Perioral dermatitt..

Mange av dere spør hvordan det går med dette ansiktsutslettet som jeg fikk for et par uker siden. Utslettet kom helt ut av det blå og jeg var plaget med det i over en uke før jeg fant ut at det trengte behandling. Så jeg dro til legen som sa at utslettet var uhelbredelig og at det gikk over av seg selv etter et par uker. Men alle som har vært plaget av urenheter i ansiktet, kviser eller utslett vet hva dette gjør med selvtilliten. Et par uker, kan virkelig føles som en evighet! Plutselig har man ikke lyst til å gå ut i offentligheten mer. Man vil helst bare stenge seg inne, og ikke vise ansiktet til noen. Selv om mitt utslett gikk bort i løpet av to små uker, fikk jeg så absolutt kjenne på hva slike hudproblemer kan gjøre med selvtilliten. -Og ikke bare følte jeg meg stygg, det var jo kjempe ubehagelig! Huden var så tørr at den falt av mot slutten og ikke kunne jeg smøre meg med fuktighetskrem heller!

Da jeg skrev et innlegg om dette tidligere, fikk jeg veldig mye respons fra folk som har vært plaget av det samme. Mange kom med forslag til hva jeg kunne gjøre for å behandle utslettet og det satte jeg stor stor pris på. Nå vil jeg gjerne fortelle alle dere som fremdeles er plaget av perioral dermatitt, hva som kan hjelpe! 

Da legen min sa jeg verken fikk tabletter eller kremer for å behandle dette, ringte mamma en ny lege som skrev ut antibiotika tabletter til meg med det samme. Antibiotika tablettene som skulle hjelpe mot dette het Tetracyclin Arco. Etter å ha tatt to tabletter i døgnet i fire dager, var utslettet borte. De røde prikkene og den supertørre huden var ikke lenger å se overhode. I tillegg til å ta disse tablettene, smørte jeg meg inn med kremen Betnovat to ganger daglig. Dette er også en krem man får på resept hos legen, og en krem MIN lege egentlig nektet meg. Av og til må man virkelig bare stå på sitt og protestere litt. Hadde jeg ikke gjort det, ville jeg antagelig enda vært plaget av dette.


Kremen ser slik ut. Fantastisk krem som skal funke mot urenheter som kviser også!

Tusen takk for alle råd jeg fikk angående dette!
Dere er virkelig toppen..

– Marthe <3

37 kommentarer
    1. Bra det ble borte, man føler seg mindre fin når han har slikt. Jeg har noe som heter helvetesild, det kommer i mange former og varianter. Jeg får dette et par ganger i året, da dette ligger i blodet mitt. Det kommer som en stor rød ring med tørr og ¨hoven¨ hud. Jeg bruker en spesiel salve, så går det bort etter ca en mnd. Føler meg mindre nice når den kommer på halsen..

    2. Hei Marthe. 🙂
      Vet godt åssen dette er, da jeg har vært plaget med kviser siden jeg var 12.. er nå 16. Har heldigvis aldri blitt mobbet for det, men har hørt at noen har komt med noen mindre fine kommentarer bak ryggen min. Dette har gjort at jeg har fryktelig liten selvtilliten igjen når det kommer til huden min. Det er helt forferdelig. :/
      Har også brukt Tetracyclin og synes det hjalp sånn passe.. Men jeg slutta på den ettersom jeg fikk meg kjæreste og hvis man tar p-piller samtidig så funker ikke p-pillene. Sier litt dette med tanke på Jonas bare.. og det er i kroppen en lang stund etter selvom man slutter på det. Dette sa ingen av legene til meg, og jeg fant ut av det via nettet. Men bra alt ordnet seg, klem! 🙂

    3. SÅ bra at det ble borte!! Er ikke noe gøy med et stygt tryne! Går selv på antibiotika for å bli kvitt jævelskapen! Det funker til dels, men ikke helt! Går utrolig mye ut over selvtilliten, mer enn det skulle vært lov til!

    4. Så bra at det er borte! Jeg er selv plaget med noe som kalles Keratosis Pilaris. Det er røde prikker på overarmene og på baksiden av lårene. Har prøvd Betnovat, men det hjalp ikke. Har lest om det på nette, og det eneste som hjelper er å vente (og muligens skrubbe litt). Altså, – jeg har vel hatt det i 5 år, og legen sa det ville gå over om ca. 5 år til…
      Dette er en plage, og jeg tørr jo nesten ikke gå i shorts! :S

    5. Karen Marie: Åh.. Huff. Slikt er så kjedelig! Også at det ikke skal finnes noe som kan behandle det raskere? Jeg mener, å gå rundt å være plaget i 10 år er jammen meg galskap. Jeg følte jeg virkelig LED de to ukene jeg var plaget. Håper legen din finner på noe i nærmeste fremtid som kan få de røde prikkene dine litt i sjakk. <3

      Krysser fingrene for deg 🙂

    6. Anonym: Åh. Har du fått noen gode medisiner eller kremer mot kvisene nå eller sliter du fremdeles med det? Oi, jeg visste ikke at p piller ikke fungerte med bruk av denne type antibiotika. Surfet litt på nettet nå og da fant jeg at sjansen for å bli gravid var 0,2 prosent stor. -Men det er jo fremdeles en mulighet!
      Ida: Ikke sant! Mitt begynte også å spre seg nedover halsen og det var da jeg fant ut at jeg bare måtte få det bort. Det gjør virkelig noe med selvtilliten. Spesielt å bli rammet i fjeset. Man kan ikke bare dekke seg med et skjerf heller.. :/

    7. Hei igjen! Nei, har ikke fått noe mer. Begynte på disse pillene 20 Mai og sluttet i slutten av Juni. Det fikk vekk det verste acnen (hadde svære vondt sår i kinnene) men fant ut av at det som fungerte best for meg var bare å drikke litt mer vann, sinktabeletter og selolje tabletter. Pluss jeg fikk anbefalt p-piller av legen som heter Yazmin og disse er gode for kviser!
      Når jeg sluttet å gå tetracyclin var jeg på apoteket for å høre hvor lenge de satt igjen i kroppen. Da sa de alt fra 1 uke til 1 måned ellerno. Og ho var veldig klar på at man absolutt ikke skulle ha samleie når man gikk på de (uten annen beskyttelse).

    8. hei marthe, jeg tenkte bare jeg skulle fortelle deg litt om mine kunnskaper om denne hudsykdommen.
      jeg fikk selv denne ekle eksemen i ansiketet første gang i mai dette året. jeg gikk til legen flere ganger da utbruddene var på sitt verste, men ingen av legene jeg gikk til hjalp meg. ene legen ga meg en kjemesterk krem som overhode ikke hjalp. og nektet også å sende meg til en ordentlig hudlege.
      jeg fikk for ca 2 måneder siden dratt til en ordentlig lege som faktisk hørte på probeleme mine, og så hvor alvorlige de var. det var da jeg fikk diagnosen Perioral Dermatitt.
      jeg tenkte jeg kunne gi deg noen tips om hva du bør unngå for å holde eksemen unna 🙂
      – Bruk INGEN kremer eller ansiktsprodukter som inneholder alkohol eller parfyme.
      – ikke spis Cashunøtter,
      – ligg unna alt av sitrusfrukter, spesielt Appelsin og Kiwi
      – varmt vann i ansiktet er det verste. dette gjør at huden blir ekstemt sårbar og veldig fort blir tørr og utslettet kan komme.
      håper disse tipsene hjelper. ønsker virkelig ikke at noen skal plages med dette. det er helt forferdelig, rett og slett!

    9. ingeborg: Åh tusen takk skal du ha! Dette var virkelig supert, både for meg og lesere som gjerne sliter med det samme. Godt å høre at du endelig fikk kommet deg til en ordentlig lege. Det finnes så mange som slurver der ute. Huff!

      Igjen, tusen takk! 🙂

    10. Jeg fikk perioral dermatitt etter jeg våknet en dag! er ikke sikker på om det kom fra allergien, fordi jeg er allergisk mot en ting men jeg brukte masse fuktighetskrem og stereoider og var borte etter 2 dager!
      Var helt forferdelig. Lignet på det ene bildet du la ut.
      Vet du om det er noe infeksjon eller virus man har for en stund eller går det bort? 🙂

    11. Har det samme. Altså uslett i ansiktet, men også på armer. Dette er dessverre en kronisk hudsykdom, altså atopi. Etter at jeg fikk dette har jeg ikke hatt selvtillit i det hele tatt. Får også urenheter av dette. Sminke kan jeg heller ikke bruke, siden dette i mange situasjoner bare forverrer det.

    12. Hvis du vil ha bort kviser, dra til hudlegen eller fastlegen og få resept på Isotretinoin Orifarm. Du tar 1-3 kapsler daglig i løpet av 6 måneder.

    13. Malene C: Mitt kom i forbindelse med et lite munnsår. Ofte oppstår det i sånne situasjoner også. Livredd for å få munnsår igjen nå! Hehe. Legen sier jo at det skal gå over av seg selv, men hvor enn jeg leste på internett sto det at dette trengte behandling for å gå over. Ellers ville tilstanden holdes konstant. Men selv om det går bort med kremer eller antibiotika i mitt tilfelle, så kan det dukke opp igjen senere i livet :/ Kjedelig!

    14. Så bra at det har hjulpet på huden din! Det du anbefalte meg på e-post har begynt å funke på min hud, og håper det fortsetter sånn, og blir helt borte. Så igjen, tusen takk for anbefalingen! 🙂 Digger både deg og bloggen din 😀

    15. Jeg er en 12 år gammel jente, som elsker bloggen din <3 det du sier nå har jeg vært plaget av lenge 🙁 Legene ga med den rosa kremen for en uke siden, men problemet er at jeg har ikke bare har utslett på armen men oxo under øynene og ser helt dopa ut hvis jeg smører krem der for da bli jeg helt røød 🙁 ( Jeg bruker ikke den rosa til øynene) Har du noen tips om hva jeg kan gjøre for at det kan gå fortere eller noen anbefalinger ?

    16. Hei 🙂
      Skjønner godt at du syns det var rart at den føste legen ikke ga deg antibiotika, men i dag er retningslinjene slik at man er vedlig forsiktig med å skrive ut antibiotika. Bakteriene utvikler nemlig lett resistens, og det er et stort problem i dag. Denne resistensen kan også spre seg mellom bakterier. Mange antibiotika kan man ikke bruke lengre, fordi bakteriene er resistente. Hvis denne utviklingen fortsetter vil man om en stund kunne stå uten medisiner mot alvorlige bakterieinfeksjoner. Betnovat har også en del uehldige bivirkninger. Kanskje dette gjør den føste legens valg litt mer forståelig? 🙂

    17. heihei 🙂 bare et lite tips når det gjelder betnovat, ser at du skriver det kan hjelpe på urenheter som kviser også , men man skal være litt forsiktig det er et sterkt preperat som kan føre til at du får “hvite flekker ” eller pigment flekker der du bruker den , vært på litt kurs og slikt i forhold til kremer og medesiner siden jeg jobber i helsevesenet . jeg bruker også denne kremen på mitt eget eksem , og når sommeren kommer og resten av kroppen blir brun , er jeg bestandig hvit der jeg bruker kremen . den er veldig sterk 🙂 bare lite tips, men trur ikke det var farlig og bruke den et par dager i annsiktet, jeg tenker litt mere på over lang tid 🙂

    18. Helene: Okei. Supert med tips som dette fra ei med peiling! Tusen takk skal du ha for å dele dette med både meg og resten av leserne 🙂 Da vet jeg det! Jeg som aldri blir brun i aksiktet fra før. Hehe!

    19. Ville berre si at grunnen til at eg fekk perioral dermatitt var fordi eg brukte Betnovat i all for lang tid , så ver forsiktig med for mye bruk.. Eg går på kuren no, og eg fekk streng beskjed om å ikkje bruke noke form for Kortison, og det har og alle legane eg har snakka med som gjelder under behanding av denne hudsykdommen. Eg fekk jo sykdommen delvis pågrunn av bruk av sterk kortison. Eg går no på tetralysal , og har nettopp begynt. Med kortison hjelper med ingenting, du bør få en god fuktighetskrem og gå på tablett kuren som hudlege har forklart.

    20. Well, dette har jeg slitt med siden sommeren i fjor, og ikke før I GÅR fikk jeg hjelp. Har lest mye på nettet, og med tanke på hvor vanlig det ser ut til å være, er det rart fastlegen min ikke visste over hodet hva dette var. Leste også om at det kan komme tilbake. Har du opplevd noe lignende i ettertid? 🙂
      Jeg har begynt på en seks-ukers tablettkur, og HÅPER det gir seg for godt!

    21. Hei ! Jeg fikk også PD pga for mye bruk av serke kortison kremer/salver. Advarer mer bruk av dette når du først har fått dette. Går på Tetracyclin nå og fikk først en skikkelig forverring, og det sies at det kommer av at man slutter på kortison(som har dempet utslettet til tider) og at jeg startet ny behandling med antibiotika. Gudskjelov på bedringens vei nå. Kjedelig å vite at det kan komme tilbake senere. Men tror man må være veldig forsiktig med valg av fuktighetskremer og sminke.

    22. Skal til hudlege i morgen og er nokså sikker på at jeg har PD. Måtte få time hos en privat lege ettersom laaange ventelister hos de som tar i mot henvisninger. Hatt dette hærket altfor lenge, ved siden av masse pigmentlekker i hele fjeset. Trodde ikke man kunne få så dårlig selvtillit pga utseendet når man nærmer seg 40, men jo da. Det er ikke moro når alt man ser når man ser sitt eget speilbilde er flekker, prikker og rød og flassete hud….. Trodde først det var kviser, men etter å ilest masse på nettet stemmer symtomene med PD. Har også prøvd mild kortison, som demper det noe, men alt forverret seg da jeg skjønte at dette ikke var løsningen. Da eksploderte det virkelig rundt munn og hake. Nå håper jeg på hjelp etter legetime i morgen hos anerkjent hudlege. Må også si at fastlegen min ikke ante hva dette var, og foreslo kortison. Jeg visste da bedre og fikk da fort henvisning til hudlege. Veldig pussig at hun ikke hadde hørt om dette ettersom det faktisk er et vanlig fenomen. Blir spennende å se hva legen gir meg som behandling.

    23. Hei, har hørt at og bruke steroide krem på ansiktet og spesielt en så sterk en kan virke aldrende på huden.

    24. Dette er fra min lege og dette fungerer.
      1. Tetralysal: Dette er en tablettbehandling man tar over noen uker. Man begynner ofte med to tabletter om dagen for deretter å gå ned til en tablett etter en tid. Det er antibiotikatabletter som de fleste tolerer svært godt.
      2. Rozex gel: Denne gelen kan du bruke morgen og kveld sammen med tablettene. Den kan også brukes senere hvis man får tilbakefall av utslettet.
      3. Slutt med hydrokortison. Dette kan gjøre utslettet bedre en kort periode, men det blusser ofte opp igjen verre enn før når man slutter. Slik blir det ond sirkel.
      Det er en grunn til at legen din nektet deg Betnovat.

    25. Etter å ha slitt med POD i over 4 måneder og prøvd mange kjerringråd men ikke antibiotika og selvfølgelig ikke kortisonkrem (som å tisse i buksa for å holde varmen slik krem!) smurte jeg en kveld på sinksalve(bleiekrem med 25% sinkoksid) og allerede dagen etter så jeg stor forbedring! Etter litt googling fant jeg flere engelskspråklige fora som bekrefter sammenhengen med sinkmangel. Jeg begynte i tillegg å ta sinktabletter morgen og kveld. Behandling av vanlig sinkmangel behandles med tabletter. Jeg ser at dagsdosen ved mangel er tre ganger høyere enn det som anbefales på tablettene mine fra helsekosten men har tatt sjangsen og tar to i stede for en tablett daglig. Noen mener POD skyldes lokal sinkmangel i huden og da hjelper kun sinksalven. Det har gått ca 3 uker nå og jeg er nesten helt bra 🙂 Jippiiii!

    26. Har fått diagnosen Perioral Dermatitt, fikk den da jeg var gravid. Siden Tetrazyklin er så sterkt, kunne jeg ikke bruke det under graviditeten, ei heller nå som jeg ammer… Jenta mi er 1 år og jeg ønsker å amme henne minst et halvt år til. Dermed må jeg bare leve med dette utslettet, men har jo hatt det nesten 2 år nå, så begynner å bli vant med det 😛 Legen min sa jeg måtte holde meg unna kortison, det ville gjøre det verre på sikt, også har det uheldige bivirkninger.

    27. Jeg tror jeg fikk dette når jeg var i Berlin. Er usikker og skal sjekke hos legen neste uke. Men lurte på om det klødde når du hadde det? For min svir og klør veldig mye. Også er det litt sånn ekkel væske i dem.

    28. Ser dette innlegget er såpass gammelt men det mangler tips til hva som kan hjelpe mot perioral dermatitt på nett. Jeg fikk påvist dette fra legen for seks uker siden (et av de verste tilfellene han hadde sett av dette) og fikk resept på kremen Rozex. Den har absolutt hjulpet men bruker lang tid. Har nylig funnet en gel som fungerer sammen med behandlingen rozex, nemlig snail gel. Dette er en gel med 80% snegleslim – høres eklere ut enn det det er. Nå er Utslettet så og si borte etter 4 dager med påføring av dette. Absolutt verdt å prøve!

    29. Hei. Vet ikke hvor gammelt dette innlegget er,
      men du må Ikke anbefale kortison-prepaarater,
      Det kan gjøre utslettet permanent! Godt du
      hadde flaks 🙂

    30. Hei:) jeg har også fått påvist PD. Får store, vonde og røde “kviser” under huden. Får oftes to stykker i en klynge sammen. Veldig Hovet og vondt på haka. Fikk en krem som het rozex av legen for to uker siden men har ikke hjulpet da jeg for noen dager siden fikk enda et utbrudd.. skal be legen skrive ut antibiotika til meg pga dette nå, går så på selvtilliten at jeg ikke vil ut døra en gang..
      Hjalp antibiotika deg?

    31. Jeg har perioral dermatitt og jeg blir litt bedre av og til og så kommer det tilbake etter en liten stund bare verre enn før jeg har slitt med dette i over et år nå det Kom etter jeg ble 35 år i fjord jeg har prøvd det meste av kremer uten bedring bare kort tid og så kommer det tilbake mye verre jeg har ikke prøvd antibiotika enda jeg skal til legen min den 15 mai nå jeg håper på hjelp fra legen min nå men er det noen som har tips hva jeg kan gjøre i mellom tiden jeg er fortvilt nå og trenger tips jeg vet at elixir krem med svovel kan hjelpe men den kremen er kjempe dyr hos hudpleien

    32. Hei

      Jeg har begynt på antibiotika for dette i dag så er så glad jeg kom over dette innlegget selv om d er gammelt. Er du fortsatt plaget med det innimellom eller ble d borte for alltid?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg