Er dere kreative?

Jeg trenger hjelp! Jeg har skrevet ferdig fremførelsen min, laget power point, pugget den inn og passet på at den er akkurat så lang som den behøver å være. Men kreavititeten i eksamensfremførelsen er mildt sagt ræva. Jeg trenger derfor deres hjelp.. Jeg har svært lite lyst til å verken synge eller danse for sensor. Jeg skjønner ikke helt hva jeg eventuelt kan kle meg ut som og skuespill med seg selv blir liksom også litt rart? Men holder det med en liten powerpoint? Hva skal jeg ellers finne på. Vær så snill og hjelp meg på kreativitetsfronten! Kom gjerne med ideer og egne erfaringer..


Hjelp en stakkars skolenerd!

Har dere forresten sett traileren til Twilight del 1? Jeg har sett den fire ganger nå og får helt frysninger. Gleder meg som et barn til å se den! Se traileren >HER<
 

– Marthe <3

78 kommentarer
    1. Hva er det du skal ha framføring om? Er kanskje litt lettere for leserne og komme med innspill dersom du forteller om hvilke tema du skal snakke om. 😀

    2. hahaha. Jeg gikk MD på VGS, så jeg har alltid hatt kreative fremføringer med både skuespill og sang:P. Men det er sånn som er litt morsomt når man er flere på gruppen og skal ha fremføring foran klassen osv. Hvis du skal ha muntlig alene synes jeg det holder med en powerpoint, så lenge den er ryddig og fin :D! Så lenge man er engasjert og kan fremføringen sin utenat blir det nok bra uansett. Lykke til!

    3. hmm… du kan jo for eksempel legge inn et youtubeklipp som har noe med saken å gjøre (hvis det finnes noe relevant om det selvfølgelig). er vel egentlig bare å finne på noe som får sensor til å huske DEG! 🙂 dette klarer du søte marthe

    4. Jeg hadde eksamen i naturfag – gener og arv og fikk karakter 6.
      Hadde kun power point, men dro inn litt av mine egne meninger og sammengener mellom meg og andre i familien min som fikk sensor i godt humør 😀 prøv å si ting som får sensor til å smile og til å få en god stemning ! Vurderte også å ha med en plakat inn ,men tegnet heller på tavlen , noe sensor syntes var veldig bra .
      – masse lykke til 🙂

    5. Det er norsk, ikke sant ? Tenk på stemmebruk ! Ikke avslutt en setning med lavt tonefall, og løft heller tonefallet opp, så høres det mer muntlig og ikke så kjedelig ut. Prøv å være så forklarende så mulig, så virker du kanskje mer sikker i ditt stoff og din kunnskap. Bare min erfaring.

    6. Jeg pleier bare å ha en powerpoint, med litt effekter sånn at det er litt proft ut. Jeg vet ikke helt hva oppgaven din går ut på, men hvis du skal referere til en bok/eller skuespill kan du jo leve deg litt inn og spille den personen. Nei, jeg vet ikke. Men jeg husker søstra mi og venninna hennes kom opp i norsk, og de dramatiserte et stykke fra en bok de måtte lese til eksamne.. de fikk veldig pluss for det 😀

    7. Heisann Søta 🙂
      tror jeg aldri har kommentert på bloggen din før, men er innom hver dag. er sjeldent innpå andre blogger enn din. Fulgte bloggen til deg og Kristina før også, men må bare si det, bloggen ble ti ganger bedre når du fikk din egen. du er en nydelig jente:-)

    8. Hei 🙂 så utroli flink du er! på min eksamen hadde jeg plakater med overskrift og bilde som hører til det jeg snakka om.. Og bakpå plakatene hadde jeg notater, men er jo best uten! jeg brukte de ikke, bare i tilfelle jeg frøs til 🙂 På en presentasjon på 15 min. hadde jeg ca 7-8 plakater. Fikk 5, og både lærer og sensor synest det var en god ide. Men vist du allerede har laget powerpoint er det kanskje ikkje vits, det bestemmer du! Men uansett, LYKKE TIL !

    9. Jeg lagde en film der jeg intervjuet folk i familien min om ting som hadde med temaet og gjøre. Hva de mente om det osv. Jeg gikk opp en hel karakter pga det, så tror det funka 🙂

    10. Eg hadde eksamen nå på fredagen, i norskvg3, norsk kultur og litteratur 1860-1890, og eg hadde bare ein powerpoint, og fekk ein solid 5’er 🙂
      Bare vis ENGASJEMANG! At du syntes temaet er litt interessant, og bruk armer når du står å snakker 🙂

    11. Jeg kommer ikke helt på hva slags tema du hadde, men du kan jo ta med ting som illustrerer det du har om? Ett lett eksempel er når jeg nå hadde eksamen i spansk skulle jeg fortelle om meg selv, og jeg tok med en katt for å vise osv. Og tok også ned pizza, sushi for å vise hva slags mat jeg liker. Poenget er, ta med noe som viser hva du snakker om, som du Evt kan gi til sensor mens du snakker. Og så det å smile er jo en stjerne i boken uansett 🙂 lykke til!

    12. Jeg fikk 5 på norsk muntlig på fredag. Jeg hadde bare power point. Men jeg analyserte også litt. Jeg svarte også godt på spørsmålene jeg ble stilt. Så det enkele kan ofte være det beste 😉

    13. Du kan evt lage en film som paser til temaet. Kanskje bare med bilder som illustrerer det du vil få frem? lykke til 🙂

    14. kansje du kan bruke plakater som du pynter litt på ogsånt, isteden for kjedelige lysbilder på en powerpoint? 🙂

    15. Jeg forelsår at du tar med noe som er relevant til det du skal snakke om. Når jeg hadde muntlig eksamen i engelsk snakket jeg om min tid i Tanzania. Da tok jeg frem saksa og laget et kart av Afrika, limte på bilder fra turen og laget bildekort med notatene mine på. En suksess! Små, kreative tanker blir veldig satt pris på 🙂

    16. Lykke til Marthe 😀
      du er så flink til å blogge, så exsamen tror jeg du er like flink til.
      du ser bra ut, å kan mye 🙂

    17. Du kan laga plakat, og sånne fargerike kort så “manuset” står på, så kan du ha bilder frampå og da du skal sei bakpå. Du kan og visa film, da er jo alltid kjekt.
      Hadde RLE framføring sist veka, då viste me film og då fekk me hørra at da var veldig kjekt i og med at framføringo varte i 5-8 min, å di skal vell vara litt lenger? Då kan du jo visa film 🙂 Fekk karakteren 5+, å trur me fekk litt pluss for at me viste film 🙂

    18. Jeg hadde om lesing på min eksamen. Da valgte jeg og fortelle om bladet TOPP og tok med et blad under fremføringen. Jeg baldde side for side for å vise hva som var i bladet osv! I tillegg har jeg laget film noe som fungerte kjempe bra!

    19. Vet ikke helt, for har jo aldri hatt en eksamen før.. men mitt tips er og ha en bra og ryddig power point, og kanskje en plakat med bilder/ tegninger av det du har om. Nå husker jeg ikke akkurat ditt tema, men hvis du skulle fortelle om en tur kunne du evt. hatt bilder fra en gang du hadde vært der. Nei, vet ikke noe mer 🙂 Lykke til, Marte. Du fortjener er bra karakter!! 😀

    20. Jeg kom opp i nyreligiøsitet i prøveeksamen i fjor. Da lagde jeg manus og var spåkone som spådde sensoren (drit flaut siden han var kjekkere enn jeg hadde trodd…) Fikk 5 da, så det var verdt det. Masse lykke til.

    21. Du kan jo ha et dikt <3
      Jeg så nettopp traileren av Breaking dawn part 1. Gleder meg som søren til den kommer ut! skal nok på premieren ja 😀
      - Julie

    22. Leste en som kommenterte at det var norsk ? Hvis du da har om Wergeland kle deg ut som noe fra hans tid.
      Eller rett og slett som en norsk lærer og dra inn litt humor (ironiser læreren litt) :p

    23. jeg har også eksamen, og for å liksom “drøye ut tiden”, skal jeg lese opp et dikt og vise fram to videoer, som er nogen lunde lang. men hey, alt for å drøye ut tiden? du kan også ha et skuespill med to SOKKER som du har sydd to knapper på som øyne, og skape en dialog mellom dem. smart, ikke sant? 🙂

    24. er det et tema du vil fremheve, film deg selv som en slags nyhetsreporter, også viser du den:-) da blir det ikke bare snakking foran sensor, men noe å vise frem og!!

    25. kan du skrive kordan sjokolade å sånt du bruke i den misslykka sjokoladekaka ? å da jeg lagde den ble den helt annerledes;ss

    26. En av de beste på trinnet mitt hadde skuespill for seg selv, ja, snakket med seg selv og byttet på parykker på eksamen! Sykt merkelig. Men det fungerte. Han var den eneste som fikk 6.

    27. om det er mulig kunne du vist en youtube-video, sånn at du viser at du har gjort en innsats på å gjøre litt research for å skape et klarere bilde av hva du fremfører! lykke til 🙂

    28. Du kan kanskje lage noen søte kort med et lite bilde av det du snakker om, utvikling i bilder f.eks. og så deler du kortene ut til sensorene;) Du er nydelig!

    29. Du kan lage en digital fortelling der du bruker bilder og noen kreative videosnutter (Du kan f.eks filme at du tenger på tavla ) og spiller inn din egen stemme. Så kan du eventuelt tegne på tavla eller snakke vedsiden av også.

    30. Så at noen andre skrev det, men å lage en film med bilder som handler om det du har om er ofte veldig lurt 😉 Ellers kan du ta med noe som handler om det du har om..:P

    31. få sensoren til å le litt og bruke humor.
      eks. finne en syk setning om temaet du har om som ingen vet fra før, og etter du har sagt den avslutte med å si: men det visste dere vel eller noe sånt.
      jeg hadde fremføring i musikk om en gruppe eller artist, da brukte jeg den og jeg fikk pluss for det for å vise selvtillit og bruke humør:)
      lykke til!

    32. Jeg hadde eksamen i naturfag og fikk karakteren 6. Det jeg gjorde var å tegne på tavla (illustrere), lage rollespill mellom forskjellige synspunkt (f.eks: Ja, dette finnes det forskjellige meninger om. JEG synes…blablabla…. flytt deg litt, og fortsett: men det finnes også negative ting med dette…) Jeg fikk veldig pluss for å se en sak fra flere synspunkter, og drøfte dem. Drøfting er nøkkelen her:-) I tillegg, husk å smile masse og virk positiv, det vil få sensor i godt humør!
      lykke til søte deg!! 😀

    33. Det er kansjke for sent nå, men på min eksamen haddde jeg naturfag – lys og syn. Jeg måtte forklare forskjellen på konkav og konveks, og da hadde jeg med meg ting som illustrerte det. Og som beviste at det jeg sa var riktig 🙂 Jeg hadde også tegninger som illustrerte at det jeg sa var riktig og med powerpoint uten tekst fikk jeg en 6’er 🙂 Så det jeg tror er viktig er å kunne bevise ting, samtidig som å være kreativ. Men nå er du vel snart ferdig, så jeg var litt sent ute 🙂 likevel, lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg