På med nerdebrillene!

Siden flere har spurt hvilken oppgave jeg har trukket, tenkte jeg å informere om det nå. Hvis noen har tips om internettsider, gode kilder og bøker jeg bør lese så tar jeg selvsagt imot det! Hehe.. Oppgaven jeg trakk lød slik: “Språkpolitikk og identitet”. Fra 1800 tallets debatt om hvilket språk vi skulle ha, til dagens situasjon: skriftnormering, dialekter, språkpåvirkning, sosiolekter, minoritetsspråk og navneskikker.

That’s it! Ut i fra dette skulle jeg til i dag lage en problemstilling som jeg skal bruke 15 minutter av eksamineringstiden på å fremføre. De siste 15 minuttene blir vi spurt om spørsmål innenfor oppgave temaene. Kjempe greit i grunn!

Nå er det bare å sette seg ned for å nerde skikkelig. Jeg har laget en plan og et mål for hver dag frem til eksamen, noe jeg anbefaler dere andre eksamenselever også å gjøre. På den måten vet du at du rekker alt.


Har aldri lånt så mange bøker i hele mitt liv!


Plan fremover..
Torsdag: Finne problemstilling.
Fredag: Fremføre problemstilling, lage en presentasjon ut fra problemstillingen min på 15minutter.
Lørdag: Øv inn fremføringen. Få den til å bli nesten nøyaktig 15 minutt. Helst litt mer. Jeg skal ikke ha med noe som helst ark inn til eksamen. Derfor velger jeg å bruke en hel dag bare på å få inn stoffet.
Søndag og Mandag: Les, les, pugg og les på alt du tror du får spørsmål om. Jeg må kunne mest mulig om alle temaene oppgaven dreier seg om.
Tirsdag: Eksamen!

Og inni dagens plan ligger også “få Jonas til å bake misslykka sjokoladekake til deg..”

– Marthe< 3

24 kommentarer

Siste innlegg