BOBLER AV SINNE!

Åh. Nå merker jeg det bobler av sinne inni meg. Jeg kom akkurat hjem fra tidenes mest bortkastet legebesøk. Jeg har den siste uken vært plaget med noe som ligner utslett i fjeset. Har man ikke problemer med kviser og uren hud så skal man søren meg være plaget med noe annet! Da jeg kom til legekontoret hvor det befant seg en vikar, fikk jeg fortalt at jeg hadde Perioral dermatitt. En type utslett som det ikke gikk ann å behandle. Jeg var rett og slett bare nødt til å gå slik i to uker for å se om det gikk bort. 2 uker uten å gjøre noe! Jeg har allerede hatt det i en uke og det har bare blitt verre og verre for hver dag som går. He-rre-gud sier jeg bare. Om det ble enda verre om to uker, skulle jeg ringe henne og få antibiotika. Da ville det ta 2-5 NYE uker før utslettet var borte. For å si det sånn.. Jeg har ikke hud igjen når den tid er kommet.  

Det virket som hun ikke hadde peiling på hva dette dreide seg om og uten å lese det selv, printet hun ut et ark fra nettet med informasjon om Perioral dermatitt til meg. -Og her sitter jeg og leser: “Tilstanden forsvinner etter noen ukers behandling. UBEHANDLET VIL TILSTANDEN HOLDE SEG KONSTANT”. Hallo i luken??

Ikke fikk jeg bruke fuktighetskremer, ikke fikk jeg noe krem som skulle behandle utslettet og ikke kunne jeg bruke sminke de to neste ukene. Det klør, svir og sprekker opp så tørt det er, så hvordan jeg skal klare meg uten fuktighetskrem aner jeg ikke! For ikke å snakke om sminke.. HAHA.


Fant dette på google. Dette er antagelig i starten av “utbruddet”. Mitt er så grusomt at jeg ikke vil vise bilde engang!

Døekkelt eller hva?
Noen som har opplevd lignende? Som eventuelt vet hva som må til?

– Marthe <3

86 kommentarer
    1. Hei!
      Du må gå til en hudlege for å få sett på dette. En lege har ikke nok kunnskaper. Sånn er det bare. En hudlege vil mest sannsynlig gi deg en resept på en kur du skal ta. Jeg har vært plaget av noe lignende, og gjorde det samme som deg og gikk til fastlegen. Så gå til hudlegen så vil du få hjelp og riktig veiledning!

    2. Hva forårsaker perioral dermatitt?
      Årsaken til sykdommen er ikke kjent, men vi mistenker at en infeksjon med bakterie eller virus kan ligge til grunn. Tilstanden forverres ofte ved bruk av kortisonsalver og -kremer. Ganske mange har brukt kortison før diagnosen ble stilt, og vi tror dette er en medvirkende årsak til utslettet.
      Andre faktorer som forskerne tror kan ha en viss betydning, er kosmetika, tannkrem, sollys, varme, vind, hormoner.
      Hvordan behandles tilstanden?
      Hvis du har brukt kortisonsalver, er det viktig å trappe ned bruken gradvis av disse for å unngå oppblussing av utslettet. Du bør også unngå bruk av fete hudprodukter. I behandlingsperioden bør du også være litt forsiktig med kosmetika, rensekremer, fuktighetskremer.
      Ved medikamentell behandling brukes antibiotika (tetrasyklin) i tablettform i 1-3 måneder. Effektiv lokalbehandling finnes foreløpig ikke, men ved beskjedne symptomer kan legen likevel gi råd om at du kan prøve en krem eller salve.

    3. Anonym: Det har jeg faktisk lest. Men det står ulike ting over alt på nettet. Et annet sted står det at man MÅ bruke fete kremer for at ikke huden skal falle helt av. Og det finnes visst flere salver for dette også, men ingen som fungerer fortløpende. :/

    4. hei! dette ser akkuratt ut som det jeg sliter med. jeg fikk det først i 9. klasse, da var det over så og si hele overkroppen, det gikk vekk etter sa en halvt år. de sa det samme til meg hos legen da. nå er jeg 19 år, og sliter fortsatt med tilbakefall, jeg får utslettet i ansiktet rundt munnen, nesen og øynene. jeg har vert hos hud spesialist og der fikk jeg mange forskjellige kremer, både sterke, veldig sterke og svake. de fleste kremene inneholder kortison, dette kan hjelpe mye for å få bort det verste, men det skader huden hvis man går på det i for lang tid. Jeg har erfart at en krem for virker best for utslett i ansiktet er den som heter Apolar. denne er ikke sa sterk og du kan bruke den i lengre perioder av gangen. Du trenger resept for å få denne kremen, men om du spør bestemt om denne kremen neste gang du er hos legen vi de mest sansynelig gi deg den. antibiotika kan også hjelpe, men det dreper jo alt av gode bakterier i kroppen også, så da har du veldig dårlig imunforsvar når kuren er ferdig, og du har ingen ting som kan behandle det når det kommer tilbake. jeg måtte bare skrive dette til deg, for jeg føler så med deg! det er helt grusomt å få utslett som klør og er iriterende, men at man atpåtil skal få det i ansiktet!.. huff.. håper disse rådene kan hjelpe deg 🙂

    5. Hadde sånn utslett i hele ansiktet og på halsen i sommer.. Viste seg å være starten på kyssesyken. Hvis du i nærmere tid får vondt i halsen, før du dra til legen for å ta en monoukleose test 🙂

    6. Det er så typisk norske leger! de kan INGENTING. jeg gikk 2 uker med brennkopper over hele kroppen og en tatovering som var så betent og ille. Var hos legen 1 gang pr uke, og han henviste meg bare til en hudlege fordi han ikke hadde sett noe lignende før. Satt meg på en venteliste til en hudlege som hadde venteliste 5 mnd. Så mamma ringte en annen hudlege, fikk time dager etter og fikk fastslått etter 2 minutter der inne at det var brennkopper. jeg fikk derfor antibiotika til brennkoppene og en krem til tatoveringen, og tror du ikke denne tatoveringen ble bedre også? Nå er jeg brennkopp fri og betennelsesfri. Anbefaler deg å bare boikotte legens ord denne gangen, og oppsøke en hudlege!

    7. Oi, uffda! Ser ikke behagelig ut!
      Har nettopp kommet hjem fra et bortkastet legebesøk selv. Var der for over en måned siden og fikk vite at jeg hadde ringorm, så fikk jeg både krem og syyyykt sterke tabletter med over 10 forskjellige alvorlige mulige bivirkninger (fikk bare èn av dem, heldigvis), men det er fortsatt ikke borte etter nesten 4 ukers behandling. Så får jeg bare vite av legen at jeg ”må ha tålmodighet, selvom pillene skulle ha virket da” og hvis det ikke er borte må jeg begynne på nye medisiner -.- sykt irriterende med sånne leger.

    8. tydeligvis dette jeg slet med i fjor høst og litt i våres. verst var det rundt nesevingene mine i fjor høst. i våres fant jeg derimot en krem fra avène som var veldig effenktiv og sørget for at utbruddet ga seg veldig raskt. husker ikke helt hva den het, men den var i allefall bakteriehemmende og helende. brukte også renseserien til eucerin, som er å anbefale. den er ment til tørr og sensetiv hud. alt finner du på apoteket 🙂
      du må i allefall ikke legge sminke over, selv om jeg vet det er vanskelig

    9. Slapp av bittelitt, hun er utdannet så hun vet nok hva hun snakker om! Jeg hadde noe lignende på hele magen, ryggen og øverst på lårene for ett år siden, og tro det eller ei, jeg fikk samme beskjed som deg, og det var nesten helt borte etter to uker, selv om det toppet seg opp etter legetimen, men så gikk det bort igjen helt etter kanskje tre uker. Du må bare være tålmodig…

    10. Jeg hadde noe liknende rundt nesa i 2 år, og legen gav meg sterke kremer som ikke er bra å bruke over lang tid. Så dro jeg til homeopat. Han trykte litt under føttene mine, mente at nyrene mine hadde gitt litt opp, og gav meg dråper laget av en slags blomst. Jeg har aldri hatt det siden.

    11. Uff, føler med deg. Er grusomt å få utslett som klør og i tillegg i ansiktet..! Du skulle ringt legen tilbake etter at du var kommet hjem og lest det hun skrev ut til deg fra internett, hørtes ikke ut som hun helt brydde seg om det fantes en behandling eller ikke.. Blir for dumt at en useriøs lege skal skrive ut noe fra internett uten å lese om det selv, så forlange at du skal betale en del penger for en legetime uten noe som helst hjelp eller råd.. Får håpe utslettet blir borte snart! 😀

    12. I sommer hadde jeg noe som kaltes varmeutslett. Ikke nødvendigvis fordi det var varmt, for det var det nemlig ikke. Men det var fordi at jeg hadde sovnet på sofaen med kinnet ned i puten, så ikke huden fikk puste. Det begynte med små røde prikker og utviklet seg til å bli mye mer kløende, mer rødt og selve utslette spredde seg utover i ansiktet og ble større. Det varte i ca. 2 uker før det forsvant. Jeg kunne heller ikke bruke sminke, men kunne bruke fete ansiktskremer uten parfyme. Håper det ordner seg for deg også snart :)) <3

    13. Jeg hadde det en god stund! gikk til lege, men null hjelp… Spurte da om han ikke bare kunne sende meg til en hudlege.. DET hjalp 🙂 fikk antibiotika, ble bedre og bedre for hver dag som da gikk.. Ikke fått det tilbake! Skaff deg antibiotika kjære deg, ikke gå rundt å ha vondt.. for det gjør faktisk vooondt! 😛

    14. Tusen takk for alle råd dere kommer med. Hva skal jeg med leger når jeg har dere? 😀 Et blogginnlegg og jeg er 100 ganger klokere. Fantatisk! <3
      Skjeggi: Hæ?

    15. Hei. Jeg har faktisk hatt det selv og jeg brukte kremen hydrocortisonum og det ble borte etter noen dager. Spør på apoteket 🙂

    16. Hei! Eg har jobbet som frisør tideligere og fikk et utslett på hendene som ligner på dette. Det svidde, klødde og var nøyaktig like prikker som på bilde. Det spredde seg over fingrene og legen sa at det sannsynligvis var på grunn av frisøryrket og at jeg måtte passe meg for både å ha sterke midler på huden og være i et rom hvor det blir brukt sterke midler. Fordi innhalering kan være like skadelig. Legen sa det samme til meg som til deg. Så jeg fikk ingen kremer, tabletter eller lignende. Jeg har slitt med det helt siden det(til tross for at jeg har sluttet som frisør). Det dukker opp helt tilfeldig og svir, klør og blir litt håven. MEN!! en dag jeg var på apoteket i all desperasjon sa en fersk student at jeg kunne prøve syrteck tabletter (allargitablett) de er ikke farlige så man kan prøve seg frem. Siden det har både svien og kløen forsvunnet og om jeg tar dem tidlig nok så blir utslettet mindre. Som tidligere nevnt så er de ikke farlige (i og med at mange bruker dem for å forminske bakrusen uten å ha noen form for allargi, de kan også kjøpes reseptfritt). Så det kan jo være at det hjelper.. Håper det kan hjelpe!
      nb: utrolig irriterende når leger skriver ut en artikkel fra nett etter et lite google søk. Hva skal de med 7+ år på skole hvis ikke de i det minste kan late som om de bryr seg om pasientene sine og har lært noe om de mest grunnleggende tingene som utslett…. Det går pigede ikje ann å vær lege hvis du ska gje blaffen i pasientene dine! irriterande!

    17. Hei, har du lyst til å bli linket? Alt du må gjøre er å skrive en kommentar på bloggen min at du har lyst til å bli linket, og så linker jeg deg i mitt neste innlegg!
      (Btw, utrolig flott blogg du har!)

    18. hei! jeg har hatt noe lignende, å det jeg brukte da var en våt klut. det gjør at det som klør og svir roer seg ned. men jeg brukte også en slags sprit på huden, den fikk jeg med legen som heter dermovat. det er en slags sprit som man trykker på huden med litt bomull. er du tørr i ansiktet så funker denne perfekt, har du urenheter i ansiktet så passer den også perfekt. jeg brukte denne i noen dager å det ble 100 ganger bedre, den skal brukes både morgen og kveld i en ukes tid. dra til legen så ber du om denne ”spriten”. Håper det ordner seg.

    19. Hei 🙂
      Jeg hadde perioal dermatitt for ca ett år siden og da jeg dro til legen så ga han meg antibiotika med en gang og da gikk det over etter noen uker. Du får ha god bedring 🙂
      Digger at du alltid har oppdatert bloggen din for hver gang jeg trykker meg inn på den forresten!

    20. Jeg ville brukt ren aloevera gele, lindrer og bygger opp igjen huden samtidig! Har aldri hørt om at aloevera kan forverre noen hudproblemer selv om legen din sier du ikke burde ha på noe

    21. Hei 🙂
      Jeg har også sånn utslett, men kunn under nesen, ganske ekkeelt egentlig, har hatt det hele sommeren, men jeg bruker en eksem salve som heter DERMOVAT som jeg legger på om kvelden denne funker, og nå er det blitt mye bedre, litt dumt at salven er på resept, men du får hvertfall utslettet til å bli mindre og mest sannsynelig til å gå bort 🙂

    22. JEG VAR NETTOPP TIL LEGEN FOR DET SAMME PROBLEMET. LEGEN SÅ PÅ DET OG JEG HADDE PERIORAL DERMATITT, NOE SOM JEG FIKK ANTIBIOTIKA PÅ. SÅ DU MÅ BARE RINGE TIL LEGEN DIN IGJEN OG FORKLARE AT DETTE UTSLETTET ER TIL OG BEHANDLES MED ANTIBIOTIKA. MITT UTSLETT ER SÅ OG SI BORTE NÅ, ETTER EN UKE MED ANTIBIOTIKA.
      Håper det ordner seg for deg også 🙂

    23. Skjønner hva du mener! Er også selv plaget med utslett i ansiktet, men for min del er det vel eksem. Så typisk at det skal komme i ansiktet og ikke på foten eller noe. Man kan ofte få utslett om man er stresset eller lignende så det kan jo hende du har stresset litt i det siste? Det er helt forferdelig med slike utslett. Man blir jo deprimert nesten!! Jeg bruker å få rødhet rundt munnen, og i det siste har jeg også hatt det rundt øynene.. Ser jo ut som jeg har blåøye liksom.
      Men synes det er rart om du ikke kan bruke fuktighetskremer, for det skal jo hjelpe mot eksem og utslett. Jeg har brukt mange slag av kortison kremer og det tynner jo som sagt ut huden, men det hjelper iallefall..

    24. Therese haugland: Åh, så bra. Jeg har selv tatt første tablett nå. Skal gå på disse tablettene i 4 uker. Er jeg heldig så er utslettet mitt også borte om en uke 🙂

    25. Maren: Ikke sant! Kjempetypisk. Det skulle ikke vært lov. Også så ubehagelig som det er. Jeg greier ikke å la være å bruke fuktighetskrem jeg, så jeg sitter med fjeset innsmurt hele tiden. Hehe. 🙂

    26. Jeg hadde også sånn..kom til en hudlege som tok masse tester og fikk vite at jeg reagerer på sminke og nikkel..hurra!:P Nikkel er det i alt av smykker, øredobber, ringer, armebånd, klokker osv som ikke er ekte. Så det ble litt av en omstilling med å bytte ut alt jeg eide av det + all kosmetikk til det mest nøytrale og allergivennlige man kan finne, men alt er mye bedre nå som jeg vet hva jeg må holde meg unna;)
      Håper det går over hos deg snart!:)

    27. har nettopp hatt sånn, det går bort etter en uke ca 🙂 Jeg brukte peeling for å få det vekk, men da ble huden bare tørr. du må nok bare vente

    28. Jeg har hatt sånn før og det kom av at jeg ikke tålte noe av de sminkefjerner tingene jeg brukte, eller sminken. Så prøv og finn ut om det er noe du bruker i fjeset som du ikke tåler 😉

    29. Du burde heller skjekke det hos en hudlege! Har du hørt om Sait’s? Der er det en hudlege og de er veldig flinke! De har hjulpet ganske mange med slike hudprblemer. Du burde sjekke! (www.saits.no) og det ligger i Skippergata 3 (4 etg) Du burde kontakte de, å spørre om de kan gjøre noe 🙂

    30. Hei,
      jeg har også vært plaget av perioral dermatitt. Var først hos fastlegen og fikk kortisonkrem, men det bare forverret tilstanden. Dro deretter til hudlege der jeg ble fortalt at jeg aldri skulle brukt kortison til denne typen hudsykdom. Av hudlegen fikk jeg en resept på tetralysal-tabletter, samt en krem – fungoral, som jeg skulle bruke hver morgen og kveld. Etter tre måneder med dette ble alt borte. Avsluttet kuren i mars og har ikke vært plaget siden.
      Har lest at noen får tilbakefall, men det har ikke vært mitt tilfelle – enda. Så håper det holder seg sånn!
      Håper alt ordner seg for deg og! 🙂

    31. Jeg har akkurat det samme i fjeset! Det klør og klør. ikke så veldig gøy!!! er ikke så veldig plaget av kviser osv, men tror det kommer av at jeg ikke tåler visse hudkremer. hmm, men jeg hater det! så imorgen må jeg til legen for å få det vekk. trodde jeg var den eneste med dette kvalme dritte!

    32. Hei, Marthe! Er kjipt å lese at du har slikt utslett. Når jeg så bildet så likner det veldig på noe jeg har hatt tidligere. Jeg vet ikke om du bruker noe type dagkrem, men det kan være det som er årsaken. Det jeg kan anbefale deg om du ikke har gjort det før, er å smøre et tjukt lag med den fete kremene LOCOBASE, helst i fargen orange som man kan kjøpe på apoteket. Til å begynne med kan du spørre dem om de har noe små prøve tuber så du får testet det litt før du kjøper en større tube slik at det ikke blir bortkastet penger. De på apoteket har nok litt greie på slik de og, siden legene skal være så fancy å bruke fagord så ingen forstår hva de sier.
      det vil nok flasse litt etter første kvelden, men det betyr at det dødehuden kommer av.. så må du bare ta en håndkle og skrubbe forsiktig over det utslettet med vann før du smører på Locobasekremen.
      Håper det blir bedre:)

    33. Hei:) Jeg har akkurat vært hos legen selv med dette irriterende og kjipe problemet. Jeg har det under og over leppene, og det ser helt forferdelig ut! Jeg gikk først ned i midten av juli, og fikk en gelé som jeg skulle smøre på. Den skulle jeg bruke 2 ganger daglig i 5-8. Om det ikke fungerte skulle jeg gå ned igjen. Den fynket bra først, men nå ble det kriiiise! Jeg gikk ned igår, og fikk antibiotika tabletter som jeg nå skal bruke i 2-3 mnd….. Det er altfor mange som ikke skulle blitt leger! Håper det går bedre! Det er noe av det verste jeg har vært med på! Legen sa at mange jenter i vår alder er sterkt plaget av dette…. God bedring! Håper det blir bedre, over rask tid!

    34. Jeg har hatt noe som var helt likt! jeg brukte eksem-kremen(som jeg fikk tak i uten resept) min, og det funket helt supert!!

    35. jeg har hatt noe lignenede, hadde det på haka i ansiktet!! og det kjødde også litt og ble verre ved bruk av sminke, så det kan nok være det samme! jeg fikk tabletter av helsesøster, mot utselett.. det roet seg, og ble borte innen en uke 🙂 og aldri fått det igjen 🙂 lykke til

    36. Huff, håper det går fort over! Men, kanskje det er den ansiktsmasken som gjorde det? Eller de krukkene med forskjellige kremer fra Praha? Elsker bloggen din!

    37. Jeg synes det ligner på elveblest! Da brukte jeg bare allergipiller og a-krem osv… hehe, men sikkert ikke det:p

    38. Hei!
      Sikker på at det ikke er noe du spise? Jeg fikk masse røde prikker rundt munnen som lignet på utslett da jeg spiste ting som hadde vært i kontakt med skalldyr, men jeg fant veldig fort ut at det var skalldyrsallergi da jeg spiste reker.. hehe.. Prøv å tenk på hva du spiser mye av i løpet av en dag og prøv å kutt ut en ting per dag. F.eks mandag er glutenfri dag, dersom du våkner på tirsdag uten utslett så vet du jo hva det kan komme av 🙂

    39. jeg tror jeg vet hvordan du har fått det utlsttet.. det er sikkert på grunn av alle de forskjellige kremene du har prøvd i ansiktet, og sikkert de du kjøpte i utlandet også.

    40. Herrtegud noe så forferdelig!!! og jeg tror jeg har samme type utslett!!!! Jeg har slitt med noe mollusker jeg har hatt på halsen i snart et halvt år nå. og først for en HALV uke siden har jeg fått noen bittesmå millioner typer “nupper” rundt hele halsen, i fjeset og på brystet, det kør og svir og ligner veeeldig på det på bildet.. Jeg skal heldigvis til legen allerede i morgen for å fjerne molluskene og evnt. få sjekket utslettet.. Det var heelt utrolig rart at du skrev det nå, føler meg liksom så ensom og tror jeg er blitt hypokonder eller noe sånt, føler at jeg er sykt hele tiden fordi jeg nettopp er aldri syk ellers. Det verste jeg har opplevd er liksom oppkast et par ganger og så vannkopper.. Håper det ordner seg fro deg, og for meg, haha! Men lets pray om at alle sykdommer går bort <3 elsker bloggen din marthe!! 😀

    41. jeg har hatt lignende før, og det var en allergisk reaksjon 🙂 Fikk det for eksempel når jeg badet i boblebad, for det var mye kjemikaler oppi som jeg tydeligvis ikke tålte..

    42. Heisann!
      Jeg har slitt med samme type utslett LENGE!
      Anbefaler en sterk kortisonkrem du smører 1-2 ganger daglig, og når det etterhvert går bort går du over til en mildere kortisonkrem helt til kroppen tror det er borte. Ikke slutt med en gang det er borte, da vil det blusse opp igjen . Hvertfall min erfaring : )

    43. Jeg hadde noe lignende! skikkelig ille. men det var brannkopper, i HELE ansiktet. fikk krem og medisin såfall 😛

    44. Jeg er atopiker, noe som vil si at jeg har det over hele kroppen osv. Og legene gjør MASSE for at jeg skal bli kvitt det, så dette synes jeg du skal klage på!

    45. Jeg hadde dette her for halvannet år siden. Fikk helt hetta når jeg plutselig fikk ansiktet fult som det der, og aldri egentlig var plaget med kviser eller uren hud – var mildt sagt krise!! Legen min gjorde vel ikke egentlig ikke stort med det, det meste leste jeg faktisk på google (hva det ikke står der altså…) – men jeg gikk til en hudlege istedenfor! På en privatklinikk 🙂 Der fikk jeg antibiotika og en krem til å smøre på, og etter noen uker var alt borte. Men føler så med deg! Jeg ville ikke vise meg frem til noen, såvidt til kjæresten min, og det var virkelig grusomt! Men du kan iallefall trøste deg med at DET BLIR BORTE, og da blir huden like fin igjen 🙂

    46. Sånn har jeg hatt og! Helt forferdelig.. Fikk helt hetta, haha. Blir bedre skal du se! Og du er pen uansett :-))

    47. Hei. Jeg hadde noe liknende for noen uker siden. Hos meg var det bare på overkroppen(navlen til halsen) og forsvant etter 1-2 uker. 2 av utslettene utvidet seg dessverre og jeg fikk noe som ligner på arr. Håper du blir frisk snart! God bedring : )

    48. er sikkert på grunn av alt sminken du bruker.. er bedre å være naturlig.. det er sånn man er født, og er ikke meningen at man skal tette igjen alle porene i ansiktet. ikke rart det blir betennelse. huden får jo ikke puste!

    49. Jeg har også hatt sånn en gang, og det var helt forferdelig! Du har ikke prøvd noe nytt for ansiktet i det siste?
      Håper det blir bra fort 🙂 Fin er du nok uansett!

    50. Jeg hadde noe slikt for et halvt år siden ca. Jeg gikk aldri til legen, men det forsvant av seg selv etter et par uker, og så gikk jeg rundt med knusktørr hud i ansiktet i flere uker. Det hjalp med en skikkelig fet krem da..

    51. Hei! : -).. Jeg har hatt slikt! bare mye verre.. Synes ikke det der ser så ille ut i forhold til det JEG har hatt.. Men forskjellig til person til person! Det der er en sjelden kvisesykdom! Hudsykdom kan man også kalle det! Men antibiotika vil ikke hjelpe om på det! Det vil ikke gi noen respons! Piller fungerer! :]].. Men husker ikke hvilket navn pillene har pga jeg sitter nå på skolen… Men kan skrive navn på pillene senere. Så kan du få legen din til å skrive ut en slik en til deg 🙂 …

    52. jeg hadde det samme, bare ikke så veldig mye da. jeg fant ut jeg måtte bytte krem i ansiktet, det kan komme av foundation,pudder,og andre kremer.. prøv å bytt ut å se om det hjelper 🙂

    53. Jeg slet med akkurat det samme for et års tid tilbake… Bestilte legetime (1mnd ventetid). Men gikk helt på bånn (selvtillit osv) så jeg gikk til legevakten. Han gav meg kremer som bare gjorde det verre, jippi… Men fikk time hos fastlegen min senere, som med én gang så det var perioral dermatitt, og gav meg salve mot dette. Kunne også få antibiotika, men da var sjansen større for at det kom tilbake. Det tok noen uker før det ble bedre, og har litt arr igjen nå. Det var en lite komfortabel periode, så jeg føler med deg…
      Apoteket gav meg noen prøver på fuktighetskremer og sminkefjerningskremer uten parfyme og andre tilsetningsstoffer, som jeg kunne bruke. Det blir jo tross alt veldig tørt…
      God bedring!

    54. Uff, jeg fikk det samme da jeg var i SYDEN 🙁 det var helt jævlig, men måtte bare vente til det gikk over. Nå sier dem at jeg er allergisk mot naturlig sol og salt og klorvann:( og det er sant, hver gang jeg soler meg ute eller bader får jeg det..men heldigvis tåler jeg solarium lys så det går jo litt penger på det sånn at jeg ikke skal se helt jævlig ut… Håper det går bedre nå, går sikkert over snart:))god helg!

    55. Hei, Marte. tro det eller ei så tror jeg at jeg har hatt akkurat det samme. det svir, sprekker opp. i starten er det rødt og litt nuppete så ble det sprekker og nesten litt senneps gult. gikk med det i et halvt år siden ingen leger visste hva det var for noe. Anbefaler deg på det sterkeste å dra til en hudlege. han fant ut mitt med en gang. jeg fikk medisin på resept, OG jeg prøvde antibiotika først. da ble det bare VERRE. i starten gikk jeg bare på fettkremer. lykke til.
      Digger deg som blogger<3

    56. Jeg hadde det en gang på den ene siden, fra tinningen og ned til munnviken. og grunnen var fordi jeg brukte for fet fuktighetskrem og tok for masse solarium. Så jeg droppet kremen i en uke og solen i en måned og det ble helt fint!!
      Er verdt et forsøk. Håper det funker!

    57. Jeg fikk faktisk noe lignende over munn engang! det var trolig fordi jeg spiste for mye av nøttet for fort eller noe. kroppen reagerte altså på en matvare, men det gikk over etter noen dager. sykt ekkelt! men med kuldekrem eller noe fet krem gikk det vekk

    58. heisann!!
      har du prøvd Tetralysal tabelettene? de hjalp meg når jeg hadde det du har… også en tykk parfymefri fuktighetskrem. Det er forferdelig kjedelig å gå rundt med et slikt “utslett” i fjeset, men ta tiden til hjelp 🙂

    59. huff, noe så forferdelig kjedelig! har aldri opplevd det, har bare opplevd å få utslett av og være for mye i vann, men det gikk bort nesten med en gang liksom..
      håper isåfall at alt ordner seg da!

    60. Jeg får sånn ca 2 ganger i året Marthe, jeg gjør ikke noe med det, gjør som jeg vanligvis ville gjort med krem og sminke også går det bort etter ca 1 uke. Vet hvor kjipt det er men hold ut, det går snart bort <3

    61. Jeg har hatt det utslettet rundt munnen i 3 måneder nå, på og av.. det kommer av sminken jeg bruker “ID-pudder”… med kremen “Betnovat” forsvinner utslettet i løpet av 2-3 dager:)

    62. ta surtex piller. fåes reseptfritt på vanlig butikk! og vurder og slutt helt på alle melkeprofukter, det er helt vekke på meg nå.

    63. Uff da, sånt där är väldigt känsligt, speciellt för tjejer. Hoppas det löser sig snart! Nu har jag inte orkat läsa igenom alla dina kommentarer men det du kan göra är att testa att smörja in ansiktet med Aleo Vera gel som du sover med. Det finner du på Apoteket eller vart som egentligen. Aloe Vera är bra mot allt i stort sätt 😉 Jag ahde själv det förrut för några veckor sen och jag testa att smörja in med det och 80% av de “knottror” jag hade i pannan var borta dagen efter. Jag fick även mye finare hud och mer lyster. Värt ett försök iaf 🙂
      Lykke til søte!

    64. Vet akkurat hva du trenger! Jeg har også fått et slikt utslett.. et par dager med Zyrtex (tror det staves sånn), så blir det borte.
      Det er jo borte på deg nå, men om det skulle komme igjen! 🙂

    65. Jeg har helt det samme! Har hatt det i over et år nå. Det går heller aldri vekk.. Valgte å ikke gå på antibiotikaen pga alle de bivirkningene man kunne få. Uff, hører om folk som aldri blit kvitt det.. Helt grusomt!

    66. Hei. Denne tråden er gammel, men for de som googler dette nå, kan jeg si at jeg fikk dette i 2009. Jeg trodde først det var vanlig eksem, siden jeg har atopisk eksem. Begynte rundt nesen og ble bare værre og værre. Brukte mange forskjellige kremer med kortison i før jeg ble sendt til hudlege i Ålesund. Der fikk jeg konstatert perioral dermatitt. Å ble satt på antibiotika. Jeg så ikke ut.. grønn av verk rundt nesen… jeg kjennte ingen forbedring på et par dager, og ringte legen i desperasjon. Hun snakket med hudlegen som ga meg en salve som heter ELIDEL. Jeg kjente lindring timen etter, og etter noen dager var det på full tilbakegang. Kortisonkremer fjerner utslettet, men det bare gjemmer det, det tar det ikke bort permanent. Så aldri aldri bruk Kortisonkremer på dette noen sinne… Jeg sier det bare igjen ELIDEL er uten kortison. Har den fremdeles i skapet i tilfelle det skulle komme tilbake.

    67. Jeg har slitt med ansiktsutslett lenge, men forrige uke begynte ansiktet mitt å klø noe så inni h** og huden så ut som sandpapir (som bildet du har lagt ut bare verre) deretter begynte hele ansiktet å flasse og det sluttet ikke uansett hva jeg gjorde.. Mens jeg venter på legetime bruker jeg aloverakrem og locobase, noe som har hjulpet meg, men i lengden er det greit å vite hva det kommer av. Jeg tror det er dermatitt da jeg kjenner meg igjen i beskrivelsene dine. Uansett vil jeg bare si at jeg setter pris på at du deler dette med oss!

    68. Jeg har det samme.
      Det er bra at legen forsøker uten antibiotika da noen har immunforsvar til å ta dette.
      Jeg gikk med det i fire år og forsøkte å behandle det med tid. Nope….
      jeg får utbrudd ca en gang i året hvis jeg ikke unngår utløsende faktorer, disse må tas helt på alvor for å unngå utbrudd.

      -Bruk blokker på p.d., det trigges av sol.
      -dempe/roe utbrudd: Cicalfate repair cream fra Avène (hudlegen min ga meg dette, det fåes reseptfritt på apotek)
      -unngå fluor
      -stress og hormoner vil påvirke utbruddene. Unngå sukker og koffein en uke før jentetid (selv hvis du går på prevensjon som inndrar menstruasjon). Å unngå sukker generelt er kjempebra uansett.
      -ikke klø/berør.
      – ikke påfør fett, hudkremer, kosmetikk: la huden stelle seg selv som den er ment til.
      -unngå alt som har med allergiske dine å gjøre, SPESIELT byggstøv.
      -ikke drikk sterk alkohol, dette forverrer symptomene ved utbrudd.
      -P.d. Er noen ganger en reaksjon på kortison. Ikke bruk kortison i ansiktet uansett. Man kan fint behandle atopisk eksem og psoriasis med andre steroider, f.eks. Protopik.
      -dusj godt etter bading i klorvann.
      -unngå kraftige rengjøringsmidler
      Alle disse er anerkjente triggere, noen påstår ytterligere at melkefritt, selv veganske kosthold vil fjerne slike flammatoriske sykdommer. Å hive innpå med C-vitamin og andre ting som bidrar til hudens og immunforsvarets funksjon har jeg også hørt.
      De to siste er altså ikke anerkjente, men de første rådene er medisinske og hjelper på meg.

      Lykke til! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg