare lurte siden du sa du hadde tatt den 🙂

    51. Ja, siden jeg går i 7.klasse og da er det valgfritt om man vil ha den for da er den gratis:) 2 unnagjort 1 igjen:)
      ELSKER BLOGGEN DIN!!!;)

    52. For en utrolig fin bluse! Søkte etter den på bikbok.no , men fant bare en lignende uten perlene og steinene. Har du satt de på selv? Var veldig elegant hvertfall 🙂

    53. Har tatt 2 av dem, er 12 år snart<3
      Nydelig outfit<3
      Er heldige som får den gratis, herregud så dyrt:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg