Svar – Del 3

Det ble en del hesterelaterte spørsmål i denne spørrerunden! Derfor tenkte jeg å gjøre svardel 3 til et slags hesteinnlegg. Så til dere som hater hest og alt som har med dette å gjøre.. skroll dere ned til neste innlegg! Hehe. De fleste bildene er tatt med mobil, så kvaliteten er ikke noe å skryte av, men dere får ihvertfall et innblikk av mitt tidligere hesteliv!

Har du noen gang vurdert å få deg hest igjen?
Jeg skal ha hest igjen. Men det blir nok ikke før jeg er ferdig utdannet, har flyttet inn i et hus, har økonomi og råd til å både betale og “forsørge den” selv. Hehe. Det er dyrt med hest skal jeg si dere! I tillegg til at en bedre hest koster 50 000, skal man betale stallplass på alt fra 2500-5500kr, sko til hesten, gjerne fòr, veterinær og ridetimer! Da jeg hadde min forrige hest på Epona ryttersenter i Kristiansand, betalte vi 5000kr i stallplass hver måned + sko til 1000kr. I tillegg til dette var hesten min skadet de tre første månedene jeg hadde den og vet dere hvor mye veterinær regningen kom på? Over 80 000kr! Heldigvis har man forsikring så vi måtte “bare” betale en egenandel på nesten 10 000. Nesten en tredjedel av hva hele hesten kostet.. Haha. Nei hest er dyrt.



Hva var det høyeste du starta når du rei?
Jeg var pinglete av meg. Kan kanskje ha noe å gjøre med at hesten var liten også. Jeg gikk fra stor hest, til mindre hest, til nesten ponni. Billy (min siste) var på grensen til stor ponni. Det høyeste jeg startet var 95cm. Det gikk supert og vi fikk jammen meg 2 plass. Et sekund unna førsteplassen. Jeg kommer aldri til å glemme det stevnet. Det er faktisk et av de beste minnene jeg har med Billy!


Et av våre første stevner..


 
Hvorfor slutta du å ri?
Jeg begynte på videregående. Allmen er krevende, hest er krevende og to krevende ting var ikke alltid like greit å kombinere. Så ble jeg nok litt lei til slutt. Hest er absolutt gøyest om sommeren, og når det kun er sommer to små måneder i året, er ikke det noe å juble for.. Men jeg savner det så absolutt og jeg er langt ifra ferdig med hest. 

Vil du begynne å ri igjen?
Jeg kunne godt tenke meg å ha hest på halvfor, men først skal jeg skaffe meg en hund og konsentrere meg om den. Haha. Jeg har akkurat overtalt mamma til å la meg ha en i huset!



Kan du fortelle litt mer om hva du holdt på med innen riding, legge ut bilder og sånt?
Jeg drev med sprangridning hele tiden. Første hest jeg hadde delte jeg med ei venninne. Vi var amatører begge to på dette tidspunkt, men lærte masse av denne nydelige hesten. Etter et år var det på tide å skaffe seg en egen. Det var da jeg gikk på en smell. Jeg skaffet meg den første hesten jeg så. En ex traver som viste seg å være mega aggressiv. Jeg overså det litt i begynnelsen men etter x antall angrep på både venninner og bekjente innså vi at det kun var en ting å gjøre. Avlive den. Det var FORFERDELIG trist, men der fikk jeg meg en lærepenge! Heldigvis var jeg mye heldigere med neste hest som var en liten, uskyldig palomino. Nei det var ikke en palomino, men den lignet fælt. Han kunne kysse, bukke, elsket kos og var akkurat det jeg hadde ønsket meg. En familiehest som var med på alt. Drømmehesten som jeg sitter igjen med mange mange minner fra.


Sussebassen. Haha! Man kunne bare si nuss, så tok han hele overleppen opp slik som på bildene her og kysset som bare det!


 
Kan du legge ut det rideutstyret du har?
Jeg har ingenting igjen dessverre. Eller jo jeg har et godt antall både ridebukser og ridestrømper, men sko og hjelm er solgt. Før jeg solgte det, red jeg med tretorn støvler og GPA hjelm. Super dyrt utstyr, ikke særlig pent design, men fy søren så behagelig! Og ja.. Jeg var en av dem som pyntet hjelmen med diamanter på stevner. Haha!

 Er du eller har du vært ei hestejente?

– Marthe <3

68 kommentarer
    1. Bra innlegg! Elsker når du skriver om hest, hihi! 🙂
      Jeg har alltid vært hestejente, hatt en fjording på halvfôr nå i 8 år! Elsker henne over hele mitt hjerte!

    2. Fine bilder! Jeg hadde en hest på for i 2 år, men for 3 mnd siden måtte den avlives.. det var utrolig trist! men sitter igjen med mange gode minner 🙂

    3. Ja jeg har egen hest som jeg har hatt i 6 år nå 🙂 en nydelig rød hollandsk varmblodsvallak på 14 år 🙂 Han har gitt meg så utrolig mange fine minner og ikke minst lært meg masse 🙂 hest er virkelig terapi! finnes ikke noe bedre enn å ned å nusse på hesten på en mørk dag 🙂

    4. En hest til hobbybruk trenger så absolutt ikke koste 50 000 🙂 Du kan få en fullt brukbar hest du kan konkurrere med til halve prisen. Den kan kanskje ikke like mye, men en del av både jobben og gleden med å ha en hest er jo å lære den noe, og ikke minst å lære av den underveis! Så kanskje det blir aktuelt for deg litt tidligere allikevel? Hadde vært morsomt å lese om det på bloggen!
      Lykke til når du skal ha hest igjen Marthe, gleder meg og håper du også blogger da den tid kommer 🙂

    5. Er så gøy at du har hatt hest! 🙂 Har selv to hester (er bare den ene som blir trent), og greier og kombinere det med siste året på studiespesialiserende. Gøygøy!

    6. gikk på ridning i 5 år, men ble dessverre litt lei i slutten. det var ikke så givende å gå på ridekurs lenger. jeg kunne jo det meste følte jeg. egen hest var alt for dyrt, så da valgte jeg heller å slutte. er ca 3 år siden jeg slutta, men GUD hvor jeg savner det.

    7. Elsker hester og var medlem i penny klubben i mange år, men mamma var for redd for hester så hun nektet med å begynne med ridning : ( har aldri ridd sikkelig, bare litt i smug med ei venninne som hadde hest : )
      elsker bloggen din 🙂

    8. Har vært hestejente før jeg også. Elsket liksom hester over alt på jord.. Vi har to islandshester til mamma, men jeg har sluttet å ri for noen år siden.. Egentlig ganske synd, for det er jo en super hobby og veldig morsomt egentlig 🙂

    9. Så mange fine bilder du har av Billy.. Savner han kjempe masse.. Syntes det er rart at jeg egentlig ikke kjenner han lenger :’) Jeg vil også begynne å ri igjen. Er jo bare en fantastisk sport. Nå har jeg jo sjangsen da, med hesten til søstre mi..
      Må innom bloggen din å titte litt hele tiden.. Det begynte med at jeg var nyskjerrig på Billy, men så blei jeg hekta gitt 😛
      Hilsen gamle eier av Billy 🙂

    10. Gikk på ridning i kanskje 2 år, ble lei….. men savner det så utrolig mye <3 var med i penny klubben og alt :)!

    11. _░▒███████
      ░██▓▒░░▒▓██
      ██▓▒░__░▒▓██___██████
      ██▓▒░____░▓███▓__░▒▓██
      ██▓▒░___░▓██▓_____░▒▓██
      ██▓▒░________________░▒▓██
      _██▓▒░_Kjempefin Blogg_░▒▓██
      __██▓▒░___S & L <3__░▒▓██
      ___██▓▒░__________░▒▓██
      ____██▓▒░________░▒▓██
      _____██▓▒░_____░▒▓██
      ______██▓▒░__░▒▓██
      _______█▓▒░░▒▓██
      ___________░▒▓██
      _________░▒▓██
      ________░▒▓██

    12. Elsker hester:) Går på rididekurs og er stalljente i en liten stall med 7 hester, men kan desverre ikke ha hest selv siden jeg er allergisk :/

    13. Ja <3 Elsker hester og ridning. Men lekser og håndball tar mye av tiden min, så har dessverre ikke tid til å ri så mye :/

    14. Billy<3 han rampen husker jeg godt;-) han kom nemlig til AGR en gang i 2003?? og jeg var en av di første som rei han... og han var helt GAL, løp og løp og aldri stoppa;-( endte opp med at han blødde neseblod;P ...måtte kjøre han inn i veggen og vips traff vi kanten på tribune døra;-) allt gikk bra med han da... fikk seg en lærepenge;-) .... det hele endte med at han måtte trekke noen tenner;-/ da ble han MYE roligere:-). Jeg var hestepasser for han helt til jula 2004... da sluttet(tok pause) jeg med riding... og vips hadde Camilla kjøpt han og det er jeg glad for, for da slapp han rideskolen:-)

    15. Er hestejente selv, hadde hest(er) på helfor i to år, før det gikk jeg på ridning på Epona i tre år og nå er jeg begynt der igjen 🙂

    16. Endelig en blogger som driver med hest 🙂 Ja jeg er hestepasser for en hest hver dag, har vært jeg har vært i 2,5 år. Han er traver, så kan ikke ha han på for før etter nyttår da han blir pensjonert fra traven. Planen var egentlig å ha han på helfor, men blir halv pga. jeg går i tiende og det blir utrolig dyrt. Du kan jo sjekke ut hest.no bloggen min da. Heter Linda99 på hest.no 🙂

    17. Har egen ponni, kat 2. Må dessverre selge den for jeg har vokst fra hu;( hun elsker sprang og hopper alt!! Elsker henne:) hadde en liten svart 3’er ponni, men den måtte vi avlive, for denne hadde en slags forgiftning i kroppen, så den hadde vondt og vi måtte avlive den, men vi hadde gjort alt vi kunne for og gjøre den frisk. Men det gikk ikke;( den andre 1’er ponnien jeg fikk var etter storesøster mi, han var en pinto og var veldig skvetten og syntes noen hindre var skummle, så jeg hadde mine kamper med han. Men nå har vi solgt han, for han kunne bare hoppe 1m mens jeg ville hoppe høyre, men det klarte ikke han, og nå er han solgt som en litt sånn daffe ponni:) og den ponnien jeg har nå(kat2) hadde det ikke så bra oss den forje eieren, den ble piska uten noen grunn og eieren dro i tøylene og kjørte beina i magen til ponnien hvis den gjore bare en bitte liten til som og gå litt sakte forKekeksempel, men vi kjøpte henne for hun var så flink i spang og nå er hun full av trivselsflekker:)

    18. har vært hestejente, og var hestepasser, men trivdes ikke.
      ble veldig redd for hest etter at jeg falt av når hesten plutselig gikk i full galopp..
      nå er jeg livredd for hest, og det er nokså kjipt.
      men de er nydeelige dyr <3

    19. jøss, utrolig morsomt å lese om, trodde ikke du egentlig var hestejente når jeg begynte å lese bloggen din 😀 morsomt!
      jaa, altid vært hestejente jeg, har to arbere selv 🙂

    20. Eg har hest på for.<3 trives godt med det 😉 har gått på ridningi noen år, men så slutta eg. Eg rei ikke noe mye . Så begynte eg å ha verdens besye hest på for <3

    21. Elsker når du skriver om hest! Har en hest selv, lik høyde som din bare i hvit. En rampegutt det også. Veldig glad i han og hatt han i snart 4 år, tiden flyr! 🙂

    22. JA! Hest er best!
      Jeg har selv en lyngshest som er et STABEIST, men vi har det super morsomt sammen. 🙂 Sprang er definitivt det beste med å ha hest! Og ja, de er dyre å ha, men hva gjør man ikke for de hestene…
      Var det veldig vanskelig å kombinere hest og skole når du begynte på allmen?
      Har selv tenkt å gå allmen, men er redd jeg ikke får tid til ponnien da…
      Måtte le litt for meg selv når jeg leste at du var blitt så støl etter rideturene som du hadde skrevet, tenkte meg at du kom til å bli det! :’)

    23. Er heste jente, men ble det ikke før jeg gikk i 5 klasse. Var redd for dem før det.
      Nå har jeg den andre hesten min, og kan ikke forestille meg et liv uten 🙂

    24. Eg har holdt på med hest i 9 år og har hatt 8 år med ridetimer, nå passer eg en x traver og holder mye på med trav 😀 Syns det er bra at du skriver om hester og riding på bloggen din 😀

    25. Utrolig morsomt at du har et innlegg om hest! Jeg hadde halvforhest, men han måtte avlives pga…..:(:( verdens flotteste hest, svart, nydelig, kosete og snill, norsk varmblod 🙂 Rir fortsatt, men har dessverre ikke het på halvfor lenger…:(

    26. kjempefin hest! har ikke hest, men steller en supersøt 1`er ponni. Jeg har ikke treton støvler, men jeg er definetiv enig med deg i at GPA hjelmene er suuupre!

    27. Jeg hadde hest helt til jeg begynte på videregående, og sluttet av NØYAKTIG samme grunn som deg (kjente meg veldig igjen i det du skrev, hehe…). Jeg red dressur da (var med i 2 NM), og har veldig lyst til å begynne igjen. Åh, hadde bare døgnet hatt flere timer…….

    28. Har faktisk hest! Jeg og mamma “deler” kostnadene med en veninne av mamma. Vi har en herlig shettis og en helt nyyydelig dølahest + en dølahest på halvfôr. Alle sammen står på stall hos en annen venninne av mamma som driver aktivt med hest og har tilsammen 9 hester på stallen. Jeg er der inne kun ca. annenhver helg, oftere hvis jeg har tid og ønsker, noe som passer fint. Hestene har det kjempefint, lever i flokk, går myyye ute og storkoser seg virkelig! Helt herlig å være i stallen! Alle hestene har veldig forskjellige personligheter så vi har opplevd mye morsomt 🙂

    29. Å så gøy med så mye tilbakemeldinger fra hesteglade jenter! 😀
      Anonym 1: Tusen takk for en herlig kommentar! Ja det er så sant så sant 🙂 Kanskje det blir hest på meg litt tidligere likevel da! 😀
      Camilla: Så hyggelig at du også følger med her! Håper alt står bra til med deg 🙂 Kjempegøy å se litt bilder av han igjen etter noen år tenker jeg. Det er jo så fælt å skulle selge disse hestene igjen.. Får krysse fingrene for at vi begge snart får sitte på hesteryggen igjen 🙂
      Thea: Nei så morsomt! Haha. Nå fikk jeg meg en god latter gitt! Da jeg kjøpte han var han ganske rolig, men jeg bestemte meg for å få liv i han og før jeg visste ordet av det, var han nesten akkruat som du beskrev her. GAL og jeg elsket det! Hehe. Han løp og løp og løp og virkelig storkoste seg på sprangbanen. Trengte ikke å bruke mye ben på denne tassen. 😀
      Maren Haugevåg: Ja, det er vanskelig å kombinere slik ofte. Ikke sant! Hehe, det hadde ikke vært dumt om døgnet bare hadde et par timer til 🙂
      Linn charlotte: Hehe! Jeg syntes det var litt vanskelig, men mange klarer det jo kjempefint igjen. Jeg var så sliten etter en lang skoledag at jeg ikke fikk lyst til å dra i stallen på en måte. Jeg hadde nok hatt tid, men jeg hadde ikke lyst eller ork så da ble det bare til et kortere besøk med møkking, stelling og foring. -Men har du lyst, så får du det nok til! Det er jeg helt sikker på 🙂
      Meg !: Jeg vet ikke noe navn, men det er en frisørfarge så den kan nok ikke kjøpes på butikken 🙂
      Karianneholm: Ei venninne redigerte den i fotoshop 🙂
      Maja: Det høres ut som du også har vært gjennom mye med disse hestene! Det er slikt man lærer av 🙂 Godt å høre at du har hatt noen fine opplevelser også og funnet deg en drømmeponni selv om den nå må selges. Du har helt sikkert mange flotte minner å ta vare på med denne 😀 Lykke til videre Maja!

    30. Ja jeg er en hestejente, har ridd i 5 år og stelt en hest i alle disse årene. Noe jeg stortrives med, elsker stallen det er så fritt. Driver med sprangridning og starter ofte stevner. Hesten står på Rogaland rideklubb i Stavanger hvor jeg har en utrolig god trener. Noe jeg syntes er dumt er at folk ser så negativt på hest og ridning, de tror at hestejenter er jenter som bare er opptatt av hest og som ikke gjør noe annet enn å være i stallen. Jeg er stolt over å være hestejente og jeg er som alle andre jenter.
      Elers må jeg si at du har en utrolig fin blogg! Digger hele deg og er inne på bloggen minst 4 ganger til dagen! You go girl!

    31. Marthe – når jeg skriver kommentarer, så kommer ikke navnet mitt opp! Er det fordi jeg ikke har bloggadresse, eller er det noe feil? 🙂 Jeg er foresten “Anonym 1”, hehe 😉

    32. Så spennende at du har bestemt deg for å kjøpe deg hest igjen !!
      Du kommer nok til å kose deg mer med det nå som du vet hvor mye det betyr for deg, sånn var det iallefall med meg 😀
      Jeg hadde ridd i over 10år før jeg hadde en dansk varmblods på helfor i ett år før jeg måtte gi meg i mars, savner det allerede ! skal definitivt begynne igjen etter videregående 😀
      Lykke til med ridningen fremover <3

    33. Nei er ikke så gøy å selge de. Husker jeg og søstra mi satt i bilen å grein hele veien når vi hadde levert han hos deg :’) hehe!!
      Har ennå 300 bilder av han på dataen. greier nok aldri å slette de. Go’klompen <3
      Når jeg tenker på det nå, vil jeg bare opp på holt å ri en tur på søstra mi sin. Zorro.. Deilig 🙂
      Stå på med blogginga 😉

    34. Stine MM: Du fikk det visst til nå 😀
      Camilla: Aww. Huff det er fælt det der. Jeg har heller ikke greid å slette noen av bildene. Må ha dem og kikke på en gang i blant 🙂
      Heldig du er som kan låne hesten til søstera di når du vil. Fordel med et familiemedlem som har hest til utlån 😀
      Ingeborg: tusen takk, og lykke til selv på ridefronten 😀

    35. Vet du om Billy har stått på AGR før du fikk han? For han liknet fryktelig på en hest jeg red der for en del år siden! 🙂 Fine bilder 😉

    36. Jeeg elsker hest, haha. Jeg går nå naturbruk m/ fordjupning hest på gjermundnes vgs. Har desverre ikke egen hest, men satser på å skaffe en til andre året, når jeg skal gå hest og hovslager 🙂 Jeg driver egentlig med islandshest, men nå har jeg en fjording på fôr 🙂 Det var faktisk fordi jeg så at du drev litt med hest jeg begynte å lese bloggen din 😀

    37. Husker Billy kjempe godt 🙂 Skikkelig god gutt det altså! husker han da Camilla eide han, skikkelig morsomt at du har sånn fancy blogg på forsiden og greier! Verden er ikke stor 🙂

    38. haha jeg husker jeg var litt interressert i hesten din da du skulle selge den, men så var det nemlig noen andre som sa det at den var ganske heit ja <3 men fant meg en kjempe herlig ponni, som noen andre nå har overtatt da siden jeg mistet interessen og det ble mye i forholdt til skole og andre ting jeg ville gjøre 🙂

    39. jeg var (og er jo fortsatt!), men så kom de siste årene på ungdomsskolen + videregående.. også flyttet bestevenninna mi (hun jeg pleide å ri med), så da ble det mye mindre. og nå som jeg har flyttet på hybel blir det lite tid til hest. men var på rideleir i sommer da, og da kjente jeg hvor mye jeg faktisk savner det! hest er best 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg