TRENINGSMYTER..

Treningsmyter er et heftig diskutert tema verden over. Folk får hodene sine presset med nye treningsmyter hver eneste dag og glemmer å tenke på at vi mennesker faktisk er forskjellige. Vi blir født med ulike kropper og ulike muskeltyper og dermed vil ikke èn treningsmetode passe for alle og enhver. Likevel googler folk flest “FLAT MAGE” og leter etter den perfekte oppskriften. Drit i oppskriftene! Kjenn på kroppen din og finn ut hvilken trening som passer DEG best.



Selv har jeg googlet TRENINGSMYTER i dag og her er det jeg fant.. Jeg aner ikke om det stemmer, men gjør det det så synes jeg det er hysterisk morsomt at alt jeg har trodd om trening og kosthold har vært feil. Shit same!

1. Det er bedre å spise mange og små måltider enn få og store
Ikke nødvendigvis! Dersom energibalansen er den samme spiller det ingen rolle for helsa om du spiser to eller seks måltider om dagen. Enkelte studier viser faktisk at få og store måltider kan være bedre for helsa. Så får du ikke minst spist deg ordentlig mett, og du gir hormonsystemet en real boost!

2. Sukker er like usunt for alle
Feil. Sukker er mer usunt jo dårligere insulinfølsomhet du har. En slank, atletisk person med god insulinfølsomhet tåler sukker mye bedre enn en fetere, mindre aktiv person. Dette er fordi insulinet hos førstnevnte effektivt vil omsette sukkeret. Hvor sunn eller usunn en matvare er, kommer altså ann på kroppen som spiser den.

3. Frokosten er dagens viktigste måltid
Spiser du mye før leggetid, har kroppen mer enn nok energi å gå på til langt ut på dagen. Etter mye forskning skal det faktisk være mye som tyder på at periodisk faste kan ha positive helseeffekter.

4. Man må trene ofte for å få bra resultater av treningen
Det trenger du ikke, hvis du trener intensivt og riktig. Dette gjelder både for styrke/muskelbygging og for utholdenhet.

5. Det er bra å drikke mye vann under lange treningsøkter
Det er en fordel å holde seg godt hydrert, men bruk heller en treningsdrikk som også inneholder salter. F. eks. Isostar eller Maxim. Dette for ikke å ødelegge blodets saltbalanse. Rent vann er ikke ideelt, men brukbart under korte økter.

6. Muskler veier mer enn fett
Ja, men ikke all verdens. Muskler veier ca. 20% mer enn fett gitt samme vevsvolum. 1cm3 muskler veier ca. 1,1 gram, mens 1cm3 fett veier ca. 0,9 gram.

7. Gutter bør trene annerledes og hardere enn jenter
Jenters og gutters fysiologi er veldig lik, men har et vensentlig unntak. Kvinner har mye lavere nivå av testosteron. Det betyr at hvis det er noen som bør trene hardt for å få resultater, så er det oss jenter!

8. Du får store muskler av styrketrening
Mange avstår fra styrketrening i frykt for å bli seende ut som en bodybuilder. Ikke vær redd for det. Muskler kommer ikke over natten. Selv de mest dedikerte kroppsbyggerne bruker mye tid på å bygge seg opp. Man må trene relativt hardt over lang tid for å bygge den slags.

9. Diett alene gjør at du kan gå ned i vekt
Dersom du slanker deg uten å trene, vil du også tape muskelmasse. Dette er noe mange ser på som positivt og dumt er det! Musklene trenger energi, og forbrenner dermed energi. Mister du muskelmasse, går også forbrenningen ned. Det sto større muskelmasse du har, det sto stor blir forbrenningen. Mister du muskler vil kroppen forbrenne færre kalorier noe som betyr at du også må spise mindre for å holde vekten nede. Når du begynner å spise normalt igjen, vil kiloene raskt komme på igjen.

10. Løping er best for vekttap
En studie utført av treningsfysiologer viser at du forbrenner 11 kalorier per minutt ved løping i 12 kilometer i timen, mens du kun forbrenner 3,9 kalorier per minutt ved sykling i samme hastighet. Men svømmer du i 4,8 kilometer i timen, forbrenner du 15,7 kalorier i minuttet.

Nå vil jeg ha litt diskusjon her på bloggen. Skal vi lytte til mytene?
Tror vi på treningsekspertene eller skal vi drite i alt sammen?

– Marthe <3

55 kommentarer
    1. Jeg syntes mytene bare er noe tull! De gir jo ingen mening uansett… Jeg trener kun en gang i uken (pluss/minus) og spiser ganske mye og ofte men allikevel holder jeg meg i fin form:)

    2. Jeg syns at man skal følge sin egen rytme, men at disse mytene også kan være til hjelp. Foreksempel kan det være øvelser du ikke har hørt om før, er godt forklart og kanskje har mer effekt en det du gjør til vanlig. så noe kan hjelpe, annet kan ikke.
      Veldig gode tips!
      Bra blogg forresten! du fortjener og være på topplisten.

    3. Ikke for å virke lei eller noe men noe av det du skriver er veldig feil…
      Men hvis du bare mener det med å få inn energi så har du rett, men hvis du mener det å gå ned i vekt så er det fullstendig feil.
      Flott blogg btw! 🙂 første gangen jeg leser den faktisk, og blir nok flere turer inn hit.

    4. “1. Det er bedre å spise mange og små måltider enn få og store! Ikke nødvendigvis! Dersom energibalansen er den samme spiller det ingen rolle for helsa om du spiser to eller seks måltider om dagen. Enkelte studier viser faktisk at få og store måltider kan være bedre for helsa. Så får du ikke minst spist deg ordentlig mett, og du gir hormonsystemet en real boost!”
      Den der har jeg ingen tro på. Det må jo være bedre om magen har litt å jobbe med hele tiden enn om den plutselig må gjøre et kjempearbeid?
      Blir litt forvirret innimellom av alle forskere, den ene sier ditt, den andre sier datt. Hva skal man tro?

    5. Martine: Enig med deg der! Jeg trodde også det var slik at man skulle spise regelmessig for at magen hele tiden skulle ha noe å jobbe med. For at forbrenningen hele tiden skal holdes i gang. Den ene nettsiden motsier den andre. Det er ikke lett 😀

    6. Liker at du legger så mye arbeid i bloggen, jeg skjønner jo at det må ha tatt tid å komme frem til alt dette! Selv om jeg kanskje ikke er 100 % enig i alt så synes jeg det er bra at du tar fatt i noe hvor mange har feil-oppfatninger 🙂

    7. Langrenn er den beste treningen hvis man skal forbrenne og bruke hele kroppen! danker ut løping lett 😀

    8. Hvor har du all infoen fra? Det virker sikkert som en liten bagatell, men jeg synes du hadde fremstått som mer profesjonell om du hadde skrevet kilder på både tekst (dersom du brukte det, så klart) og bilder 🙂
      Når det kommer til diskusjonen tror jeg det aldri blir noen enighet der. Forskjellige folk er bygd forskjellig, og det som funker for noen, funker ikke for andre. Jeg, for eksempel, må ha vann når jeg trener, ellers holder jeg ikke ut lenger enn max 15 minutter. Så om jeg skulle fulgt den “regelen” hadde trening vært et mareritt for meg.. Så jeg er veldig enig med deg i at man skal gjøre det som passer hver enkelt! 🙂

    9. Det handler jo om som du Marthe sier, på kroppen som spiser maten. Om man skal ned i vekt er det vel bedre å spise små og sunne måltider for å holde forbrenningen i gang. Men så er det jo også undersøkt på periodisk faste som mange bodybuildere bruker i perioder også kan være bra. Men det beste tipset jeg har er å spise når man er sulten til like før man blir mett. For det er mange som spiser for de har lyst på mat, ikke for de er sultne, uten at de selv nesten merker det.
      Men når og hva man skal spise kommer jo også på om man skal slanke seg, opprettholde vekten eller gå opp. Så det finnes ingen felles regel for alle.

    10. Tine: Jeg har hentet mytene fra fem-seks nettsider og bilder fra sikkert fem til. Jeg kan ikke kopiere nettlink til alle sider og bilder jeg bruker her på bloggen. Da ville det vært mer av det enn selve informasjonen, men krever noen det så må jeg jo. 🙂 Enig enig! Gjør det du føler er best.

    11. Jeg trener bryting 3 ganger i uken, der man får brukt hele kroppen,det tror jeg er den beste treningen for meg !
      Det er jo helt forskjellig hva DIN kropp er vant til .
      Enkelte personer kan spise og spise og spise og fortsatt se ut som en undertøysmodell ! heldig er de sier jeg bare..
      likte dette innlegget fantastisk godt ! er veldig opptatt av trening og å holde meg i form 😉

    12. Masse kjempegode tips her, men jeg må si en ting når det gjelder væskeinntak vann/sportsdrikk. Det er helt riktig at kroppen trenger påfyll av salt og mineraler under lengre og tyngre treningsøkter. Når du trener er desverre kroppen altfor opptatt med den belastningen den får at den ikke tar vare på tennene. Sportsdrikk er nemlig syrlig og kan skade tennene. Hell ned på litt vann etter en slurk eller to med sportsdrikk forhindrer du dette, og om ikke helt så blir det ikke like ille.
      Er forresten fan av bloggen din og ble fastleser etter første tur innom! 🙂

    13. Har bare en kommentar til punkt 2 🙂
      Punkt2: Hvitt sukker (som finnes i godteri og som er tilsatt i mange ulike matvarer) er like usunt for alle mennesker. Grunnen til dette, er at hvitt raffinert sukker ikke bidrar med noen vitaminer eller mineraler, men derimot bare bidrar med energi. I tillegg til dette, kan store mengder sukker føre til at kroppen fortrenger andre viktige næringstoffer fra den andre maten en spiser.
      Det stemmer at en aktiv person vil tåle sukkeret bedre, men det er fortsatt ikke sunt og ikke noe vi regner som et næringsmiddel. Sukker (raske karbohydrater) fra hvitt brød, pasta og ris er derimot et produkt som aktive mennesker tåler bedre enn innaktive og som er letter omsettelig hos dem.

    14. Jeg må ærlig innrømme at jeg er uenig med en del av påstandene og argumentene dine, men du har et godt poeng i at det finnes mange rare treningsmyter 😉

    15. Til alle dere som sier at dere er uenige i Marthes påstander: det er ikke MARTHES påstander, hun har jo funnet informasjonen på nett 😉
      anyway.. “frida-lov3e.blogg.no ” Jeg må si meg veldig uenig i det du sier at noen kan spise hva de vil og fortsatt se ut som en undertøysmodell. Jeg har flere venninner som spiser hva de vil og sier at de spiser super mye, men fortsatt er like tynn som alltid. MEN når jeg spiser sammen med de “tynne” så merker jeg at jeg som må passe ganske nøye på hva jeg spiser for å ikke rase opp spiser mye mer enn de “altspisende” venninnene mine. De spiser kanskje sjokolade og junkfood 4 ganger i uken, men når de gjør det, så spiser de halve sjokoladen og halve brugeren. Jeg som ikke kan spise hva jeg vil som det heter, spiser hele sjokoladen og hele burgeren pluss enda mer når jeg først spiser det. Jeg tror derfor at ingen kan spise hva de vil og hvor mye de vil, det er bare det at de som liksom spiser hva de vil, ikke spiser så mye som en som holder seg unna slik mat i perioder.
      Som sikkert mange har fått med seg, så spiser Marthe det hun har lyst på, og jeg tipper at hun ikke sluker en hel candyking pose, slik jeg gjør når jeg spiser godteri. Jeg tror og mener faktisk at et kosthold der man tillater seg det man vil (uten å overdrive) er sunnere enn å ha all denne NEImaten. Da spekker man bare til slutt.
      🙂

    16. Kjempebra innlegg Marthe! Men grunnen til man skal spise lite og ofte er jo for å holde forbrenningen i gang, dette er noe å tenke på om man skal slanke seg. Du kan jo se for deg at kroppen er som en peis; du må hive på ved for å holde på gløden. Og det som menes med ofte og lite er egentlig ganske mye oppsummert! f.eks. Min diett:
      Frokost: 2 knekkebrød
      Mellommåltid: frukt eller yoghurt
      Lunsj: 3 knekkebrød
      mellommåltid: en skive eller to etter skolen
      Middag: spiser det jeg vil ha, men prøver å ikke ta så mye ris, poteter o.l.
      Mellommåltid: frukt eller smothie
      Kveldsmat: 2 knekkebrød

    17. Jeg er absolutt enig i mye her, men frokosten er nok viktigste måltidet – nettopp fordi søvnen gjør noe med deg. Nå høres jo dette fryktelig usikkert i og med at jeg ikke akkurat nå (klokken er 08:28, ikke skyt meg!) husker HVA som skjer med kroppen når du sover, men poenget er i alle fall at frokosten er viktig! =)
      Klem fra Lizbeth Osnes – Behind the scenes.. Min hverdag med mote, skjønnhet, fest, shopping, vennskap, tanker, meninger, kjærlighet – og den psykiske lidelsen Anorexia Nervosa.

    18. Marianne: Hehe, folk blir så revet med at de glemmer det 😀 -Men det er bare bra! Jeg er veldig enig i det du sier her. Dette er noe jeg ikke har tenkt over, men det er jo slik! Jeg spiser gjerne på mc donnalds jeg, men blir stappmett av en liten, plain hamburger. Andre kjøper gjerne tre,fire og fem igjen for å bli mett! Da kommer selvfølgelig de ekstra caloriene på 🙂 Det samme gjelder sjokolade. Jeg spiser det jo akkurat når jeg vil, men orker aldri mer enn en firkant eller to. Dette har jeg faktisk aldri tenkt over. Hehe 😀
      Andrea: Kjempelurt! Ja, det er det jeg har hørt er hele poenget med å spise ofte, men ikke så mye. Selv hater jeg brødmat/knekkebrød så for min del ville det bare blitt fruktspising i disse mellomtidene, men jeg er forferdelig dårlig til å planlegge hva jeg skal spise i det hele tatt. Jeg spiser når jeg blir sulten og er jeg ikke det så spiser jeg ikke. Dårlig vane! 🙂

    19. Jeg tror ikke på mange av mytene på nett, men jeg har en bror som utdanner seg til personlig trener og lærer der mye om hva disse mytene sier, så jeg velger heller å høre mer på han 🙂
      Men til de som sier at det ikke er noe farlig å spise masse usunt fordi noen ikke legger på deg, er feil. For det du ikke legger på deg av fett på kroppen kommer i blodårene istedetfor og du kan få åreforkalkning. 🙂

    20. Mange av disse er ganske gode! Men jeg for eksempel, fungerer ikke på periodisk faste som student! Jeg trenger mye mat, helst hver tredje time siden jeg trener såpass mye. Hvis ikke ville jeg aldri klart å holde meg våken under forelesninger.
      En ting til er at ingen har godt av sukker, uansett kroppsfasong! Det ødelegger glykogen lagrene i kroppen om man inntar for mye, og kroppen kan slutte å produsere nok insulin, noe som kan føre til sukkersyke.
      Trene 3 ganger i uken, og et variert kosthold er noe alle burde følge, så ville ikke overvekt være et stort problem lenger!

    21. Hahaha ja disse likte jeg! Mitt kosthold: Frokost: ingenting. første måltid kl 16:00 – stooort måltid med pasta eller burger etc. Kveldsmat: Sjokolade. Så drikker jeg sjokomelk hele dagen.
      Det har funket for meg i alle år!

    22. Superbra tips Marthe! Elsker bloggen din! <3 Men lurer på om du kunne skrive dine favorittsitater gjerne engelske <3 Da hadde jeg blitt kjempe glad, elsker sitater 😀

    23. Myten om at store og få måltider er vel så bra som mange små, stemmer ikke. En periode gikk jeg til ernæringsfysiolog, og fikk beskjed om å spist hver tredje time eller noe (husker ikke helt). Minst 4 måltider om dagen!

    24. Bra blogg, og bra inlegg !
      Men jeg har noe å si, når det gjelder at folk ikke legger på seg når de spiser mye, de legger kansje ikke på seg utvendig, men inne i blodårene, som er mye fælere !
      Å når det gjelder de med at svømming forbrenner mest, det stemmer ikke, i følge boka “hel ved” så er det en tømmermann som er ute i skogen, og bærer på en motorsag i en hel dag som forbrenner mest !
      Å ifølge “puls” mannen, så kan du gått få spise godteri på lørdagen, å spise poteter å brød (til LCHF-ere). Men at du er ute i aktivitet og trener, ca. 3 ganger i uken som er viktigest !
      Det var det jeg ville si, men sefølgelig alle må finne sin treningsmåte best, men jeg blir helt kvalm når jeg hører folk som kutter ut maten sin for å gå ned i vekt, men da har jo ikke kroppen noe å forbrenne, å du går heller ikke ned i vekt… 😉
      Men ja, ok, nå er jeg ferdig 😛 hehe.
      – Johanna

    25. jeg trener masse styrke, spiser masse proteiner, og ofte spiser jeg heller en stor lunsj istedet for frokost OG lunsj, altså etter periodisk faste. jeg er faktisk enig i alt som står her, og det henger mye på greip med det som står på “fitnessbloggen.no”! alle bør finne sin måte å spise på. mange vil spise med en gang de kjenner sult, og spiser derfor heller flere små måltid, andre klarer seg lenger med litt sult, for så å spise store og færre måltid 🙂 jeg tåler også sukker bedre nå, feks om jeg spiser usunt på lørdager. det er fordi jeg har økt muskelmassen min, har mindre fettprosent enn før, og dette tilsier at jeg har høyere forbrenning, og en kropp som kan takle sukker bedre enn før :)!

    26. Jeg mener at flere av disse mytene er bare til å se over.
      Det handler om DEG. Du må selv finne ut hva som passer deg. Det er som du sier Marthe alle er forskjellige med forskjellige kropper og muskler. Det er ingen som er like! Skulle ønske det var flere som skjønte at ikke kan få den kroppen som “fotballfrua” har (caroline berg) for eksempel. Du kan trene, men du kan kun oppnå det resultatet som kroppen din makter og tåler. ( i forhold til muskeltype og egen kropps-type)
      Jeg er enig i den første myten om at det er bedre å spise flere små enn 2 store måltider. Magen og kroppen får mye mer å jobbe med når kroppen inntrenger et større måltid. Det vil gjøre at du heller legger på deg flere kilo enn visst du spiser titt men litt.
      “4. Man må trene ofte for å få bra resultater av treningen
      Det trenger du ikke, hvis du trener intensivt og riktig. Dette gjelder både for styrke/muskelbygging og for utholdenhet. ”
      – Resultater kommer ikke ut av noen ting. Du trenger flere økter for å oppnå et bra resultat. Ja, det er bra om du har økter hvor intensiteten er høy og du gjør det riktig MEN hallo. Det kommer ikke av seg selv. Man må selvfølgelig trene ofte og riktig flere ganger for oppnå er bra resultat. Kan ikke fatte at det kan stå noe slikt..
      Merker at jeg blir giret når du tar opp slike temaer! Det bra at du har det med! Bra innlegg forresten men det finnes mange “utrolig mange” rare myter som vi bare kan glemme. Lev livet mens du kan. Lev sunt og spis det du ønsker! Kunne sikker skrevet en side om dette. Vær fornøyd med den du er! Du kan kun være du! Bare det er godt nok! Små pupper, store pupper, tykk eller tynn eller akkurat passe. Det viktigste er hvordan du har det på innsiden. Vær fornøyd med den du er. Dette er noe jeg flere ganger må si til meg selv.
      Ingen er perfekte!!

    27. Jeg tror absolutt ikke på de mytene i det hele tatt, og har heller ikke tro på diett eller noe slikt. Jeg personlig syns ikke at du burde trene for å gå ned i vekt, men får eventuelt holde vekta nede og for å ha en sunn og god kropp!
      Når jeg trener så trener jeg for å forbedre kondisen min og for å øke styrken min. Ergo så jogger jeg og gjør noen styrketreninger, for det er det som jeg syns funker best for meg! Og er helt enig med at alle kropper er forskjellige og at alle trenger forskjellige treningsmetoder. Og at ikke alle treningsmetoder funker for alle.
      Og det med mat så tror jeg det bare er best å spise jevnlig. 3-4 måltider om dagen altså frokost, lunsj, middag og kvelds, til faste tider og noen små måltider mellom “hovedmåltidene” som f.eks. frukt og andre sunne ting! Og i staden for å spise usunt i hverdagene så kan du heller skeie litt ut på lørdager og slikt.
      Tror det viktigste er viss du vil ha en sunn og god kropp er å spise og terne jevnlig. Og få i deg nok næring.

    28. Mye der som virker logisk, og mye som ikke gjør. Som du sier er kroppene forskjellige, og på samme måte tror jeg svar på mytene kan være foskjellige 🙂

    29. Flott innlegg! Men er litt uenig i påstand 1. Dersom du spiser kun to, er det en veldig stor sjanse for at kroppen kommer inn i en slik rutine, at den vet at det fort kan gå 16 timer mellom hver gang den får tilført næring. Det fører til at kroppen lagrer det som fett, for kroppen er redd for å ikke ha noe å gå på. Dersom du spiser oftere, vil kroppen forbrenne det, og gjøre seg klar til en ny runde med mat 🙂 – Lærte faktisk om det i naturfagstimen i dag!

    30. på nr 10, skriver du om løping, svømming og sykling. Hva med styrke ?
      Når man løper forbrenner man mer i det man løper og bare i 30 minutter etter at man er ferdig og trene. Mens når man trener styrke trening, forbrenner man mer når man trener og 72 timer etter at man er ferdig og trene, dette er fordi musklene jobber med å utvikle seg enda etter at man har trent styrke(som kan forklare gangsperr), for at man skal klare mer neste gang.
      Så vist man trener annen vær dag, så forbrenner man mye mer en vanlig hele tiden, og da sier jo det seg selv at man går raskere ned i vekt.
      OG en ting til er at jenter som regel(ikke alle) ikke gir alt de har, i motsetning til gutter.

    31. Så bra innlegg!:) Men jeg lurte på om du visste hvordan man kan trene “nedre” delen av magen? Har litt ekstra fett der som jeg gjerne vil få bort! 🙂

    32. Siden jeg valgte å ha bredde idrett som et valgfag dette året har jeg så langt lært at det er viktig å ha et balansert kosthold, spiste ikke så veldig sunt før, men nå har det forbedret seg og jeg merker at jeg har mer overskudd! Siden jeg trener en god del styrke har jeg også merket på meg selv at forbrenningen har blitt høyere siden jeg blir sulten mye fortere enn før.
      Til deg som lurer på hvordan du kan trene bort det nedre magefettet kan du ta sit- ups der du holder bena ut i 90 grader. 10- 15 repetisjoner og gjenta dette 3 ganger 🙂

    33. Takk, Marthe!! Det er så utrolig bra at en toppblogger som deg skriver slikt, så jenter der ute får et riktig syn på hva som er sunn og fornuftig trening 🙂 Jeg har selv vært tynn som en strek, og det eneste jeg gjorde var å løpe. Nå er det styrke for alle penga, og jeg kan bekrefte at man IKKE blir stor over natta. Det kreves MYE hard trening. TREN STYRKE, JENTER 😀

    34. Man kan diskutere dette frem og til bake, og det er veldig mye interessant – og minst en million synspunkter. Jeg velger likevel bare å kommentere punkt nr. 5. Under lengre treningsøkter skal man ikke bare drikke vann nei, men sportsdrikkene skal likevel ikke erstatte vannet. Vannet skal brukes for å slukke tørsten, og sportsdrikken skal supplere og tilføre kroppen den næringen den trenger for å ha en krevende økt.

    35. Jeg aner ikke hva som er riktig eller galt, men jeg tenker at det lureste er å teste litt kanskje, og finne ut hva som funker? Tror og at så lenge du har et balansert kosthold og trener regelmessig så holder du deg sunn. Tynn og sunn er jo ikke alltid det samme! 🙂

    36. Flott at du tar opp dette Marthe! Mange jenter kan til tider være litt “dumme”, og tro at å følge et par av de mytene vil gi dem drømmekroppen. Men sannheten er at man har nødt til å få både et bra kosthold og et godt treningsprogram som passer til seg selv, for at det i det hele tatt skal bli mulig å få penere OG sunnere kropp på en gang 🙂
      Jeg har selv prøvd i et par år å utforske slankemetoder, men innså tilslutt at grunnen til at ingenting funket, var fordi jeg visste for lite om det! De gangene jeg bestemte meg for å spise sunt, ble det hele ødelagt fordi jeg hadde ikke peiling på hva som faktisk er bra for meg.
      Men så begynte jeg å lese veldig mye! Blant annet om hvordan de forskjellige næringsstoffer oppfører seg i kroppen, hva mat som fungerer bra sammen med trening, osv. Jeg fikk inspirasjon fra diverse treningsblogger (som har oppnådd store resultater) til matvarer, og begynte å prøve meg frem 🙂
      Den dag idag sitter jeg her med et treningsprogram bestående av 4 løping/spenst treninger + 3 styrketreninger i uka, og et kosthold som består av velsmakende, sunn mat som gir meg dobbelt så fort resultater! Jeg er så utrolig glad for at jeg klarte “å knekke koden” for kroppen min 🙂 Jeg ønsker at andre jenter som kanskje er som jeg var, skal ta fatt i problemet, lære ordentlig om trening+kosthold og tilslutt finne ut hva som passer til en selv!

    37. hahhahaha! jeg må le litt…. det er ingen som leser denne bloggen som klarer 4,8 km i timen når man skal svømme…. ikke en gang jeg som er svømmer 😛 derfor er løping best for å forbrenne kalorier!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg