Señor Peregrino

FOR EN BOK! Åh. Himmel. En ting er ihvertfal helt sikkert. Jeg skal snarest eie alle Cecilia Samartin bøkene som eksisterer. Senõr Peregrino ble en av mine aller beste leseropplevelser, og jeg har hatt mange gode! Boken fanget meg fra første side og så var jeg oppslukt. Jeg kan nesten ikke vente til å få lest oppfulgeren La Peregrina.

Señor Peregrino handler om meksikanerjenta Jamilet. Ei utenpå klærene både flott og smart jente. -Men under den langarmede genseren skjuler det seg et fødselsmerke så groteskt at hun blir kalt djvelens verk. Gjennom hele sin barndom sliter hun og familien med baksnakking, peking, mobbing og skuffelser på skuffelser. Lege etter lege avviser henne. Hun blir fortalt at fødselsmerke er uhelbredelig. Noe hun må godta og leve med resten av sitt liv. Som et siste håp flykter hun alene til USA hvor hun har planer om å skaffe seg jobb, tjene penger og spare til en laserbehandling. En slik legebehandling har hun nemlig hørt vil kunne fjerne livsmerket for godt.

I USA får hun jobb på et psykiatrisk hjem. Hun får ansvaret for å være hushjelpen til den verste mannen av dem alle. Den gamle mannen Señor Peregrino er en svært deprimert mann, kravstor som ingen andre og mobbesyk til tusen. Ingen ansatt hadde noen gang holdt ut med ham en hel måned. Med Jamilet i bilde endrer alt seg. Hun gjør det hun blir bedt om pluss litt til. Hun hører på historien hans.

En flott historie om hans ungdom på pilgrimsvandring, forelskelser, og synd. En historie som viser seg å gi svar på Jamilets egen fortid. Boken har absolutt alt! Det er kjærlighet, romantikk, og forelskelse både i Señors fortid og Jamilets nåtid. Det er også spenning i enhver situasjon. Mobbing, avvisninger, selvmordsforsøk, voldekter og slossing alt i en og samme bok! I et kapittel vil jeg gråte meg ihjel og i et annet sitter jeg og smiler fra øre til øre. Nei dette er virkelig en FLOTT bok som bør leses av alle. 



Terningskast 6! Uten tvil.

– Marthe <3

33 kommentarer

Siste innlegg