Drageløperen..

Hjelp! For 10 minutter siden leste jeg ut boka Drageløperen og nå sitter jeg her med den største klumpen i halsen. Fysj a meg for en trist bok. -Men sann og så ABSURD bra. Jeg har lest mange gode bøker, men de to beste jeg noen sinne har lest er begge skrevet av Khaled Hosseini.

Ingen dum mann! Språket og fortellermåten hans er på et helt uoppnåelig nivå og det gir meg både klump i halsen og tårer i øynene. En leseropplevelse som denne er det kun Hosseini som kan gi. Etter å ha lest både Drageløperen og Tusen strålende soler får jeg lyst til å lese absolutt alt han har skrevet. Jeg vil dra hjem til denne afghanske mannen og stjele skolenovellene hans, skjønner dere? Så genial er han.

Historien handler om de afghanske bestekameratene Hassan og Amir. Hver vinter arrangeres drageturneringer. En sport som er svært populær for alle guttebarn og deres foreldre. Amirs største ønske er å vinne denne turneringen med hjelp av Hassan. Hassan hjelper alltid til da han er tjenerens sønn og tilhører en mindre ansett folkegruppe. Turneringsdagen kommer og viser seg å bli både den beste og verste dagen i Amirs liv. Noe katastrofalt skjer og gjør at bestekameratene mister kontakten med hverandre.

Nå har jeg fortalt i svært korte trekk hva 1/3 av boken handler om. De to neste delene får forbli et mysterium til dere som ikke har tenkt til å lese boka. Til dere som vil lese boken nå, gled dere! Det er den mest spennende, men triste historien jeg har lest. Det er umulig å legge boken fra seg da den er GRUSOM, men fantastisk på samme tid.  

Terningskast 7! 

– Marthe <3

62 kommentarer
    1. Mine yndlingsbøker også 🙂 men må si TSS er bedre en Drageløperen 🙂 se filmen, veldig god appelering!

    2. Drageløperen er en helt fantastisk bok ja! Har lest den 2 eller 3 ganger, i tillegg til at vi så filmen på skolen på videregående.

    3. Høres ut som en utrolig bra bok! Kaaaanskje jeg skal lese den når jeg er ferdig med den boken som jeg holder på med nå og en annen som har ligget på vent helt siden november 😛 Har liksom prøvd å gjort meg ferdig med en serie først, før jeg begynner på den neste 😛

    4. Åh, jeg elsker Khaled Hosseini! Han skriver så utrolig bra!! Har så lyst til å lese mer av han, for begge bøkene hans har gjort stort inntrykk på meg. Herlighet, for en mann! Jeg digger seriøst begge bøkene, og klarer liksom ikke å velge ut en favoritt. Begge har sin spesielle historie, og jeg klarte ikke å legge dem fra meg. Åh, lyst til å lese flere slike bøker!!!

    5. Begynte på den for litt siden og har den på nattbordet, la den fra meg en periode, men nå får jeg vel ta den opp igjen;)

    6. Godt å høre at det er flere som er fan av denne mannen 🙂 Jeg håper det snart kommer en ny bok i bokhandlerne! Filmen må jeg også få sett. Sikkert megatrist! :O

    7. Fin anbefaling Marthe! 🙂 Jeg anbefaler deg og lese salvadoreña og drømmehjertet av Cecilia Samartin. To helt fantastiske bøker. Jeg hadde lyst til å gråte av begge. Utrolig bra bøker, syntes jeg da.

    8. har veldig lyst til å lese den! kjenner jeg meg selv rett, utfra det du har skrevet om det, kommer jeg til å gråte.. hehe, virker spennende værtfall! 🙂

    9. Fin anbefaling Marthe! 🙂 Jeg anbefaler deg å lese salvadoreña og drømmehjertet av Cecilia Samartin, om du ikke har lest dem enda. To utrolig sterke og fantastiske bøker, syntes jeg ihvertfall! LES DEM! 🙂

    10. Jeg er helt enig med terningskast 7 for boken 😀 den er helt fantastisk, men også veldig trist. Det beste er å se filmen, den gir deg en veldig mye sterkere følelse om hvor godt Hosseini er til å skrive 😀

    11. Skjønte at du kom til å like den så bra ja! den er bare fantastisk, på en trist måte men. du MÅÅ se filmen de har laget, hvis du ikke allerede har gjort det. Synes den var veldig bra, og ting du har sett for deg var akkurat som du kanskje har sett for deg! Se den, se den ;-))

    12. det er en kjempe fantatisk bok!! ambefaler deg faktsk IKKE å se flmen etterpå! de har utelatt så masse viktge ting fra boken.. men vil du lee en bra bok til så les Idas dans 🙂 tror du kanskje har lest den! men den er helt fantastisk! sann historie! da jeg leste boken visste jeg faktisk ikke den var sann før på slutten! jeg gren som bare det! men uansett.. les den 🙂 digger bloggen din, sånn bytheway 😉 leser den hver dag 😀

    13. Wow, vi har lik boksmak! Jeg elsker også denne boken. Andre bøker du burde lese er “ikke uten min datter”, “der Gud gråter” og selvfølgelig “Saras nøkkel”. Fantastisk sterke og HERLIGE bøker som du ikke klarer å legge fra deg!
      Jeg synes forresten du blogger superbra for tiden! I like it!! Klem 🙂

    14. Vi så filmen på skolen for litt siden! Tror hele klassen satt med tårer i øynene, det gjorde hvertfall jeg.. En kjempe fin og veldig trist historie på samme tid. Anbefaler filmen på det sterkeste! Kanskje jeg må låne boken hos mamma, jeg vet hun har nettopp lest den, og Tusen strålende soler.

    15. Jeg forguder denne boken! Elsker Tusen Strålende Soler og, men denne er i en liga for seg selv. Faktisk er denne en av de to eneste bokene som noen sinne har fått meg til å gråte i offentlighet (og jeg har lest MANGE bøker i mitt liv!). Den andre var Jo Nesbø’s Gjenferd. (Hvis noen har lest den, så skjønner dere sikkert hvorfor)
      Jeg anbefaler deg aa lese Asne Seierstad’s Bokhandleren i Kabul, hvis du ikke allerede har lest den. Ikke like bra skrevet, men en utrolig sterk historie for det om.

    16. Jeg har lest den, og den er en bok som man kunne ha lest tusen ganger! Nå holder jeg på med Drømmehjerte av Cecilia Samartin. Det er også en helt fantastisk bok, er straks ferdig med den. Har du lest den? Også kjøpte jeg med Tusen Strålende Soler denne uka, så skal lese den etter Drømmehjertet. Gleder meg 🙂 God Helg!

    17. Frida: Jeg har den så jeg skal snart få lest den også 😀 Gleder meg masse! Det er så mange som har sagt at den er bra 🙂
      Clashcityrocker-photography: Jaa jeg har lest både Gjenferd og Bokhandleren i Kabul 😀 Hehe, kjempegode bøker begge to, men jeg er ikke så glad i Krim jeg da så det blir nok med den ene boken fra Nesbø for min del:-)
      Helene: tusen takk for tips! Jeg har kun lest Saras nøkkel av de du nevnte her og den var helt genial! 🙂 Kjempegod bok!
      Heidi: Har dem begge så nå gleder jeg meg! 😀
      Katarina: Tusen takk for det! 😀 Ja Idas dans hadde jeg en skoleoppgave om da jeg gikk på videregående faktisk 🙂 Kjempegod bok det også!
      Det er godt å høre at det er flere bokormer her! 😀 Herlig.

    18. Har den selv, men har aldri fått begynt på den. På tide nå kjenner jeg 🙂
      En liten bokanbefaling til deg; men tankene mine får du aldri, av Sverre Asmervik. En bok om prostitusjon, som er grusom og fantastisk på samme tid. Verdt å lese om du ikke alt har gjort det kanskje 😀

    19. Har lyst til å lese boka! Filmen så vi på skolen i fjor, og den er rett og slett kjempe bra – men også skikkelig fæl. Synes så synd på den gutten som får alt gjort mot han.. 🙁

    20. den boken er helt syyk.
      så filmen først, og gråt masse i filmen, når jeg leste boken gråt jeg bare mer, haha!
      den er så braa!!

    21. Hei Marthe 🙂 Syns det er fint at du forteller om bøker du leser ! Veldig fin blogg ellers også. har du lest en bok som heter “Saras nøkkel”? Jeg skal starte på den nå hvertfall 🙂 Tror den er super trist, leste på en side at om man ikke gråt av denne boken, så var det noe galt med deg. Men jeg gleder meg likevel til å lese den 🙂

    22. har sett filmen på skolen, fy søren som jeg grein, er veldig svak for sånt! var litt flaut når alle andre såg helt uberørte ut, nesten alle iaf, og jeg var helt svart under øynene. hahah

    23. jeg er fra afghanistan og kjønner boken veldig godt anbefaler å lese parvana også det er de samma historiene som drageløperen men litt annerledes det er tre bøker da:P<3

    24. Har ikkje lest boka, men såg filmen i fjor? Den svidde seg fast i hjernen min lenge etterpå, spesielt den eine scena! Den der Hassan skal springe og hente en fallen drage til Amir, dei slemme guttane kjem og skal straffe han. Det var forferdelig, grusomt, tenkte på det lenge etterpå.

    25. Har lest tusen strålende soler og drageløperen. Helt enig, den boka er så trist, spesielt hva som skjer med bestevennen hans Hassan. En helt rørerende og faktisk bok.
      Djevelens Datter – Sara Hilal
      Solgt – Zana Muhseen
      Bare en datter – Sarita Skagnes.
      De bøkene der anbefaler jeg veldig, spesielt de 2 første! [Har skrevet til deg før å, men har lest ferdig ut bare en datter også 😀 ]

    26. Du bør lese Life Of Pi! Helt utrolig bok! Det er nok den aller aller beste boken jeg noensinne har lest 🙂

    27. Skal skrive om adaptasjon fra boken til filmen på fordypningsoppgave på skolen nå. Herregud, for en bok. Den er grusom!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg